Hästböcker ni minns

Bukefalos 30 år!

Polluxböckerna generellt.

Sen läste jag en serie om en flicka som bodde i Laholm, med stooora glasögon. Hon hade ett russ som hette Smuggels först. Sen fick hon ett brunt yngre sto som fick ett föl. Sen flera kompisar med ponnyer. Kommer aldrig ihåg vad böckerna heter. Hennes mamma var författaren. Älskade iaf de böckerna.

Läste också böcker om en flicka som red på ridskolan Åby. Minns inte mer än så. Tror favvohästen var borkfärgad.

Jag är 40.
Den där med ridskolan i Åby känner jag också igen, var det den som hade fotografier i sig? Och flickan hette eventuellt Frida?

Läste det mesta jag kom över om hästar, men kommer just nu bara ihåg dessa.
Det är ju ett bra tag sedan jag läste dem.......

Svarta Hingstenböckerna
Windy böckerna
Maria och Blå Prinsen
Britta och Silver
Flicka-triologin
ett sto Melka, fanns i Sudan
Om en flock i Australien, glömt namnet. (Silverhingsten?)
Man O War. Hade kvar den boken till för kanske 10 år sedan.
Chica D Oro
Jillböckerna
Min vän Flicka

Böckerna om travhästen Pysen av Marie Louse Rudolfsson. Är nog en 50 år sen jag läste dem, men kan fortfarande komma ihåg hur jag både skrattade och grät när jag läste dem. :)
Yes! Någon mer som kommer ihåg Pysen.

Jag kämpade för att få tag i och läsa alla böckerna. Lyckan var total när jag efter år lyckades hitta den enda boken jag inte hade läst på ett lantortsbibliotek.

Britta & Silver böckerna😍 har hela serien hemma! Även att de var ur en annan tid så uppskattade jag att läsa om en helt vanlig tjej, inte de där böckerna om ”svår-hingst-ska-avlivas-men-litet-barn-får-prova-och-vinner-den-svåra-hopptävlingen”.

Nan Ingers Ridsommar på Västanå är en gammal favoritbok om än också ur en svunnen tid.

Även Pollux-böcker och Klara-serien finns hemma.

Född i början av 60-talet och hästgalen så länge jag minns. Kom in i någon form av bokslukarålder som 10-åring och lästa allt jag kom över.
Jag har läst alla Maria och Blå Prinsen, alla Lotteböckerna, Alla Svarta hingstenböckerna, Alla Windyböckerna - har kvar "Windys sista strid", kan fortfarande inte läsa den utan att böla. Alla Jillböckerna, alla Britta och Silverböckerna. Black Beauty - självklart! Plus att jag plöjde igenom den facklitteratur som fanns också.

/Lizzie

Jag läste det mesta med hästar och många har redan nämnts. Men det är en serie som jag gillade men tyvärr inte minns så mycket av. Det enda jag minns är att det var ett kompisgäng med hästar i samma stall. Stallet ägdes av någon i gängets morfar och han benämndes som ”ryttmästaren”. Någon som vet vilken serie jag menar?
Är inte detta serien med Sofia och Santos? Det var Kickis morfar som kallades Ryttmästaren. (Först var Kicki skittaskig mot Sofia men har för mig att de blev kompisar mot slutet?)

Är inte detta serien med Sofia och Santos? Det var Kickis morfar som kallades Ryttmästaren. (Först var Kicki skittaskig mot Sofia men har för mig att de blev kompisar mot slutet?)

Jaa vet du det kan absolut stämma! Det känns igen ☺️
Detta påminner mig, jag har börjat läsa Teddy och Sigge-böcker för min dotter och det är ju samma universum som Sofia och Santos, måste expandera även till de böckerna sen

Detta påminner mig, jag har börjat läsa Teddy och Sigge-böcker för min dotter och det är ju samma universum som Sofia och Santos, måste expandera även till de böckerna sen
Vet inte hur gammal din dotter är, men det fanns ju en fortsättning på Sofia-böckerna där Myggan tog över Santos (typ tre böcker?). Min lillasyrra hade dem, det var för lite yngre barn. Jag uppskattade Sofia-böckerna mer när jag var lite äldre, men Myggan tänker jag borde funka även för någon som inte är så gammal.

Vet inte hur gammal din dotter är, men det fanns ju en fortsättning på Sofia-böckerna där Myggan tog över Santos (typ tre böcker?). Min lillasyrra hade dem, det var för lite yngre barn. Jag uppskattade Sofia-böckerna mer när jag var lite äldre, men Myggan tänker jag borde funka även för någon som inte är så gammal.
Hon fyller fem i september! Teddy och Sigge gillar hon nu, så Myggan blir säkert bra att följa upp med, tack!

Hon fyller fem i september! Teddy och Sigge gillar hon nu, så Myggan blir säkert bra att följa upp med, tack!
Minns inte exakt, men tror Myggan är typ tio och de böckerna var mycket mer lättsmälta och kan till och med ha varit med bilder, så det låter absolut som ett lämpligt mellanting.

Testar om någon av er kommer ihåg. Jag lånade en barnbok på biblioteket när jag var riktigt liten, alltså när jag precis hade lärt mig läsa. Den fanns på småbarnsavdelningen och det var en klassisk barnbok med illustrationer och text på varje sida. Tidsmässigt pratar vi kanske 1994, 1995, absolut inte efter 1997 för då läste jag redan Britta och Silver, men boken behöver inte ha varit ny då.

Boken handlade om en liten shettis på vad jag tror var en ridskola som var retad av de stora hästarna för att han var så liten och inte kunde vara med och tävla som de. Men sen började det brinna på ridskolan och det var shettisen som räddade alla hästarna. Är det nån som minns?

Testar om någon av er kommer ihåg. Jag lånade en barnbok på biblioteket när jag var riktigt liten, alltså när jag precis hade lärt mig läsa. Den fanns på småbarnsavdelningen och det var en klassisk barnbok med illustrationer och text på varje sida. Tidsmässigt pratar vi kanske 1994, 1995, absolut inte efter 1997 för då läste jag redan Britta och Silver, men boken behöver inte ha varit ny då.

Boken handlade om en liten shettis på vad jag tror var en ridskola som var retad av de stora hästarna för att han var så liten och inte kunde vara med och tävla som de. Men sen började det brinna på ridskolan och det var shettisen som räddade alla hästarna. Är det nån som minns?
En Lagom Liten Ponny hette den! En av min dotters favoriter, kan den nog utantill snart. Vårt exemplar är mitt sen jag var liten så ca 30 år gammalt 🥰

IMG_0675.webp

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar