Häst som är oren till å från

Bukefalos 30 år!

Ja därav vi röntgade den delen å ultraljuds men hela senor och ben
Vill du berätta vilken del? Jag förstod att ni inte hittat orsaken till att det släcker där - men var nyfiken på vilket område det släckte i.

Var själv på hältutredning för en dryg vecka sedan där vi inte lyckades släcka hältan trots att allt nedanför armbågen var bortbedövat. Där fanns dock små fynd på röntgen och ultraljud i armbågen så provar att behandla den. Så blev bara nyfiken på din :)

Vill du berätta vilken del? Jag förstod att ni inte hittat orsaken till att det släcker där - men var nyfiken på vilket område det släckte i.

Var själv på hältutredning för en dryg vecka sedan där vi inte lyckades släcka hältan trots att allt nedanför armbågen var bortbedövat. Där fanns dock små fynd på röntgen och ultraljud i armbågen så provar att behandla den. Så blev bara nyfiken på din :)
Ovanför hoven vid gaffelbenet å ovanför kallas de karleden

Bedövade hoven först, lika halt, bedöva igen lite längre upp, halt. 3e bedövningen släckte hältan. Röntgen visade ingenting, såg fint ut. Ultraljud såg också bra ut. Metacam nu en vecka sen antiinflamarorisk gel 2 ggr om dagen. Bygga en mindre sjukhage till henne. Återbesök om 10 dagar..
Har ni kollat strålbensbursan? Tänker att strålbenshälta inte kan vara en omöjlig grej hästen har med tanke på hur länge du haft problem med den. Det kommer ju ofta smygande och ger diffusa symptom.

Nej tyvärr inte hon sa de kan också va typ ett blåmärke från när hon hade kolik att hon slått till sig. Men återbesök om 10 dagar

Så jobbigt! Min häst for runt hos flera kliniker och hovslagare mm med varierat resultat. Var dock aldrig så himla halt. När jag hittade kliniken jag åker till numera remitterade de direkt till MRI o skadorna hittades (ligament till hovleden som garanterat spökat i alla de där åren vi letade, rehabade osv). Men de har också egen stående MRI vilket var en av anledningarna till att jag valde att åka dit så de var ju vana vid låga hältor och ansåg att mer än nog hade redan testats. Hoppas ni får lite med klarhet på åb!

Så jobbigt! Min häst for runt hos flera kliniker och hovslagare mm med varierat resultat. Var dock aldrig så himla halt. När jag hittade kliniken jag åker till numera remitterade de direkt till MRI o skadorna hittades (ligament till hovleden som garanterat spökat i alla de där åren vi letade, rehabade osv). Men de har också egen stående MRI vilket var en av anledningarna till att jag valde att åka dit så de var ju vana vid låga hältor och ansåg att mer än nog hade redan testats. Hoppas ni får lite med klarhet på åb!
De har MRI och sa om de ej lokaliserat vad hältan kommer ifrån vid återbesök så får vi göra denna.

Nu har vi varit på återbesök och jag är så glad! Hältan var nästan borta syntes lite i vänster spår, men inget på böjprovet. Hon sa att de är stor skillnad vilket gör att hon inte misstänker något mer allvarligt utan att hon vridit till sig, trampat fel typ och att de kommer gå över helt. Har fått nu jag ska skritta henne i 2 veckor minst 30 min om dagen. Ska skicka en film via slejp appen hon ska skicka om ca en vecka hon tyckte inte jag behövde åka in på återbesök då vi har nästan en timme dit.

Hon har gått ner 48 kg, på en månad men hon sa det inte var så farligt då de kan gå lite snabbare i början när de börjat med medicinen för EMS. Men tog blodprov nu även för de så att se att levern mår bra.

Är så glad att jag förhoppningsvis får många år till med min underbara häst!!

Min equiterapeut var ute igår och frågade om de var en ny häst. Hon är van att känna spänningar på henne å låsta bogar. Nu var allt mjukt och hon behövde inte ens använda laser. Hästen är även mycket gladare. Kan de varit EMSen som gjort henne spänd och hård i kroppen?

Nu har jag fått klartecken från vet efter att ha filmat henne i sleip appen. Ingen mer hälta och får sätta igång henne nu. Vi har skrittat henne i 2 veckors tid. Tänkte börja trava lite nu med. Rider ca 40 min åt gången kan man öka med 1 h? När kan man börja med lite galopp? Hon behöver ju gå ner i vikt med.. Försöker hålla igång henne dagligen.

Liknande trådar

• Från barfota till skodd.
  • Fång
  • Gasig häst
  • Beslut

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat