Hej ni alla!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hej ni alla!

Bara för att visa att vinnaren är den som prickar domarens smak bäst lägger jag upp dessa schäfrar. Alla är amerikanska UKC champions.
HarleyChampion09.15395746.jpg

lucas_winner.jpg

ozzybirchrun20091.jpg
 
Sv: Hej ni alla!

Ja det gick att lista ut och även att kolla att din hunds morfar har lämnat 7 hundar med Hd D och 2 med AD 1...
Många som inte är röntgade och en del A, B och C höfter.

Och att mormorsfar hade C höfter.

Din hunds föräldrar har A höfter båda två om jag har kollat på rätt kull. Kanon att avelsarbetet har gått framåt :)

Och vad har han i sverige nu, över 60 avkommor, tror jag.
Det är bra statistik för en CC som dessutom är världsvinnare !

Det är rätt kull du tittat på, visst försöker vissa uppfödare föra aveln vidare.
 
Sv: Hej ni alla!

Håller med dig till fullo!:)


Sen måste jag bara säga att din uppfödare gör ett jädrans bra jobb (det är inte för intet de är den bäst ansedda cckenneln i sverige;):laugh:)
 
Sv: Hej ni alla!

Men hur kan domare ge en hund som har fel på höfterna bra resultat ? Det borde väl inte vara så svårt att ta reda på....det borde ju vara diskvalficerande i sig bara det.....

Kanske för att en domare inte bedömer hundens hälsa utan utseende. Domaren har inte ens tillgång till namnen på de hundar denne dömer....
 
Sv: Hej ni alla!

Och med det vill du påvisa vad?
Att domare premierar sk räkstjärtar? Finns ingen forskning som påvisar att räkstjärtar skulle ha fler HD fel, o andra sidan handlar inte denna tråd om Schäfrar.
 
Sv: Hej ni alla!

Vad menar du? Bara hund nr 2 har vad du kallar "räkstjärt". Vad jag vill säga är att domaren i slutändan går efter sin smak, och att ch inom samma ras kan se mkt olika ut i benstruktur och färg, fattar inte var dina förhastade slutsatser kommer ifrån?
Jag tog schäfern som ett exempel och ingenting som man bör reta upp sig på. Ta det lugnt :D
 
Sv: Hej ni alla!

Jag håller med dig i varenda ord jag med men jag orkar liksom inte banka huvudet i väggen mer, man blir bara så irriterad till slut....

Tack och jo jag förstår känslan!


Håller med dig till fullo!:)


Sen måste jag bara säga att din uppfödare gör ett jädrans bra jobb (det är inte för intet de är den bäst ansedda cckenneln i sverige;):laugh:)

Tack, ja visst är de otroligt duktiga !
 
Sv: Hej ni alla!

Jag håller med dig i varenda ord jag med men jag orkar liksom inte banka huvudet i väggen mer, man blir bara så irriterad till slut....

Men alltså... Hur svårt ska det vara att fatta? Det är väl ingen som inte håller med er angående avelsfrågan och det faktum att en hund man avlar på ska vara FRISK. Det handlar om hur man bemöter en människa som man för första gången träffar. Vill man övertyga den människan om något så gör man kanske bäst i att uttrycka sig en smula smidigare än vad som har gjorts i den här tråden.
 
Sv: Hej ni alla!

Men alltså... Hur svårt ska det vara att fatta? Det är väl ingen som inte håller med er angående avelsfrågan och det faktum att en hund man avlar på ska vara FRISK. Det handlar om hur man bemöter en människa som man för första gången träffar. Vill man övertyga den människan om något så gör man kanske bäst i att uttrycka sig en smula smidigare än vad som har gjorts i den här tråden.

Det slog dig inte att de även kanske höll med mig om att det inte har varit något fel på bemötandet i tråden heller?

Det är alltid svårt/omöjligt att framföra kritik utan att en person tar illa upp, men jag vidhåller att jag varit saklig och nyanserad i min kritik.
Hur andra svarat i tråden får stå för dem, men jag tycker faktiskt att med tanke på kritiken och allvaret i frågan så har tonen i tråden varit helt ok.

Men alltså... Hur svårt ska det vara att fatta? Det är väl ingen som inte håller med er angående avelsfrågan och det faktum att en hund man avlar på ska vara FRISK. .

Fast i dina tidigarre inlägg har du ju inte alls varit lika övertygande om detta. Snarare har jag upplevt att du baggataliserade TS ansvar i den frågan och du framhåller ju själv att du anser att Catania inte medvetet avlar på sjuka hundar.

Catania kan som mest beskyllas för att inte ha satt sig in tillräckligt mycket i hundavel och hundhälsa innan hon bestämde sig för att bli uppfödare.

Sedan vill jag faktiskt vidhålla - utifrån den information som vi har fått här - att Catania inte medvetet har avlat på sjuka hundar. Hon har avlat medvetet, men inte medvetet med avseende på att avla på sjuk hund eftersom C-höfter, vad jag förstår, accepteras av CC:s rasklubb. Och har man då inte kunskap om vikten av friska höfter (och armbågar) så tror man kanske inte att man gör något fel om man avlar på en sådan hund.

Varför inte låta Catania glädjas över de valpar som hon nu har fått och istället på ett mer smidigt sätt informera om vikten av att inte avla på hundar med dåliga höfter (och då samtidigt upplysa om vad som menas med dåliga höfter, eftersom det säkert är lätt att tro att C är OK eftersom CC-rasklubben av någon outgrundlig anledning tycks tillåta det)?

Det är detta jag ( och andra med mig) inte har hållit med dig om och har försökt förklara ett antal gånger.
 
Senast ändrad:
Sv: Hej ni alla!

Det slog dig inte att de även kanske höll med mig om att det inte har varit något fel på bemötandet i tråden heller?

Det är alltid svårt/omöjligt att framföra kritik utan att en person tar illa upp, men jag vidhåller att jag varit saklig och nyanserad i min kritik.
Hur andra svarat i tråden får stå för dem, men jag tycker faktiskt att med tanke på kritiken och allvaret i frågan så har tonen i tråden varit helt ok.

Fast du nådde ju inte fram! Är det inte det som spelar någon roll? Är inte det viktiga att faktiskt få människor att lyssna och FÖRSTÅ varför det är fel. Visst, du har varit saklig i din kritik - det håller jag med om. Men det handlar om hur man för fram den. Vill man kritisera någon och få den att lyssna så gör man bäst i att formulera den som kreativ kritik.

Fast i dina tidigarre inlägg har du ju inte alls varit lika övertygande om detta. Snarare har jag upplevt att du baggataliserade TS ansvar i den frågan och du framhåller ju själv att du anser att Catania inte medvetet avlar på sjuka hundar.

Då missförstår du mig. Nu ska jag inte hålla en föreläsning om kunskapskriteriets relation till ansvarsbegreppet, men det är stor skillnad mellan att "medvetet avla på hund" och "medvetet avla på sjuk hund" och vilken av de två handlingsbeskrivningarna som Catania kan hållas ansvarig för. Jag uppfattar det som att Catania har dålig kunskap om vad som räknas som en OK hund att avla på och har lyssnat på sin hunds uppfödare. Ett dåligt beslut, ja. Och det är helt rätt att kritisera detta. Men det kan ju göras på ett sätt som får Catania att bli övertygad om hon bör tänka annorlunda i framtiden och också skaffa sig mer kunskap innan hon ger sig på dylika saker igen. Till skillnad från att inte vilja lyssna alls. Risken är ju att du har bränt alla broar för framtida dialog och att Catania istället fortsätter att ta valpar på sin tik. Och hur bra har du lyckats då?
 
Sv: Hej ni alla!

Fast du nådde ju inte fram!

Hur vet du det?

Är det inte det som spelar någon roll? Men det kan ju göras på ett sätt som får Catania att bli övertygad om hon bör tänka annorlunda i framtiden och också skaffa sig mer kunskap innan hon ger sig på dylika saker igen.

Hur tycker du att jag skulle framfört kritiken istället?

åhhh, vad gulligt med valpar, hoppas att de inte får HD som sina föräldrar och deras föräldrar och syskon" men om det inträffar kan ju inte du rå för det, det är sånt som händer"

Jag vet faktiskt inte ärligt talar hur jag skulle ha kunnat framfört min kritik annorlunda än jag gjort. Jag är inte så förtjust i att linda in kritik i bomull och silkespapper.
Ena stunden skriver du dessutom att du tycker att jag varit saklig i min kritik, men i nästa mening att jag "inte nått fram " för att...?

Dessutom är inte bara min kritik riktad mot TS utan alla de som avlar på sjuka indivder " för att det är gulligt " eller för att "de inte visste bättre"

Om nu inte TS tar till sig av kritiken, kanske någon annan gör det, INNAN de parar sin sjuka hund.

Då missförstår du mig. Nu ska jag inte hålla en föreläsning om kunskapskriteriets relation till ansvarsbegreppet, men det är stor skillnad mellan att "medvetet avla på hund" och "medvetet avla på sjuk hund" och vilken av de två handlingsbeskrivningarna som Catania kan hållas ansvarig för.

Nej då , jag missförstår dig inte alls, MEN till skillnad från dig anser jag fortfarande att Catania "medvetet avlar på sjuk hund".
Men även om hon inte skulle vara "medveteten om att hon avlar på sjuk hund" så anser jag det minst lika allvarligt eftersom jag anser att den enkla kunskapen om HD är man skyldig att skaffa sig om man parar sin hund.
 
Senast ändrad:
Sv: Hej ni alla!

Jag var tvungen att gå med i Bukefalos bara för att svara på denna tråd... :p

Först och främst, det måste vara din hund jag såg i lördagskväll utanför Konsum TS? En grå tik som antingen var dräktig eller hade valpar men tyvärr hade jag inte tid att gå fram och fråga eftersom killarna hade brått hem till fotbollen... :crazy:

Det är jättetråkigt hur det har blivit, en C-höft i sig är inte uteslutande för avel precis som skrivits tidigare men då tycker jag att det är mycket annat som krävs. Min egen hunds mamma har C och jag har inte ångrat en sekund det köpet! Han är snygg, gillar att jobba, har en kanonmentalitet OCH HD B AD 0. Än så länge är samtliga av kullsyskonen friröntgade - alltså behöver inte dina valpar automatiskt få dåliga höfter.

Men folk har rätt som de skriver i tråden, du har fått konstruktiv kritik, inte bara påhopp. Men jag tror också att du tar åt dig? Och förhoppningsvis vet bättre till nästa gång.

Hanen finns i Danmark och kan mycket väl ha ett officiellt HD resultat, dock måste man vara medlem i Danska kenneklubben för att komma åt de resultaten och det är inte jag iaf :d Men är han fri? så är det enligt RACCs regler och inte mycket att säga om den saken...

Nu finns valparna här(?) och du måste göra det bästa av situationen. Självklart ska man inte ta dem till Ugglarp och kasta dem i ugnen, det är bara löjligt. Har hanen D eller sämre tycker jag att man ska avelspärra valparna, har han A eller B så är jag en hycklare om jag säger att de borde avelsspärras - min egen hane är mer än kvalificerad för avel och som sagt har hans mamma C.

Mitra: Angående uppfödarens utställningsresultat kan jag bara säga såhär, detta är DANSKA resultat. Jag håller med om att tex Mamasita är en jättefin hund men du måste tänka på att det är oehört enkelt att plocka CERT och titlar i Danmark eftersom där inte är så mycket hundar. Köpenhamnsvinnare (där min hund och hans kullsyster stod som BIR och BIM och plockade titlarna trots att denna uppfödare var där med alla sina) hade 13 anmälda Cane Corso om jag minns rätt. Dagen innan slog Mamasita min hane som "bara" blev BIM. Så det är från dag till dag men i Sverige tror jag inte ens att hon ställer sina hundar längre? Här är konkurrensen betydligt tuffare!

Och med detta menar jag inte att "klanka ner" på henne eller förminska hennes resultat, det är jättekul för henne att hundarna går så bra på utställningar i Danmark! Men faktum kvarstår ändå att HD/AD är mindre prioriterat hos henne och det är synd.
 
Sv: Hej ni alla!

Jag vet faktiskt inte ärligt talar hur jag skulle ha kunnat skrivit annorlunda. Ena stunden skriver du att du tycker att jag varit saklig, men i nästa mening att jag "inte nått fram " för att...?

...för att du gick på med bulldozern direkt. Även en elefant i en porslinsaffär kan vara saklig.

Hmm, ja den uppfödaren är ju inte sådär jättepopulär bland CC folk, och jag förstår varför.

Får jag fråga med tanke på att du själv säger att tiken är fruktansvärt ful , inte har några meriter och dessutom själv har HD C och Ad, och har en pappa med HD D OCH AD, varför överhuvudtaget ta valpar på henne?

Jag förstår att du är jätteglad över dina valpar men för rasen är den här typen av avel KATASTROF, jag är ledsen men som CC ägare själv blir jag faktiskt själv rätt less, fortsätter man avla så här går det käpprätt utför.

Catania svarar ju själv att hon blir lite misstänksam när någon direkt går och letar upp tiken.

Ett sätt att göra det annorlunda på är att skicka ett PM!

Hej!

Välkommen till Buke, jag hoppas att du kommer att trivas här! Jag har också CC. (presentation av hundarna). Eftersom jag blev nyfiken på din hund och din kull så slog jag upp det i racc:s register. Något som fick mig lite bekymrad var att din tik har C-höfter. Nu vet jag inte hur pass insatt du är i CC-aveln, Cane Corso har liksom de flesta stora unga raser en hel del HD därför är det än mer viktigt att man så långt det är möjligt använder HD fria föräldrar (vilket de flesta gör). Jag är därför nyfiken varför du har valt att ta valpar på din tik trots HD:n.
:)

Vänlig hälsning/Hingstsugen


Vips så har du möjligheten att inleda en DIALOG där du vidare förklarar dina bekymmer och din oro. :)
 
Sv: Hej ni alla!

Om nu inte TS tar till sig av kritiken, kanske någon annan gör det, INNAN de parar sin sjuka hund.

.

Det är lite så jag känner också + att man ökar medvetenheten hos potentiella valpköpare - att de inte köper allt snack med hull och hår.

Gäller ju inte bara denna ras heller utan rent generellt. För många kommer undan med att avla på "skit" (avelsmässigt skit alltså) men om folk börjar bli mer frågvisa och tänker till mer innan de köper valp så kommer de med bra linjer få sina valpar sålda mkt lättare än de med dåliga linjer och förhoppningsvis så sållas man ut av sig själv till slut.
 
Sv: Hej ni alla!

Hanen finns i Danmark och kan mycket väl ha ett officiellt HD resultat, dock måste man vara medlem i Danska kenneklubben för att komma åt de resultaten och det är inte jag iaf :d Men är han fri? så är det enligt RACCs regler och inte mycket att säga om den saken... ..


Absolut, och därför har jag inte heller sagt att hanen är belastad utan för valparnas och rasens skull hoppas jag att han är fri, även om jag inte tycker att rätt val till en tik med den HD statistiken som TS hund har, är en hane med en mamma som har HD D och där de kullsyskon som är röntgade alla har HD.
Dessutom tycker jag att det är märkligt att föräldradjuren har officiella resultat samt ett par av syskonen men inte han?

Men oavsett om han är fri eller ej, så med största sannolikhet med den mamman och de syskonen bär han själv på HD anlag och är kanske inte rätt val till TS hund.

Dessutom anser jag (oavsett vad RACC tycker) att en tik med så mycket HD OCH AD bakåt i stammen som dessutom är omeriterad, och "frukktansvärt ful" (enligt TS själv) inte överhuvudtaget har i aveln att göra.


Nu finns valparna här(?) och du måste göra det bästa av situationen. Självklart ska man inte ta dem till Ugglarp och kasta dem i ugnen, det är bara löjligt. Har hanen D eller sämre tycker jag att man ska avelspärra valparna, har han A eller B så är jag en hycklare om jag säger att de borde avelsspärras - min egen hane är mer än kvalificerad för avel och som sagt har hans mamma C..

Nu undrar jag om jag inte vet vem du och din hund är, och är ni dem jag tror är det en viss skillnad i jämförelse mot TS hund eftersom din hund visserligen är efter en C tik MEN med fri pappa som i sin tur lämnat mycket fritt, dessutom har ingen av dem AD.

Din hunds mamma har dessutom hittills av det som är röntgat lämnat endast fritt, säkerligen även för att hon parats klokt.
Den tiken skulle även jag kunna tänka mig en valp efter TROTS att hon själv har HD C så länge hon parats med en lämplig fri hane.

Jag har aldrig påstått att så fort det finns en HD C hund i stamtavlan är de inte lämpliga för avel, då skulle vi behöva kassera så gott som varenda CC.

MEN i den här frågan har det inte handlat om det utan det har handlat om att det är så mycket HD (dessutom HD D) + AD i de linjer TS avlar på att det är mer HD och AD än fritt, och det tycker jag inte är ok, dessutom när tiken ifråga inte har några större kvaliteter i övrigt.

Mitra: Angående uppfödarens utställningsresultat kan jag bara säga såhär, detta är DANSKA resultat. Jag håller med om att tex Mamasita är en jättefin hund men du måste tänka på att det är oehört enkelt att plocka CERT och titlar i Danmark eftersom där inte är så mycket hundar. Köpenhamnsvinnare (där min hund och hans kullsyster stod som BIR och BIM och plockade titlarna trots att denna uppfödare var där med alla sina) hade 13 anmälda Cane Corso om jag minns rätt. Dagen innan slog Mamasita min hane som "bara" blev BIM. Så det är från dag till dag men i Sverige tror jag inte ens att hon ställer sina hundar längre? Här är konkurrensen betydligt tuffare!

Och med detta menar jag inte att "klanka ner" på henne eller förminska hennes resultat, det är jättekul för henne att hundarna går så bra på utställningar i Danmark! Men faktum kvarstår ändå att HD/AD är mindre prioriterat hos henne och det är synd.

Ja du fick fram det jag misslyckades med. Bara för att man på hemsidan rablar lite resultat som ser märkvärdigt ut, betyder det inte att det är särskilt märkvärdigt när man lite kritiskt skrapar på ytan.
Men är man inte insatt är det kanske lätt att tro att "uppfödaren sopar banan på utställningar" som Sensen påstod tidigare i tråden.

Jag är faktiskt uppriktigt förvånad varför folk fortsätter köpa hundar från den här uppfödaren när man kan få så mycket mer kvalitet för pengarna på annat håll.

Det är lite så jag känner också + att man ökar medvetenheten hos potentiella valpköpare - att de inte köper allt snack med hull och hår.

Gäller ju inte bara denna ras heller utan rent generellt. För många kommer undan med att avla på "skit" (avelsmässigt skit alltså) men om folk börjar bli mer frågvisa och tänker till mer innan de köper valp så kommer de med bra linjer få sina valpar sålda mkt lättare än de med dåliga linjer och förhoppningsvis så sållas man ut av sig själv till slut.

Ja, det är lite min tanke med.

Jag förstår inte varför folk inte lägger ner mer tid och energi när de ska köpa hund.

När folk skall köpa bil då jämförs det friskt, det kalkyreras och man läser tester och frågar kunnigt folk om råd, sen provkör man, funderar lite till och kanske till slut slår till,....och det är bara en bil.

Men när folk skall köpa valp då (allt för ofta) slår man på blocket eller googlar på rasen och tar den uppfödare (eller blockethund) som finns närmast eller har flådigast hemsida eller som "snackar" mest, ......och då ska man leva med den här individens förtjänster och svagheter i många många år med allt vad det innebär.

Märkligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hej ni alla!

En stor ELOGE....

och bugningar till dig som engagerar dig så och tar dig tid att pedagogiskt förklara! :bow::bow::bow:

Du visar just nu prov på det hingstsugen skulle gjort. Du öppnar för en lärandesituation utan hot.

Heja dig! :love:

/Priffe
---

Detta är det pm jag tänkte skicka till Philosophia, men eftersom inboxen är full så lägger jag det här istället.

Alla ni som anser att det bara är sak som spelar roll och att man skall strunta i om det framförs på ett så att mottagaren tar emot det glömmer att syftet ju måste vara att öka kunskapen och förståelsen för problemet.

Genom att gång på gång, med en dåres envishet, säga samma sak som bara bekräftar de redan invigda, så har man inte kommit någonstans.

Om nu kärleken till rasen är så stor som Hingstsugen hävdar, varför inte då lägga sig vinn om att kommunikationen inte bara är korrekt, utan också inbjudande?

Få människor, om ens någon, vill lyssna efter det att hon förklarat för sig att hon gjort fel, fel, fel och att det är sjukt och idiotiskt att vara i hennes skor.

Alltså, jag blir så less på människor som försvarar sin hållning genom att de är ärliga och det rättfärdigar allt. Ärligheten behöver aldrig förpackas på något sätt, utan den är så bra som den är.

Just nu känner jag som puman i Djungelboken; "så när du har knockat din elev, hur skall han då minnas vad du lärt honom?"
 
Sv: Hej ni alla!

Det är lite så jag känner också + att man ökar medvetenheten hos potentiella valpköpare - att de inte köper allt snack med hull och hår.

Gäller ju inte bara denna ras heller utan rent generellt. För många kommer undan med att avla på "skit" (avelsmässigt skit alltså) men om folk börjar bli mer frågvisa och tänker till mer innan de köper valp så kommer de med bra linjer få sina valpar sålda mkt lättare än de med dåliga linjer och förhoppningsvis så sållas man ut av sig själv till slut.

Hur många potentiella valpköpare utan någon kunskap tror du hänger här? Är det inte rimligare att bjuda in Catania på ett sätt så att hon känner sig välkommen och kan reflektera lite över sin egen avel?

Så som många ångat på här så kan jag förstå om hon drar sig undan. Vem vill gång efter annan höra att man minsann gjort fel, fel, fel etc?

Hingstsugen;

Om du vet vem hanen är, men inte vet om han är HD-belastad eller ej, så tycker jag att du skall kontrollera fakta innan du sprider osanning och spekulationer. Dessutom vore det på en plats med en ursäkt för att antar väldigt mycket.
 
Sv: Hej ni alla!

Hingstsugen;

Om du vet vem hanen är, men inte vet om han är HD-belastad eller ej, så tycker jag att du skall kontrollera fakta innan du sprider osanning och spekulationer. Dessutom vore det på en plats med en ursäkt för att antar väldigt mycket.


Vilka fakta skall jag kontrollera och vilken osanning har jag spridit???
Jag har sagt att hanen saknar officiellt HD resultat och har en mamma med HD D och HD belastade kullsyskon.

Så vad menar du? och vad skall jag be om ursäkt för?
 
Sv: Hej ni alla!

De är en hel del faktiskt, sen är det så att buke-trådar ofta kommer upp vid google-sökningar. Någon kanske googlar på sin tilltänkta ras, upp kommer en buke-tråd som denne läser och blir då raskt mer medveten om problematiken hos "sin" ras.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 284
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa ...kring avlivning. Behöver egentligen lite bollande av tankar. Vet att det är dags alldeles snart, tyvärr. Har en äldre tik, 13 år...
Svar
2
· Visningar
702
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 145
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 844
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp