Hästar i Thailand

Bukefalos 30 år!

Sv: Hästar i Thailand

Man kan väl inte hoppas att de har det bättre än man tror och använda det som argument:P Tror du de har det dåligt kan du ju inte betala ägarna för att ta ut hästarna i arbete om de inte är i skick för det.

Klart man kan hoppas? :) det är rätt enkelt :p

Nejmen, jag betalar inte till något jag SER elller VET är dåligt. Har du inte förstått det än?

Ja alltså du ska ju inte stödja en hästhållning som är dålig, det får dem inte att förbättre den utan fortsätter som det är eftersom det är lönsamt. Då betalar du alltså hästägarna för att behandla sina hästar illa och de kommer att forsätta med det och köpa fler hästar som sköts lika illa.

Och det gör jag inte heller :) som jag sagt hela tiden om du hade läst det ;)

Ser du däremot att hästhållningen är riktigt bra är det ju bra att stödja den. Tjänar ägarna mer på att sköta hästarna bättre kommer de att göra det.

Och det var precis det jag gjorde. Riktigt bra, jämfört hur de flesta hästarna har det här (inte alla, verkligen inte) går ju inte att jämföra med. Men de hästar jag red verkade må bra.

Du skriver däremot en massa saker med hästarna som du tyckte var dåligt, men tycker ändå det är bra att stödja dem, vilket är fel. Är det fin hästhållning som du vill ska finnas kvar i många år, rid och stöd dem. Om du inte tycker hästarna ska skötas och hållas på det sättet, stöd dem inte

Jag sa väl aldrig att jag stödjer det dåliga? Suck...

Jag red i Thailand. De var ytterst noga, vi hade stövlar och hjälm (lånat) och de kollade först på ridbana att vi kunde styra hästarna och hålla balansen. Utrustningen kunde väl suttit bättre men det var inget som skadade hästarna. Lagom hull och den jag red var mycket trevlig. Vi galopperade på stranden och "min" häst var snabb och lydig, jag hade verkligen jättekul. De hade dressyrlektioner där också man kunde ta.

Oj! vad kul att det finns så seriösa ställen :laugh:

Vart var det någonstans?

Vad spelar det för roll vad hästen har för bett i munnen? Man kan sätta vilket bett som helt i munnen på vilken häst som helst! Det är fortfarande bara ryttaren och handen som bestämmer hur skarpt det är! Sålänge man inte drar/rycker så är ett stångbett inte skarpare än ett vanligt tränsbett.

Sen att det på bilderna inte ser ut att vara en sadel jag skulle välja det är en sak, men vad är det som säger att dem är dåliga för det?
Visst sitsen på ryttarna avslöjar ju att man kanske inte sitter optimalt i dem, men det är ju ingenting som säger att dem ligger dåligt på hästen för det.

Sen ser ju inte hästarna ut att må speciellt dåligt, även om jag personligen inte valt att ha varken hingstar eller så pass unga hästar i verksamhet.
Jag personligen hade inte valt att rida dem i den form man ser på bilderna.

Men det är olika länder, olika länder har olika kulturer. Det är ju i stort sett bara i Sverige vi är så fruktansvärt "fåniga" med våra djur på gott och ont.
I många andra länder får djuren vara just djur och arbetsredskap.
Medan här i Sverige använder de flesta sina djur som porslinsleksaker eller något, och det vet jag inte om det alla gånger är så himla mycket bättre faktiskt.
Det är pga just det många hästar här hemma fått så mycket problem numera.

Och nej jag stöder inte dålig djurhållning, jag bara ser det från olika vinklar.

Vad spelar det för roll vad hästen har för bett i munnen? Man kan sätta vilket bett som helt i munnen på vilken häst som helst! Det är fortfarande bara ryttaren och handen som bestämmer hur skarpt det är! Sålänge man inte drar/rycker så är ett stångbett inte skarpare än ett vanligt tränsbett.

Du har rätt i att det är ryttarens hand som bestämmer hur skarpt bettet är. MEN jag har ändå svårt för just de betten.

Sen att det på bilderna inte ser ut att vara en sadel jag skulle välja det är en sak, men vad är det som säger att dem är dåliga för det?
Visst sitsen på ryttarna avslöjar ju att man kanske inte sitter optimalt i dem, men det är ju ingenting som säger att dem ligger dåligt på hästen för det.

Jag, personligen, gillade inte sadlarna och tyckte inte att dom låg speciellt bra på några utav hästarna. Dessutom verkar dom ligga otroligt långt fram.

Sen ser ju inte hästarna ut att må speciellt dåligt, även om jag personligen inte valt att ha varken hingstar eller så pass unga hästar i verksamhet.
Jag personligen hade inte valt att rida dem i den form man ser på bilderna.

Nej, det är svårt att se på bild hur en häst mår :p Just dom jag red var glada och så. = att dom verkade må bra. Ena bättre än den andra.

Jag försökte inte rida dom i form heller.

Men det är olika länder, olika länder har olika kulturer. Det är ju i stort sett bara i Sverige vi är så fruktansvärt "fåniga" med våra djur på gott och ont.
I många andra länder får djuren vara just djur och arbetsredskap.
Medan här i Sverige använder de flesta sina djur som porslinsleksaker eller något, och det vet jag inte om det alla gånger är så himla mycket bättre faktiskt.
Det är pga just det många hästar här hemma fått så mycket problem numera.

Jag bryr mig inte alls vad hästen används till. För mig är huvudsaken nr 1 att den mår bra!

det undrar jag med..... rider man på stackarna så stöder man ju upp om verksamheten. :crazy: jag skulle inte kunde med att sätta mig på dom, dom var ju dessutom jättesmå och taniga.

strandhästar överlag brukar sällan ha det särskilt bra. :(

vill man rida så ska man söka sig till större ridanläggningar där hästarna mår bra och får riktig skötsel.

Håller med dig.

När vi var i Egypten fanns det ett stort antal "droskor" med icke välmående hästar och när vår guide sa att vi skulle åka häst och vagn protesterade jag. Han lugnade mig med att dem hade avtal med en "firma" där dem hade krav på sig att sköta hästarna och i gengäld använde dem enbart den "firman" istället för att gynna dem som inte tog hand om hästarna.

Hästarna vi åkte med var väldigt välskötta och männen verkade bry sig om sina hästar, dem hade både vatten, foder och något hö-liknande med till hästarna som dem fick vid raster.
Guiden sa att sedan dem börjat med detta hade fler och droskförare sökt sig till denna "firma" och hästarna började få det allmännt bättre. Så då var det okej för mig.

kl

Skulle aldrig rida på semestern så där, men de där hästarna var bra mycket finare än stackarna som bönderna i Turkiet körde runt med i stan för att tjäna pengar. Stackarna var smala och taniga, alla de hästar jag såg var halt på antingen en hov eller alla fyra.. För mig som normalt har svårt att se hälta såg det klart och tydligt, hemskt, medans dumma idiotiska turister tyckte det var så himla mysigt att åka häst och vagn :cool:

Att betala för att rida på dessa hästar är vansinne, man stödjer verksamheten och ser till att den går runt. Precis som att låta sina barn bli fotograferade med den fastkedjade apan,tigern eller björnen. Vidrigt.

Vad spelar det för roll om dom är små? Jag som normalt håller på med islandshäst tyckte dom var stora som hus :eek: och jag själv är väldigt liten.

Har man bra balans tycker jag inte längden spelar så stor roll. Sen att vissa människor tycker det ser förskräckligt ut är en annan sak :p

Som sakt red jag inte de hästarna som såg ut att må dåligt!

Nu var min fråga mer, om någon visste något om hästarna i Thailand? Vad det är för raser på dom osv.

Synd att det skulle bli massa hets kring missförstånd. Men som sagt, det är ju Buke så jag kunde väl inte förvänta mig något annat :p

Vad spelar det för roll vad hästen har för bett i munnen? Man kan sätta vilket bett som helt i munnen på vilken häst som helst! Det är fortfarande bara ryttaren och handen som bestämmer hur skarpt det är! Sålänge man inte drar/rycker så är ett stångbett inte skarpare än ett vanligt tränsbett..

Men det där är ju bullshit!
Om du tar lika hårt/milt i ett tränsbett som i ett stångbett så kommer stångbettet alltid verka skarpare.
Det går inte att komma från.
Det är ju byggt för att bli skarpare.

Men det där är ju bullshit!
Om du tar lika hårt/milt i ett tränsbett som i ett stångbett så kommer stångbettet alltid verka skarpare.
Det går inte att komma från.
Det är ju byggt för att bli skarpare.

Javisst är det så, men LÄS vad jag skrev!
Jag skrev att det är HANDEN SOM HÅLLER I TYGLARNA som bestämmer hur skarpt bettet är!
Sålänge bettet bara ligger i hästens mun är det inte skarpare än något annat, det är när du "drar" i det som det blir skillnad!
Sålänge du inte "provocerar" bettet kommer det inte vara någon mer skillnad för hästen än mellan raka/två/tredelarde bett.
Det är först då du "provocerar" bettet som det får mer eller mindre inverkan "skarpt" på hästen beroende på vilket bett det är.
Så det är alltid ryttaren som bestämmer hur skarpt ett bett är eller ej,
DET GÅR INTE ATT KOMMA IFRÅN!

Senast ändrad:

Det syns tydligt på TS bilder att hon tar rejält hårt i stång/hissbetten på bilderna, så diskussionen om att handen avgör styrkan på bettet känns inte relevant...

/Migo

Nu svarade jag iof inte på att TS red med en hård hand.
Jag tycker det bara är konstigt att folk skriker om att det är så hämskt att hästarna där reds på stångbett, vilket enligt min åsikt inte är hämskt alls.
Men visst reagerar jag på en hård hand men det är aldrig bra vare sig det är stångbett eller ett "vanligt" bett.
Jag försvarar aldrig att någon rider med en hårdhand, men att skylla på att det är bettets fel tycker jag är galet.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka