Helinackordering

Sv: Helinackordering

Bara utifrån att de tilltänkta inhysingarna endast vill betala 900kr för allt så tacka nej. Ger du så mycket och bra service så sätt en rimlig prislapp, minst 1000 kr för jobbet (vilket är väldigt lågt) och den som inte vill betala en sådan struntsumma för allt det jobbet (även om du rationaliserar hårt) kommer troligen att stöka med allt som har med pengar och göra.
 
Sv: Helinackordering

Islandshästen ska endast äta 8 kg hösilage per dag och de hästarna som går på fri tillgång är ju som sagt "mina" så det får kosta vad det kostar. Räknar 1 kr/kg för hösilaget eftersom en bonde säljer det till mig för det priset (blir alltså 240 kr i månaden för 8 kg), sågspån får vi billigt på ett sågverk så det kommer högst kosta 100-150 kr i månaden (har köpt det sågspånet tidigare och då gick det åt så mycket även att jag tycker om att ha mycket spån i boxarna). Sen betalar vi då 1000 kr för stallet och då ingår vatten, el, stängsel, hagar, beten. Så ja det blir ju 330 + 240 + 150 = 720 kr. Så dyrare än så blir det inte, men frågan är ju vad man ska ta för arbetet.
 
Sv: Helinackordering

Blir det inget spill i foderhanteringen då? Nu blir väl det inga större summor om det kostar 1 kr/kg. Kostnad för material till stängsel? Kanske redan finns men ibland går saker sönder.
 
Sv: Helinackordering

Ja, det är väl egentligen bara att sätta hårt mot hårt. De får väl sköta allt själv eller så delar man upp jobbet om de inte vill betala för det arbetet jag gör. Skulle velat haft stallet själv egentligen men han som hyr ut stallet vill endast hyra ut alla 4 boxarna och tycker det är onödigt att ha ett stall för 4 hästar när man endast har 2. Fast det är ju rätt skönt att slippa allt tjafs som det oftast blir i ett stall med många olika människor och hästar i. Så får se hur jag gör, men tusen tack för all hjälp! :)
 
Sv: Helinackordering

Han som äger stallet står för stängselkostnader (han tar 1000 kr för el, vatten, stängsel, stall och bete).
 
Sv: Helinackordering

Hur har du löst gödselhanteringen ?

4 hästar producerar dubbelt så mycket dynga som 2, plus att inackorderingar med fri tillgång på spån för det mesta slänger mer spån än normalt.

Kostnaderna för att få bort dyngan ska ju också räknas in i stallhyran.

Beroende på lösning kan det handla om från ett par tior i månaden per häst upp till 5-600 kr per månad och häst.

Sen är det snöröjning och sandning av parkering, det går ju mer än dubbelt så mycket parkering vilket hamnar på kanske 300 kr per månad och häst.
Att köra med egen traktor kostar ca 300 kr per timme :grin: så varje liten plätt extra att hålla farbar på vintern kostar slantar.

Elen ökar ju också - med fler människor så är det aktivitet i längre tid i stallet.

Räknar man ihop allt som kostar med stallplatser brukar man hamna runt 1500-2000 per månad och då är det inte för helinackordering.

Att hyra ut helinackorderat för 900 kr/månad är lika behagligt som att köra in den gammla hederliga stålgrepen i foten ungefär... vi hyr inte ut öht pga av för låga marknadshyror, vi har kaninavel i 3 boxar istället :D
 
Sv: Helinackordering

Bara utifrån att de tilltänkta inhysingarna endast vill betala 900kr för allt så tacka nej. Ger du så mycket och bra service så sätt en rimlig prislapp, minst 1000 kr för jobbet (vilket är väldigt lågt) och den som inte vill betala en sådan struntsumma för allt det jobbet (även om du rationaliserar hårt) kommer troligen att stöka med allt som har med pengar och göra.

Jag betalade 800 i kallhyra för 13 år sen i ett stall ute på landet utan bussar.:eek:
Min kompis betalade 2000 för helinackordering då, fast hon bodde 3min från stallet :cool:

Som jämförelse. 900 är för billigt-
 
Sv: Helinackordering

Hej!

Jag betalar just nu 900 i kallhyra (i det ingår el, vatten och bete sommartid). Stallet är ett kollektivstall och vi sköter allting själva/gemensamt. Dvs om nåt behöver lagas får vi göra det, hö och strö köper vi in själva, staket bygger och lagar vi vid behov.

När jag stått fullserviceuppstallad har det kostat 3500/månad, året runt. Då ingick 9 kg hö, in- och utsläpp (1 täcke på och ett av), 3 dl betfor, mockning (sköttes uruselt) och strö (strösslat över den blöta bädden varje dag så det såg torrt ut innan man satte hovar/fötter i det) (jag tror hon tog slut på 1 torvbal/vecka på 4 hästar). Vi hade en liten ridbana och faktiskt fina hagar (ovanligt i mina trakter).

Stallet var dock väldigt väl planerat och lättjobbat, så hon la nog max 2 timmar/dag på hästarna, snarare mindre.

Så om du inte vill jobba gratis får du nog gå upp i kostnad. Timkostnaden för att släpa vattenhinkarna bör du iaf definitivt räkna in (och sen hitta en vettigare lösning).

/Lavinia
 
Sv: Helinackordering

Tänk staten också. Ska ditt upplägg fungera i längden måste det vara vitt.

Timlön = Det du vill få i handen + skatt + moms.
ex: 100kr + 30% skatt + sociala avgifter kan tillkomma men vet ej storleken + 25% moms
= 100*1,3*1,25 = 325 kr för en timmes jobb. Är det då två h/dag 30 dagar/månad ger det:
162,5*60= 9 750 kr. Per häst i skötseln varje månad om du ska få en rimlig ersättning för det arbete du lägger ner och det ska vara lagligt.

Då är 900 kr/månad för allt (även kallhyra) väldigt billigt.
 
Sv: Helinackordering

nu är det ju väldigt olika vart man bor, men här omkring skulle det du beskriver lätt gå loss på 3000-4000 kr/ månad
 
Sv: Helinackordering

Det blir billigare för dig ( och mindre tjafs) om du tar in en sällskapshäst istället...så din häst får sällis i hagen. JAg skulle absolut kunna tänka mig att ha inackordering till självkostnadspris OM jag fick hjälp med pass, passning om jag vill åka bort etc.....men helinackordering till underpris.....jag lovar dig att du kommer bli så grinig till slut och helt tappa lusten för dina egna hästar och ridning överlag. Det får den effekten...för de som står löjligt billigt....kommer kräva samma service som nån som står dyrt. Och inte ha det minsta överseende med om något nån dag skulle fallera...typ elen funkar inte, höet råkat bli dåligt...inte sandat på stallbacken några timmar vintertid...etc...Tro inte då att de tänker...å, men jag har överseende med det, för jag står så billigt. Då snackar de dessutom ihop sig och du står garanterat utanför....Sorgligt men sant i de flesta fall!
 
Sv: Helinackordering

Om han som äger stallet tycker att det ska vara fullt i stallet men du känner att det räcker med din o syrrans häst kan du ju sätta en hyra på säg 3000:- i månaden med helskötsel. Då tar det kanske tid innan du får in fler hästar i stallet och det blir knappast islänningen som bara vill betala 900:- i månaden.
Ditt stall - dina regler
 
Sv: Helinackordering

Gödselhanteringen sköter han som jag själv hyr stallet av (han sprider ut det på sina åkrar) och lika så snöröjningen och sen skulle han även lägga på sand på stallplanen/parkeringen. Så jag har i alla fall fått hyra stallet väldigt billigt med tanke på hur mycket som han gör och vad som ingår.

Jag har i alla fall kommit överens med hon som ska hyra in sig att hö/hösilage och spån ej ingår i själva stallhyran utan det får man köpa själv eller så tar man hem tillsammans och delar på den kostnaden då. För tyckte det blev alldeles för krångligt att allt skulle ingå samt så tar man ju hem mycket hö/hösilage och spån i taget så det blir dyrt för mig just då. Så nu räknar jag bara på kallhyra + de tjänster som jag gör åt hästägaren.

Igår gav hon mig 330 kr för stallhyran för september månad (vi är 3 i stallet och jag betalar 1000 kr för hela stallet så ja jag gick ju i back där med en gång) och jag är självklart för feg för att säga något.. Hatar att tjafsa och bli ovän med folk :S Sa till henne innan vi träffades att vi betalar ju 1000 för hela stallet så 550 kr för denna månaden i alla fall (de går fortfarande ute om nätterna, men jag går ju runt och lagar staket, fyller på vatten med mera) sen kom hon och gav mig ynka 330 kr.. Håller i alla fall på att skriva ett kontrakt som hon får skriva på idag och om hon nu tycker att det är för dyrt så får hon väl sköta sin häst helt själv eller flytta till ett annat stall som är billigare, men tror knappast hon hittar något. Men om vi skriver på kontraktet idag kan jag kräva att få 200 kr (220 egentligen) mer än vad hon gav mig igår? För det var ju det priset jag hade räknat med utan några tjänster.

Så jag tänker ta minst 1000 kr för tjänsterna och sen tillkommer då kallhyran. Sen får de köpa in eget foder och strö eller köpa in tillsammans med mig och dela på kostnaderna när det kommer. Vad tycker ni om det? Jag måste bara tuffa till mig lite och våga säga det, men hon verkar inte förstå vad en häst kostar nuförtiden och hur mycket man än försöker att få henne att förstå så fattar hon inte. Till exempel så tyckte hon att 2 kr/kg för hö och 1,25 kr/kg för hösilage var alldeles för dyrt.. Så ja, det är inte lätt. :(
 
Sv: Helinackordering

Jag hade min foderhäst inackorderad där det enda jag behövde göra var att rida :D Jag betalade 85kr/dygn, vilket blev 2500 kr/månad.
 
Sv: Helinackordering

Gör dig själv en tjänst och skriv inget kontrakt utan be henne flytta direkt. Blir det tjafs om 550 kr i kallhyra och 1:25 för silagen är för dyrt, så lär det blir trubbel. Hon har ju dessutom inte ens betalt det du begärde.
 
Sv: Helinackordering

Men vad är det för en människa som inte betalar det du säger att du ska ha? Krånglar hon redan nu så lär det bara bli värre! Nej skriv inget kontrakt med henne utan ha lite is i magen och vänta på att en bättre lämpad hyresgäst dyker upp.
 
Sv: Helinackordering

Ja, man lär väl inte få annat än problem med en sån människa så det är nog, precis som ni säger, bäst att be henne flytta hästen. Har känt att det varit väldigt jobbigt att ha en inackordering bara under de här få dagarna som hon har varit uppe i stallet så. Jag har ju alltid velat ha ett eget stall och det är nog skönast :)
 
Sv: Helinackordering

Det tror jag att du gör rätt i. Hon verkar tycka att hon ska stå hos dig helt till självkostnadspris och det var ju aldrig tanken. Iom att hon gav dig en tredjedel av din hyra av stallet och tyckte att det skulle räcka. Då kan hon väl hyra ett eget stall med allt vad det innebär kan jag tycka.
 
Sv: Helinackordering

Nej, precis! Det var ju inte alls meningen att hon endast ska stå för en tredjedel av min stallhyra för då går det ju plus/minus-0 för mig och då är det ju ändå jag som lagar staket om det går sönder och så vidare. Så ska träffa henne ikväll och berätta för henne hur det ligger till!
 
Sv: Helinackordering

Naturligtvis vill man få betalt för arbetet, tyvärr styr marknaden. Jag är lite i samma situation som du fast mitt grovfoder är dyrare (800kr/mån) och torvmixen också (400kr/mån). Gödselkärran kostar 125kr/mån/häst och elen ca 300kr/mån/häst Jag har en egen häst och två inackorderingar. Inackorderingarna betalar 1900kr och då har de full service alla dagar inkl. grovfoder och strö. Så för arbetet får jag 275kr/mån. Tyvärr får jag inte ut mer för jag bor 2mil från närmaste stad och saknar egen paddock. På sommarbetet betalar de 500kr och det ska täcka reparationer, stängsel, m.m. Är i alla fall billigare än att behöva betala för en sällskapshäst, men det är ju inte så motiverande när det är -30 och vattnet har frusit i stallet....

Summa sumarum, det är väldigt svårt att få betalt för arbetet
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 448
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
565
Senast: Anna-Bella
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
554
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 935
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp