Hästböcker ni minns

Bukefalos 30 år!

Jag hade Pollux prenumeration ett tag (tack pappa!) och slukade alla böcker jag fick genom den, har nog kvar dem någonstans. Främst gillade jag dock de som hade mycket att göra med skräck/mysterier

Den gyllene stigbygeln,
Spökhästen på Meadow Green,
Hotell Gröna Hästen,
Spökritten,
Sammansvärjningen,
Borgens Hemlighet,
Guldhästens försvinnande,
Alla om Diabolo,
Minns inte om det var en serie men de handlade om en häst som hette Pirat,
Riktig Vänskap

Kan hålla på i en evighet 😅

Ingen väg ut... tror jag den hette, någon red ut på en strand och ut till en ö när det var lågvatten och sen kom högvattnet eller något? Någon här kan säkert hjälpa mig minnas? 🤔

Sen fick man CD-bok några gånger. Jag har nog två och de lyssnade jag så mycket på att en av skivorna bara fungerar halvbra nu.

Jag var med i Polluxklubben under klubbens första 10-15 år och älskade deras böcker. Har sparat novellsamlingar, serieböcker och några av de skönlitterära böckerna därifrån.

En annan favorit som jag har läst många gånger är Joey, boken som filmen War Horse är grundad på.

Jag läste hyllkilometer av olika gästböcker! Många har nämts.
En novell från Min Häst som jag inte kan släppa och som jag fortfarande letar efter för att kunna läsa om, är den som handlade om ett äldre man som hade ett svart sto, "Häxan" jag tror att pappa till henne var en vildhäst "inferno". Nån som känner igen?

De flesta som räknats upp här har jag läst. Pullein-Thompson böckerna, ffa Josephine var/är en stor favorit. Hon var ju också mycket pedagogisk och skrev mycket om hur man skulle rida.

Melka fullblodet och Melka i England.
Bess böckerna.
Svarta hingsten naturligtvis,
Logan Forsters serie om det svarta fullblodet Ökenstormen, den vilda hingsten de fångade och sedan hennes son och när hon återkommer till galloppbanorna, Timurlenk och Hämden. De var var också en vacker historia om unga Ponche en apachepojke och hans liv i den 'vita männens' värld.
Balettböckerna
Nan Inger naturligtvis!
Britta och Silver
Pirko
Maria och Blå Prinsen serien
Vitnos (som var en stor anledning till att jag lärde mig att läsa)
KM Peyton
SE Hinton (hästar spelade en stor del av hennes böcker även om det inte handlade om dem direkt)
Follyfoot
Soffi böckerna av Kristin Backman
De underbara böckerna av Marguerite Henry, jag får något tjockt i halsen varje gång jag läser slutet av Gyllene Svarten.
Balita om ett isabellfärgat sto som var en cirkushäst.
Joanna Canman (fö mamma till Pullein-Thompson systrarna)
Patrichia Letch
Lotte böckerna
Petra böckerna
Hingsten på Rosenhill

Plus flera som jag antagligen glömt.

Jag var ganska galen i hästböcker som barn :up:

Jag läste hyllkilometer av olika gästböcker! Många har nämts.
En novell från Min Häst som jag inte kan släppa och som jag fortfarande letar efter för att kunna läsa om, är den som handlade om ett äldre man som hade ett svart sto, "Häxan" jag tror att pappa till henne var en vildhäst "inferno". Nån som känner igen?

Du får sätta dig på biblioteket och plöja "Min hästs bästa" och kolla om du hittar den? :)
Jag kommer ihåg den vagt, men det blurrar ihop sig med alla andra fantastiska serier.

(Frölunda har allihop :idea:)

Född 1990
Denna bok minns jag väl -
Ta hand om Rocket (Jane Ayres).
Och sen älskade jag att läsa fullblodsböckerna vet jag, tror dock jag aldrig läste klart alla böckerna.

Du får sätta dig på biblioteket och plöja "Min hästs bästa" och kolla om du hittar den? :)
Jag kommer ihåg den vagt, men det blurrar ihop sig med alla andra fantastiska serier.

(Frölunda har allihop :idea:)
I Min Hästs bästa finns enbart Lena Furbergs serier. Så, lite märklig titel på dem.

Åh nä nu kom jag tänka på när Lottes russ dör av blixtnedslag i hagen. Som jag grät. Tur hon hade tjusiga Florian (han hette väl så?) kvar.

Edit: nä just det han dog inte av blixtnedslag men det var vad de först trodde 😅

Just det! Är det någon som kommer ihåg böckerna om Fia (tror jag hon heter) med massa bilder där hon bl.a åker på ridläger och äter pannkakor. Det var flera i samma serie, har för mig att hennes ponny var isabell.

Böckerna som jag alltid längtade efter, och som jag alltid fick i julklapp, var Ponnykalendern och Hästkalendern! De var nästintill heliga!! Jag vet inte när de upphörde att ges ut? Mot slutet var väl Hästkalendern häftad, inte en riktig bok med hårda pärmar....

IMG_20260625_140533.webp

Den här dök upp nyss när jag gick igenom/rensar ut boklådorna.

Jag var iväg och hälsade på min mamma när den här tråden startade, och passade på att hämta hem en kasse av mina gamla hästböcker (främst Pollux böckerna). Utöver de som redan nämnts, dvs bland annat Svarta Hingsten, Britta, Klara, Vitnos och alla Pollux, så hittade jag några av våra gamla bilderböcker också. "En lagom liten ponny" som nämnts här innan var en favorit för både mig och en av systrarna, men även den här boken - "Hopp och Galopp". Det märktes på skicket att den varit populär - mamma hade plastat in hela boken, inklusive varenda sida, för att den skulle hålla ihop :p

received_1782628533114923.webp

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka