Heimlich manöver på hund?!

Carolininen

Trådstartare
Imorse när Akilles vräkte i sig sin frukost satte han en hel del mat i halsen. Förskräckta stod jag och sambon handfallna och tittade på. Han redde ut det snabbt själv. Hostade/spydde upp det.
MEN vi frågade oss: vad gör vi om det sätter sig ordentligt nån gång?
Jag är ju sjuksköterska och vet precis hur jag skulle hanterat en människa... men en hund? Hundens bröstkorg ser ju inte alls ut som en människas och han är aldeles för tung för att jag ska kunna lyfta honom.

Kan man på nått sätt få honom att äta "ordentligare" tro?:confused:
 
Sv: Heimlich manöver på hund?!

Vet inte riktigt vad som är bäst att göra, men vända upp och ner och skaka lite borde funka.
Mamma gjorde så med en kattunge som satt i halsen när jag var liten och det funkade, kan ju dock vara lite svårare om det handlar om en stor hund:(


Men jag har ingen aning om hur man faktisk SKA göra så jag väntar spänt på svar.
 
Sv: Heimlich manöver på hund?!

Där jag tränade förut fanns en instruktion om Heimlich manöver på hund.

Man ska ställa sig bakom hunden, ta tag om midjan med korsade handleder i solar plexus på hunden, lyfta upp bakkroppen och trycka till.
 
Sv: Heimlich manöver på hund?!

Ja jag tänkte också: vänd upp och ner och skaka. Så kan man nämligen göra med små barn.
MEN Akilles väger som sagt 60 kg och det hade kanske sambon klarat men aldrig jag.

Nån heimlichvariant kanske? Slå i ryggen?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ja, det här med Bruce förmåga att inte hålla tätt inomhus börjar bli en följetång nu, men har dessvärre nått den grad att jag börjar...
13 14 15
Svar
289
· Visningar
23 027
Senast: Duplo
·
J
Hundhälsa Idag small det ordentligt... Jag hade stängt in min snart 2 år gamla schäferkille i stallet när jag skulle på promenad med hästen... Han...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
10 752
Senast: iowa
·
Övr. Hund Hemma igen, utan Focus.. torsdag, april 20, 2006 Pjuh! Imorse hade Focus fortfarande feber. 39.6 och var allmänt slö och hängig. Vi...
Svar
17
· Visningar
1 449
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp