Bukefalos 28 år!

Helt fritt att planera...hjälp!

Empalie

Trådstartare
:DNu har vi bestämt oss för att mura upp stallet istället för byggstats. Inga mått men jag däremot vad jag vill att stallet ska innehålla:
Tre boxar ev plats för en fjärde.
Litet torkrum.
Sadelkammare.
foderutrymme (kraft)
stallgång
skötselplats, spolspilta blir utanför i ansluning till stallet
gödselstack
plats för redskap

hjälp mig komma på mer och gör bra ritningar med dörrar, fönster, kranar m.m.

Hur mycket jobb och kostand är det att ha tvättmaskin i stallet?
Hjälp mig med bra råd och tips om allt!!!

Mvh
 
Sv: Helt fritt att planera...hjälp!

Jag har tvättmaskin i stallet, inga problem! Köper gamla maskiner som klarar lindor och schabrak.... Kopplar ur elen när den inte används!
-Satsa på att ha vatten i sadelkammare eller i torkrummet,
-Vattenhinkar isälletför vattenkoppar!
-Inga vattenslangar i ytterväggar!
-Ha boxarna mittemot varann så att dom kan se varann utan att hänga över boxdörren.
-Kommer skötselplatsen att vara isolerad? Jag tänker på hovslagare och vetrinär...
-Jag antar att ni har plats för hö och strö på annan plats? Jag skulle försöka ha möjlighet till att "mellan" förvara hö i anslutning till stallet. Det är jobbigt att släpa hö flera gånger/dag, plus att det skräpar ner...

Beställ kataloger från stalltillverkare och plocka det bästa av deras ideer...
 
Sv: Helt fritt att planera...hjälp!

Vi tänkte ha ett loftgolv över hela stallet där hö ska förvaras, tror det funkar bäst. Problemet är väll brandrisken, men finns det inte en viss plåt man kan ha i taket som skyddar mot brand. Eller får man ha höet någon annanstans, kanske bygga ut byggnaden så att höet kan förvaras där men om det är murat är jag rädd att det inte blir tillräckligt med ventilation i just den delen.
Hmm....????
Spån, redskap och skottkärror mm. kommer jag förvara i en särskild del i byggnaden med en skjutdörr, dels så det blir lätt att köra in spånet där och dels för att jag inte vill ha skottkärror och redskap i stallet p.g.a om hästen kommer lös och för skaderisken.
 
Sv: Helt fritt att planera...hjälp!

Vi byggde stall för några år sedan. Murade upp stalldelen, men logdelen är i trä. Har 3 boxar+ sadelkammare i stallet. Ute på logen förvarar jag grepar, skottkärra, spån m.m. Hö har vi på ett loft över stalldelen. På logen kan vi även köra in transporten om vi vill (blir aldrig av). Nu fodrar vi med ensilage ibland och då har vi balen på logen för att det är smidigare att hantera.
Har även ett litet rum på logen till kraftfoder.
Har en vattenkran i stalldelen så att jag slipper bära vatten till hästarna från sadelkammaren. Vid varmare väder har jag en slang på så jag slipper bära.(har fryst i slangen när det har varit kallt).
Elektrikern som hjälpte oss med elen tyckte att vi skulle ha en elkontakt i taket i stallgången om vi klipper hästarna. Du slipper ha en sladd runt benen och händer det något är det lättare att dra ut sladden.
Vårat stall är godkänt och kontrollerat och vi får ha höet på loftet.
 
Sv: Helt fritt att planera...hjälp!

Håller faktisk själv på att designar drömstallet såhär när man är ledig;)
Du kan få kika på det - är långt ifrån färdigritat, men det har tre boxar med plats för fler...
stall.jpg


Nu är detta som sagt ett drömstall... Stallgången är 4m. bred, vilket innebär att du kan bygga för en av de tre dörrarna till en box om du vill (den boxen blir då 4x3m.
Boxarna är 4x4 m

Dörren ner/vänster är stora ingången
Dörren till vänster går direkt ut till hagen
Dörren till höger ligger i anslutning till gödselstacken

Utrymmet till vänster om sadelkammaren är en spolspilta /skötselplats på 2,5x3m.
Brevid den till vänster finns ett utrymme för skottkärror och redskap på 1,5x3m.

I sadelkammaren finns en stor garderob/box (1x1m) samt stora foderboxar med fack för olika sorters kraftfoder.
Torkutrymmet är än så länge i sadelkammaren - torkanordningar i taket som jag inte lyckats rita dit...

Japp:banana: Så kul har jag när jag är ledig...
Kommer väl aldrig att få bygga eget stall - men drömma kan man ju alltid.
 
Sv: Helt fritt att planera...hjälp!

Tack så mycket för att jag får titta, men vad har du för program du ritar detta i?
 
Sv: Helt fritt att planera...hjälp!

Håller faktisk själv på att designar drömstallet såhär när man är ledig;)
Du kan få kika på det - är långt ifrån färdigritat, men det har tre boxar med plats för fler...
stall.jpg


Nu är detta som sagt ett drömstall... Stallgången är 4m. bred, vilket innebär att du kan bygga för en av de tre dörrarna till en box om du vill (den boxen blir då 4x3m.
Boxarna är 4x4 m

Dörren ner/vänster är stora ingången
Dörren till vänster går direkt ut till hagen
Dörren till höger ligger i anslutning till gödselstacken

Utrymmet till vänster om sadelkammaren är en spolspilta /skötselplats på 2,5x3m.
Brevid den till vänster finns ett utrymme för skottkärror och redskap på 1,5x3m.

I sadelkammaren finns en stor garderob/box (1x1m) samt stora foderboxar med fack för olika sorters kraftfoder.
Torkutrymmet är än så länge i sadelkammaren - torkanordningar i taket som jag inte lyckats rita dit...

Japp:banana: Så kul har jag när jag är ledig...
Kommer väl aldrig att få bygga eget stall - men drömma kan man ju alltid.

Kan inte låta bli att kommentera..... Skulle inte kalla det drömstall om jag vore häst. Tänk att inte kunna ha minsta fysiska kontakt med boxgrannen. men ur människosynpunkt säkert väldigt praktiskt.
 
Sv: Helt fritt att planera...hjälp!

Jag skulle satsa på att ha hö och strö i markplan, underlättar lastning och hantering avsevärt.
Men är betydligt mycket dyrare då betongplattan är det som kostar, men har man råd så skulle jag absolut ha det så! Tänk att slippa kasta hö varje sommar!!!
SJ pallar på golvet och luft spalt mellan den murade väggen och taket så har ni ett utmärkt förvaringsutrymme!! (inga balar mot väggarna)
En takad gång mellan stallet och förrådet och jag skulle trivas perfekt!

Bygg gärna lite större än vad ni tror att ni kommer att behöva, allt tar mer plats än man tror, och det är betydligt mcket billigare att bygga nytt än att bygga ut!!
 
Sv: Helt fritt att planera...hjälp!

Kan inte låta bli att kommentera..... Skulle inte kalla det drömstall om jag vore häst. Tänk att inte kunna ha minsta fysiska kontakt med boxgrannen. men ur människosynpunkt säkert väldigt praktiskt.

Mina sura kärringar skulle uppskatta att inte ha boxgrannen ända uppe på, så det är nog väldigt olika.
 
Sv: Helt fritt att planera...hjälp!

Måste man ha betalprogrammet för att kunna göra galler, fönster osv?
Har laddat ner gratisversionen och sitter och kämpar för fullt :p
 
Sv: Helt fritt att planera...hjälp!

Om jag skulle bygga nytt skulle jag defenitivt satsa på att förvara hö/ensilgage/strö i markplan.
Nu har ju inte vi några maskiner att tillgå så det har varit mkt handkraft att häva upp på loftet. Sen ska det snart ner igen....
Nu har vi ett annat system att vi har gjort plats där nere och hämtar hö efter tillgång.
/t
 
Sv: Helt fritt att planera...hjälp!

Det finns massor av andra material än just plåt för brandavskiljande golv/väggar.

Idag är de flesta material för brandväggar såna som faktiskt brinner på ett eller annat vis... så då har man tillägget för hur många minuter dom ska hålla innan branden kommer igenom.

Just stalldelen ska man då ha EI 60, vilket innebär att väggen "håller tätt" under 60 minuter.

Detta kan man uppnå med t.ex. trä, trä brinner med 1 mm per minut... en 13 mm gipsskiva håller i 15 minuter om det är en
"vanlig" gipskiva, en 9 mm mineritskiva håller ungefär lika länge.

Sedan så finns det specialprodukter som t.ex. "Fireboard" som är en specialgipskiva där kartongen är utbytt mot mera hållbart material eller som "Promatech" som är något av en mirakelprodukt som man har använt för att skydda tunnelväggar (för att minska rasrisken) vid fullskaleförsök för att efterliknan brinnande långtradare i vägtunnel.

Nackdelen med dessa mirakelmaterial är att det även är mirakelpriser på dom :grin:

Då det ur djurskyddsynpunkt inte finns någon mening med att ha 60 minuters brandavskiljning nerifrån (när loggolvet rasar in så har hästarna redan varit döda i sådär 15-20 minuter), så räcker det med det vanliga bjälklaget.

Är loggolvet täckt med skivor så är det enkelt gjort att brandavskilja stallet.

Du kan då helt enkelt lägga 2 lager med gipskivor med förskjutna skarvar ovanpå loggolvet och avsluta med någon skiva som tål fukt och "hårda tag" bättre än gips som tex minerit eller plywood.

Tänk på att bygga skivorna en bit upp på väggen också så att det inte finns risk för att elden tar någon genväg just där golvet slutar mot väggen.

Sätter du dessutom en del av yttertaket med plasttak så smälter detta väldigt fort vid en brand vilket då fungerar som brandgasventilation så att elden går uppåt istället för att tryckas ner i stallet.

Dock skulle jag vid nybygge rekommendera att du bygger grovfoderförvaring i markplan helt enkelt för att underlätta, då kan tex ha en dörr (finns EI 60 dörrar) emellan stall och loge och flytta foder och strö till stallet med tex palldragare, vagn eller mikrolastare.
 
Sv: Helt fritt att planera...hjälp!

Jag skulle absolut haft spol på skötselplatsen inomhus.
Med varmvatten !
Jag skulle också haft grovfoderförvaring på markplan. Absolut inte släpa till/från loftet !
Litet torkrum låter jättebra. Jag hade valt det framför tvättmaskin, men det utrymmet kanske går att kombinera ?
Jag hade undersökt vad det finns för varianter på elvärmeslingor till vattenledningarna så de inte fryser på vintern.
Jag hade haft riktigt stora vattenkoppar, av den rostfria typen, som används till nötkreatur .
Inga boxar mindre än 13 m2.
 
Sv: Helt fritt att planera...hjälp!

Jag har också drömt och filosoferat många gånger på hur jag skulle bygga ett stall.
Jag skulle nog vilja ha hö och strö på markplan, jag skulle nog bygga en egen byggnad som liksom sitter ihop med stallet, med någon bra branddörr emellan osv (har inte funderat på detaljer)

Men där inne skulle jag förvara hö, spån, halm, all kraftfoder, tvättmaskin, utrymme för att torka täcken, kanske några rejäla garderober för täckesförvaring med mera, upphägning för grepar och sopborstar och ev utryme för transport.
Detta ska altså vara en enkel stor och luftig fyrkantig byggnad med en stor port så man lätt kan lasta in hö osv, samt köra in transport.
Sen får man ju ha någon lösning så att det håller sig torrt och fräsht där med tanke på hö och att torka täcken, men det är ju en annan fråga som jag inte funderat på :)

Jag tror de skulle vara riktigt skönt att ha stallet så rent som möjligt från bröte, såsom täcken, grepar, kraftfoder osv.

Skulle inte det vara bra om det nu finns möjlighet att göra så?! Jag tycker att jag har en genigalisk idé, haha!
 
Senast ändrad:
Sv: Helt fritt att planera...hjälp!

Mina sura kärringar skulle uppskatta att inte ha boxgrannen ända uppe på, så det är nog väldigt olika.

Funderat på varför de har blivit sura kärringar då? De hästar i mitt stall som hör till de som är sura är bara de som tidigare stått i stall utan att fått ha kontakt med grannen. Mina egna uppfödningar har alltid fått ha kontakt och ingen visar mista surhet mot grannarna. Jag tror på att de ska få ha sitt flockliv så långt det nu är möjligt.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 702
Senast: Ajda
·
Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 883
Senast: MaRomer
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där jag känner att stallägaren tar orimligt lite betalt. Jag har tidigare betalt betydligt mycket mer och...
2
Svar
23
· Visningar
3 651
Anläggning Hej! har en egengjord liten ritning på vår loge, eller måtten har jag skrivit upp. Tänkte fråga om jag kan få hjälp med hur vi ska...
Svar
14
· Visningar
3 223
Senast: azagh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp