Hingst till kallblodstravare...

Men, herregud vad ni gick igång! Ts frågade efter tips på hingstar och det gav jag, det är helt fritt fram för er att också komma med förslag.
Det man går igång på som du säger ! Är att du skriver att hingsten är en PRE då han är en korsning och ingenting annat ! Det är en enorm skillnad på en ren PRE och en som man inte har en aning om vad det är för något
 
Det man går igång på som du säger ! Är att du skriver att hingsten är en PRE då han är en korsning och ingenting annat ! Det är en enorm skillnad på en ren PRE och en som man inte har en aning om vad det är för något[/

Ok, jag förstår. Men har ni samma problem som lusitanon, nämligen att kostnaden för att få in sin svenska lusitano i stamboken i Portugal är så hög att en del väljer att inte skriva in sina renrasiga lusitanos eftersom det blir för dyrt.
 
Ok, jag förstår. Men har ni samma problem som lusitanon, nämligen att kostnaden för att få in sin svenska lusitano i stamboken i Portugal är så hög att en del väljer att inte skriva in sina renrasiga lusitanos eftersom det blir för dyrt.
Givetvis om man ska betäcka med en Lusse så ska den vara inskriven i stamboken och inget annat ! Och det finns tusentals inskrivna lussar så varför använda en som inte är inskriven ? Och vad har du för källa på att det är för dyrt ? Dom skrivs in i stamboken som föl ! Precis som PRE hästarna och det kostar då ingen förmögenhet
 
Givetvis om man ska betäcka med en Lusse så ska den vara inskriven i stamboken och inget annat ! Och det finns tusentals inskrivna lussar så varför använda en som inte är inskriven ? Och vad har du för källa på att det är för dyrt ? Dom skrivs in i stamboken som föl ! Precis som PRE hästarna och det kostar då ingen förmögenhet
här är inskrivnings priserna i Sverige . Då kan du också räkna med att det är billigare i hemlandet Portugal : Inskrivningsavgifter
Inskrivning i Livro de Nascimentos: medlem 1 400 kr, ej medlem 1 700 kr
Inskrivning i Livro de Adultos/Reprodutores: medlem 2 800 kr, ej medlem 3 100 kr
Inskrivningsbevis efter ägarbyte: medlem 250 kr, ej medlem 500 kr
Extra inskrivningsbevis: medlem 250 kr, ej medlem 500 kr
 
Ok, jag förstår. Men har ni samma problem som lusitanon, nämligen att kostnaden för att få in sin svenska lusitano i stamboken i Portugal är så hög att en del väljer att inte skriva in sina renrasiga lusitanos eftersom det blir för dyrt.

Man får ju välja själv vad man vill lägga pengar på, men ibland kan det vara fel att vara dumsnål. Det finns otaliga exempel på de som registrerat sin häst på det billigaste sättet och senare insett att den inte får delta i treårstester och liknande. Eventuella avkommor har också fått ett lägre värde eftersom de har en förälder med okänd stam officiellt och då spelar det ingen roll att den är känd eftersom kostnaderna för att registrera om med stam blir många gånger fler än det skulle kostat ursprungligen. Det kan också vara så att den förening som man vill registrera om hästen i inte vill ta emot den.
 
Det finns en icke godkänd PRE hingst ( eftersom han inte har full stam ) som heter Magico som verkar vara en jättetrevlig och sund individ. Han är mycket vacker och har en ägare som tränar och tävlar western. Har sett honom några gånger och är lite kär....jag hade gärna haft en avkomma efter honom.

Men har han icke godkänd stam, så är han väl ingen PRE?
 
En hingst som jag får en bra känsla av är Belltino (nsv bruks). Vet inte mycket om honom och har bara sett honom på bild men han ser fin ut.

FNH:s hemsida:
"Värdebokstav: A
Omdöme vid avelsvärdering: 2001
Hingst av utmärkt rastyp. Bra överlinje, lång väl ansatt hals, bra bog, bra kors. Goda ledgångar, korrekt. Taktmässig ledig skritt. Ledig bra trav.
Exteriör: 9-8-8-8-8=41 p
Bruksprov: 10-9-10-9-9=47 p"
 
En hingst som jag får en bra känsla av är Belltino (nsv bruks). Vet inte mycket om honom och har bara sett honom på bild men han ser fin ut.

FNH:s hemsida:
"Värdebokstav: A
Omdöme vid avelsvärdering: 2001
Hingst av utmärkt rastyp. Bra överlinje, lång väl ansatt hals, bra bog, bra kors. Goda ledgångar, korrekt. Taktmässig ledig skritt. Ledig bra trav.
Exteriör: 9-8-8-8-8=41 p
Bruksprov: 10-9-10-9-9=47 p"

Fast att lägga en bruks på en travare? Känns som att gå ett steg bakåt.
 
Jag har ingen hingst i tanke, men tänkte bara dela med mig lite av min erfarenhet. Vi var och provred,och skulle köpa men det blev inte av, en väldigt trevlig och fin häst vars mamma var kallblodstravare och pappa halvblod. Hon var snyggare än man kunde tro och runt 155.:)
kenya5_zpshugfwsrc.jpg
vackerkenya_zpsnwsovg7x.jpg
 
En hingst som jag får en bra känsla av är Belltino (nsv bruks). Vet inte mycket om honom och har bara sett honom på bild men han ser fin ut.

FNH:s hemsida:
"Värdebokstav: A
Omdöme vid avelsvärdering: 2001
Hingst av utmärkt rastyp. Bra överlinje, lång väl ansatt hals, bra bog, bra kors. Goda ledgångar, korrekt. Taktmässig ledig skritt. Ledig bra trav.
Exteriör: 9-8-8-8-8=41 p
Bruksprov: 10-9-10-9-9=47 p"
Belltino är tydligen känd för att lämna skarpa avkommor... Eller jag har dålig koll på nsv överhuvudtaget men en kompis har en avkomma från belltino och det är hon som sagt att avkommorna tydligen blir skarpa!
 
Norska kallblodstravarhingsten Norne används till akademisk dressyr på ganska hög nivå, och har enligt ägaren fått mycket beröm av Bent Branderup.
Googla "kaldblods dressur Norne" så hittar du flera artiklar på honom.

(Jag har dock inte kollat om han är tillgänglig i avel)
 

Liknande trådar

Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 242
Senast: Unafraid
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 465
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 100
Senast: Jate Volim
·
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 642
Senast: Nafayette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp