Hästar i Thailand

Bukefalos 30 år!

Sv: Hästar i Thailand

Åh, det låter superbra ju! Tänk om det kunde finnas fler såna ställen runt om i Thailand istället! :laugh:

Någon som vet vad det är för hästar på bilderna jag la upp?
Alltså, mer ras och sånt :)

Det här är väligt lösryckt, men någonstans har jag för mig att jag någon gång hört någon mumla om att spanska hästar importerats någon gång och blandats med inhemska små hästar. :p Kommer ihåg att jag tänkte att det syntes på många av dem att det kan va lite andalusioer nånstans längre bak i släktledet.

Men det kan ha varit jag själv som drömt det:P

De där hästarna såg ju ändå "rätt ok" ut.. Jämfört med "packhästar" och "draghästar" har de där hästarna nog det väldigt bra, även om det är långt ifrån bra . /
Bara här i södra, östra Europa är det vanligt med häst som transportmedel, dragdjur eller packhäst. De hästarna är i betydligt sämre sick än strandhästarna. Skulle ingen vilja rida så skulle hästarna användas till annat.

Hästarna du visar på dina bilder tillhör den frivilliga ridande polisen i Hua-Hin.
Dessa hästar patrullerar nattetid avgivna områden (oftast bostadsområden som har problem med inbrott)
Samt att de har s k klubb-tävlingar sins emellan vid det thailänska nyåret bl a - då hästarna är delaktiga i det veckolånga vattenkrig som pågår!

De flesta av dessa hästar bor med sina ägare/ryttare utspritt ner mot Pranburi o förbi Monkey mountain.
Den lille vita, en av fuxarna o en stor kraftig brun bor upp mot bergen bakom järnvägsstationen.

De killar som inte tar hand om sina hästar brukar inte bli långvariga i Hua-Hin, vi har sett flera nykomlingar som försvunnit lika snabbt igen...

Har pratat med ägarna ett otal gånger, även lånat den stora kraftiga bruna av en av killarna då den ställde till med rodeo o han tappade humöret...

Kan ta reda på mer om hästarna om du vill - då jag åker ner igen i mars.
är det någon som är mer eller mindre intressant eller vill du bara ha lite info om alla?

/ Raggsocka

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar