När jag går av gör jag det genom dörr tre eller fyra, föga mening med att säga något då.

(I kassan och liknande hälsar jag givetvis! Likaså om jag åker med fordon där chauffören på något sätt ska checka att man stämplar. Då ingår ju en interaktion i själva processen att kliva på.)
här har vi bara 2 dörrar så går jag av där bak vinkar jag...
 
Jag förstår inte hur det kan ta längre tid att gå på bussen bara för att man säger hej när man går in genom dörren. :)

Man stannar ju inte upp och skakar hand, utan man sätter foten på bussgovet/passerar chauffören, säger hej medan man är i rörelse eller samtidigt som man blippar om det behövs och sedan fortsätte rman in och går och sätter sig.
 
När jag flyttade till Stockholm gjorde jag som jag alltid gjorde hemma, dvs hälsade på chauffören. En dag var det en som sa: - Du är från landet, va? Det är bara ni som hälsar på oss chaufförer.
😆 Men det visade sig vara jättebra ur flera aspekter, för jag kunde skicka grejer/kurslitteratur med bussen till en kursare som bodde på samma linje. Sa bara att en kompis skulle hämta på den och den hållplatsen 👍
 
Det beror på.

När jag åker buss till jobbet gå jag ombord på en jättestor station. I regel typ 50 pers som ska på bussen och som i strid ström passerar chauffören. Då säger jag inte hej men ler och söker ögonkontakt. Mest för att jag tänker att det vore urjobbigt för chauffören på den linjen att säga hej till varenda en.

Åker jag buss och det bara är jag eller ett fåtal personer som kliver på så hälsar jag självklart.

I Australien (Perth så inte i bushen) så hälsade och tackade alla när man gick av och på. Även om man gick av längst bak i en ledbuss så förväntades man ropa thank you högt så att chauffören hörde 😅
 
Jag förstår inte hur det kan ta längre tid att gå på bussen bara för att man säger hej när man går in genom dörren. :)

Man stannar ju inte upp och skakar hand, utan man sätter foten på bussgovet/passerar chauffören, säger hej medan man är i rörelse eller samtidigt som man blippar om det behövs och sedan fortsätte rman in och går och sätter sig.

Här går man ofta på 2-3 personer i bredd på stadsbussarna, och blippar inte något kort om man inte har fysiskt "laddkort" som måste blippas för betalning (vilket ytterst få har numera). Man kan gå på och av genom alla fyra dörrar, och det är klart mest effektivt om man fyller på genom alla dörrar samtidigt.

här har vi bara 2 dörrar så går jag av där bak vinkar jag...

Ja, det är ju lite skillnad om man är på en liten buss och bara ett par personer som går av på varje hållplats, eller fyra dörrar och 30 pers på hållplatsen (där det går flera andra linjer, en buss i minuten).
 
Här går man ofta på 2-3 personer i bredd på stadsbussarna, och blippar inte något kort om man inte har fysiskt "laddkort" som måste blippas för betalning (vilket ytterst få har numera). Man kan gå på och av genom alla fyra dörrar, och det är klart mest effektivt om man fyller på genom alla dörrar samtidigt.



Ja, det är ju lite skillnad om man är på en liten buss och bara ett par personer som går av på varje hållplats, eller fyra dörrar och 30 pers på hållplatsen (där det går flera andra linjer, en buss i minuten).
Vi hejade när vi gick på och av i Stockholm och Göteborg också...
 
Jag förstår inte hur det kan ta längre tid att gå på bussen bara för att man säger hej när man går in genom dörren. :)

Man stannar ju inte upp och skakar hand, utan man sätter foten på bussgovet/passerar chauffören, säger hej medan man är i rörelse eller samtidigt som man blippar om det behövs och sedan fortsätte rman in och går och sätter sig.
Ja det är lite så jag också tänker.

Att säga det i rörelse, att inte förvänta sig ett svar när det är massor av folk eller chauffören gör något, men att ändå hälsa för att så gör man, man ser liksom att det sitter en person där. Jag förväntar mig inget svar tillbaka när de är upptagna eller så, det är ju liksom inte för min skull jag egentligen hälsar, så tänker jag.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Här går man ofta på 2-3 personer i bredd på stadsbussarna, och blippar inte något kort om man inte har fysiskt "laddkort" som måste blippas för betalning (vilket ytterst få har numera). Man kan gå på och av genom alla fyra dörrar, och det är klart mest effektivt om man fyller på genom alla dörrar samtidigt.



Ja, det är ju lite skillnad om man är på en liten buss och bara ett par personer som går av på varje hållplats, eller fyra dörrar och 30 pers på hållplatsen (där det går flera andra linjer, en buss i minuten).
Hur betalar ni er biljett då? I skåne blippar man antingen sitt betalkort, sitt resekort med biljett eller sin telefon med app med biljett, så någon form av blippande förekom. På regionsbussarna kan man dock inte blippa betalkortet utan måste säga var man ska och så knappas det in manuellt och skrivs ut biljett.
 
Här går man ofta på 2-3 personer i bredd på stadsbussarna, och blippar inte något kort om man inte har fysiskt "laddkort" som måste blippas för betalning (vilket ytterst få har numera). Man kan gå på och av genom alla fyra dörrar, och det är klart mest effektivt om man fyller på genom alla dörrar samtidigt.



Ja, det är ju lite skillnad om man är på en liten buss och bara ett par personer som går av på varje hållplats, eller fyra dörrar och 30 pers på hållplatsen (där det går flera andra linjer, en buss i minuten).
Går man inte alls förbi chauffören är det en annan femma, tycker jag, men går man in via dörren närmast ratten kostar det inte något att länga iväg en hälsning. :)
 
Hur betalar ni er biljett då? I skåne blippar man antingen sitt betalkort, sitt resekort med biljett eller sin telefon med app med biljett, så någon form av blippande förekom. På regionsbussarna kan man dock inte blippa betalkortet utan måste säga var man ska och så knappas det in manuellt och skrivs ut biljett.

Biljetten ska vara betald innan man kliver på om det är stadsbussar eller spårvagnar. De flesta använder appen om de ska ha engångsbiljett. Inne i Göteborg går det inte att köpa biljett på bussen.

De få som fortfarande har fysiska laddkort kan blippa vid vilken dörr som helst, vi har som sagt påstigning genom alla dörrar. (Tidigare gällde det även alla busslinjer. Numera finns det både linjer där man måste gå på i fram och linjer där man går på var som helst.)

Man kan tycka mycket om västtrafiks biljettsystem, men att fylla långa ledbussar enbart framifrån är ju helt idiotiskt. Det tar fruktansvärt mycket längre tid att få på folk genom bara en dörr, och det slutar alltid med att det är trångt i första halvan trots att det finns plats bakom leden.
 
Biljetten ska vara betald innan man kliver på om det är stadsbussar eller spårvagnar. De flesta använder appen om de ska ha engångsbiljett. Inne i Göteborg går det inte att köpa biljett på bussen.

De få som fortfarande har fysiska laddkort kan blippa vid vilken dörr som helst, vi har som sagt påstigning genom alla dörrar. (Tidigare gällde det även alla busslinjer. Numera finns det både linjer där man måste gå på i fram och linjer där man går på var som helst.)

Man kan tycka mycket om västtrafiks biljettsystem, men att fylla långa ledbussar enbart framifrån är ju helt idiotiskt. Det tar fruktansvärt mycket längre tid att få på folk genom bara en dörr, och det slutar alltid med att det är trångt i första halvan trots att det finns plats bakom leden.
Så det går inte att som turist köpa biljett på en stadsbuss med ett betalkort alls?

I Lund och Malmö finns apparater man kan blippa på vid fler dörrar än framdörren så att man blippar sin biljett när man går på oavsett dörr.
 
Går man inte alls förbi chauffören är det en annan femma, tycker jag, men går man in via dörren närmast ratten kostar det inte något att länga iväg en hälsning. :)
Jag har två resonemang:
-Finns det någon chans att mottagaren uppfattar det jag säger?

-Riskerar jag att störa någon som har mycket annat att fokusera på? (Jag har förvisso aldrig kört buss, men manövrerat andra fordon yrkesmässigt bland massa folk och fordon. Om någon vinkar bara för att hälsa då måste jag lägga fokus på att kolla om det finns en anledning till att någon försöker påkalla min uppmärksamhet, eller om det bara var en hälsning. Väldigt tröttande när det händer varannan minut av ett arbetspass (och av den anledningen förbjudet på stället jag jobbade på).

Som sagt, jag utgår från den trafikmiljön jag vistas i, där jag max var tionde tur står ansikte mot ansikte med någon förare, men med väldigt många andra människor och potentiella situationer att manövrera. Det är nästan alltid trängsel, tight mellan fordon, det händer att folk försöker rycka telefonen ur handen på en när man går, det händer att någon fastnar i en dörr, osv. Vi är ganska många med såpass hjärntrötthet och liknande att det är en tillräcklig kamp att bara lösa kollektivtrafik (och affärer, men där kan man åtminstone oftast välja bort rusningstid). Att fundera på hur man bäst är trevlig mot någon som är bakom en skärm tio meter bort är liksom så långt ner på priolistan att det finns inte.

I situationer där jag har en annan människa framför mig hälsar jag.
 
Så det går inte att som turist köpa biljett på en stadsbuss med ett betalkort alls?
Nej.

I övriga VGR kan man oftast köpa biljett på bussen, vet inte om det bara är Göteborg/Mölndal där man inte kan det eller om det finns fler kommuner.

På spårvagnen finns det en automat i mitten av vagnen. Det är förbjudet att prata med föraren under färd.

Biljett ska vara löst innan man kliver på ett fordon, eller så får man ha ett laddat västtrafikkort att blippa. Helt idiotiskt.
 
Nej.

På spårvagnen finns det en automat i mitten av vagnen. Det är förbjudet att prata med föraren.
Då hoppas jag det finns möjlighet att lösa biljett på varje hållplats/busstopp då? Eller hur tänker man när man tar bort möjligheten att lösa biljett med betalkort?
 
Jag har två resonemang:
-Finns det någon chans att mottagaren uppfattar det jag säger?

-Riskerar jag att störa någon som har mycket annat att fokusera på? (Jag har förvisso aldrig kört buss, men manövrerat andra fordon yrkesmässigt bland massa folk och fordon. Om någon vinkar bara för att hälsa då måste jag lägga fokus på att kolla om det finns en anledning till att någon försöker påkalla min uppmärksamhet, eller om det bara var en hälsning. Väldigt tröttande när det händer varannan minut av ett arbetspass (och av den anledningen förbjudet på stället jag jobbade på).

Som sagt, jag utgår från den trafikmiljön jag vistas i, där jag max var tionde tur står ansikte mot ansikte med någon förare, men med väldigt många andra människor och potentiella situationer att manövrera. Det är nästan alltid trängsel, tight mellan fordon, det händer att folk försöker rycka telefonen ur handen på en när man går, det händer att någon fastnar i en dörr, osv. Vi är ganska många med såpass hjärntrötthet och liknande att det är en tillräcklig kamp att bara lösa kollektivtrafik (och affärer, men där kan man åtminstone oftast välja bort rusningstid). Att fundera på hur man bäst är trevlig mot någon som är bakom en skärm tio meter bort är liksom så långt ner på priolistan att det finns inte.

I situationer där jag har en annan människa framför mig hälsar jag.
Är personen tio meter bort anser jag inte att man passerar nära. Jag vet inte varför scenariot måste krånglas till så mycket? Går jag på en spårvagn letar jag givetvis inte upp föraren för att hälsa, men kliver jag på en buss i främre dörr och passerar chauffören tycker jag att det är god kutym att hälsa utan att för den skull förvänta sig en hälsning eller reaktion tillbaka. Även i rusningstrafik.
Vill man inte behöver man inte, men jag tycker att det är trevligt.
 
Då hoppas jag det finns möjlighet att lösa biljett på varje hållplats/busstopp då? Eller hur tänker man när man tar bort möjligheten att lösa biljett med betalkort?

Det har aldrig funnits en generell möjlighet att köpa biljett med betalkort i Gbg. Tidigare var man tvungen att ha fysisk biljett, numera vill de att man främst använder appen. Jag tror inte att det inte ens går att skicka sms längre, men det ska jag inte svära på.

Var man inte vid en butik och utan att ha köpt nytt kort fanns det inget sätt att lösa det förr...
 
Via appen kan man köpa med både betalkort och swish.
Så, rätta mig om jag har fel. Måste man alltså ha tillgång till appen för att lösa biljett? Eller fixa biljett inne på något kundcenter som inte finns mer än några ställen här och där?
De personer som inte har smarttelefon kan inte köpa en biljett om de kommer på att de behöver åka buss i Göteborg oplanerat? Typ, en del synskadade jag känner har inte smarttelefon, en del äldre osv. Hur gör de?
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 587
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 070
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 060
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 234
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp