Sv: Herregud!

Har det här någonsin hänt er? Jag menar inte om ni provat, eller vill prova tjejsex nån gång utan snarare om ni någonsin haft känslor för en tjej (mer än bara kompis)?

Hjälp mig, jag behöver få höra era åsikter och tankar.

Nej, det har inte hänt mig. Jag kallar mig hetero.

MEN jag fick en gång höra ett resonemang om någon som beskrev sexuell läggning som en skala där 100 % hetero är på ena änden och 100 % gay på den andra. Allt däremellan skulle alltså vara bisexualitet. Och personen menade att de allra flesta faktiskt INTE befinner sig i den ena eller andra änden utan någonstans längs med skalan.

Jag köper till stor del det resonemanget. Därmed kanske jag borde kalla mig bisexuell, men i och med att jag aldrig fallit för en tjej på det sättet så definierar jag mig som hetero. Tills den dagen jag skulle bli förälskad i en kvinna.

Jag tror att vår sexuella läggning är väldigt mycket formad av kultur och normer. Och jag själv liksom alla andra är till stor del "gjorda" utifrån rådande normer. Det kan alltså innebära att jag faktiskt "är" hetero just utifrån normer/kultur. Men det spelar inte så stor roll tycker jag. Jag känner mig hetero, har hittills fallit för män, men om det ändrar sig så är det så.
 
Sv: Herregud!

Kl


Jodå, det har hänt ett flertal gånger med varierad utgång.
Jag hävdar bestämt att det är individer man (jag) blir kär i, men normen hjälper nog till att det främst är män jag inlett stadiga relationer med.
 
Sv: Herregud!

Har ingen direkt input men Kinsey scale kan vara av lite intresse i det hela.

http://en.wikipedia.org/wiki/Kinsey_scale


Det där var ju jätte intressant... fast jag tycker det blir svårt.. då måste man ju först definiera vad det är att vara homosexuell?
Jag kan tända på tjejer, mycket tom. Men jag har aldrig blivit kär i en tjej och tror inte det skulle hända faktiskt.. fast det kanske är lite pundigt att tro det. Men vad är man då? Kåt? :D
 
Sv: Herregud!

Sen kanske jag ska säga det att det är något som ffa kommit på senare dagar.. trots att jag inte är ap-gammal ;) Så jag har liksom aldrig provat att leva ut det hela så jag vet inte om jag rent av skulle skita på mig om jag fick möjligheten och kanske inse att nope, det var inte mer än en fantasi. Nu har jag ju man och barn så jag kan inte heller se att jag skulle få möjligheten att testa heller så..
Men vad är definitionen av sexuell läggning egentligen? Vem man tänder på eller vem man blir kär i?
 
Sv: Herregud!

Men vad är definitionen av sexuell läggning egentligen? Vem man tänder på eller vem man blir kär i?

Det finns ingen allmän definition, inget "facit". Sexualitet med avseende på kön, "sexuell läggning" (alltså homo, hetero och bi) kan betraktas både som praktik (vad man har sex med) och identitet (vad man kallar sig), bl a. Finns dessutom forskning som visar att dessa två inte hänger ihop särskilt väl. Dvs huruvida folk har sex med människor av samma kön eller ett annat kön speglar inte tydligt vad de kallar sig. Det finns heterosar som har samkönat sex, homosar som har särkönat sex etc... Och då pratar vi bara att ha sex. Sedan tillkommer ju mer abstrakta saker som vad folk känner, tänder på och fantiserar om etc.

Det bästa sättet att betrakta det på är väl att homosexualitet, heterosexualitet och bisexualitet är summan av de människor som identifierar sig som tillhörande respektive kategori. I alla fall sett till den samhälleliga sidan.
 

Liknande trådar

Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 883
Senast: Twihard
·
Övr. Hund Jag var med om en händelse i onsdags som jag inte kan släppa riktigt... Jag vill gärna höra era åsikter om vad ni hade gjort i den...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
15 286
Senast: hastflicka
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 849
Senast: kryddelydd
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
865
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp