Är personen tio meter bort anser jag inte att man passerar nära. Jag vet inte varför scenariot måste krånglas till så mycket? Går jag på en spårvagn letar jag givetvis inte upp föraren för att hälsa, men kliver jag på en buss i främre dörr och passerar chauffören tycker jag att det är god kutym att hälsa utan att för den skull förvänta sig en hälsning eller reaktion tillbaka. Även i rusningstrafik.
Vill man inte behöver man inte, men jag tycker att det är trevligt.

Jag tror att vi agerar rätt lika i verkliga livet. Det jag ville belysa är att det finns fler anledningar än ignorans för att folk inte alltid hälsar, och väldigt varierande trafiksituationer som gör att det blir rätt konstigt att bara svara ja eller nej.
 
Det här är en av anledningarna till att jag aldrig tänker flytta hem till Sverige igen. 😅 Det låter fruktansvärt läskigt.
Du får välja var du ska bo utefter bäst fungerande kollektivtrafik! Skåne har så du kan blippa betalkort i alla fall så du är inte strandad. Var ett jädrans liv när de skulle ta bort jojokorten och folk TRODDE att de bara skulle ha appen.....
 
Så, rätta mig om jag har fel. Måste man alltså ha tillgång till appen för att lösa biljett? Eller fixa biljett inne på något kundcenter som inte finns mer än några ställen här och där?
De personer som inte har smarttelefon kan inte köpa en biljett om de kommer på att de behöver åka buss i Göteborg oplanerat? Typ, en del synskadade jag känner har inte smarttelefon, en del äldre osv. Hur gör de?
Har inte reflekterat över det faktiskt.
 
Så, rätta mig om jag har fel. Måste man alltså ha tillgång till appen för att lösa biljett? Eller fixa biljett inne på något kundcenter som inte finns mer än några ställen här och där?
De personer som inte har smarttelefon kan inte köpa en biljett om de kommer på att de behöver åka buss i Göteborg oplanerat? Typ, en del synskadade jag känner har inte smarttelefon, en del äldre osv. Hur gör de?

Exakt så. Kort att ladda finns på pressbyrån och liknande så är man inne i stan brukar det lösa sig. Och man kan ju inte få ut eventuella överblivna pengar igen på något vettigt sätt. Det är ett fruktansvärt dåligt system, på så många sätt.
 
Du får välja var du ska bo utefter bäst fungerande kollektivtrafik! Skåne har så du kan blippa betalkort i alla fall så du är inte strandad. Var ett jädrans liv när de skulle ta bort jojokorten och folk TRODDE att de bara skulle ha appen.....
Jag tror dessvärre att det kommer att spridas över hela landet inom kort, som en farsot! Och i Skåne vill jag inte bo. :D Jag hör ju redan på släkt och vänner hur svårt det är att leva utan appar generellt.
 
Jag tror dessvärre att det kommer att spridas över hela landet inom kort, som en farsot! Och i Skåne vill jag inte bo. :D Jag hör ju redan på släkt och vänner hur svårt det är att leva utan appar generellt.
Jag jag ler för mig själv och skakar på huvudet så fort, ständigt, det är fel på Skånetrafikens app så biljetterna inte kan visas. Igen. Och igen. Och så blippar jag mitt plastkort. Smarttelefoner är bra. Appar med. Men de är ännu inte så pålitliga att vi bara kan använda dem, det borde tonåringarna som beslutar om biljettsystemen förstå.

Och sluta skryta om att "kollektivtrafiken är tillgänglig för alla". Jag hoppas det inte är slagord där man inte kan blippa ens sitt betalkort liksom. Skånetrafiken hävdar det, men så var det en rullstolsburen man som turistade i Skåne och stötte på patrull genast på framför allt bussarna där flera av deras chaufförer inte var kunniga i hur deras bussar fungerade med rullstolsramp, inte alls kunde ta på rullstol osv. Han blev stående rätt länge vid hållplatserna för att vänta på någon buss som kunde ta med honom. De där orden om tillgänglig för alla fick de ta tillbaka för det fungerade inte så bra för honom.

Jag klagade massor i början på de nya automaterna som inte alls är vettiga för någon som ser dåligt (touchfunktion), dessutom måste man på något vis trycka lite ovanför bokstaven man vill ha för att det ska bli rätt. Möttes med "vi har haft folk som gått igenom systemet innan det kom ut och det ska fungera för synskadade", skulle inte tro det då inte bara jag har problem utan flera till som ser dåligt....
 
Biljetten ska vara betald innan man kliver på om det är stadsbussar eller spårvagnar. De flesta använder appen om de ska ha engångsbiljett. Inne i Göteborg går det inte att köpa biljett på bussen.

De få som fortfarande har fysiska laddkort kan blippa vid vilken dörr som helst, vi har som sagt påstigning genom alla dörrar. (Tidigare gällde det även alla busslinjer. Numera finns det både linjer där man måste gå på i fram och linjer där man går på var som helst.)

Man kan tycka mycket om västtrafiks biljettsystem, men att fylla långa ledbussar enbart framifrån är ju helt idiotiskt. Det tar fruktansvärt mycket längre tid att få på folk genom bara en dörr, och det slutar alltid med att det är trångt i första halvan trots att det finns plats bakom leden.
Hm, är betalning alltså enda anledningen till att ni blippar era kort? Här har de bett resenärer att bli bättre på det även om man har månadskort/årskort för att det är det enda verktyg de har när de räknar hur många som åker linjen, kliver på vid en viss station osv. Att de ser att det är människor på linjen är inte tillräckligt för att räkna hur de ska trafikera linjerna.
 
Hm, är betalning alltså enda anledningen till att ni blippar era kort? Här har de bett resenärer att bli bättre på det även om man har månadskort/årskort för att det är det enda verktyg de har när de räknar hur många som åker linjen, kliver på vid en viss station osv. Att de ser att det är människor på linjen är inte tillräckligt för att räkna hur de ska trafikera linjerna.
I Sörmland måste alla blippa kort antar att det har med räkning att göra...
 
Så, rätta mig om jag har fel. Måste man alltså ha tillgång till appen för att lösa biljett? Eller fixa biljett inne på något kundcenter som inte finns mer än några ställen här och där?
De personer som inte har smarttelefon kan inte köpa en biljett om de kommer på att de behöver åka buss i Göteborg oplanerat? Typ, en del synskadade jag känner har inte smarttelefon, en del äldre osv. Hur gör de?

Så var det länge med SL i Sthlm också. Numera kan man blippa betalkort men det är hyfsat nytt.
 
Hm, är betalning alltså enda anledningen till att ni blippar era kort? Här har de bett resenärer att bli bättre på det även om man har månadskort/årskort för att det är det enda verktyg de har när de räknar hur många som åker linjen, kliver på vid en viss station osv. Att de ser att det är människor på linjen är inte tillräckligt för att räkna hur de ska trafikera linjerna.
I Skåne blippar man appen eller kort för att visa att man har biljett.
 
Hm, är betalning alltså enda anledningen till att ni blippar era kort? Här har de bett resenärer att bli bättre på det även om man har månadskort/årskort för att det är det enda verktyg de har när de räknar hur många som åker linjen, kliver på vid en viss station osv. Att de ser att det är människor på linjen är inte tillräckligt för att räkna hur de ska trafikera linjerna.

På spårvagnen och de bussar som har påstigning genom alla dörrar behöver man inte blippa alls. På bussar med påstigning fram ska man blippa oavsett vilken biljettyp man har.

Alla app-biljetter aktiverar man själv i telefonen, innan man går på, så det är bara om man har ett laddkort som blippen är själva betalningen.
 
Tillägg: eftersom appen är registrerad på ens personnummer kan man bara använda en telefon. Jag som har en privat telefon och en jobbtelefon kan inte köpa biljett med jobbtelefonen om min privata strular...

Jag är så fruktansvärt irriterad på allt västtrafik har ställt till med på senare år, och då har vi inte ens börjat prata om att de har en helt nysläppt app som inte kan ge riktiga upplysningar när trafiken är inställd.
 
  • Ledsen
Reactions: Sel
I små städer hälsar man. I stora inte.
Jag kommer från en liten. Socialt lärt mig att hälsa. Gör det även i stora städer.
Har fått reaktioner på busschaufförer m orden ”du kommer från en liten stad, va?”
 
I små städer hälsar man. I stora inte.
Jag kommer från en liten. Socialt lärt mig att hälsa. Gör det även i stora städer.
Har fått reaktioner på busschaufförer m orden ”du kommer från en liten stad, va?”

Har halsar alla inne i Portland (med 2 millioner innevanare innanfor stads gransen - typ innanfor tullarna i Stockholm) och utanfor pa "landet" eller i sma stader runt omkring. I den har kulturen hor det till allmant hyffs. Samma sak i sodra USA (om det finns nagra bussar alls :cautious:) Nu har jag inte akt buss i New York City pa 30 ar, eller sa ... Men nar jag gjorde det vet jag att manga halsade.
 
Har halsar alla inne i Portland (med 2 millioner innevanare innanfor stads gransen - typ innanfor tullarna i Stockholm) och utanfor pa "landet" eller i sma stader runt omkring. I den har kulturen hor det till allmant hyffs. Samma sak i sodra USA (om det finns nagra bussar alls :cautious:) Nu har jag inte akt buss i New York City pa 30 ar, eller sa ... Men nar jag gjorde det vet jag att manga halsade.

Hysteriskt OT jag vet men inte bor det 2,2 miljoner människor i staden Portland? I storstadsområdet (urban area) absolut, men det är ju verkligen inte jämförbart med innanför Stockholms tullar.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Hysteriskt OT jag vet men inte bor det 2,2 miljoner människor i staden Portland? I storstadsområdet (urban area) absolut, men det är ju verkligen inte jämförbart med innanför Stockholms tullar.
Å andra sidan bor det runt 550 000 människor i Edinburgh city jämfört med Stockholm innerstads ~350 000 och vi hälsar fortfarande på busschauffören. :D
Det är ju dock stor kulturskillnad också.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 587
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 077
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 060
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 234
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp