Hårtvättsproblem

Jag har som sagt sökt remiss till hud, vad fungerar för dig i ansiktet? Vill helst undvika kortison.. :crazy:

Använder canoderm! Funkar ok ändå, vill också undvika kortison.
Verkar gå i skov med. Blir bättre när hag undviker socker/vin/gluten och mjölk iallafall (livets goda :D)

Brukar faktiskt kleta canoderm i hårbotten ibland, lindrar liiite.
 
Använder canoderm! Funkar ok ändå, vill också undvika kortison.
Verkar gå i skov med. Blir bättre när hag undviker socker/vin/gluten och mjölk iallafall (livets goda :D)

Brukar faktiskt kleta canoderm i hårbotten ibland, lindrar liiite.
Ska kolla upp det, tack!
 
Jag har fått lära mig att leva med att växla Head & Shoulders schampo och något frisörschampo. Kör frisörschampo för att spara på håret tills det börjar klia då blir det några omgångar h&s och sen är det bra igen. Har testat det mesta på apoteket och har kortison för hårbotten, eftersom det eksem som ställer till det för mig, men vill undvika kortison om det är möjligt.
 
du kan testa head´n´shoulders i ansiktet också. Kan hjälpa.

Det gör jag och det funkar (även fungoral).

@Unafraid

Jag har i ansiktet med. Främst allra längst fram vid hårfästet mitt i pannan, pannan och ögonbrynen. När jag duschar brukar jag ta schampot och gnugga in och vänta några min innan jag sköljer av.
Ibland får jag enbart kli i ansiktet och då drar jag en kur med schampo i ansiktet om jag inte tänkt duscha.
 
Det gör jag och det funkar (även fungoral).

@Unafraid

Jag har i ansiktet med. Främst allra längst fram vid hårfästet mitt i pannan, pannan och ögonbrynen. När jag duschar brukar jag ta schampot och gnugga in och vänta några min innan jag sköljer av.
Ibland får jag enbart kli i ansiktet och då drar jag en kur med schampo i ansiktet om jag inte tänkt duscha.
Fungoral gör ingen skillnad, egentligen inte i hårbotten heller, för mig. :mad:
 
Nu har jag inte kliande hårbotten, men mitt hår är känsligt och trassligt och allmänt dålig kvalitet..
Jag använder urtekrams schampo, växlar mellan Nordic birch och aloe vera. Mitt hår har aldrig mått så bra som det gör nu, det växer, är glansigt och trasselfritt. Jag behöver inte balsam (och spraybalsam) för att kunna komma mig efter dusch längre. Förr blev mitt hår som svinto så fort det blev blött.
 
Jag blev kliig i hårbotten när jag gick tillbaka till konventionellt shampoo efter att ha tvättat med bikarbonat och honung ett tag. Jag har aldrig förut haft något direkt problem med kliande hårbotten, så det blev så tydligt när det satte igång.

Jag borde verkligen gå tillbaka till bikarbonat och honung, och det är också mitt tips att testa.
 
Jag hade under en period en hemskt kliande hårbotten, såpass att jag kliade mig blodig. Och det spred sig ner i pannan.
Provade Head and Shoulders dry scalp care och det försvann faktiskt. Har inte fått tillbaka kliandet efter det. Kunde gå tillbaka till mina vanliga produkter efteråt utan problem.
Ett billigt tips som kanske är värt att prova :)
 
Jag hade tidigare problem med kliande hårbotten. Numer tvättar jag håret mer sällan, en gång i veckan och använder faith in natures produkter. Förr tvättade jag var tredje dag och håret torkade ut och kliade så mitt tips är att vänja av med att tvätta det så ofta och bara använda milda produkter.
 
Jag bunkrar finskt tjärschampo som säljs billigt på matvaruaffärer när jag är där. Helt fantastiska grejer, mycket bättre än alla dyra schampon jag har provat genom åren. Dock så tvättar jag håret numera kanske bara en gång i veckan, trots att jag tränar. Jag borstar med en svinhårsborste och det tycker jag funkar riktigt bra.
 
Jag bunkrar finskt tjärschampo som säljs billigt på matvaruaffärer när jag är där. Helt fantastiska grejer, mycket bättre än alla dyra schampon jag har provat genom åren. Dock så tvättar jag håret numera kanske bara en gång i veckan, trots att jag tränar. Jag borstar med en svinhårsborste och det tycker jag funkar riktigt bra.
Jag är såå nyfiken på de där tjärschampona :) men åker ju inte till Finland. Får försöka putta på min släkting.
 
Oj vad mycket svar, kul! Ska läsa igenom allt.

Har inte så mkt problem med klåda längre, det tog Maria Nila schampot bort faktiskt. Däremot har jag istället pyttepyttesmå vita korn i hårbotten så ja än mår ju inte hårbotten bra. En kollega pratade om afrikansk svarttvål (tror det hette så?) nån som testat?
 
Jag är såå nyfiken på de där tjärschampona :) men åker ju inte till Finland. Får försöka putta på min släkting.
Det borde finnas i Sverige också, jag använde tjärschampo för en massa år sen när jag bodde i norra Lappland. Fanns det i Lappland då så borde det väl finnas i hela Sverige nu …?
 
Jag hade samma problem som du och bytte till samma schampo för ett par år sedan (när det lanserades), har aldrig klåda längre men får också flottig hårbotten. Jag tränar ofta så tvättar ändå, är noga med att inte överdosera schampomängden och att skölja ur noga, sen tar jag torrschampo om det ändå känns lite trist. Har haft problem med kliande hårbotten så länge så tycker att det är värt att slippa det problemet och istället tvätta det lite oftare... Om jag bara går hemma så låter jag bli att tvätta, då märker jag också att nästa tvätt håller sig "fräsch" längre :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Jag har ett hår som blir flottigt väldigt fort och ser fettigt ut efter bara någon dag. Jag duschar håret 2 gånger i veckan då jag...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 659
Senast: CaisaCax
·
Kropp & Själ Mitt hår gör mig galen. På dagen är det torrt och statiskt och varje morgon är det flottigt och stripigt som om jag sovit i ett...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 921
Senast: CaisaCax
·
Hundhälsa Först och främst. Vi har varit hos veterinären. Hunden har fått mediciner. Allt är "bra". Men jag pallar tydligen inte psykiskt att mina...
Svar
13
· Visningar
1 570
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Så… Jag använder numera schampokaka för att bespara lite plast, samt att jag verkligen tycker att håret känns renare längre och...
2
Svar
20
· Visningar
1 348
Senast: cute_beast
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp