Häst-/ryttarprodukterna vi saknar

Sv: Häst-/ryttarprodukterna vi saknar

slå på guldskor, har jag åt mina travare, sex fasta broddar i varje sko. då slipper man böket med att sätta i broddar.

har man en sparkande häst så är broddar 24/7 inte så roligt för hag kompisarna :grin:

hade velat ha en skimmel sprey där man bara sprejar på de gula fläckarna och vips så är hästen helt vit ^_^ har funderat på sprey färg men det är nog inte så snällt mot hästen :angel:

och en transport som faktiskt får lasta 2 hästar och inte en och en tredjedel :grin:

Jag har en Kyra-jacka kvar. Faller dock snart i bitar...

:love: har också kyra k jacka! älskar den! finns inte de kvar längre? :O min jag börjat gå i sönder lite och hade tänkt köpa en ny.

Mer eko! Ridkläder och stallprylar i återanvänt material. Om man kan isolera ett helt hus med "ull" gjord av återanvända jeans borde man väl kunna stoppa en sadel med något liknande?

Många billiga sadelmärken är stoppade med allt möjligt "återvunnit" skräp de hittade på vid tillverkningen. ;)

kl.

Jag hade velat ha tunare skyddsvästar, visst, dom är ganska tunna nu, men så att de inte syns under tex. kavaj etc när man tävlar. Finns ju någon uppblåsbar variant har jag hört, men tror knappast den är tävlingsgodkänd för de under 18.

Jo jag vet, men jag gillar inte riktigt idén med "tager vad man haver" när det kommer till sadelstoppning. Löv och spikar får gärna stanna på marken och i garaget. :D

Broddar som inte måste skruvas i. När snön och halkan kom i november var det stört omöjligt att skruva i broddar i broddhålen. De var smutsiga eller nåt, så broddarna gick bara snett.

Det måste finnas en bättre lösning än skruvar....

Fast, jag tycker skruvbrodden är geniala. Väldigt smidiga att skruva i och ur bara man har gängtapp, broddnyckel och nån liten spik att pilla ur ev skit i hålet med. Plättlätt bara man får in tekniken! Tycker man det samlas för mycket skräp i hålet så brodda med blindbrodd eller tryck inte en apotekets öronproppar i hålen. :idea:

Annars så finns det, som någon nämnde, guldskor med 6st fasta broddar och den äldre variantens broddar spikade man ju i med hammare.

/Torun :)

*kl*

Ang broddar. Det finns nån form av "hylsa" som man slår i skon, för att sen kunna knäppa i en brodd, sätt i, vrid 1/4 varv o så sitter den. När brodden inte är i sitter nåt lock över hålet. Jag har sett det i en engelsk (tror jag) hovslagartidning, men aldrig sett det i Sverige. Min hovslagare skulle kolla om det är nåt som finns att få tag på och vad det kostar, för det känns smart och smidigt.

det ang broddar... när man tar ut brodden kan man väll bara stoppa i en bommulstuss eller liknande så är ju hålet rent tills nästa gång man ska brodda på hästen, bara ta bort tussen.:)

Om man har tur så sitter bomullstussarna kvar i hälften av hålen o då får man ändå rensa resten varje gång. Jag kör numera med en kombination av kökssvampar o neoprenpluggar, men det som sitter bäst kvar är ett helsikke att få dit o det som är lätt att få dit trillar också lätt ut.
För att vara säker på att hålen är rena krävs blindbrodd o det blir en faslig massa skruvande.

Om man har tur så sitter bomullstussarna kvar i hälften av hålen o då får man ändå rensa resten varje gång. Jag kör numera med en kombination av kökssvampar o neoprenpluggar, men det som sitter bäst kvar är ett helsikke att få dit o det som är lätt att få dit trillar också lätt ut.
För att vara säker på att hålen är rena krävs blindbrodd o det blir en faslig massa skruvande.

min häst går oskodd året om så jag har egentligen ingen koll på vad som finns i brodd-världen. men jag vet att när min häst hade en typ av sprick i lamellranden så höll vi det rent genom att plugga med bomul, och det satt alltid kvar.
...så det var så jag fick min ide´ till brodd-problemet.^^

Jag fattade inte riktigt hur bensnöret skulle sitta. Ska det vara som den där skenan dvs. runt armbågarna och fäst bakom ryggen ? Jag är på ständig jakt efter idéer som kan få min stackars usla sits att förbättras (jo, jag vet magmuskler, men sådana kan ju inte köpas)
Vad jag gärna skulle se på marknaden är ett antibitspray som verkligen avskräcker. Alla som jag testat har haft noll effekt i våran anarkihage.

knapp

Jag skulle vilja att en smart människa kom på ett kombibett, där man med hjälp av nya delar man kan köpa till eller bara ta av så får man olika bett - i ett!
Det är ju ett rent h*lvete att veta vad hästen och en själv tycker om, om det fanns ett bett som gick att göra om till flera olika genom olika byggsatser man kunde köpa till, så skulle inte folk ha 10-20 bett som bara blir liggandes.. :p

Jag har fått tipset om att använda öronproppar, sådana där gula vanliga! Kan sitta i flera dagar, och är lätta att få dit också.. :)

KL
Jag vill ha broddar man kan fälla ut vid behov o sedan fälla in igen.
Har inte den blekaste aning om hur det ska fungera men det hade varit praktiskt att bara fälla ut dem med hovkratsen när man ändå är där o rotar.
// Linda

Många tack för tippset om ridbyxor Swea och Gulkiwi. Har mått beställt ridbyxor på Agersta som är underbart bra men lite fler par är inte fel.

Bommar i transporten har min transport som löserut vid tryck åvan i från samt att man lossa ett brett "bältes band som finns bakom hästen frammi från vid urlastning bakåt. Nu finns säkerurlastning att man lossar bak bommen frammifrån om man vill lasta ur bakåt även det från Fautras.

Enannan bra sak är kamera i transporten. Har inte begripet hur bra det är fören vi skaffade en.

Ja hinkar som håller är inte dumt. Billigare uppvärmd vatten krubba runt 20-30 liter har jag på önskelistan. Finns men för dyra för mig.

Senast ändrad:

Jag vill ha en mockningsmaskin :P
Nej men skämt åsido, det kan ju inte vara rätt att resten av världen gått framåt medan stallskötare fortfarande mockar för hand på samma sätt som man gjorde på medeltiden. Det finns ju gödseldammsugar för hagar, de kanske går att använda inomhus också?

Tekniken finns. Men den kostar mer än vad en hobbyhästägare har råd att betala, och uppenbarligen mer än stora hästhållare är villiga och betala. Och sålänge det finns höstskötare som mockar för skitlön lär det nog förbli så.

Men finns förutom nämnda dammsugarteknik, även mer elle rmindre lyckade andra lösning (vibrerande skottkärror med galler för spånboxar t ex) samt utmockningssystem med automatik, de flesta kräver dock en liten människoinsats, men bara att slippa lassa gödseln på kärra och köra iväg är ju en fördel. Man kan t ex ha lucka i golvet och ett transportband under.

Jag har fått tipset om att använda öronproppar, sådana där gula vanliga! Kan sitta i flera dagar, och är lätta att få dit också.. :)

Använder jag med, och sitter i evinnerlighet. Att klippa 1 'propp' i 2 delar blir lagom, alltså ½ propp/hål.

Ett gummiöverdrag till greparna (i lättvikt) så de inte blir så satans kalla på vintern. Man fryser ju händerna av sig när man mockar!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 391
Senast: lilsan
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag... 2 3
Svar
44
· Visningar
7 031
Senast: MiniLi
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10... 2
Svar
20
· Visningar
3 601
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då... 2
Svar
23
· Visningar
6 059
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka