Hårfärgning

fejko

Trådstartare
Jag råkade färga utväxten med en för mörk färg (inte toning). Måste man vänta till håret har vuxit ut eller kan man färga över med en ljusare (brun) nyans? Går färgen bort efter ett antal tvättar även om det är färg (och alltså inte toning)?
 
Nej, det går inte att färga över med en ljusare färg. Ingenting kommer att hända alternativt kommer det bli missfärgat. Även om det är permanent färg så kommer det förmodligen fadea bort efter några månader men kommer ändå såklart vara en skillnad mot det nya håret som växer ut.
Vänta till det växer ut eller gå till en frisör som kan hjälpa dig att få den färg du vill ha.
 
Tack för svaret! Ja då är det väl bara att vänta och försöka hitta en bättre nyans under tiden.
 
Det går att BLEKA, men då blir det blonda slingor- been there, done that. :)

Sedan kan du färga rätt efter. Sliter mycket på håret så klart, men, ja... är det nöd så är det.
 
Tona resten av håret i en lämplig nyans så inte kontrasterna blir för hårda?
Det tar ju inte bort färgen, men det är kanske ett bra alternativ om du inte vill gå till frisör direkt, även om det kanske är oundvikligt.
 
Jag råkade färga utväxten med en för mörk färg (inte toning). Måste man vänta till håret har vuxit ut eller kan man färga över med en ljusare (brun) nyans? Går färgen bort efter ett antal tvättar även om det är färg (och alltså inte toning)?

Det finns färger som bleker något och sedan lägger på ny färg. Är man dock mörkt färgad sedan tidigare så finns det risk att håret blir ojämnt färgat och att håret får en blandning av röda och gröna toner. Av ovannämnda anledning så ska jag själv göra avfärgning imorgon och sedan lägga på en ny mer passande färg. Hos frisör.

Är det helt nyfärgat så ska tydligen head & shoulders blandat med bakpulver och sedan en ordentlig inpackning dra ut en hel del färg. Det kan ju vara värt att testa? Om inte annat så kommer säkert solen att hjälpa till att bleka håret. Om det är för stor kontrast till det övriga håret så kan du använda en färgbomb i längderna för en mer jämn färg.
 
Tack för alla svar!
Det är inte jättestor färgskillnad så jag låter nog tiden ha sin gång. Och med lite salt och sol kanske man kan skynda på processen.

Har några frågor: Jag tyckte provtofsen i affären var riktigt lik min färg och ändå blev det mörkare. Brukar färgen på tofsen stämma? Sedan undrar jag om färgen blir mörkare ju längre den sitter i. Kan jag ha låtit färgen sitta i lite för länge?
 
Tack för alla svar!
Det är inte jättestor färgskillnad så jag låter nog tiden ha sin gång. Och med lite salt och sol kanske man kan skynda på processen.

Har några frågor: Jag tyckte provtofsen i affären var riktigt lik min färg och ändå blev det mörkare. Brukar färgen på tofsen stämma? Sedan undrar jag om färgen blir mörkare ju längre den sitter i. Kan jag ha låtit färgen sitta i lite för länge?

Kvalitén på håret avgör också hur mkt färgen tar samt vad du har för färg naturligt påverkar resultatet, så provtofsarna är mest en vägledning.

Inpackningar drar ur färg. Låt den sitta över natten.
 
Tack för alla svar!
Det är inte jättestor färgskillnad så jag låter nog tiden ha sin gång. Och med lite salt och sol kanske man kan skynda på processen.

Har några frågor: Jag tyckte provtofsen i affären var riktigt lik min färg och ändå blev det mörkare. Brukar färgen på tofsen stämma? Sedan undrar jag om färgen blir mörkare ju längre den sitter i. Kan jag ha låtit färgen sitta i lite för länge?

Det är jättesvårt att veta hur ens hår reagerar på kemikalierna i färgen, så även om det ser rätt ut är det omöjligt att vara säker oavsett hur rätt man gör. På vissa fäster färgen "för bra", på andra nästan inte alls utan blekning före.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag blev lite slumpartat bjuden på bröllop i Maj med klädkod kostym (antar att det är mörk kostym som åsyftas) och jag behöver shopping...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 905
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Hur hanterar ni som är väldigt mörkhåriga era gråa strån? Jag vet att det finns en hel del som bara ”låter det ske” men jag är inte där...
2
Svar
25
· Visningar
1 966
Senast: Rie
·
Kropp & Själ Färgade håret igår men det blev för mörkt, blev svart. Jag undrar då om jag nu, dagen efter, kan färga håret igen. Med en ljusbrun färg...
Svar
12
· Visningar
818
Senast: MCP
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 605
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp