Hingst till fullblodssto som blir lättsåld...

S

sydney

Jag har ett riktigt trevligt fullblodssto som jag avlar på, och vill kolla med er härinne vilken hingst ni tycker att man bör välja för att få en fölunge som är hyfsat attraktiv på salumarknaden.

Stoet är e . Viking (Northern Dancer)-Siberian Express-On and on och har lämnat 2 avkommor innan, en hingst e. Lambourghini, som visas på 3-års i år, inte min, men vad jag kunnat se en mkt trevlig häst både exteriört och temp.
Sedan har jag själv en 1-årshingst e Lasandos som blev så otroligt fin, så att jag nästan övervägt göra om den kombinationen igen, men tycker tyvärr att Lasandos inte verkar locka så många köpare, vilket i mitt fall blir viktigt då nästa års föl ska säljas.

Stoet är nu dräktig med Sheraton, valde honom då jag vill ha en maskulin hopphingst med lite massa och storlek.

Beskrivning av stoet: mkt bra exteriör, bra ben, vinklar osv. Mkt bra hals för att vara fullblod, ca 162-163 hög men lämnar förhållandevis stort. Hoppar bra, mkt bra psyke. Bra galopp o skritt, men man önskar mer trav. Jag vill ha en hopphingst på henne som lämnar normalt el stora föl och som antingen är "i ropet" eller en äldre beprövad hingst där avkommorna blir lättsålda.
Jag känner att det ibland är svårt att sälja avkommor med 50% fullblod så önskar verkligen förslag på hingstar som kan vara attraktiva med mitt sto.
Så tar gärna emot tips, vilken hingst skulle ni vilja se på detta sto?
 
Sv: Hingst till fullblodssto som blir lättsåld...

Har hört att Cortez blodet passar med fullblod :idea:
Har dock inte sett eller hanterat några själv...:angel:
 
Sv: Hingst till fullblodssto som blir lättsåld...

Har hört att Cortez blodet passar med fullblod :idea:
Har dock inte sett eller hanterat några själv...:angel:

Jag har en 3-åring efter Chess (Cortez-Utrillo) undan fullblod. Hon är trevlig i psyket, rör sig helt okej och hoppar väldigt trevligt.
Om det är lättsålt låter jag vara osagt eftersom jag inte haft henne ute på annons. Planen är att lägga ut henne till salu efter 3-årstestet i maj.

2 år


1år
 
Sv: Hingst till fullblodssto som blir lättsåld...

Åhhh Viking :love: hade ett rent fullblod efter honom förut som vann allt tom 130.
Betäck henne med en fin hopphingst så köper jag fölet på en gång :p
Vad tror du om Cortus... eller kanske Cagancho??
 
Sv: Hingst till fullblodssto som blir lättsåld...

Cortus nej, tycker han är lite trist. Men Cagancho är fin. Lättsålt eller svårsålt vet jag dock inte har knappt sett några avkommor som föl?
 
Sv: Hingst till fullblodssto som blir lättsåld...

Jättefin hingst men har fått för mig att han lämnar smått (-2.0 enl index) och jag vill gärna ha en så stor avkomma som möjligt, minst 167.
 
Sv: Hingst till fullblodssto som blir lättsåld...

Irco Marco och Feliciano har funkat väldigt bra ihop med fullblod så titta på Hip Hop.
 
Sv: Hingst till fullblodssto som blir lättsåld...

Chess är helt klart tänkbar för mig då jag mkt gärna vill ha cortezblodet med lite massa o storlek på henne.

Men återigen, finns det ett intresse hos köpare? Många som ej har ett avelsintresse verkar knappt veta att denna hingst finns eller har jag fel?
 
Sv: Hingst till fullblodssto som blir lättsåld...

Har oxå hört det, och funderar faktiskt på att kolla om det finns några strån man kan köpa.

Inte så sugen på fryst semin dock, men vad gör man inte...
 
Sv: Hingst till fullblodssto som blir lättsåld...

Jag vet, orolig bara över storleken, annars är han ju riktigt het och på väg upp!

Är så orolig för att få ett litet föl, skitsvårt att sälja till vettigt pris...
 
Sv: Hingst till fullblodssto som blir lättsåld...

Jag har valt Nobel till mitt fblsto i år men även Ludwigs Champion stog på min lista.

Båda är maffiga maskulina hingstar som verkar vara ridbara och ganska coola, multitalanger.
 
Sv: Hingst till fullblodssto som blir lättsåld...

Camaro M då, han lämnar stort, har mkt bra Blup-index för hoppning och tillräckligt bra när det gäller gång också. Definitivt en hingst "i ropet".

Eller Cagancho, lite mera massa men Calidoblod där också och det brukar bli stort och är ju alltid gångbart.

Okeanos, borde lämna stort med tanke på att Briar gör det, är ju av hoppstam och hade bättre hoppresultat än gångartsresultat på sitt bruksprov (liksom Briar hade).

Appropå tidigare förslag i tråden:
Cortez - de strån som finns bara att tillgå är bara för prestationsston, vet inte var de dragit gränsen.

Chess - tror jag också kan bli riktigt bra, har själv haft en fantastisk Chessavkomma (gånartsdiplom men hoppade ännu bättre och såldes som hopphäst) som jag sålde dyrt till USA och har sett fina Chessavkommor med fullblodsmamma. Tyvärr tror jag inte att Chessavkommorna är så heta på marknaden. När jag skulle sälja min för 6 år sedan var intresset i Sverige ganska svalt och jag tror inte att han blivit hetare sen dess, snarare tvärt om. Tyvärr för det är en väldigt bra hingst.
 
Sv: Hingst till fullblodssto som blir lättsåld...

Jag röstar också på Camaro M. Den fölungen måste ju bli populär bland köparna.
 
Sv: Hingst till fullblodssto som blir lättsåld...

Måste det vara halvblod?

Mitt fullblod har hittills fått 2 föl, den första avkomman är efter en icke godkänd lipizzaner och han är en riktigt läcker häst.
Den andra avkomman är det halvblodspappa på och själv tycker jag han är "tråkig".

Tänker i år betäcka med en P.R.E-hingst, har bara inte hunnit bestämma vilken än.
Jag tycker fullblod är en ras som passar bra att korsa med många andra, inte bara med halvblod.

/M
 
Sv: Hingst till fullblodssto som blir lättsåld...

Jag har ett fullblodssto som fick en Camaro-avkomma förra året. Hingstungen var såld vid 4 mån. ålder, för pengarna jag begärde.
 
Sv: Hingst till fullblodssto som blir lättsåld...

Jag vet inget om vad Hip Hop ärver i storlek, men annars bör hans avkommor vara lättsålda eftersom han är så i ropet just nu.

Ludwigs Champion tror jag också på till fullblod. Han är en komplett hingst som möjligtvis kan ge ett lite tungt intryck, men har man ett ädelt sto är det inget att haka upp sig på. Hans avkommor borde vara poppis nästa år!
 
Sv: Hingst till fullblodssto som blir lättsåld...

Ludwigs Champion tror jag också på till fullblod. Han är en komplett hingst som möjligtvis kan ge ett lite tungt intryck, men har man ett ädelt sto är det inget att haka upp sig på. Hans avkommor borde vara poppis nästa år!

Kan bara instämma!!
 
Sv: Hingst till fullblodssto som blir lättsåld...

Har hört att Cortez blodet passar med fullblod :idea:
Har dock inte sett eller hanterat några själv...:angel:

Mitt 7-åriga sto är efter Cortez - Strong Statement XX - Stove Friend XX. Mödernet är uppblandat med halvblod, men mycket fullblod är det som synes :) Hon är fantastiskt trevlig att jobba med. Lite trippiga steg (Cortez !!) som vi dock jobbar på att försöka länga, hoppar jättetrevligt och mer än gärna. Modig! Tänkt som fälttävlanshäst, men jag är lite för feg.
 
Sv: Hingst till fullblodssto som blir lättsåld...

Håller med. Ludvig är en mycket komplett hingst. Borde lämpa sig till fullblod. MEN då jag själv har honom i tankarna kan jag undra...han är ju väldigt i ropet nu o första korsningar med fullblod kan ibland vara svårsålda... så jag skulle nog välja en hingst som inte får så många ston som han.
Looping kanske??
Aerline H?
Lucky Point?
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 097
Avel Jag fick en fölunge som är väldigt ljus i pälsen, vit/gräddfärgad på insidan av låren och har typ en ål (ljusa partier längst ut och sen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 435
Senast: Maja_Kandi
·
Avel Har ett fullblod jag tagit tre avkommor på. Hon ger fantastiskt temperament , men nu tror jag det bara går och ta ett föl till på henne...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 509
Senast: Karoliten
·
Avel Hej! Mitt älskade sto har pga skada fått lägga ner sin tävlingskarriär. Hon fick 2019 ett föl e. Action Man Ask och nu är jag så sugen...
Svar
3
· Visningar
1 053
Senast: Fannybadh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp