Jag sålde nyligt (förra hösten) och har just nu hästpaus. Jag tyckte inte att det var görbart längre, det räckte inte att kompensera en lägre ekonomi med att slita på min kropp. Dels för att kroppen inte höll, men också för att priserna på det mesta är dubbelt eller ännu högre mot vad det var när jag började med hästägande (2012). Veterinär, hästtandläkare, spån, kurser osv. Det var också som Bluefish skrev ständig stress och oro över hötillgång, betestillgång, semestervakt osv. Och om jag blev sjuk eller trasig... Så skulle ju hästarna ha sitt ändå. Ingen vila.
Jag vill inte ligga på marginalen. Det blir inte roligt då. Jag valde dessutom bort saker jag hade behövt för min egen hälsas skull, som träning, tillskott, bra skor, hela kläder som inte var ridkläder, tandläkare, fysioterapi... Buffert och sparande... Allt gick till hästarna, och det var inte bra.
Jag kan absolut tänka mig att komma tillbaka om några år, men först måste jag köra ett litet race med att få till det ekonomiska utrymmet. Om jag skulle äga häst igen så vill jag ha 15k i rena lekpengar över, efter allt nödvändigt, behövligt, villhövligt, fonder, sparande osv är betalt/undanstoppat. Rena lekpengar alltså.