Hemlöskatt, vad mer kan jag göra?

D

Dean

I området där jag bor har en liten svart-vit, jätte söt, hankatt strövat omkring i några månader.
Lappar har satts upp för att hitta ägaren eller någon som vill ta hand om honom, men ingen har hört av sig :(

Nu matar och kelar jag med honom nästan varje dag (ibland hittar jag honom inte) och så länge det är sommar klarar han sig ju ute. Men jag tycker så himla synd om honom. Han är så kelig och älskar att bli ompysslad.

Hur som helst så har lagt ut annonser på internet samt kontaktat alla katthem (mejlat och inte fått svar än, men det är visst överfullt på alla) i Sthlms området.
Tyvärr kan jag inte ta hem honom eftersom jag redan har tre katter (vilket min sambo anser vara tre för många) och en hund och bor i lägenhet.

Vad gör man sen när hösten kommer om ingen är intresserad av att ta hand om honom??? Jag kan absolut inte bara låta honom springa omkring utomhus. Han måste ju få skydd mot kyla och regn samt få kärlek.
Vad har ni för tips? Vad har ni gjort när ni hittat en hemlös kisse? I värsta fall får man väl avliva honom, hellre det än att han fryser ihjäl :(
 
Alltså, det är svårt men som jag ser det finns det inget mellanläge - man kan inte ta hand om en hemlös katt lite grand.

Börjar man mata den får man ta in den och ta ansvar för den. Men jag förstår att det inte är svaret du vill ha :crazy:.

mandalaki
 
nääää :(

Men jag förstår vad du menar. Det känns bara så grymt att inte göra något alls...
 
Inte för att vara dum nu men är du helt säker på att det är en hemlös katt och inte bara en katt som brukar ströva fritt på dagarna?
Vet flera katter som kommer till stallet där jag står för lite mat och en kelstund sedan går de hem till sig igen.

Annasr kan du inte kontakta djurens vänner eller ngt? de kasnke kan göra något. Lycka till och heder till dig för att du bryr dig och reagerar. Det är inte alla som gör det.
 
Du kan inte ta hem honom så länge och försöka hitta ett nytt hem till honom? Annonsera överallt, prata med vänner och bekanta, tillslut går det nog!
Håller med om att man inte kan ta hand om katter lite grann, vi har en granne som gör det, och det har resulterat i MÄNGDER av halvvilda katter på en väldigt liten yta.
 
Jo, precis det är ju risken. Matar man en på samma ställe regelbundet så dras andra katter dit, det blir en koloni. Kanske även av ägda katter som äter där i stället för att gå hem = nya hemlösingar.

Samtidigt förstår jag Dean om hon inte tar in en hemlös katt bland sina egna katter. Hon vet ju inte om den nya katten är frisk. Och som jag ser det har man främst ett ansvar mot de katter man redan har.

mandalaki
 
Dessa katter var ju inte kastrerade heller, vilket resulterade i en hög med hemlösa kattungar också... :cry:

Mamma har fått åka och avliva en stackars kattunge som var helt uttorkad och utmärglad, och så hittade hon ytterligare en unge död på våran infart. Hon har försökt att prata med grannen om att de iallafall bör kastrera katterna men de verkar inte riktigt förstå vad hon pratar om. Sorgligt är det... :(

Nej, jag förstår att hon kanske inte vill ta in katten heller. Om hon inte får tag i någon annan som vill ta sig an katten kanske det är en idé att åka till veterinären och avliva? Mamma fick iaf avlivningen gratis pga det var en vildkatt. Men det ska ju vara sista utvägen...
 
Ja tyvärr håller väl jag med föregående talare. Det är bara att ta in den. Katthemmen svämmar just nu över av alla dräktiga honor och dess kattungar och har ingen möjlighet att ta emot. Vanligtvis brukar det ju vara en sådär 100 katter på väntelistan också så det tar tid.

Har du ingen bekant/släkting/kompis som kan ta hand om katten tillfälligt? Han behöver ju komma in speciellt till vintern.

Men du är säker på att han inte är märkt? (chip eller öra) Det kan ju vara en borttappad kisse från långt bort.
 
Han är inte öronmärkt, jag har iofs inte kollat om han har chip i nacken ( :idea: ska ringa polisen eller min snälla veterinär och se om de kan komma eller jag komma dit och kolla det).

Vi har som sagt satt upp lappar i området men ingen har svarat och sagt att de är ägare. Visst kanske han har en ägare någon annan stans, men hur sjutton hittar man dem?
Jag har lagt ut annonser på upphittad katt, men inte fått svar där heller.
Ska nog ta och annonsera i vår lokaltidning kanske kan man få napp där. Tyvärr så är risken väldigt stor att han aldrig haft någon husse/matte för han var väldigt skygg från början och rädd när man skulle klappa honom. Men nu är han jätte kelig.
 
Var bor du förresten? Stockholm söder om stan? Inte B-mossen väl? För då kanske jag vet vilken katt du menar.
 
Skaffa ett halsband obs utan bjällra och se om det tas bort, gärna med ditt telent och en anmodan att ringa till dig om dom äger katten, skriv texatt kommunet tänker avskjuta.
kanske en ev ägare hör av sig då..
kt
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 910
Senast: lundsbo
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 100
Senast: Ajda
·
Övr. Katt Ja för att göra en lång story kort, jag bor i lägenhet men huset är ligger "mitt ute i skogen" så det är inte så att vi har ett överflöd...
2
Svar
25
· Visningar
2 499
Senast: vallhund
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 429
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp