Hingsttips Tack!

Sv: Hingsttips Tack!

Jag skulle absolut satsa på Don Primero, det är fantastiskt att vi får ha en sådan häst i sverige! Han hade jättemånga otroligt fina unghästar med på avelschampionatet. Passa på att använda honom medans det går!
 
Sv: Hingsttips Tack!

Jag tror att Hermes storlek gjorde att han inte fick fler ston iår. Känns som de flesta ryttare vill ha 165 cm hästar eller över, känns lite riskabelt att välja en liten hingst, men jag har verkligen fått upp ögonen för Hermes, men tänk om avkomman skulle bli liten.. Jag är 171 cm.. Man kan ju alltd sälja, men det känns ju roligare om man avlar fram en fin avkomma som man faktiskt KAN behålla om man nu vill. Jag tror 160 cm är smärtgränsen för hur liten häst jag hade kunnat ha i min ägo(långa ben).
Ulrika

Hermes är just en sådan hingst som ligger helt i linje med den avel som jag skulle vilja se :love: . Jag hoppas mycket på hans avkommor. Jag tror att spannet 160-165 cm är mycket intressant för den typen av avel. Just där TS sto ligger;)
Och absolut Don Primero som är omnämnd tidigare.
 
Sv: Hingsttips Tack!

Men går det att sälja? Jag ser i många annonser att fölen räknas med att bli 165 cm.. Alla hbl-föl kan ju inte bli ca 165 cm när de är färdiga, väl? Det finns nog en anledning att det skrivs i annonsen, och det är att det är en större marknad på de hästarna. HUr stor är Hermes mamma, är det någon som vet?
Ulrika
 
Sv: Hingsttips Tack!

Men går det att sälja? Jag ser i många annonser att fölen räknas med att bli 165 cm.. Alla hbl-föl kan ju inte bli ca 165 cm när de är färdiga, väl? Det finns nog en anledning att det skrivs i annonsen, och det är att det är en större marknad på de hästarna. HUr stor är Hermes mamma, är det någon som vet?
Ulrika

Ja, visst är det märkligt att alla blir runt 165cm? Verkar vara något standardmått som många slänger ur sig. Men visst är det svårt att uppskatta sånt när de är föl så det känns väl tryggt och säljande att skriva runt 165...

Jo, som jag skriver är det nog kontroversiellt att satsa på hästar i storleken 160-165. Men jag håller fast vid att om man har avlat fram en häst med mycket bra rörelser så är den säljbar.
Men jag förstår alla uppfödare som tar det säkra före det osäkra och satsar på en storlek om är så vanlig som möjligt. Det kräver absolut mod att inte vara mainstream i sin verksamhet. Det är svårt ändå att få ekonomi på sin avel. Så jag förstår din tvekan definitivt. Men det är också därför jag applåderar en uppfödare som jag tycker tänker till ytterligare en gång på sin avel och kanske gör ett medvetet val och kanske hittar sin linje och kundkrets genom att satsa på ädelt/160-165/bra rörelser.
 
Sv: Hingsttips Tack!

Tackar! Men då kanske inte det är omöjligt att han lämnar lite större avkommor än vad han själv är ;).
Ulrika
 
Sv: Hingsttips Tack!

Jag skulle absolut satsa på Don Primero, det är fantastiskt att vi får ha en sådan häst i sverige! Han hade jättemånga otroligt fina unghästar med på avelschampionatet. Passa på att använda honom medans det går!

Instämmer! :bow:
Och storlek är inte allt ;) - även en liten häst kan kännas häftig att rida. Jag vill gärna ha en dressyrhäst kring 162-164. Har de bara resning och luftiga gångarter räcker det gott till mig som bara är 165 lång och inte vill ha någon bjässe på 172.
 
Sv: Hingsttips Tack!

*svarar alla på en gång*

Hermes är faktiskt en hingst jag också fått upp ögonen på. Men nu eftersom jag själv är nybörjare i aveln kanske jag borde satsa på ett mer "säkert kort". Don Primero verkar vara perfekt i just den synpunkten - plus att han ju inte använts så mycket så hans avkommor borde ju vara attraktiva på marknaden i många år ännu. Enligt ASVH så ger faktiskt Don Primero avkommor av normal höjd trots att han själv är liten.

Själv är jag inte heller så lång - 166 cm, men är inte direkt spinkig eller smal utan mer kurvig med kraftig benstomme (ca 75 kg). Så jag letar efter en häst som kan bära mig utan att jag tror jag bryter ryggen på den men som inte behöver jättemycket ben... Sånt kanske inte beror så mycket på höjden utan mer hur hästen är byggd.

Stoet ifråga är ju mer kvadratiskt än långlinjerad... Hon är också "bara" 162 cm...så även om vi väljer en högre hingst finns det ändå en sannolikhet att avkomman inte blir större än modern...

/Kristin
 
Sv: Hingsttips Tack!

Varför inte Hermes far Rambo då?
Han är 167cm hög har 41p exteriört 8:or på gången och 8:or i hopp.
Har inte betäckt så jätte många ston och med tanke på att han nu lämnat Hermes med så borde det ju inte va så svår sålt heller om du skulle få för dig det.
 
Sv: Hingsttips Tack!

Jag får ta mig en titt på Hermes far Rambo också då:)

Synd att man inte har flera ston och mycket pengar så att man kunde betäcka dem med alla sina favoriter;)

/Kristin
 
Sv: Hingsttips Tack!

Att hermes blivit liten kanske beror på att Urbino finns på två ställen (tredje och fjärdeled) Han kan ju ibland slå igenom och lämna mindre och eleganta hästar. Och ligger han då två gånger så...

Jag tror inte att Hermes kommer att ge avkommor under 160, mkt beroende på att det i princip är hästar runt 165 till stor del i ahns stam.

Så med ett rejält sto-go for it, han är urläcker, och tala om starkt möderne!!!
 
Sv: Hingsttips Tack!

Sen har du ju Nactus. En riktigt snygg häst! Iallafall i mina ögon!

Han har poängen:

Gång: 8888
Hopp: 99/89
Exteriör: 41 p = 58,7
Där får du ju in lite hopp också.

Eller Bocelli.
Ext: 88899=42 poäng.


/Malin
 
Sv: Hingsttips Tack!

Varför inte Hermes far Rambo då?
Han är 167cm hög har 41p exteriört 8:or på gången och 8:or i hopp.
Har inte betäckt så jätte många ston och med tanke på att han nu lämnat Hermes med så borde det ju inte va så svår sålt heller om du skulle få för dig det.

Ursäkta om jag kapar tråden lite grann men på tal om Rambo. Hur många föl har han lämnat som har gått bra och som INTE har stammen Rambo-Urbino (dvs Nicea som mor)
På hemsidan har de ju radat upp 8 st exempel på avkomor som gjort bra ifrån sig, men bara EN har en annan morfar...

Just kombinationen som de har hittat tordes ju vara alla uppfödares dröm, men en hingst bör ju funka även med andra ston...

Jag vill bara klargöra att jag inte tycker illa om Rambo, tvärtom, jag tycker han är jättesnygg!

Men men, det var bara en fundering så där (mitt i natten när hjärna är på topp i sitt tänkande...)

Malin
 
Sv: Hingsttips Tack!

*puttar upp* min tråd lite! Är fortfarande rätt insnöad på Don Primero här. Känner mig "sugen" att använda honom! Lägger in ett par bilder på stoet från i somras, 2-3 veckor efter hennes nedkomst av Figaro R avkomman, har tyvärr inga bättre (snälla titta inte för mycket på ryttaren, 2:a gången jag sätter mig upp + inget bra underlag) men hoppas ni experter kan se NÅGONTING!

Finns det något i stoets extreriör som gör att ni inte skulle välja Don Primero? Vilka andra hingstar skulle passa?

MercedesFigorette060711034.jpg


Mercedes060916002.jpg


MercedesFigorette060717005.jpg


/Kristin
 
Sv: Hingsttips Tack!

*puttar upp* min tråd lite! Är fortfarande rätt insnöad på Don Primero här. Känner mig "sugen" att använda honom! Lägger in ett par bilder på stoet från i somras, 2-3 veckor efter hennes nedkomst av Figaro R avkomman, har tyvärr inga bättre (snälla titta inte för mycket på ryttaren, 2:a gången jag sätter mig upp + inget bra underlag) men hoppas ni experter kan se NÅGONTING!

Finns det något i stoets extreriör som gör att ni inte skulle välja Don Primero? Vilka andra hingstar skulle passa?

MercedesFigorette060711034.jpg


Mercedes060916002.jpg


MercedesFigorette060717005.jpg


/Kristin

Hon har ett kort kors, men DP har ett långt, så det kan säkert bli bättre. Jag ser inget direkt. Vad har hon fått för poäng på benen?
 
Sv: Hingsttips Tack!

Hon har ett kort kors, men DP har ett långt, så det kan säkert bli bättre. Jag ser inget direkt. Vad har hon fått för poäng på benen?

Så här skrev jag i början av tråden:

"Stoet är född 1991 eMagritte-Stratos xx-Aleppo xx. Hon är ca 163 cm hög. När hon fick sitt diplom bedömdes hon med siffrorna 8-8-7-8-9=40 p. Bl a med kommentarerna Typ: "Kvadratisk feminin" Huvud Hals Bål Kors: "Djup bog & bål, väl markerad manke" Extr.& rörelsernas korrekthet: "Torra ledg. nöjakt. korrekt men hastrång. veka kotor bak" Skritt: "Vägv. taktmässig" Trav: "Mkt rörlig & vägvinnande med gott påskjut"

Stoet har fått 5 stoföl varav flera varit klass 1 eller någon poäng därunder. Fölet som föddes i år som är efter Figaro R är vi mycket nöjda med! Tyvärr kunde hon dock inte visas på fölmönstring.

"Krav" på hingsten från min sida är att han skall väga upp stoets svagheter; han skall alltså inte ha veka kotor eller vara hastrång. Hans hovar får gärna vara av god kvalitet eftersom mitt sto har sk "fullblodshovar" och årets föl har haft lite problem med sina hovar (som nu rättat till sig). Jag prioriterar också givetvis hingstens RIDBARHET..."

Hon har alltså en 7:a på benen = hennes svaghet

/Kristin
 
Sv: Hingsttips Tack!

Så här skrev jag i början av tråden:

"Stoet är född 1991 eMagritte-Stratos xx-Aleppo xx. Hon är ca 163 cm hög. När hon fick sitt diplom bedömdes hon med siffrorna 8-8-7-8-9=40 p. Bl a med kommentarerna Typ: "Kvadratisk feminin" Huvud Hals Bål Kors: "Djup bog & bål, väl markerad manke" Extr.& rörelsernas korrekthet: "Torra ledg. nöjakt. korrekt men hastrång. veka kotor bak" Skritt: "Vägv. taktmässig" Trav: "Mkt rörlig & vägvinnande med gott påskjut"
/Kristin

Sorry, jag glömde att du hade skrivit det. jag tror du lugnt kan betäcka med Don Primero. Han är lite åt det rakare hållet i hasen, men har lämnat bra inskeningar fr sidan på de hästar jag har sett. Lycka till!
 
Sv: Hingsttips Tack!

Sorry, jag glömde att du hade skrivit det. jag tror du lugnt kan betäcka med Don Primero. Han är lite åt det rakare hållet i hasen, men har lämnat bra inskeningar fr sidan på de hästar jag har sett. Lycka till!

Ok! Då är det fortfarande ingenting som talar EMOT Don Primero! :-)
Har fått lite "rynkande på näsan" när jag nämt honom - antagligen för att han inte är "ny & het på hingsthimlem". Man har ju lite dåligt självförtroende i hingstväljar avseende när man aldrig gjort det förr...

/Kristin
 
Sv: Hingsttips Tack!

Ok! Då är det fortfarande ingenting som talar EMOT Don Primero! :-)
Har fått lite "rynkande på näsan" när jag nämt honom - antagligen för att han inte är "ny & het på hingsthimlem". Man har ju lite dåligt självförtroende i hingstväljar avseende när man aldrig gjort det förr...

/Kristin

Ja, han kanske inte är het, men en dokumenterat god hingst, en av världens bästa. De växer inte på träd precis. Jag tror många inte har fattat hur väl han står sig i den internationella konkurrensen. Jag skulle inte bry mig! ;)
 
Sv: Hingsttips Tack!

*Puttar upp* Min egen tråd lite!

Mejlade "på skoj" till Flyinges avelsrådgivning. Skrev ungefär detsamma som jag skrivit här under första inlägget, att jag är ute efter en gångartshingst som förstärker hennes svaga sidor (hovar & veka kotor) och förbättrar hennes goda sidor ännu mer;)

De rekommenderade: Roven xx ("stor, vacker & ridbar"), Sandakan ("Vackrare hingst får du leta efter"), Richfield ("fin hingst men kanske för liten"), Danzas & Highlander ("mycket vackra båda två").
Vad tycker ni om denna rådgivning? Passar de till mitt sto?

Nu har jag inte direkt kollat upp de här hingstarna närmare - inte sett någon "live" - men behöver hon verkligen mer fullblod (Roven xx)? Är någon "dressyrmänniska" intresserad av en häst med 75% fullblod?
Är Sandakan något mer än vacker?
Vad talar för Richfield? Känner (nybörjare som jag är :crazy: ) inte igen hans stam mer än Rubenstein 1 (3 led) och Furioso (4 led på mödernet).
Danzas har jag kollat lite på och han verkar ju fiiin:D Tyvärr har han ju inte samma avgifter & villkor som övriga hingstar på Flyinge. Samma sak gäller ju för Highlander, som också verkar ha en del fullblod i sig (känner tyvärr inte igen hans stam heller:crazy: )

Kommentera hej vilt nu!!:bump:

/Kristin
 

Liknande trådar

Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 126
Senast: Habina
·
Avel OBSERVERA att jag gärna ser att den här tråden INTE spårar ur till att handla om lämpligheten att betäcka stoet eller ej. Jag är...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
9 865
Senast: CATTY
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Konstigt simsätt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp