Hingsten Ferrari (skäck)

M

Mickis2003

Någon som har avkomma efter denna hingst? Blir inte klok på om den är hopp eller dressyr inriktad. Har varit på deras hemsida....
Någon som har mer info och annat nyttigt. Fundear på att betäcka mitt halvblodskimmelsto med (halvblods) skäckhingst med hoppinriktning men jag hittar ingen riktigt bra.

Jättetacksam för ev tips och idéer :bump: :bump:
 
Det känns lite chansartat att betäcka en SKIMMEL med en skäck om man helst vill ha en skäckavkomma, eftersom det med 50% sannorlikhet blir skimmel = skäckfärgen syns inte om det skulle bli en skäck.
 
Bra och veta att skäckfärgen är "underlägsen" skimmelfärgen, jag trodde det var lite tvärt om faktiskt. Jag är dock nöjd med skimmel eller skäck färg.
 
Den är inte direkt underlägsen, båda anlagen är dominanta, bara det att skimmel "slår ju ut" alla färger till slut.
 
Anledningen till att du inte hittar någon bra skäckfärgad hopphingst är för att det helt enkelt inte finns någon. Om det nu duger med en skimmelavkomma, varför inte betäcka med en hopphingst som är skimmel. Cardento eller Laurin tex är ju KANON hingstar bägge två.
 
Vi har redan ett årsför e:Cardento (tidigare haft Cortez och Robin Z) Därför skulle jag vilja prova någon mer "ovanlig" och då helst skäck..Men det verkar inte vara det lättaste! eftersom det inte finns, iallafall inte i Sverige!
 
Ferrari hoppar lika bra som han rör sig, men det är ändå inget du behöver fundera närmare på, eftersom han kastrerades för 3 veckor sedan och snart åker till sitt nya hem hos Hasse Hoffman i Danmark.
 
Varför inte ta in semin efter halvblodshingsten ICON?

Han har gett hästar som gått högt i såväl hoppning som dressyr!Han har även tävlat högt självt.Jag har för mej att Flyinge har kontakt med stationen han står på...så de kan säkert hjälpa dej om du vill ta in semin efter denna hingst och förvara det där.Det är dock stor risk att du får en skimmelskäck.

Fast jag förstår inte vitsen med att vilja använda en skäckhingst om risken för skimmelskäck är så stor?Hästen i sej är ju det viktigaste...en vanlig skimmel är ju en sak..men en skimmelskäck...ja då har du till slut en vit häst som ser ut att ha stora smutsfläckar på kroppen...men visst valet står ju var och en fritt.
Se Icon på:

http://gwranch.users.ixpres.com/icon.htm

Jag kan inte mer än beklaga kastreringen av Ferrari...
 
Åh så tråkigt att Ferrari har kastrerats! Han är ju så fin! Får man fråga varför han kastrerades??
 
Tack för alla tips. Kanske "onödigt" ha bry med skäckhingst eftersom hon är skimmel.

Trist och höra att Ferrari blivit kasterad, om han nu var bra i både hoppning och dressyr. Verkligen tråkigt!
 
Skimmelskäck blir det inte, eftersom konstantskimmel inte finns inom halvblod. Däremot kan det bli en skimmel född skäck, vilket är en helt annan sak.
 
Det heter väl skimmelskäck? T ex skimmelskäck född rödskäck. Är det konstantskimmel+skäck heter det t ex rödskimmelskäck.
 
Det är ju precis samma sak. :rofl:

Med skimmelskäck så menar jag en fölunge som föds i "vanlig" färg tex brunskäck och bleknar av till skimmel...därför blir det skimmelskäck. ;)

En skimmelskäck kan i sin tur ge skäckfärgat föl som ej bleker av... om man vid betäckning använder en enfärgad brun hingst för att bara ta ett exempel. ;)

I sverige borde det bli mer noggrant bokfört om fölen är födda fux,brun,svart etc och sedan bleker av till skimmel...istället för att bara skriva skimmel. ;)
 
Hade en Id-kontrollant hemma i söndags, för inreggning av fölis, som går mer och mer mot skimmel, men föddes brunsvart och konstigt nog var id-kontrollanten JÄTTE noga med den informationen!! Har de inte varit tidigare! kanske ändring på gång. :confused:
 
Ville bara meddela att jag känner ett sto som är "skimmelskäck" (född brunskäck) och hon är jättefin. Det syns på henne att hon är skäck men inte så utmärkande.
Så man kan visst ta en skäckhingst, om man tar tex Cardento så vet man ju i princip att den blir skimmel. Med en skäckhingst finns alltid chansen att det blir en skäck.
 
Laurin, ser fin ut. Faktiskt inte hört så mkt om den tidigare!
Allra roligast :bump: hade ju varit skäckhingst MEN det finns ju ingen........bra :(
Fick tips om en skäckhingst som heter Hippopotamus (eller nåt liknande svår stavat) nån som vet något??
 
Inget att rekommendera. Han fick utlåtandet "rekommenderas ej för avel" har jag för mig.
 
Laurin är jättefin och de avkommor jag träffat har varit supertrevliga och rört sig bra + hoppar bra.
 
Vad trist att han kastrerades. Varför valde man att inte visa honom - han verkar ju ha varit den mest lovande hbl skäcken på länge ?!?
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 092
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 549
Senast: Masse
·
Avel Funderar på att ev betäcka mitt arabsto nästa säsong. Hon har tidigare varit verksam inom arabaveln innan jag köpte henne. Jag är nu ute...
Svar
7
· Visningar
1 719
Senast: dobbis
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp