Hästförmedling/handel seriös eller oseriös

Boj

Trådstartare
Det har ju det senare året dykt upp allt fler sk hästförmedlare/handlare och det jag noterat och kommit i kontakt med handlar om förmedlare av islandshäst, sättet hästarna har förmedlats är lite olika men över lag handlar det om samma tillväga gångssätt.

Här anger jag ett exempel på förmedlad häst.

Sto som ska vara betäckt och dräktigt innan den kommer till svensk gräns, här får köparen först betala hästpriset (vilket iofs är självklart) därefter får köparen små sms om att betala bete, betäckningsavgift, UL och veterinära undersökningar. Sen får köparen ett litet sms om att hästen är på väg, räkning kommer från firman som tar hem hästen till Sverige. Detta är det enda pappret förutom regbeviset på hästen som köparen får, inte ett enda kvitto kommer trots upprepade påminnelser från köparen till säljaren. Vid kontroll står köparen redan som ägare till hästen innan den skeppas från Island, nu innebär det plötsligt att köparen inte alls har köpt en häst av en hästförmedlare/handlare utan för factum faktiskt köpt sin häst själv på Island.

Ett annat exempel ur verkligheten, inköpt vallack från Island och betalar inköpspris samt veterinärbesiktning. Exportpapper hamnar hos köparen samt regbevis, hästen anländer köparen undrar över sitt kvitto på inbetalda pengar dvs hästpriset och pengar för besiktning men får inget trots upprepade påminnelser både innan hästen anlände och även efter. Säljaren vill inte alls uppge varken namn eller adress vilket osökt får en att undra över var går pengarna till????

Nu till frågan, vet köparen om vilka risker man utsätter sig själv för genom ett köp som går till på detta sätt? Vet man om att i händelse av att det är något fel på hästen, så får man stå för det själv eftersom någon bytesrätt lär väl säljaren inte vilja påta sig. Sista frågan, hur ärlig ska man förvänta sig att säljaren är som inte ens vill uppge sitt eget namn?

Sv: Hästförmedling/handel seriös eller oseriös

Jag tror inte att de som köper från förmedlare tänker på vilket sätt köpet genomförs på. Många vill nog bara komma så billigt undan som möjligt. Dessa förmedlare måste ju ändå ha kunder, annars skulle de väl inte hålla på?

Oavsett hästras, så tror jag faktiskt att många av de som förmedlar hästar inte är helt seriösa. Hur många har företag och skattar för pengarna? I Ridsport var det för några veckor sedan artiklar om förmedlare/försäljare som sålde samma häst x antal ggr på några år. Man blir ju mörkrädd!!

Jag är rätt säker på att det förekommer även vid andra raser, men eftersom jag håller på med islänningar så är det på så sätt jag noterat det inom den här rasen. Nu tror jag att det finns en bra grund också, nämligen raset på den isländska kronan. Många på Island dumpar iväg ganska mediokra hästar för att få något i plånboken att handla mat och betala räkningar för, jag tror nog att RSV får känna sig blåst på den här skatten i varje fall när säljaren to m vägrar uppge sitt namn.;)

I mina ögon oseriösa, och för ögonblicket hjälper jag en hästägare som betalat för en fullständig veterinär undersökning med röntgen för att få ut en svensk försäkring. Något sådant intyg dök aldrig trots att köparen verkligen ville ha det före hästen kom till svensk mark och även fått utfästelse om det, dels för att kunna försäkra sin häst men också för att vara säker på att hästen var befriad från spatt innan ankomsten. Vid en klinik undersökning här hemma visar det sig att hästen har spatt på båda bakbenen, så antingen har man inte gjort den undersökning som utlovats eller så har den gjorts men mörkats och här står nu köparen med en häst som är oförsäkrad och sjuk.

Denna sk hästhandlare vill inte påta sig ansvaret eftersom denne sig endast som förmedlare, och att köparen själv gjort sitt inköp av hästen på Island.

Jag vill starkt varna för den här typen av förmedlare, de driver sin verksamhet via ett kontant kort och hettar det till så byter de helt sonika nummer till ett nytt kort. Köparen får betala en massa avgifter till höger och vänster, kvitto lyser med sin frånvaro.

Vad jag har förstått så har ju en förmedlare enlig svensk lag samma ansvar som en säljare. så trots att förmedlaren bara har tjänat en bråkdel på affären så kan de alltså bli stämda och få betala allt om det går fel. Så att handla från förmedlare i Sverige kan ju inte vara så farligt. Vad lagen säger om förmedlare i annat land vet jag inte. Någon annan som vet? Sen är det ju förstås ett problem om man varken har något papper eller namn. :crazy:

Detta är hör och häpna svenska förmedlare, dräller av dessa annonser på olika annonssidor.

Jag gillar inte hästförmedling öht. Tycker inte att man ska ha hästar som försäljningsvara och jag håller med hur seriös är man om man inte ens uppger namn osv? MVH Sofia

Jag hör ju till dem som köpte häst från island i höstas. Jag frågade om bsikting och sådant och fick veta att böjprov och sådant skulle fixas så jag kunde försäkra henne utan reservationer. Jag såg till att Ingstad skulle ge mig papperna... Tro fasiken att jag inte blev glad när jag såg intyget... De hade bara kollat om hästen var i skick till att åka... Så inte blev det något böjprov där inte...

Men tack och lov gick hon igenom en klinik besiktning här, men tänk om hon inte gjort det...:crazy:

Jag vet dessutom andra som fick häst från samma ställe som min tös som var halt när den kom på jag har för mig det var 3 ben...

Så det finns nog en hel del oseriösa i branschen...

Vilka papper fick du av exportfirman?

Vilka papper fick du av exportfirman?

Jag fick bara det från själva exporten och veterinärpapprena som var ifyllda. Jag pratade med Ingstad så de skulle se till att jag fick vetrinärpapperna. Men det var allt jag fick och inget skickades från island heller efter betalning.

Min erfarenhet av hästförmedlingar/handel är inte bra alls faktiskt... ofta importerar de hästar och bara pumpar ut annonser på hästnet och liknande och det är inte förvånande att de inte riktigt har stam osv på hästen eller att hästen extriört är helt skrämmande på de bilder som finns. Risken för att bli lurad är enorm... Människor som drömmer om speciella raser som islänningar, haflinger och frieser utan att veta särsklit mycket blir ett lätt "byte" för dessa människor... Man måste vara verkligt på sin vakt och allert när man köper hästar från företag som säljer 10- 20 hästar i månaden...

Nu noterar jag att många av dessa "firmor" om man ens kan kalla dem för det. Hästen står kvar i det här fallet på Island, och man får en kufisk beskrivning med exempelvis spännande stam eller ovanlig dito, ovanlig ja för att ingen av hästarna i stamtavlan har någon alls hört talas om utom möjligen den som fött upp dessa. Spännande stam får de hästar som har en känd hingst, och resten vet man inget alls om. Så visst kan det bli spännande, nu kan det ändå handla om hyfsade hästar för den som söker en kompis. Men då är det faktiskt bättre att vända sig till den svenska marknaden, för några kap är det då inte tal om den här vägen även om många av dessa förmedlare/handlare vill påskina det.

Med tanke på att man inte har några garantier, och att dessa personer inte alls tänker påta sig de ansvar som köplagen faktiskt föreskriver för den här typen av verksamhet så finns säkrare vägar att välja än det här.

Personligen blir jag förskräckt, man köper hästen via en hemsida på samma sätt som man skulle ha köpt ett par brallor från Ellos.:eek:

Personligen blir jag förskräckt, man köper hästen via en hemsida på samma sätt som man skulle ha köpt ett par brallor från Ellos.:eek:

Amen till det! Håller med verkligen...

Seriösa försäljare har fullständigt namn, adress och telefon nr. med på företagets kontakt information.
Behöver inte vara hem adressen eller hem telefonen.
Ingen seriös försäljare avskriver sig allt ansvar för sina uppdrag eftersom personen då inte skulle få några kunder.
Ingen seriös försäljare avskriver sig allt ansvar via sin Gästbok.
Om hemsidan är strukturerad och tydlig så framgår information på enkelt sätt.
Alla kan skaffa ett kvittensblock o dylikt.

Jag förstår inte att vuxna människor kan gå på detta.
Det finns ju hur mycket annonser som helst på de svenska "hästsajterna".
Svensk borgar ju för trygghet i detta fall.
Man pratar samma språk. Har möjlighet att besöka hästen innan köp. Diskutera
vet. besiktning och försäkring.
Jag menar inte att hästar från Island är dåliga. Men ska man köpa därifrån bör man själv åka dit, eller ha egna kontakter, som man litar på.
Det är ju samma med dessa "slaktföl" utan stam överhuvudtaget, som svenskar köper billigt och tycker de gjort en god gärning. Vem vill ha dessa som ridhästar?
Nej detta är tråkigt tycker jag. Upplysning behövs, men hur?

gitthan

Ja personligen skulle jag inte drömma om att köpa en häst genom internet utan att ha sett och ev provat hästen, det är väldigt riskabelt. Till det ska sen läggas övriga risker med importer, dels de som beskrivits ovan men också att många hästar faktiskt inte blir vad de omskrevs för i annonsen. En del hästar ändras väldigt mentalt genom exporten och behöver en lång acklimatisering, i vissa fall har de tagit så länge som upp till 3 år. Importsjukan med luftvägsproblem är också en stor risk som inte bör underskattas, och tyvärr händer det att en del hästar får kroniska besvär. Eksem risken och nu tänker jag på importer från Island.

Jag tycker det finns alla anledning i världen att lägga mer krut på sitt köp, den här vägen kan bli oerhört kostsam för köparen då dessa förmedlare verkar allt annat än seriösa i mina ögon och ansvar vill de ju inte befatta sig med.:grin:

Hej!

Eftersom alla Ni bara snackat negativt om detta ämnet så för en gångs skull ska folk få läsa ett positivt inlägg.

Jag har köpt hästar genom en förmedlare som har kontakter på Island. Jag har inget negativt att säga varken om hästarna eller personen jag köpte dem genom.

Är nöjd med hästarna, jag är rätt kräsen så jag är ej lätt att tillfredsställa men hästarna är exakt vad jag krävde och ngn är tom mer än vad jag krävde vilket inte gör ett dugg.
Jag krävde att alla skulle vara ston med stabilt lynne, rena och lättridna gångarter samt mycket tölt. Alla skulle vara dräktiga och ha ok stamtavla, dvs behövde ej vara toppennamn men iaf namn man kände igen och kunde se avkommor till. Ingen skulle vara under 138 cm i mankhöjd. Jag ville ha korrekt benställning, rygglinje och bra hovkvalité. Exteriören skulle vara korrekt helt och hållet alltså. Ville ej heller ha de hära minifullbloden som man ser idag, utan de skulle vara mellangrova.
Maxpris inkl exp o moms samt fölet i magen (alla kostnader som ul, bete, betäckningsavg osv skulle ingå med) 45.000 kr styck.
Ja där var fler krav men kommer ej ihåg alla nu.

Jag har både före, under och efter köp haft kontakt med förmedlaren och fått all hjälp jag velat ha samt svar på alla frågor jag ställt. Så denna förmedlaren ger jag MVG i betyg för jag är ej lätt att ha och göra med, inte många som klarar av det vill jag lova.
Hon tom hjälpte mig försäkra mina hästar, dvs hon lade in alla hästarna på sig själv först och när de sedan kom till sverige så tog jag över försäkringen. Inga som helst problem där heller. Mina hästar är försäkrade i gamla "A1:an" i 50-60.000 kr styck i LIV-värde. Jag behövde ej ens skicka röntgen och när jag frågade bolaget om det så sa de att de ej har det som krav vid försäkring under 100.000 kr.

Nej som sagt jag är supernöjd med både hästarna och förmedlaren och kommer när det är dags igen att införskaffa fler hästar kontakta henne direkt och be henne hitta åt mig. En av mina vänner har efter jag köpte hästarna också köpt häst genom henne och hon är mycket nöjd med.

Tack för ordet!

MVH

Minna

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag har köpt en häst. Först var jag fodervärd. Efter att vi kommit överens om att jag skulle köpa blev Köpekontrakt påskrivet. Full... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 302
Senast: MiaMia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
28 106
B
Hästmänniskan Ponera följande scenario: Du lämnar ut en häst på foder med påskrivet standardavtal. Det är en prova på innan köp affär där hästen ska... 11 12 13
Svar
243
· Visningar
40 101
Senast: moholmarabs
·
S
Hästmänniskan hur kommer det sig att hästen man ääälskar, kanske har offrat massor för , helt plötsligt bara blir en vara man ska ha ut så mycket som... 2
Svar
31
· Visningar
3 787
Senast: Goat lover
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈