Bukefalos 28 år!

Hingst-tips tack!

R

Reperis

Min kompis sålde ett sto för drygt ett år sedan, och har nu blivit erbjuden att betäcka henne i år och sedan få fölet.
Varken de nya hästägarna eller min kompis är jättekunniga inom avel, och inte jag heller, utan tänkte fråga er här på Buke, då jag vet att det finns några riktiga avelsexperter här!

Stoet är en mycket trevlig individ, fullblod/halvblod e. Follow Me ue. Eminent (reggad med okänd stam tror jag).
Hon hoppar väldigt trevligt med bra teknik både fram och bak, tävlad 120, inte mer pga ryttare, har dock mer i hoppregistret. Stoet är något åt det lågställda hållet och ganska liten, runt 155 cm. Hon har helt okej men inte bländande gångarter, galoppen täcker mycket mark men kan bli lite kantig i låga tempon, stoet är inget riktigt dressyrämne men tävlad LA godkänt tidigare.

Det min kompis vill ha avkomman till är hoppning. Avkomman får gärna bli högre större än stoet självt, och gärna lite mer åt det högresta hållet. Avkomman kommer min kompis föda upp för att själv behålla, träna och tävla.

Spekulera fritt i vilken hingst som kan passa henne bäst, ffa mot hoppning men gärna något som kan bättra på gångarterna lite dessutom.

Bilder på stoet, har tyvärr inga riktigt bra exteriörbilder;
15674472.jpg

15674910.jpg

15674475.jpg

15674476.jpg

15674477.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hingst-tips tack!

Jag kunde visst inte se bilderna först, men nu så! Söt o kvick häst, eventuellt Ludwigs Champion? Men kanske behöver hon något ädlare än honom. Annars har han väl bra storlek och typ, och stam dessutom. Annars har ju Flyinge fått in Odermus nu i år, han kanske kan vara något? Där vet jag dock inget om gångarterna.
 
Senast ändrad:
Sv: Hingst-tips tack!

Ingen av dem? jag kan se alla...
Här är iaf ett album med bilder på henne då
 
Sv: Hingst-tips tack!

Jeopardy 905 kanske kunde vara ett alternativ för Din del? Han ligger inte så högt i betäckningaavgifter heller. Jag vet att det finns en egen tråd om honom här på Buke med info om avkommor och så, annars hittar du mer info på VDL:s svenska hemsida, vdlstud.se.
Där finns ju för övrigt en hel del andra hopphingstar att välja på :)
 
Sv: Hingst-tips tack!

Tycker att Niveau hade kunnat bli fint på ditt sto! Bra gångarter å bra hopp, trevlig å söt! :)
 
Sv: Hingst-tips tack!

jag tycker att stoet ser kanontrevligt ut, så farligt lågställd ser hon inte heller ut att vara ! Och som sagt hopptekniken ser också bra ut !

Jag skulle nog främst titta på en hingst som ger lite storlek. Calido brukar väl ge lite storlek så kolla in Odermus (redan föreslaget), Cagancho eller eventuellt Camaro M.

Jag antar att du menar att Follow Me är e. Eminent.
Så det vore bra att veta stammen på mamman ... så man inte föreslår alldeles galet.
 
Sv: Hingst-tips tack!

Jag antar att du menar att Follow Me är e. Eminent.
Så det vore bra att veta stammen på mamman ... så man inte föreslår alldeles galet.

Oj, se så rörigt det kan bli när man är trött :p :angel:
Jag har skrivt fel ja, hon är som Pazuzu skrev ue Take a Reef xx
(kommer inte ihåg namnet på mamman, det var ett bra tag sen jag kikade i hennes pass eftersom hon kte för drygt ett år sen till sin nya ägare)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hingst-tips tack!

*allmänt svar*

tack för alla tips!
ska kikas på dessa hingstar och läsas på om dem. Fler tips? :)
 
Sv: Hingst-tips tack!

Hej!

Jag måste först få kommentera stoet och det positivt. Vad fin hon är! :) Hon kommer säkert att få ett fint föl. Det är ju lite synd att hon inte har gröna papper men det har ju ingenting med hur bra hon är som häst eller hur bra hennes avkomma kan bli. Det är bara papper, inget annat. Hon ser jättefin ut på bilderna och ser även ut att ha en god hoppteknik - tummen upp!

Du (din vän) vill ha en högrest avkomma av det något större formatet och den bör då även ha god hoppförmåga. Jag vet inte hur pass stort Aerline H nedärver sig men han är en av de hingstarna som jag tror skulle kunna passa din väns sto alldeles utmärkt. Han är en väldigt vacker hingst med trevliga gångarter, god hoppförmåga och framförallt, ett mycket trevligt temperament.

Jag har väl inte fel när jag säger att stoet inte är speciellt tungt? Stoet har mycket fullblod i sig, eller hur? Det gör nog ingenting om din vän skulle välja en hoppnings mot det tyngre, som t ex Ludwigs Champion eller Alligator Fontaine. Jag tror att det blir något slags mellanting faktiskt. Jag tror inte ni ska behöva stirra er blinda på enbart "små smala och slanka hopphästar", det fungear minst lika bra med de tyngre paketen för er del.

Lycka till, hur som helst! ;)
 
Sv: Hingst-tips tack!

Inte för att Alligator Fontaine saknar fullblodsinslag precis...(farfar, morfar och mormorsmor är rena xx), mycket lättare blod än Aerline H (farfarsfar och mormorsfar är rena xx). AF är 77 % xx/ox/x

Jag tror faktiskt att han skulle kunna passa stoet alldeles utmärkt inte minst för att han är ganska stor själv och borde kunna ge lite storlek.

Sen får man ju inte glömma att han åtminstone en *mycket* framgångsrik avkomma i Jalisca Solier
 
Sv: Hingst-tips tack!

Tack för svaret! Kul att ni tycker att hon är fin! :)
Hon är inte så tung nej, ganska mkt fullblod, så en högrest och stor hingst, men det gör nog inget om det är en lite grövre typ.



*allmänt*
Jag och min kompis ska sätta oss och kolla igenom alla hingstar ni tipsat om, får se vilken hon gillar bäst :)

Jag vet att vi pratade lite om Heartbeat hon och jag, vet att min kompis gillade honom när vi surfade runt och kikade på hingstar. Tror ni det skulle kunna vara en bra hingst till detta stoet?
 
Sv: Hingst-tips tack!

ja jag måste säga att de va en riktigt fin hingst ni har hittat!!

Vad du har beskrivit ditt sto och vad jag har läst om hingsten tror jag de hade blivit en bra kombination!! framför allt eftersom din vän är ute efter en hopphäst!=)

Jättefint sto hon hade!=)
 
Sv: Hingst-tips tack!

Tack så mycket!

kul att alla gillar henne!
Det är en himla trevlig häst, så tror det kan bli ett fint föl om man hittar en bra hingst! :)

--
Några fler tips, eller någon mer som har någon åsikt om huruvida Heartbeat kan passa?
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 354
Senast: LiviaFilippa
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 471
Avel Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma...
Svar
9
· Visningar
1 441
Senast: sorbifolia
·
Avel Hej! Ska ev ta föl på min systers swb nästa år, hon är mer av den ganska breda o bastanta typen och 167 i mankhöjd, är själv 163 så har...
2
Svar
29
· Visningar
3 367
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp