hej hopp, vad rider ni på för bett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare *pilturs matte*
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 46
  • Visningar Visningar 2 777
Sv: hej hopp, vad rider ni på för bett?

dressyr
just nu!
ponnyn: 3 delat mässingbett med fasta ringar eller hackamore
Storahästen: rakttränsbett med fasta ringar, mässing.

hoppning
Ponnyn: vanligt mässings tränsbett
Storahästen: pessoa

uteritt
Varierande beroende på hur jag ska rida. Rider ibland ponnyn med grimma bara...
Eller en ridgrimma.
Förekommer också att jag rider med sidepull...

Men jag är en sån som byter bett ofta för det känns som mina pållar gillar det. Dom har inte protesterat iaf :D

Har tredelat med fasta ringar, tredelat med lösa ringar, tvådelat med lösa ringar, svagt böjt odelat med fasta ringar och ett jaktkandar till pållen. Växlar mellan dessa och remontgrimma (mitt sidepull-substitut :P) beroende på vad jag ska rida.

häst 1: tre-delat eller Fullcheck
häst 2: rakt el. hack vid hoppning jaktkandar
häst 3: hack el. pelham vid behov av extra broms

15cm långt, 21mm tjockt tredelat sprenger. Jag lovar, ett av de största bett jag någonsin sett. Min häst verkar i alla fall tycka om det. Han är väldigt känslig i munnen.

15cm långt? 21mm brett? Har du en ardenner eller? :smirk:

Stora bett blir inte milda i munnen på hästen, det blir de bett som ligger bäst i hästens mun. Om bettet är för långt trycker det dessutom i gommen när man tar i tygeln... Hur kan hästen gilla det???

Själv har jag då bridongbett. Min häst vill inte ha en hel plåtfabrik i munnen! :eek:

Tredelat eller tvådelat bringdonbett
Rakt gummibett
Vanligt rakt
Hackarmore
Tredelat fullcheck

har två 2-delade tränsbett varav ett med fasta ringar
sen har jag ett vanligt 3-delat.
Jag märker ingen större skillnad på betten men rider mest med det 3-delade för jag tycker det formar sig bättre i munnen och verkar bekvämast för hästen på så sätt.
Men jag varierar ofta med pullarnosgrimma, vanlig engelsk och utan nosgrimma.
Ska oxå prova bettlöst på pållen snart.

tredelat med vanliga ringar
tredelat med fasta ringar
rakt bett
hackamore

det är dom jag använder

jag rider på en kandarstång på ridbanan och på ett tvådelat bett med fasta ringar, eller ett rakt tränsbett ute. men jag letar efter ett bättre bett att rida ut på...

15cm långt? 21mm brett? Har du en ardenner eller?

Nej, ingen ardenner, men ett lettiskt halvblod av den lite grövre modellen :d . Bettet passar perfekt, hans mun är väldigt bred och när jag prövade ett smalare 18mm tredelat 14,5 grinade han illa och gapade och hade sig. :D

Ponnyn rids på vanligt tvådelat tränsbett (ganska tunt eftersom han har liten mun) rids alltid på det vid uteritt hoppning och för det mesta i dressyren också, rider dressyr på pelham nån gång i månaden.

Nordisen rids på vanligt tränsbett, pessoa (i andra ringen) Eller pelham (ibland i dressyr)

Varmblodet på pessoa (i andra ringen) Har inte hittat nåt annat bett han funkar bra på än men letar!

Unghingsten tömkörs på vanligt tvådelat tränsbett

Jag rider på tredelad bridrong med remontgrimma eller rakt bett med lösa ringar utan nosgrimma.

Tredelat fullcheck rider jag på nu och kan ju säga att det var nog det bästa köp jag gjort till min häst. :) har prova många och kom på att detta hade alla funktioner jag vill ha. :idea:
dock kände jag mig dum när jag kom till affären och skulle köpa det. då tjejen i kassan började snacka om "att det var ju minnsan på modet nu. alla hoppryttare rekomendera det o.s.v". där står jag som ett frågetecken och fattar inte riktigt att det "finns" ett ridmode. jag tänker ju bara funktionellt... :crazy:

*Det handlar inte om tålamod utan om förståelse*

i dressyren rider jag på 2-delat gummibett
i hoppningen och när jag rider ut har jag 2-delat gummipessoa!

Jag varvar mellan kandar, sidepull och tredelat tränsbett. Mest rider jag på kandaret.

Mitt vbl går mest på bettlöst nu, sidepull el bitless. Rider jag på bett så är det rakt fast som gäller.

Fjordan rider jag på tredelat globus.

tredelat tränsbett el kandar i dressyren
samma tredelade tränsbett i hoppningen
ngt skapare i terrängen tex hissbett

Ute i skogen tränsbett med Billy Allen mundel, på träning stångbett med Billy Allen mundel....funkar bäst på lilla damen... :D

/Carina :eek:

Rider på sprrenger 3dellade, hack eller jaktkandar

Raktbett är altid mildast

Jag varierar mellan:
*Tredelat fullcheck
*Rakt med fasta bettringar
*Tredelat med rörliga ringar (ibland med bettplattor)
*Hackamore

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 536
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 212
Senast: Bri
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i... 2 3
Svar
49
· Visningar
9 299
Utrustning Hej! Hur ska man tänka om raka, två eller tredelade bett? Om man har ett bett som är delat och man tycker det passar bra, ska ett rakt...
Svar
4
· Visningar
1 025

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Dalmatiner

Hästrelaterat

Tillbaka