Häst-/ryttarprodukterna vi saknar

Sv: Häst-/ryttarprodukterna vi saknar

Det var en tjej i mitt stall som hade ett SJUKT snyggt lila schabrak här om kvällen, lite tjockare dock o inte små rutor, påminde om typ... Lami-Cell, RG, BR etc eller något sånt. Galet fint!

Såna saknar jag med. Men det var ju faktisk smart att sätta på egna hakar, som en del skrev om.

Annars vet jag att man kan köpa dom, där man köper utrustning till akademisk ridkonst.

Typ här

http://www.markusholst.se/

eller här

http://www.kapson.se/gallery2_13.html

Jag har själv varit på väg att köpa där några gånger. Men jag gillar inte att köpa hästgrejer på postorder. Jag vill kunna testa och känna på det innan.

Åh tack så mycket Iser! (Plus ni alla andra) :D

Rein, jag har kollat lite på islandstyglar men antingen har de varit för korta eller så har det bara funnits vävbandstyglar vilket jag har allvarlig fobi för. :angel: Jag får kanske kika hos specifika islandsshoppar. :idea:

Såg att nån annan också skrivit det, men ett regnställ som inte läcker, andas och är hållbart hade jag viljat ha. och en typ mattborste som fick bort lösa hår när hästen fäller hade varit grymt:D

Jag skulle vilja ha nån variant av repstege, som man kan klättra upp på och sen veckla ihop och ta med sig. Är ju inte så smidig på att hoppa upp utan pall nu för tiden.
Försökte göra en variant i somras, genom att trä ett rep igenom en stigbygel och fäste en ögla i hornet på westernsadeln, men jag gled under hästens rygg :)

Kan man inte ta en sån där ihopfällbar liten minisäte sak som man kan ha med sig ut i skogen när man traskar på hajk.
Svårt att beskriva men dom är ju lättviktsmaterial, ihoppfällbara och har ett litet säte, nog att sätta upp nån fot på iallafall. Kan ju inte vara värre än en repstege tänker jag haha ;)

Jag skulle vilja ha nån variant av repstege, som man kan klättra upp på och sen veckla ihop och ta med sig. Är ju inte så smidig på att hoppa upp utan pall nu för tiden.
Försökte göra en variant i somras, genom att trä ett rep igenom en stigbygel och fäste en ögla i hornet på westernsadeln, men jag gled under hästens rygg :)

Det finns ju en variant på din hemgjorda variant, dvs en 'nedsläppbar' extra stigbygel som blir lägre.

Brukar du hoppa upp på ungefär samma ställe, eller vill du just kunna ha det med dig för att kunna hoppa upp precis var du vill? Annars finns det ju hopfällbara pallar, men de är lite bökiga ha med sig sen.

Det finns ju en variant på din hemgjorda variant, dvs en 'nedsläppbar' extra stigbygel som blir lägre.

Brukar du hoppa upp på ungefär samma ställe, eller vill du just kunna ha det med dig för att kunna hoppa upp precis var du vill? Annars finns det ju hopfällbara pallar, men de är lite bökiga ha med sig sen.

Ang hopfällbar pall så har vi placerat ut en sådan på ett ställe där man behöver sitta av för att passera en hage. Superskönt!

Åh!!! :love:

kan du inte lägga upp en bild på dem? Det är väl inga förbannade stroppar på dem va? :devil:

Och vattenhinkar som inte går att bajsa i hade vart nice, hur man nu skulle lösa det:p

Lätt som en plätt, sätt upp en "vägg" en bit framför spannen. Det får vara så pass långt in till spannen att den inte kan bajsa så långt, men såpass nära att den kan nå att dricka.
Som tur är har ju hästar begåvats med en lång och vacker hals. :D

Har varit i ett stall där de hade byggt upp en sån vägg i ena hörnet i boxen. Så hade de en smidig fästanordning för spannen inne vid väggen.

Kan ju hända att hästen fortfarande bajsar på väggen, men förhoppningsvis hamnar det inte i vattnet. :p

Man kan t ex ha lucka i golvet och ett transportband under.
lite ot kanske:

vi har så på ridskolan :)
28828_383087268041_556378041_3901769_6885259_n.jpg

Ang. softshell ridbyxor som inte är svindyra, så har Catago en byxa som inte är svindyr och som verkar helt ok. De finns så vitt jag vet bara i svart, de är i softshell med fleecefoder i. Kostar runt halvapriset om man jämför med Pikeur t.ex.

Även Jacson har haft en softshell byxa med fleece i (modellen heter Elin) men vet inte om de har utgått. Tycker dock att de verkade vara ganska tunna och sladdriga..

Men hur "värmande" är det egentligen ?
Jag fryser i mina 2 olika softshelljackor......

Jag har köpt vinterfodrade vanliga arbetsbyxor från Blåkläder som fungerar perfekt tillsammans med 1 eller 2 par underställ beroende på vädret.....

Sätter man fast den på stiglädret eller vad?

Jag vill ju gärna kunna ta med den överallt. Min häst är inte så pigg på att gå iväg utan sällskap, och jag tänkte det kunde vara bra att kunna hoppa av ibland och leda henne vidare, och sen kunna hoppa på igen.
Jag kan hoppa på utan pall, men tyvärr har jag korta ben, så risken är att hon går hem istället för att stå kvar tills jag kommer upp :)
Har en köksstol utanför stallet och den verkar osmidig att ta med sig :)

Tänkte nån variant där man har som en repstege, som hålls lite stadig med typ rör mellan själva stegen så att den är lite stabil, men ändå så mjuk att man kan rulla ihop den och fästa vid sadeln.

Ett tag var jag inne på typ campingstol med ryggsäcks-sele, men det låter lite farligt att ha den på ryggen :)

Kan man inte ta en sån där ihopfällbar liten minisäte sak som man kan ha med sig ut i skogen när man traskar på hajk.
Svårt att beskriva men dom är ju lättviktsmaterial, ihoppfällbara och har ett litet säte, nog att sätta upp nån fot på iallafall. Kan ju inte vara värre än en repstege tänker jag haha ;)

Lite sån modell tänkte jag, i nåt smidigt material så man kan rulla ihop den :)
Uppblåsbar kanske :rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 372
Senast: lilsan
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag... 2 3
Svar
44
· Visningar
7 031
Senast: MiniLi
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10... 2
Svar
20
· Visningar
3 600
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då... 2
Svar
23
· Visningar
6 045
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka