Hårvård för nybörjare

kolblakkur

Trådstartare
Vad behöver hår för att må bra? Har läst lite kort om personer som använder hårprodukter med protein i - är det bra? Finns det något tillskott man kan ta som fungerat för er?
 
Åh jag undrar med. Vill ha starkt och friskt hår, alla mina hårstrån går av på mitten när en andas på dem känns det som:rolleyes: Testat en massa olika styrka-/växashampoon och inpackningar men inget hjälper.
 
Vad behöver hår för att må bra? Har läst lite kort om personer som använder hårprodukter med protein i - är det bra? Finns det något tillskott man kan ta som fungerat för er?

Proteinprodukter kan stärka slitet hår men tillför i allmänhet inte fukt, dvs det behövs något fuktgivande också. Hår som fått för mycket proteinprodukter blir hårt och krispigt.

Sedan ska en skilja på hårbotten och själva håret, en kan ha fet hårbotten och torrt hår tex.

Jag skiter i ingredienserna om mitt hår mår bra av produkterna men många försöker undvika silikon och SLS bla. Det är upp till var och en i mina ögon.

Märken jag använder just nu är Christophe Robin, La'Dor, Sebastian Dark Oil, Philip Kingsley Elasticizer, Paul Mitchell Awapuhi samt Curlsmith. Jag har också använt Kerastase rätt mycket. Jag är en hårnörd också så jag testar rätt mycket olika märken.

Jag tar extra B-vitaminer, folsyra samt kisel pga magen och det gör att både hår och naglar växer som f-n. Många tar ju bryggerijäst och Silicea för att få bättre hår och naglar.

Nu är mitt hår av extremt bra kvalité så jag har noll problem med att få det att växa ut och det ser i allmänhet bra ut även om jag misshandlar det. Jag har extremt torr hårbotten (hela min hud är extremt torr och det har blivit värre med klimakteriet) och relativt torrt hår så jag kör mycket på fukt. Sedan är det lockigt och har också blivit lockigare med åren så jag använder numera produkter för att få till lockarna (jag är inte intresserad av platt hår).
 
En sak som är väldigt underskattad som tar lite mer tid är att ha en förbehandling innan schamponeringen. Det är bra både för håret och hårbottnen. Det finns också nattbehandlingar som är bra.

Vill en stärka håret så har mina två senaste produkter blivit favoriter, båda från La'Dor: Keratin Power Glue och Snail Sleeping Hair Ampoule (de är inte veganska @Nahar).
 
Jag använder proteinspray efter tvätt och innan jag blåser håret torrt. Min frisör har rekommenderat detta.

Jag har väldigt tjockt hår och bra kvalitet, så är bortskämd med att inte behöva bekymra mig så mycket för tillskott och sånt.

Jag brukar köpa frisörsschampo. De är dyrare, men drygare och jag tycker det är bättre när det inte löddrar så fasansfullt mycket som vissa billiga schampon gör.
Just nu använder jag schampo från Oribe, ohyggligt dyrt men väldigt bra.
Men tveksamt om jag köper mer när det tar slut, enbart pga höga priserna.
 
Jag har tunt, fint hår (men många hårstrån) som är LÅNGT. Mitt trick är att inte göra så mycket med det - jag tvättar det och har i balsam 2-3 gånger i veckan, fönar inte och använder ingen annan värmebehandling heller. Inga stylingprodukter, har det antingen hängande/utsläppt eller flätat eller uppsatt. Färgar inte heller, utan låter det bli naturligt solblekt på sommaren (är blond).
 
Jag är bortskämd med väldigt bra hårkvalitet; håret växer som ogräs och är i dagsläget ett par dm nedanför axlarna, men jag är också rädd om det. Skyddar det alltid mot solen på sommaren, t ex, tvättar det max två gånger i veckan, och använder alltid värmeskydd om jag ska föna det. Använder bara sånt som frisören rekommenderar och eftersom min frisör är Olaplex-fantast så är min hylla full med Olaplexprodukter. 😀

Med det sagt, det gäller att hitta bra produkter som passar ens hår och vara försiktig med procedurer som sliter på håret. Jag fick håret uppklippt vid senaste frisörbesöket och och det kom fram massor av självfall. Så nu låter jag håret självtorka och det behöver ingen styling! (Bra för håret) Köpte en ny produkt som jag härmed varmt rekommenderar, Tämja från Björk. Bästa grejen för mitt hår, bara krama in och låta det självtorka. Love it!
 
Mitt hår var helt förstört för nåt decennium sen pga... Punk....

Hennafärgade det (henna lägger sig runt hårstrået, det skyddar istället för att förstöra som vanliga hårfärger gör), sen balsammetoden i perioder. Tog tid att läka hårbotten, tid att odla ut bättre hårkvalla. Samma sak som med en hästhov. Fyllde på med henna/örthårfärg cirka 4ggr per år, numera kanske två bara för att hålla snygg färg. Jag har en färg som utväxten tonar in bra i.

Numera är det bra kvalité, bra längd, och jag använder Fructis. Billigt och funkar för det jag behöver det till. Jag tvättar håret max 2ggr per vecka.

Fönar max 1 gång per månad och stylar inget särskilt, håller det oftast i fläta/or numera. Det är så långt att det snart är nedanför nedersta revbenet. För tio år sen var det tuggummi när det var blött, sår i hårbotten, så torrt att det bröts av lätt.
 
Jag har hyfsat långt, rakt, tunt hår som växer långsamt. Aldrig färgat, och använder aldrig fön eller andra varma saker. Jag kan inget om hår egentligen, har inte varit hos en frisör på sex år (kommer dock troligtvis hända igen närmsta månaden) och jag vet inte riktigt hur jag bäst tar hand om mitt hår - men allmänt hade jag gärna framförallt tjockare hår.
Jag har gärna håret uppsatt på något sätt i en tofs eller klämma, och flätar oftast när jag ska rida.

Jag testade en no poo variant ett år för ganska många år sedan, men gick sedan tillbaka till schampo - jag behöver ha mitt hår ganska mjukt och glansigt för att så lite hår som möjligt ska följa med när jag borstar (i och med att det växer långsamt). Även några schampo och balsam som jag testat har gått bort av samma anledning - det tenderade med vissa schampon/balsam att bli lite tovor och inte så glansigt, och då lossnar för mycket hår vid borstning.
Jag kör bara tangle teaser borste.

Om någon har tips på vad som kan funka tar jag gärna emot :D
 
Tror att jag ska testa kosttillskott. Ni som använder det (om ni finns här), ungefär hur lång tid tog det tills ni märkte skillnad? Märkte ni skillnad?
 
Tror att jag ska testa kosttillskott. Ni som använder det (om ni finns här), ungefär hur lång tid tog det tills ni märkte skillnad? Märkte ni skillnad?
Jag käkar biotin och healthwell wonderful hair.
Tog ett par mån. Har ffa märkt skillnad på fransar och naglar men även lite på håret. Lär ju ta något år minst innan man verkligen märker skillnad dock iom att det tar tid för håret att växa ner.
 
Åh jag undrar med. Vill ha starkt och friskt hår, alla mina hårstrån går av på mitten när en andas på dem känns det som:rolleyes: Testat en massa olika styrka-/växashampoon och inpackningar men inget hjälper.
Har du hårt vatten? Har för mig du bor på gård.
Mitt hår har hela livet tålt både färgning, värmestyling, tuperande och gud vet vad. Jag har förvisso använt bra produkter. Men misshandlat håret rejält.
Men ca ett år efter att vi flyttat hit till den här gården så blev mitt hår en torr och skör katastrof. Spelade ingen roll vad jag hade för dyra och bra produkter, slutade färga, värmestyla, tupera etc. Inga inpackningar, serum etc hjälpte.
Håret var frissigt och gick av. Jag fick klippa av det i axellängd iom att det iaf gick av där omkring.
Testade sen schampo, balsam och inpackning för hårt vatten. Äntligen började mitt hår komma tillbaks i normalskick!
Nu kör jag också lite Squalane-olja i längderna efter tvätt. Så mycket bättre än typ Kerastase liknande produkter. Jag kör The Ordinarys Squalane som jag har i ansiktet också. Sånt billigt klipp!
 
Tror att jag ska testa kosttillskott. Ni som använder det (om ni finns här), ungefär hur lång tid tog det tills ni märkte skillnad? Märkte ni skillnad?

Det tog några månader för mig när jag började med min medicinering. Jag märkte det eftersom jag HATAR långa naglar och noterade att jag fick klippa naglarna mycket oftare :o :D
 
Har du hårt vatten? Har för mig du bor på gård.
Mitt hår har hela livet tålt både färgning, värmestyling, tuperande och gud vet vad. Jag har förvisso använt bra produkter. Men misshandlat håret rejält.
Men ca ett år efter att vi flyttat hit till den här gården så blev mitt hår en torr och skör katastrof. Spelade ingen roll vad jag hade för dyra och bra produkter, slutade färga, värmestyla, tupera etc. Inga inpackningar, serum etc hjälpte.
Håret var frissigt och gick av. Jag fick klippa av det i axellängd iom att det iaf gick av där omkring.
Testade sen schampo, balsam och inpackning för hårt vatten. Äntligen började mitt hår komma tillbaks i normalskick!
Nu kör jag också lite Squalane-olja i längderna efter tvätt. Så mycket bättre än typ Kerastase liknande produkter. Jag kör The Ordinarys Squalane som jag har i ansiktet också. Sånt billigt klipp!

The Ordinarys squalane är dyrt... ;) Jag kommer från aromaterapivärlden där oljorna köps mer eller mindre i bulk. Tyvärr kan jag inte använda min bästa leverantör längre eftersom hen är i UK men jag hittade en med helt ok pris hos Face Theory (UK-baserad men verkar skicka från EU-land eftersom det inte blir någon tull). Även Organic Makers i Sverige är billigare än The Ordinary på squalane.
 
Har du hårt vatten? Har för mig du bor på gård.
Mitt hår har hela livet tålt både färgning, värmestyling, tuperande och gud vet vad. Jag har förvisso använt bra produkter. Men misshandlat håret rejält.
Men ca ett år efter att vi flyttat hit till den här gården så blev mitt hår en torr och skör katastrof. Spelade ingen roll vad jag hade för dyra och bra produkter, slutade färga, värmestyla, tupera etc. Inga inpackningar, serum etc hjälpte.
Håret var frissigt och gick av. Jag fick klippa av det i axellängd iom att det iaf gick av där omkring.
Testade sen schampo, balsam och inpackning för hårt vatten. Äntligen började mitt hår komma tillbaks i normalskick!
Nu kör jag också lite Squalane-olja i längderna efter tvätt. Så mycket bättre än typ Kerastase liknande produkter. Jag kör The Ordinarys Squalane som jag har i ansiktet också. Sånt billigt klipp!

Ja, hårt vatten var rena döden för mitt hår också. Jag pluggade ju i Uppsala... mitt hår hämtade sig varje sommar när jag åkte hem.
 
The Ordinarys squalane är dyrt... ;) Jag kommer från aromaterapivärlden där oljorna köps mer eller mindre i bulk. Tyvärr kan jag inte använda min bästa leverantör längre eftersom hen är i UK men jag hittade en med helt ok pris hos Face Theory (UK-baserad men verkar skicka från EU-land eftersom det inte blir någon tull). Även Organic Makers i Sverige är billigare än The Ordinary på squalane.
Åh, bra tips! Tack! Ska kolla in och hoppas dem och hoppas de funkar lika bra.
 
Lite kul att alla som svarar har bra hårkvalitet. Får mig att tänka att det helt enkelt inte går att fixa om en har dåligt hår.
Jag har haft sämre, men har kanske inte jättebra, men alla mina toppar är inte kluvna längre och alla mina hårstrån är inte sköra och kan gå av på mitten (och har då ätit en massa random vitaminer och mineraler samtidigt som jag dragit ned tvättandet till ett minimum o bytt till enklast möjliga schampo, så vet ju inte vilket det beror på)
 
Tror att jag ska testa kosttillskott. Ni som använder det (om ni finns här), ungefär hur lång tid tog det tills ni märkte skillnad? Märkte ni skillnad?
Provade ju flera saker samtidigt, men det kan ju inte märkas tidigare än det växer så att säga och minns inte, men ett halvår i alla fall för att märka skillnaden på översta dm. Det hår som redan vuxit ut är ju som det är och man kan ju bara lägga saker på ytan. Det som funkat på ytan är ju äppelcidervinäger efter tvätt och att tvätta sällan. Det gör ju håret efter några gånger mer glansigt och lättborstat så man sliter mindre vid borstning.

(järntabletter några gånger i månaden, silicea och Hårkontroll, inte samma dag dock :rofl: dessutom om jag äter två tabletter b-vitaminer/hårkontroll om dagen länge så får jag finnar. Men det hade effekt på huden ganska snabbt, hårkontroll, mindre hård hud/callus på fingrarna och mindre torr hud. Mina naglar har alltid varit bra och stenhårda, men av järn blir de jämnt färgat rosa.)
 

Liknande trådar

Hemmet Ni vet de där de påstår magiskt ska dra åt sig en del av håren om man kör dem tillsammans med tvätten? Finns det verkligen någon sådan...
Svar
9
· Visningar
457
Senast: Cattis_E
·
Kläder & Bli fin Jag blev lite slumpartat bjuden på bröllop i Maj med klädkod kostym (antar att det är mörk kostym som åsyftas) och jag behöver shopping...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 893
Senast: cirkus
·
Skola & Jobb Ok. Efter en cancerresa har jag, såklart, börjat klura på vad jag Verkligen vill göra med resten av livet (hur kort/långt det nu blir)...
2
Svar
24
· Visningar
1 623
Hemmet Jag håller på att se över min ekonomi nu när man blivit (ensamstående) mammaledig och det är ju inget skämt kring att man inte blir rik...
Svar
15
· Visningar
994
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp