Hej ni alla!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hej ni alla!

I det stora hela har vi nog helt enkelt helt olika syn på vilket ansvar man har som uppfödare, att avla på frisk individer.

Den var riktigt ful. :mad:

Jag förespråkar visst avel på friska djur (det hade du sett om du läst mina inlägg).

Däremot tycker jag illa om människor som inte visar tillstymmelse till respekt. Du har dessutom ingen aning om vilken hane TS valt, för mig veterligen så har hon inte berättat det. Vidare har du ingen aning om hur denna kull planerades eller vilka som gett TS råd. Du spekulerar vilt och blandar ihop äpplen med päron när TS knappast är rasföreningen för cc och hon har själv inte (tydligen?) fött upp sin tik. Skicka kritiken där den hör hemma!


Jag anser att du skall tona ner din ilska något om du vill vara konstruktiv. :mad:
 
Sv: Hej ni alla!

Snarare är hon ordentligt ökänd i CC kretsar och utesluten ur Raccs uppfödarelista för att hon avlar på sjuka hundar.
Jag är inte heller särskilt imponerad över hennes utställningsframgångar, även om det inte i mina ögon hade förändrat saken.

Vad är det i hennes framfart i ringen som du inte är impad över?

Kopierar en del av resultaten för i år.

LUBLJANA CACIB, slovenien
JANUAR
VICTOR (BRUTUS Z MAZURSKIEGO EDENU)
VINDER AF CHAMPIONCLASS MED CERT OG r.CACIB, ANDEN BEDSTE
HANHUND I RACEN


Fredericia CÁCIB, Danmark
dommer: Bo Lasthein, Danmark
14 februar
Angelo del Guardiano Don Vito
Bedste hvalp i racen


Hedensted, 18.-19. april 2009
Angelo del Guardiano Mario
Bedste hanhund i racen og bedst i modsat(BIM), med cert
Angelo del Guardiano Mamasita
Bedste tæve og bedst i racen (BIR), med cert og CACIB

Aalborg, 2.-3. maj 2009 (kval. til Crufts)
dommer:Rodi Hubenthal, Sverige
Angelo del Guardiano Mario
Bedste hanhund og bedst i racen (BIR), med cert
Angelo del Guardiano Mamasita
Bedste tæve i racen, Bedst i modsat(BIM), med cert og CACIB


Vejen, 13. juni 2009
Dommere:Refet Hadzic, Hertze Govina
Angelo del Guardiano Mamasita
Bedste tæve i racen
Bedst i racen med cert og CACIB
Mamasita er nu "Dansk Champion"
Angelo del Guardiano Mario
very good

Vejen, 14. juni 2009
Dommer : Zafra Sirikit, Israel
Angelo del Guardiano Mario
Bedste hanhund
Bedst i racen med cert og CACIB.
Mario er nu "Dansk Champion"

Angelo del Guardiano Mamasita
Bedste tæve i racen
Bedst i modsat, med cert og CACIB

Angelo del Guardiano Don Vito
very good


Hillerød, 15.-16. august 2009
Dommer:Lisbeth Ramsing, Danmark
Angelo del Guardiano Mario
Bedste hanhund, Bedst i racen med CACIB
Angelo del Guardiano Mamasita
Bedste tæve i racen, Bedst i modsat køn med CACIB
Angelo del Guardiano Lorna
Bedste hvalp i Racen.
 
Sv: Hej ni alla!

jag skulle gissa på att Hingstungen struntar i pokalerna denna uppfödare har eftersom basen redan är knäckt. Dvs hälsan
 
Sv: Hej ni alla!

Message is delivered 100 times, again and again and again and again.....Är alla på buke idioter som inget begriper :eek:
 
Sv: Hej ni alla!

Den var riktigt ful. :mad:

Jag förespråkar visst avel på friska djur (det hade du sett om du läst mina inlägg).

Däremot tycker jag illa om människor som inte visar tillstymmelse till respekt. Du har dessutom ingen aning om vilken hane TS valt, för mig veterligen så har hon inte berättat det. Vidare har du ingen aning om hur denna kull planerades eller vilka som gett TS råd. Du spekulerar vilt och blandar ihop äpplen med päron när TS knappast är rasföreningen för cc och hon har själv inte (tydligen?) fött upp sin tik. Skicka kritiken där den hör hemma!

Jag anser att du skall tona ner din ilska något om du vill vara konstruktiv. :mad:

Åter igen, jag skrev inte att du inte förspråkade avel på friska djur, jag skrev att vi upenbarligen har olika åsikter om vilket ansvar en uppfödare har att avla på friska individer.

Och åter igen, det är ingen hemlighet eller ens diskussion om vilken hane TS valt till sin tik, valparna ligger officiellt ute på tikens uppfödares hemsida.
Jag har aldrig kritiserat Ts för att hennes tik är dåligt uppfödd, jag har kritiserat henne för att hon väljer att avla vidare på henne.

Vad mig anbelangar har jag skickat kritiken just där den hör hemma!
 
Sv: Hej ni alla!

jag skulle gissa på att Hingstungen struntar i pokalerna denna uppfödare har eftersom basen redan är knäckt. Dvs hälsan

Jag reagerade bara på "Jag är inte heller särskilt imponerad över hennes utställningsframgångar" Och med dom resultaten som den uppfödaren har så luktar det avensjuka över att själv eller ens egen uppfödare inte har lika bra framgångar. Sen att du själv eller din uppfödare har bättre hälsa på hundarna är en annan sak.


Det går att erkänna att någon annan lyckas bättre i ringen än en själv även om den har sämre hälsa på sina hundar. Tänk vilken bra CC det hade blivit om du hade satt Hingsungens höfter på den här uppfödarens hundar.

Snygg OCH hälsosam. Jag tycker inte att man ska avla på enbart det ena eller det anda. Utan försöka behålla en bra hälsostatus på hunden samtidigt som du behåller utseendet.
 
Sv: Hej ni alla!

jag skulle gissa på att Hingstungen struntar i pokalerna denna uppfödare har eftersom basen redan är knäckt. Dvs hälsan

Huvudet på spiken.
Tack, jag började undra om jag har svårt att uttrycka mig tydligt nog.

Till Mitra, du får nog titta på resten av uppfödarens hundar också och inte bara på en liten klick hundar som ställs om och om igen och där bara de utställningar med framgång räknas upp.

Men som jag påtalat är det ändå för mig helt ointressant ur avelssynpunkt med utställningsmeriterade hundar som inte är sunda.

Jag reagerade bara på "Jag är inte heller särskilt imponerad över hennes utställningsframgångar" Och med dom resultaten som den uppfödaren har så luktar det avensjuka över att själv eller ens egen uppfödare inte har lika bra framgångar. Sen att du själv eller din uppfödare har bättre hälsa på hundarna är en annan sak.


Det går att erkänna att någon annan lyckas bättre i ringen än en själv även om den har sämre hälsa på sina hundar. Tänk vilken bra CC det hade blivit om du hade satt Hingsungens höfter på den här uppfödarens hundar.

Snygg OCH hälsosam. Jag tycker inte att man ska avla på enbart det ena eller det anda. Utan försöka behålla en bra hälsostatus på hunden samtidigt som du behåller utseendet.


Jag kan förstå det men jag kan lova dig att jag inte har några problem att hålla isär sak och person.
Jag erkänner till exempel villigt att ex tidigare nämnda hund Rendy är kanonfin TROTS att hon har HD D och ägaren verkar helknasig.

Det är mycket möjligt att Angelo... har flera snygga hundar, det betvivlar jag inte alls,men jag har aldrig varit särskilt intresserad av att ta reda på det heller eftersom hundarna ändå går bort ur hälsosynpunkt.
Dock har jag undrat flera gånger hur hon inte lyckas ännu bättre i utställningsringen med tanke på att hon uppenbarligen är beredd att avla på vilken hund som helst oavsett hälsostatus.

Jag kan dessutom lova dig att det går att kombinera snygga hundar med friska hundar.
"Min" uppfödare är dessutom helt klart en av de absolut mest framgångsrika i utställningsringen ( och i lydnad).

De är "Årets uppfödare" många år i rad och är i flera år i rad uppfödare av både "årets avelstik" OCH "årets avelshane", de är mig veterligen dessutom den enda CC uppfödaren med 2 stycken CC VÄRLDSVINNARE, den senaste ( min hunds morfar) fick sin titel senast igår!

Så nej , det ena behöver inte utesluta det andra!
 
Senast ändrad:
Sv: Hej ni alla!

*kl*
Hingstsugen, chapeau och hatten av för dina åsikter ditt tålamod genom hela diskussionen. Kunde inte hålla med mer.
 
Sv: Hej ni alla!

Okej, jo så kan man kanske tolka det, men själv så är utställning inte alls intressant för mig om hunden har höfter som inte håller måttet på en arbetande hundras, vad spelar då utstrålningen för roll? Ena dagen är du champion, andra kommer du sist. Men höfterna står man med resten av livet, eller ja, snarare HUNDEN.
Det är väldigt smärtsamt med dåliga höfter, speciellt när man har så mycket massa att bära på.

Först kommer ALLTID utan undantag hälsan och hundens förmåga att klara sin avelsuppgift med naturlig lätthet. Utställning är bara ett litet plus i kanten. De som avlar på meriter i utställningsringen skiljer sig i mina ögon inte mkt från de som avlar sina blandraser för att de är så "fina".

Jag reagerade bara på "Jag är inte heller särskilt imponerad över hennes utställningsframgångar" Och med dom resultaten som den uppfödaren har så luktar det avensjuka över att själv eller ens egen uppfödare inte har lika bra framgångar. Sen att du själv eller din uppfödare har bättre hälsa på hundarna är en annan sak.


Det går att erkänna att någon annan lyckas bättre i ringen än en själv även om den har sämre hälsa på sina hundar. Tänk vilken bra CC det hade blivit om du hade satt Hingsungens höfter på den här uppfödarens hundar.

Snygg OCH hälsosam. Jag tycker inte att man ska avla på enbart det ena eller det anda. Utan försöka behålla en bra hälsostatus på hunden samtidigt som du behåller utseendet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hej ni alla!

Men hur kan domare ge en hund som har fel på höfterna bra resultat ? Det borde väl inte vara så svårt att ta reda på....det borde ju vara diskvalficerande i sig bara det.....
 
Sv: Hej ni alla!

Jag har inga synpunkter på din inställning till cc-aveln, utan på ditt otrevliga sätt gentemot en ny användare.

I rest my case
 
Sv: Hej ni alla!

Men hur kan domare ge en hund som har fel på höfterna bra resultat ? Det borde väl inte vara så svårt att ta reda på....det borde ju vara diskvalficerande i sig bara det.....

Fast domarna får inte på förhand veta vilka individerna är för att undgå fusk.

Men det borde vara så att en hund med ett visst HD-resultat inte borde få ställas ut kanske?
 
Sv: Hej ni alla!

Men hur kan domare ge en hund som har fel på höfterna bra resultat ? Det borde väl inte vara så svårt att ta reda på....det borde ju vara diskvalficerande i sig bara det.....

tyvärr så är hälsan i ringen inte alls en självklarhet i alla länder. :(
 
Sv: Hej ni alla!

De är "Årets uppfödare" många år i rad och är i flera år i rad uppfödare av både "årets avelstik" OCH "årets avelshane", de är mig veterligen dessutom den enda CC uppfödaren med 2 stycken CC VÄRLDSVINNARE, den senaste ( min hunds morfar) fick sin titel senast igår!

Så nej , det ena behöver inte utesluta det andra!

Såg nu att "min" uppfödare även var uppfödare av "årets arbetande hund" så det går visst att kombinera både utseende, hälsa och funktionalitet!
 
Sv: Hej ni alla!

Vilken kennel kommer din hund ifrån?

Det borde väl inte vara så svårt att lista med tanke på den information jag lämnat, vill inte nämna namnet här med risk för reklam.

Jag har inga synpunkter på din inställning till cc-aveln, utan på ditt otrevliga sätt gentemot en ny användare.

I rest my case

Och jag vidhåller fortfarande att jag inte varit otrevlig, och jag gör ingen skillnad mellan en ny eller gammal användare.

Men hur kan domare ge en hund som har fel på höfterna bra resultat ? Det borde väl inte vara så svårt att ta reda på....det borde ju vara diskvalficerande i sig bara det.....

För att det är två olika bedömningar. I ringen bedöms endast utseendet (och de sjkdomar som är synliga med blotta ögat), sen är det upp till uppfödarna att försäkra sig om att hunden även är frisk innan man väljer att avla.
 
Senast ändrad:
Sv: Hej ni alla!

tyvärr så är hälsan i ringen inte alls en självklarhet i alla länder. :(

Ok, och det är ju sjukare än allt som sagts i denna tråden övht....

Alla hundägare kan inte veta allt..jag har en av varje, en gatukorsning o en renras. Jag är knappast intresserad av utställlning för jag tycker det är sjukt..och om man inte ens kan lita på att det är friska hundar som tar alla fina medaljer...varför ställs det ut då och varför framhävs resultaten i avelshänseende...?

*novis*
 
Sv: Hej ni alla!

Ja det gick att lista ut och även att kolla att din hunds morfar har lämnat 7 hundar med Hd D och 2 med AD 1...
Många som inte är röntgade och en del A, B och C höfter.

Och att mormorsfar hade C höfter.

Din hunds föräldrar har A höfter båda två om jag har kollat på rätt kull. Kanon att avelsarbetet har gått framåt :)
 
Sv: Hej ni alla!

Ok, och det är ju sjukare än allt som sagts i denna tråden övht....

Alla hundägare kan inte veta allt..jag har en av varje, en gatukorsning o en renras. Jag är knappast intresserad av utställlning för jag tycker det är sjukt..och om man inte ens kan lita på att det är friska hundar som tar alla fina medaljer...varför ställs det ut då och varför framhävs resultaten i avelshänseende...?

*novis*

Man vill synas, det är kul att föda upp hundar som är något utöver det "vanliga", man vill knyta kontakter, träffa andra uppfödare och hundar, tradition, pengar och priser etc Syns man så får man ju högre status inom hundvärlden.
Det är ju alltid kul att vinna, oavsett i vilket sammanhang kan man kanske tycka.
Det är inte heller någon hemlighet att man inte behöver besitta några speciella egenskaper för att bli "uppfödare", och i princip vem som helst får ställa ut sin renrasiga hund. Hunden behöver inte göra mycket annat än att visa upp sig, det är ju ingen prestation som i att klara ett jaktprov eller jobba som en skyddshund, dra släde i stormväder eller liknande, här avgör man vilken hund som passar in på standarden (utseende och rörelsemönster) bäst, varken mer eller mindre, och alla domare har ju sin egen uppfattning om den saken, smaken är som baken:angel:
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 284
Senast: AraSlei
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
735
Senast: Nova123
·
Hundhälsa ...kring avlivning. Behöver egentligen lite bollande av tankar. Vet att det är dags alldeles snart, tyvärr. Har en äldre tik, 13 år...
Svar
2
· Visningar
702
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 145
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp