Hästar i Thailand

Bukefalos 30 år!

Sv: Hästar i Thailand

Jag skulle vilja säga att om man ska välja mellan pest eller kolera, så är det klart att föredra att okunniga turister får rida på tränsbett, än på en stång! Eftersom de flesta är omedvetna om vilken kraft det blir i hästens mun och dessutom rider som "John Wayne" så kan man orsaka rejäla skador på både nerv- och benvävnad med en stång!

Jag är så cynisk så jag stödjer inget som har med djur att göra när jag reser.Jag rider inte hästar,elefanter eller kameler på stranden.

Det är ju så svårt att veta vad det är man stödjer.Man har dålig koll.

Håller med dig. Jag förstår inte vad jag ska upp och klänga på något djur för när jag är utomlands?
Vill jag rida så kan jag rida hemma, på hästar som jag vet har det riktigt bra. Vill jag vara nära elefanter så kan jag åka och titta på dem där de bor riktigt bra.

Och även om man rider på strandponnyer som ser ut MÅ bra, så vill jag ändå inte stödja verksamheten. De får tjäna pengar på andra turism-sätt. Jag vill inte att det ska finnas ponnyer till allmänt förfogande på stranden. 60 SEK är ingenting för en svensk, speciellt inte en lite full och dum svensk som vill prova på att rida för första gången, några varv på stranden, dragandes i hävstångsbettet på en treåring.
Nej, bara vetskapen om att nästa kund kan vara sådan gör att jag avstår.

speciellt inte en lite full och dum svensk som vill prova på att rida för första gången, några varv på stranden, dragandes i hävstångsbettet på en treåring.
Nej, bara vetskapen om att nästa kund kan vara sådan gör att jag avstår.

Hoppas inte du syftade på mig? :(

Som sagt.
Bilderna är sekund bilder. Jag rörde knappt tyglarna. Har i övrigt en väldigt försiktig hand också. Men jag ska inte behöva försvara mig, jag vet ju hur det är själv och sen får väl andra tro som dom vill.

Men, varför denna hysteri. Jätte tråkigt.
Men jag får väl skylla mig själv, som jag sagt.. Det är ju buke.
Och jag verkar vara en person man kan trycka ner här med.. Inte bara i verkligheten.

Nejmen ta inte åt dig på det sättet. Det är ju inte inriktat mot dig personligen, inte från mitt håll i alla fall. Jag ser inget som helst fel med bilderna eller din ridning. Ser härligt ut och jag längtar tillbaka.

Ville bara få dig att förstå att om du tycker betten är hemska och det finns risk att de far illa när nästa person rider ska du inte bidra till att de tar dit mer hästar genom att betala dem. Oavsett hur försiktig du själv är när du rider. Känns som du förstod det, men ändå inte i och med att du skrev att du inte förstod att du bidrog till att de kanske får det sämre när du rider.

Det syns tydligt på TS bilder att hon tar rejält hårt i stång/hissbetten på bilderna, så diskussionen om att handen avgör styrkan på bettet känns inte relevant...

/Migo

Sekundbilder är en sak. Och det skulle aldrig falla mig in att dra i hästens mun oavsett bett!

Nej förlåt, du har rätt att jag egentligen inte ska ta åt mig.. Är bara nere i en ordentlig depression just nu och allt som är det minsta fel förvärras..:cry:

Härligt var det minst sagt.

Jag kan tillägga att det var privatpersoner med deras hästar, alltså inget företag eller vad man nu ska kalla det.

Vi menar nog samma sak, men jag har svårt att formulera mig rätt :o

Men du drar i hästens mun på bilden! Ganska rejält dessutom!
Med hävstångsfunktion på bettet blir kraften mer än 4 ggr så stor i munnen som i din hand. I slappt läge hänger skänklarna på bettet parallellt med hästens mun. Titta själv på vinkeln på bettskänkeln och din arm, och kom sen och säg att du inte drar den i munnen!

Jag fattar inte hur du resonerar. Hoppas innerligt att majoriteten av turisterna tänker steget längre än du gjorde, och låter bli att stödja liknande verksamheter!

/Migo

Men snälla du.
Det är en sekund bild.
Du har sagt att jag drar, än sen då? Vad tjänar du på det?
Fortsätt klanka ner.. Jag ser vad du skriver så du behöver inte göra det flera gånger. Jag som red borde väl om någon veta vad jag gör?

Nej, det märks tydligt att du inte förstår hur jag tänker. Det är inte ens någon verksamhet utan privathästar med dess ägare. Iallafall dom jag red på.

Jag antar att du inte reser utanför norden eller EU då över huvud taget - för gör du det så bidrar du ju indirekt till allt lidande/orättvisor/mindre bra saker som sker i de länderna.

Med det resonemanget många här för så kan man ju inte åka till t ex Thailand öht för där utnyttjas både kvinnor och barn i prostitution och slaveri - genom att åka dit som turist så stödjer man ju den verksamheten.
Samma sak i många andra länder - bl.a alla asiatiska.

Åker man till Spanien så stödjer man ju tjurfäktning och att det kastas ut getter ur kyrktorn - om man som turist bojkottar såna länder så kanske de slutar med sådant.

Allvarligt så ska ni sluta hacka på TS. Nu var det hon - som kan rida - som red hästen, hade hon inte gjort det hade säkert någon annan gjort det - t ex det som någon sa, en halvfull nybörjare som bara struttat runt på en skansen-häst som 5-åring tidigare.
Dessa hästar ser ju dessutom ut att må bra - de är blanka i pälsen och i gott hull. Hade TS satt in bilder där hon sitter på någon halvdöd krake så hade jag förstått ramaskriet.

Sen är det ju så att i olika länder har man olika hästkulturer (bl.a). Jag tror knappast att de där hästägarna skulle fatta vad ni dillar om och skulle nog garva åt er ifall ni kom dit och började predika att de ska köpa en Amerigo-sadel och ett äppel-bett till hästen liksom. Bara för att man har annan utrustning än den vi är van vid så betyder ju inte det att den är sämre än vår - inte för dem iaf.

Vad skulle ni tycka om någon kom och klagade på er utrustning och sa att det finns bättre och det borde ni köpa till er häst?
Var och en gör förhoppningsvis sitt bästa och det man tycker/tror är bäst för sin häst - oavsett vilket land man befinner sig i.

Jag antar att du inte reser utanför norden eller EU då över huvud taget - för gör du det så bidrar du ju indirekt till allt lidande/orättvisor/mindre bra saker som sker i de länderna.

Nej, det gör jag inte. Jag har gjort ett aktivt politiskt ställningstagande att inte resa till, och därmed stödja, länder/regioner vars djur/människosyn jag anser förkastlig. För mig ingår här bla flera länder inom EU, och det skulle aldrig falla mig in att åka till Thailand!

Det innebär i praktiken att jag inte reser utomlands alls.

/Migo

Hoppas inte du syftade på mig? :(

Men varför i hela friden skulle jag syftat på dig? Jag vet att du t.o.m har egen häst.

Jag skrev bara ur min egen synvinkel, därav så svarade jag inte ens på ditt inlägg :)
För det vet väl både du och jag att Thailand är paradiset för fulla och dumma svenskar, grabbar som ska visa sig på styva linan och leka cowboys eller liknande... och därför säger jag att hur bra hästen än har det, så vill jag inte stödja att hästarna står där till "förfogande" för en billig peng så nåt annat pucko kan hoppa upp dagen därpå.

För du skrev väl att ägarna inte precis kollade upp ridvana eller hade mini-lektion? Det låter lite som att låna en fyrhjuling och fräsa runt lite med.

Och det gör jag hellre, isåfall :D

Phuket laguna Riding Club är jättetrevliga. De kan ha bytt namn till Bangthao Beach Riding Club nu.
Jag red där för många år sedan, hästarna var riktigt fina, de hade fina stall och boxar, hagar och alla hade varsin heltidsanställd skötare.

Jag skulle aldrig rida på ngn häst som stod på stranden som ex i Hua Hin, att bidra med pengar till sådana där gör ju bara att de kan fortsätta sin verksamhet.

Phuket Riding Club har jag också ridit på. Ett seriöst ställe, där de kollar upp vad man kan innan man tillsammans med en "ledare" får rida ut antingen i skogen eller ner på stranden. Innan man ens får en häst tilldelad blir man utfrågad om sin ridvana. Hela verksamheten är välskött och där finns en stor personalstab som verkligen sköter om hästarna. Alla hästar står uppstallade i boxar under skuggande tak.

Nej jag vet inte.. :p vad bra! :)

Jo men det är sant, det var precis som en fyrhjuling, i princip.. :crazy:

Jag skulle aldrig rida på ngn häst som stod på stranden som ex i Hua Hin, att bidra med pengar till sådana där gör ju bara att de kan fortsätta sin verksamhet.

Okej. Du som precis nästan alla andra har skrivit det.

Det stället låter ju jätte bra! :) Någon som vet om det finns i närheten av Bankok/Hua Hin?

Nja, det vet jag inte. Detta ställe ligger på södra Phuket. Jag kan lägga till att det följde med en man till fots på hela ridturen också. Hans uppgifter var varierande. Bland annat plockade han upp hästskiten som hamnade på gatorna man måste ta sig förbi för att ta sig ner till stranden. Han visste var det brukade hålla till skällande hundar och fick dem att hålla sig borta. Han tog också hand om våra kameror och fotade åt oss. Han joggade längs stranden medan vi skrittade och sedan kunde han ta bilder av oss medan vi galloperade. Dessutom fanns han där som en trygghet om något skulle hända. Vi hade en tjej till häst med oss dessutom, all denna uppbackning trots att vi bara var tre ridande. Just ja, vi var tvugna att passera en mycket kraftigt trafikerad väg också, då ringde killen till fots och vips kom två vespor farande med fyra personer utrustade med stora röda fanor. De klev helt sonika ut i vägen och stoppade upp all trafik med fanorna medan vi red över.

Hjälm, stövlar och ridbyxor var ett krav för att få rida men det fick man låna. De flesta hästarna och ponnyerna var importerade från Australien fick vi oss berättat.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka