Bukefalos 28 år!

Hingstar i galoppaveln/Lotus Pool

Cambrie

Trådstartare
Finns det någon sida där man kan se alla svenska fullblodshingstar i aveln? Var ett tag sedan jag höll på med galopp och är inte alls inne på den grenen för tillfället.

Vad var Lotus Pool för hingst? Hur är hans avkommor? Hur funkar han som morfar?
 
Sv: Hingstar i galoppaveln/Lotus Pool

Ah, tack så mycket! För övrigt, om man nu skulle betäcka sitt sto med en galoppör (även om det, om jag förstått Bukes gamla trådar, är så att Lotus kanske inte lämnat så bra i galoppen utan verkar ge bättre ridbarhet inom fälttävlan, jag är medveten om att han bara var godkänd för fullblodsavel, men det verkar ändå som att folk är nöjdare med honom som ridhäst?), vilka hingstar (svenska eller möjligtvis danska) är mest i ropet för dagen?
 
Sv: Hingstar i galoppaveln/Lotus Pool

Om jag inte har fel för mig så står han kvar ute på Stuteri Sacc Racing. De ligger utanför Lund i löddeköpinge. Kan ju hälsa på. Vart längesen jag var där men chansen att han finns där är stor.
 
Sv: Hingstar i galoppaveln/Lotus Pool

Hoppsan då! Vilken otur. Jag hade ingen aning. Jag hade praktik där för ett par år sen och då stod han där. Han måste ha dött precis efter det nån gång. Vart säker på att det var 2003 jag hade praktik där men det verkar ju ganska självklart att det inte var så. Måste vart februari 2002.
 
Sv: Hingstar i galoppaveln/Lotus Pool

Lotus Pool gick mycket riktigt bort 2002, till min stora sorg. Hans aorta brast i anslutning till en betäckning och han dog framför våra maktlösa ögon.

Lotus var en fantastisk individ med stor personlighet. För utomstående uppfattades han ofta som aggressiv, står tom något "skarpt temperament" i utlåtandet från avelsvärderingen men det låg långt från sanningen. Han avskydde nya människor men de han fick förtroende för följde han som en hund. Han och jag utvecklade bl.a. "roliga lekar" i hagen och i boxen och jag kände mig aldrig någonsin osäker på honom. Med tanke på hur berest han var, alla länder han tävlat i, är det inte konstigt att han hade lite problem med förtroendet. Kan tänka mig att de var ganska tuffa mot honom ...

Trots det ganska mediokra stomaterialet fick han fram ett par toppar som Zico, Arrac Zaid, Timo, Buckmachine, Sloan m.fl. och den höga startprocenten visar på bra temperament och hållbarhet på avkommorna. De visade sig vara trevliga individer som ofta var både snygga och hade bra gångarter, trots att Lotus själv inte hade någon gång att tala om, men blev kanske inte de stjärnor på banan som man hoppades på. Exteriört var Lotus av medelstorlek, något sänkt i ryggen men med fin, något grov hals och en enorm "äppelrumpa". Hantermässigt var han, som tidigare nämnts, trevlig och social och en gentleman när det kom till betäckning.

Hade jag vetat det jag vet idag hade jag behållit/införskaffat fler av hans avkommor för att betäcka med halvblodshingst. Har tyvärr bara en mycket sympatisk dam efter honom men hon har hittills lämnat en 2-åring efter den nyss avlidne Maraton och en ursnygg 1-åring efter Robin Z. Båda med underbart temperament, bra gångarter och det vi hittills har sett, mycket god hoppförmåga.

Lotus Pool var en "one of a kind" och jag tror aldrig att jag kommer att träffa en sådan speciell individ igen. Trots att det snart har gått 6 år sedan han försvann saknar jag honom fortfarande ...
 
Sv: Hingstar i galoppaveln/Lotus Pool

Ingen som har en bild på lotus pool? Har aldrig sett honom och har en avkomma själv!
 
Sv: Hingstar i galoppaveln/Lotus Pool

jag har jobbat där lotus pool stod på station, en trevlig hingst, om tragiskt dog under en betäckning. ngn blodpulsåder som brast har jag för mig.. :(

aah, såg nu att elin svarat, borde lära mig läsa innan jag skriver ^^
 
Sv: Hingstar i galoppaveln/Lotus Pool

Lotus pools avkommor verkar vara något utöver det vanliga... Alla vekar ha något extra, om ni förstår hur jag menar. Jag har regelbunden kontakt med två stycken, min egen Quite Cool och Zico på mitt jobb. Mitt lilla sto har ett steg som är utöver det vanliga, hon rör sig riktigt fint! Och hoppar riktigt bra! Och sen Zico, att en häst kan vara galopphäst och prestera i typ 7-8 år är väl fantastiskt?

Någon mer än mig som upplevt samma sak?
 
Sv: Hingstar i galoppaveln/Lotus Pool

Jag tror det skulle bli riktigt bra! ;)
 
Sv: Hingstar i galoppaveln/Lotus Pool

Hallå där !
Allt väl ? Jag har också en känsla av att det skulle bli riktigt bra :D
Tänkte bara ifall det var någon som hade några kloka ord om den kombinationen :)
 
Sv: Hingstar i galoppaveln/Lotus Pool

Lotus Pool gick mycket riktigt bort 2002, till min stora sorg. Hans aorta brast i anslutning till en betäckning och han dog framför våra maktlösa ögon.

Lotus var en fantastisk individ med stor personlighet. För utomstående uppfattades han ofta som aggressiv, står tom något "skarpt temperament" i utlåtandet från avelsvärderingen men det låg långt från sanningen. Han avskydde nya människor men de han fick förtroende för följde han som en hund. Han och jag utvecklade bl.a. "roliga lekar" i hagen och i boxen och jag kände mig aldrig någonsin osäker på honom. Med tanke på hur berest han var, alla länder han tävlat i, är det inte konstigt att han hade lite problem med förtroendet. Kan tänka mig att de var ganska tuffa mot honom ...

Trots det ganska mediokra stomaterialet fick han fram ett par toppar som Zico, Arrac Zaid, Timo, Buckmachine, Sloan m.fl. och den höga startprocenten visar på bra temperament och hållbarhet på avkommorna. De visade sig vara trevliga individer som ofta var både snygga och hade bra gångarter, trots att Lotus själv inte hade någon gång att tala om, men blev kanske inte de stjärnor på banan som man hoppades på. Exteriört var Lotus av medelstorlek, något sänkt i ryggen men med fin, något grov hals och en enorm "äppelrumpa". Hantermässigt var han, som tidigare nämnts, trevlig och social och en gentleman när det kom till betäckning.

Hade jag vetat det jag vet idag hade jag behållit/införskaffat fler av hans avkommor för att betäcka med halvblodshingst. Har tyvärr bara en mycket sympatisk dam efter honom men hon har hittills lämnat en 2-åring efter den nyss avlidne Maraton och en ursnygg 1-åring efter Robin Z. Båda med underbart temperament, bra gångarter och det vi hittills har sett, mycket god hoppförmåga.

Lotus Pool var en "one of a kind" och jag tror aldrig att jag kommer att träffa en sådan speciell individ igen. Trots att det snart har gått 6 år sedan han försvann saknar jag honom fortfarande ...




Jag äger Sloan nu ! han är vääldigt trevlig i temperamentet, o genomsnäll , han är hållbar (peppar peppar) , =):bump:
 
Sv: Hingstar i galoppaveln/Lotus Pool

Heej
Jag kan bara säga att vad jag vet så är Lotus Pools avkommer fina. Har själv en avkomma från honom, och hon är kanon :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hingstar i galoppaveln/Lotus Pool

heej, såg att du hade en avkomma från Lotus pool, har en jag med, så du kan juha lltid höra av dig :)
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 610
Senast: Fiorano
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 460
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 802
Senast: Caoimhe
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 716

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp