Helt otroligt.

Det faktum att Trump blev president i USA, och fortfarande har ett stort stöd och många som ser mellan fingrarna på (stöttar?) våldtäkter, rasism osv, skrämmer mig nåt så fruktansvärt. Det och att stora delar a europa svänger starkt åt extremhögern. FATTAR inte folk var vi är på väg? Vad som kan hända? Vad som HAR hänt?
Varför VILL man ge makten åt folk som så uppenbart saknar empati och förmågan att tänka på andra än sig själv?

Jag har tänkt liknande sen början av 90-talet. Men då var det ganska marginaliserade grupper och inte så många röster i riksdagen, fast även då otäckt. Men det är samma budskap som gäller. Kampen för ett fritt Sverige för alla som kan utvecklas och bidra till en bättre värld fortsätter och blir bara viktigare.
 
Nu fick ju Hillary Clinton signifikant fler röster än Trump i valet, hon vann sk popular vote, så du får korrigera till nästan hälften av befolkningen.
Sant! Läskigt många dock ändå, men sant.
Läskigt många i "eliten"/politiken också, känns inte som att de riktigt speglar befolkningen när det gäller antalet.
 
Tänkte på detta och kände mig djupt bekymrad senast igår. P4 har insamling till Världens barn och de pratade om ett projekt som jobbade med sexualundervisning i Afrika, delade ut preventivmedel och undervisade om HIV osv. USA hade dragit tillbaks sitt stöd för detta nu varför de saknade resurser.

Det är så mycket som är fel i världen att jag känner mig helt matt.
 
Tänkte på detta och kände mig djupt bekymrad senast igår. P4 har insamling till Världens barn och de pratade om ett projekt som jobbade med sexualundervisning i Afrika, delade ut preventivmedel och undervisade om HIV osv. USA hade dragit tillbaks sitt stöd för detta nu varför de saknade resurser.

Det är så mycket som är fel i världen att jag känner mig helt matt.

Visst känns det så ibland. Men samtidigt träffar jag varje vecka så många kloka, duktiga och driftiga medmänniskor som vill göra världen bättre på olika sätt. Som engagerar sig i olika frågor och vill göra skillnad. Som motverkar de nationalistiska, främlingsfientliga och ultrakonservativa strömningar som vi ser håller på att förstöra mycket av Europa.

Så det finns mycket som är "rätt" i världen också och det gör att jag ändå är optimist gällande framtiden.
 
Jag gillar verkligen alla dessa program som var "fake news" tills Trump började använda det uttrycket och tills de riktiga nyhetsprogrammen (*hostFOXhost*) blev typ fake news och dessa program är nu nästan de riktiga nyhetsprogrammen. Men med humor, typ galghumor.
Rena tvärtomvärlden, vilket är sjukt egentligen. De var ju egentligen rena nöjesprogram - och nu undrar jag om inte det finns personer som tittar på dem för att få nyheterna. (Det gör jag.)
 
Jag gillar verkligen alla dessa program som var "fake news" tills Trump började använda det uttrycket och tills de riktiga nyhetsprogrammen (*hostFOXhost*) blev typ fake news och dessa program är nu nästan de riktiga nyhetsprogrammen. Men med humor, typ galghumor.
Rena tvärtomvärlden, vilket är sjukt egentligen. De var ju egentligen rena nöjesprogram - och nu undrar jag om inte det finns personer som tittar på dem för att få nyheterna. (Det gör jag.)
Bara för att få säga det så gillar jag Stephen Colberts program ("The Late Show with Stephen Colbert") bäst :love: Jag tittar på nästan alla hans monologer från programmet på Youtube.
Känns som ett ganska bra sätt att åtminstone hänga med i vad som händer i USA.
 
Att en president i en civiliserad regering (...?) kan få uttrycka sig såhär. Helt ofattbart. Detta är USA! Är karln inte riktigt klok?



Lite tveksam ang begreppet ”civiliserad regering” , men förstår budskapet och håller med om att det är helt förunderligt.
Det håller majoriteten av USA’s och resten av världens befolkning med om också.

Tyvärr har ju folk ”vant sig” och Trump som president har blivit mer ”normaliserad” nu inne på år 2.
Det är ju precis det som är det skrämmande. Av samma anledning vill de flesta inte ha SD i riksdagen, för allt blir med tiden mer och mer ”normaliserat”.

F.ö går det bra för USA ekonomiskt pga Trump, han föder framgång där precis som han lovat.
 
Såg idag senast på ett klipp där en amerikan sa rätt ut att även om han hade gjort det så hoppades han att han skulle bli vald pga abort frågan.
Alltså ....
De är villiga att få en person som försökt våldta en kvinna in i deras högsta domstol!?

All etik och moral verkar ha totalt försvunnit :crazy:

Fast såhär ser det ut överallt i världen - skillnaden (den enda) är att det nu råkar vara USAs högst omdebatterade president och USAs högsta domstol dvs världens ögon är på dem.

Det är precis samma sak på billioner andra ”mindre” företag/organisationer världen över . Vita män i höga maktpositioner som styr och gör och kommer undan med precis vad de vill, varje dag.
 
Senast ändrad:
Lite tveksam ang begreppet ”civiliserad regering” , men förstår budskapet och håller med om att det är helt förunderligt.
Det håller majoriteten av USA’s och resten av världens befolkning med om också.

Tyvärr har ju folk ”vant sig” och Trump som president har blivit mer ”normaliserad” nu inne på år 2.
Det är ju precis det som är det skrämmande. Av samma anledning vill de flesta inte ha SD i riksdagen, för allt blir med tiden mer och mer ”normaliserat”.

F.ö går det bra för USA ekonomiskt pga Trump, han föder framgång där precis som han lovat.
Nä, det var därför jag satte ett frågetecken efter "civiliserad regering".....

Jag undrar lite om det hädanefter förväntas av en president att hen ska bidra med den bisarra "underhållning" som Trump fyllt nyheterna med? Vi kollar mest på CNN om morgnarna, som nyhetsprogram, och jag tror 80%, minst, handlar om Trump och hans sanslösa utsvävningar.

Den ekonomiska framgången tror jag är kortvarig. Både nationellt och internationellt .
 
Nä, det var därför jag satte ett frågetecken efter "civiliserad regering".....

Jag undrar lite om det hädanefter förväntas av en president att hen ska bidra med den bisarra "underhållning" som Trump fyllt nyheterna med? Vi kollar mest på CNN om morgnarna, som nyhetsprogram, och jag tror 80%, minst, handlar om Trump och hans sanslösa utsvävningar.

Den ekonomiska framgången tror jag är kortvarig. Både nationellt och internationellt .

Protektionism har aldrig varit ett framgångsrecept.

Snarare ett recept för konflikter, både utan och med avancerade fysiska vapen.
 
Jag undrar lite om det hädanefter förväntas av en president att hen ska bidra med den bisarra "underhållning"

Den ekonomiska framgången tror jag är kortvarig. Både nationellt och internationellt .

Jag tror majoriteten av USAs och världens befolkning som sagt inte tycker det.

Jag hoppas du har rätt ang den ekonomiska framgången.
 
Bara för att få säga det så gillar jag Stephen Colberts program ("The Late Show with Stephen Colbert") bäst :love: Jag tittar på nästan alla hans monologer från programmet på Youtube.
Känns som ett ganska bra sätt att åtminstone hänga med i vad som händer i USA.
Jag är lite kär i Colbert, så jag brukar också kolla på The Late Show :)
 
Det hela handlar om 2 saker.
1 Huruvida Trump beter sig som en SOB
Svar: -Ja!
2 Bevisfrågan i samband med anklagelserna mot en presumtiv hd domare..där är svaret lika klart....bevisen räcker inte på långa vägar, så i varje civiliserat rattsamhälle så ska den saken inte påverka ett ev. val.
 
Det hela handlar om 2 saker.
1 Huruvida Trump beter sig som en SOB
Svar: -Ja!
2 Bevisfrågan i samband med anklagelserna mot en presumtiv hd domare..där är svaret lika klart....bevisen räcker inte på långa vägar, så i varje civiliserat rattsamhälle så ska den saken inte påverka ett ev. val.
Hur vet DU att bevisen inte räcker?

Och så kan man också ha den åsikten, att redan det att multipla personer med viss trovärdighet, anklagar den presumtive HD-domaren, borde vara en anledning att skjuta upp ett eventuellt val, tills en gedigen utredning har gjorts.

Eller hur?
 

Liknande trådar

Tjatter Ska ju en tur till USA och sällskapet jag åker med har en massa mediciner och verkar inte ta på allvar riktigt de här med att fixa rätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 310
Senast: sthu
·
  • Artikel
Hästnyheter Femte hästen att bjudas in till Elitloppet 2024: Amatörhästen och uppstickaren A Fair Day. – Välkommen A Fair Day till Elitloppet, sa...
Svar
0
· Visningar
71
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Hjälp, Jag har en kompis i USA som jag arbetat ihop med för ett antal år sedan, nu vill jag hitta på någon bra julklapp till henne. Hon...
Svar
18
· Visningar
677
Senast: Flixon
·
Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
620

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • GVFÖ 2024
  • Just nu funderar jag på... Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp