Hästböcker ni minns

Bukefalos 30 år!

Mina favoriter var
  • Rackastallet serien av Lin Hallberg
  • Mika och Robot av Lin Hallberg
  • Många av de böcker som kom från Pollux bla Hotell Gröna hästen
  • Vildrussen av Marie Louise Rudolfsson (detta för att bokens Fanny fanns i verkligheten och för att min ponnys anmoder var omskriven 😍)

IMG_0760.webp

Dagens loppisfynd!

Inspirerad av tråden om Bukeromanen, men egen tråd för att inte krascha den för mycket. Läste ni hästböcker? Vilka minns ni? Vilka var era favoriter? Var det någon ni tyckte var mindre bra? Nämn gärna hur gamla ni är också, för det är säkert stora skillnader beroende på när man växte upp och när man var i hästboksåldern.

Jag kan börja. Jag var en riktig liten bokmal som läste massor (gör fortfarande) och som började läsa böcker för lite större barn/ungdomar ganska tidigt. Jag är född -89, så jag var i hästboksåldern från mitten av 90-talet och framåt och läste ganska mycket hästböcker under hela min skoltid, tog studenten -08.

De jag minns starkast är följande:
- Britta och Silver, jag har läst hela serien men hade inte alla böckerna själv, en del var svåra att få tag på och dem fick jag nöja mig med att låna på biblioteket. Min allra första hästbok var en om Britta och Silver. Jag gillade dem, men visst, det märktes att böckerna redan då var ganska gamla och utspelade sig i en tid när till och med mina föräldrar var väldigt små barn. Jag tänkte nog inte jättemycket på det som liten, utan det märktes mer när jag var i tonåren och läste om serien.
- Klara. Älskade Klara. Den serien kom precis när jag var i rätt målgrupp, det är verkligen min tid och mina tonår, en sån nostalgitripp. Älskar fortfarande Klara och kan fortfarande som vuxen läsa om serien, men förstår ju att för dagens ungdomar så känner de likadant för den som jag gjorde för Britta och Silver, för det är ju en tid som inte längre finns.
- Tess, av samma författare som Klara. Var bara tre böcker och de kom precis i den vevan när jag gick i sexan-sjuan, precis som Tess, så där var jag extremt mycket rätt målgrupp. Påminde också en hel del om Klara.
- Sofia och Santos-serien. Den här tyckte jag bättre om som lite äldre, jag var nog lite för liten från början, Sofia var några år äldre än jag till en början och jag var inte alls där för relationsbitarna och killar och sånt. Hade lättare att sympatisera med Sofia under högstadiet, men kan idag känns att det var lite väl mycket lyckad person över henne, hon var bra på precis allt.
- Sandra och Vildros lånade jag på biblioteket. Lite annorlunda bokserie som från början handlade om mer traditionell ridning (hoppning) men sen gick över till galopp och avel, vilket var en intressant och lite annorlunda vinkel. Jag hade inga av dessa böckerna själv, lite trist, för jag hade faktiskt velat läsa om dem. I och med att jag lånade dem på biblioteket har jag inte läst dem 21546732255 gånger heller som jag gjort med Klara, som jag i princip kan utantill fortfarande.

Läste också en hel del böcker från USA, men hade mycket svårare att liksom komma in i dem för det var så olikt vårt sätt och vårt liv här. Men minns serien om Alex som red fälttävlan (dock var den från England) med sin ponny, den kom ganska sent i min hästbok-era, kanske när jag gick på högstadiet.

Som vuxen har jag också läst ett par hästböcker som egentligen mer riktar sig till (äldre) ungdomar, mest för att jag fortfarande kan tycka att vissa böcker som riktar sig till äldre ungdomar/unga vuxna kan vara riktigt bra.

- Var en serie om två böcker (heter det ens serie om det bara är två?) om en tjej som tävlar dressyr, men den kunde jag verkligen, verkligen inte med. Det var en sån där bok som jag hade svårt för redan som liten, världens mest lyckade person som så klart också är fattig och inte har råd med egen häst, men är så snygg och lyckad och bra på allting hon tar i att hon får världens chans och så klart slutar andra boken med att hon från ingenstans vinner EM i dressyr...
- Vänd rätt upp tyckte jag däremot om. Handlar också till viss del litegrann om elitsatsning, men på ett sätt som gör att det ändå känns helt inom gränsen för vad som är rimligt. Stort plus att den dessutom vågar utmana och inte ha heterosexuell kärlek som norm. Denna skulle jag alla dagar i veckan sätta i händerna på lästokig tonåring.
- Det handlar om oss, inte en renodlad hästbok för man följer både en tjej och en kille i vartannat kapitel och det är tjejen som håller på med hästar, men så fin bok. En av de absolut bästa böckerna jag läst på många år.
Nästan alla böcker jag läste är nämnda i tråden :) men när jag var ”liten” läste jag en lite mer lättläst serie om Amanda som gick på ridskola. Inte sett den nämnas men kan ha missat :).

Britta och Silver. :heart: "Britta och Silver får en chans" var min favoritbok! Jag läste den om och om igen. Den blev lite av min tröst och räddning (växte upp under tuffa förhållanden). Nån mer som läst den? 🥰
Ja, älskade också Britta och Silver, och Britta och Silver får en chans läste jag nog också flest gånger.

Senare blev Stallkompisar (Sadelklubben) en tröst för mig. Läste alla jag kom åt

Jag är född i slutet på 60-talet och många av mina favoriter har nämnts, så lite upprepning:

* Windy! (Finns som tecknad film på YouTube. Windy heter Thowra i original.)
* Svarta hingsten
* Jill
* ”Historiska” hästböcker typ Sham - vindens konung och Gyllene Svarten. Båda är väl skrivna av Marguite Henry och jag gillade även hennes böcker om Misty.

Favoriterna bland svenska:
* Britta och Silver
* Nan Ingers böcker, speciellt de om Piglet och Dunet
(Känns som om dessa märker ut sig.)

Så några jag tror inte nämnts:

* Black Beauty - hästböckernas hästbok, främst för att den är äldst. Jag blev smått chockad när jag som vuxen insåg att jag läst en censurerad version typ tio gånger som barn.

* Silverörnens ridskola av Primrose Cummings. Utspelar sig runt andra världskriget och handlar om de tre systrarna Mary, Josephine och ”Doktorn” som tillsammans med Marys excentriska väninna Virginia driver en ridskola. Skriven med ett schwungfullt språk och härlig humor. Den andra boken i serien - Silverörnen rider ut stormen - tror jag är min favorithästbok nr 1.

Jag tänkte på något mer, men nu minns jag inte vad…

Nu är jag slö och har inte orkat bläddra igenom hela tråden, men jag hoppas att denna redan är nämnd eller att någon känner igen den:

Flicka möter pojke. Tonårsåldern (?). Minns en svart häst, att pojken spelade gitarr och att han sjöng något om om "a blue guitarr".

Läste den runt millenieskiftet eller något senare skulle jag tro (när jag slukade hela hästhyllan på biblioteket).

Hoppas någon vet vilken bok det kan vara!

Edit: En av få bra saker med AI, tack vare förslagen och AIs gissningar utifrån min skrala beskrivning har jag eventuellt lyckats hitta att det kan ha varit Pojken på den svarta hästen av Nancy Springer. Försökt leta tidigare men alltid gått bet. Nu ska jag bara undersöka om det är en gitarr med i berättelsen 😁

Senast ändrad:
Slukade allt.
Britta och Silver
Nan Ingers böcker om Piglet Ek
Svarta Hingsten
Min vän Flicka
Böckerna om Twiggy
Vitnos
Wahlströms alla möjliga
Follyfoot

Min drömsadel var en Stübben Rex för det hade Britta.
Hade inte Britta en Passier i mocka? det var Billy som hade en Stubben rex (och ja det var också min drömsadel😄)

Jag läste om Britta och Silverböckerna för några år sedan på Storytel, de är väldigt tidlösa tycker jag, känns inte som att de är så gamla som de egentligen är utan funkar verkligen fortarande.

Läste också om en del Pirkko- böcker för någon sommar sedan, råkade passera Fornaboda travbana så inspirationen till läsning kom liksom därifrån :D

Sedan läste jag om någon Annika bok (för vi hade varit i Västervik :D)

Bra med Storytel och Ipad på långa bilresor 😄

Hade inte Britta en Passier i mocka? det var Billy som hade en Stubben rex (och ja det var också min drömsadel😄)
Ja innan Billy dänger av henne hävdar hon att det nästan inte går att ramla av med de knästöden hehe.

Jag hade en Stübben Rex på min ponny på 90-talet, var rätt mallig över det då 😎

Wonder var en favorit!
Läste alla Pollyxböckef. Min syster var med för prylarna. Det var ok för våra föräldrar eftersom jag läste alla böcker.
Kommer inte ihåg hur länge.
Och Britta och Silver såklart!

Utöver det hade jag en period när jag var prenumerant på Både Min Häst, Penny och Ponny.🫣

Mitt nya projekt blir definitivt att leta reda på de allra äldsta Fullblodsböckerna, har en hel del luckor där

Jag hade Pollux prenumeration ett tag (tack pappa!) och slukade alla böcker jag fick genom den, har nog kvar dem någonstans. Främst gillade jag dock de som hade mycket att göra med skräck/mysterier

Den gyllene stigbygeln,
Spökhästen på Meadow Green,
Hotell Gröna Hästen,
Spökritten,
Sammansvärjningen,
Borgens Hemlighet,
Guldhästens försvinnande,
Alla om Diabolo,
Minns inte om det var en serie men de handlade om en häst som hette Pirat,
Riktig Vänskap

Kan hålla på i en evighet 😅

Ingen väg ut... tror jag den hette, någon red ut på en strand och ut till en ö när det var lågvatten och sen kom högvattnet eller något? Någon här kan säkert hjälpa mig minnas? 🤔

Sen fick man CD-bok några gånger. Jag har nog två och de lyssnade jag så mycket på att en av skivorna bara fungerar halvbra nu.
”Ingen väg ut... tror jag den hette, någon red ut på en strand och ut till en ö när det var lågvatten och sen kom högvattnet eller något? Någon här kan säkert hjälpa mig minnas? 🤔

Star och havet

Hästböckerna har helt klart präglat hela mitt liv 🥹❤️🥹
PYSEN fick ge namn åt en av mina hundar, SKUFFEN (Brittas schäfervalp) åt en annan. SILVER var orsak till att det blev en welsh (mountain). Min son heter TEDDE (Bettinas vän i ett par av Annikaböckerna). Och ifjol var jag på 100-årsjubileet av Chincateague Pony Swim (Misty, hästen från havet och Stormy, Mistys föl).
Böckerna har även gett mig lust att läsa, väntan på varje ny bok var outhärdlig…
Idag har jag överfört valda delar till dottern, så väntan på varje ny Sigge-bok är lika förväntansfull för oss bägge… 😄
TACK, alla som skrivit dessa böcker, så mycket ni betytt för oss!!! 🙏🙏🙏🙏

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Valvaka!
  • Balkong 2026

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat