Hingsttips Tack!

Sv: Hingsttips Tack!

Jag hejjar nog på "Donpan" i ditt fall:D

Jo, jag ÄR ju liksom också fastklistrad vid honom:bump: :love:

MEN, i rent utbildningssyfte på det här med avel eftersom jag är en nybörjare på detta, så vore det ju kul att höra vad mer erfarna uppfödare sa om Flyinges hingsttips - just dessa hingstars positiva och negativa sidor - hur ridbara deras avkommor blir etc...

Men...jag har ju i stort sett redan bestämt mig:angel:

/Kristin
 
Sv: Hingsttips Tack!

Var "vackra" det enda adjektiv Flyinge hade att säga om sina hingstar??? ;)

DP är nog inte alls något dåligt alternativ! Framför allt tror jag avkomman är säljbar.
 
Sv: Hingsttips Tack!

Var "vackra" det enda adjektiv Flyinge hade att säga om sina hingstar??? ;) .

Japp;) Åtminstone till mig..... DE sa i a f att jag hade ett trevligt, nästan fullblodssto:o - Jo tack jag vet....MEN hon är 50% halvblod...är det nästan ett fullblodssto?????

De hoppades också att jag fastnade för en hingst som passar mitt sto väl...(det var ju därför jag hörde av mig till dem...)...för det är mycket svårt att välja rätt....:eek: Hur ska man tolka sånt?

/Kristin
 
Sv: Hingsttips Tack!

Jag tycker Flyinge är hopplösa i sin avelsrådgivning. Söker man t ex en dressyrhingst rekommenderar de i stort sett alla sina hingstar, utom kanske en eller två. Det känns bara inte seriöst. Frågar jag en sådan "institution" om avelsråd som har så mkt erfarenhet och så många hingstar att välja mellan vill jag inte ha mer än ett eller högst två alternativ till mitt sto - om rådet ska kännas genuint genomtänkt.

Ja, ja... En annan diskussion kanske. :smirk:
 
Sv: Hingsttips Tack!

Att rekomendera Danzas, Richfield och Sandakan till samma sto verkar i mina ögon ganska knasigt.

Det skiljer en hel del på dem vad gäller modell, temperamant, storlek och rörelser!

/C - skeptisk!
 
Sv: Hingsttips Tack!

Förslagen Flyinge lämnade var typ alla deras gångartshingstar... Det blir man kanske inte så mycket klokare av. Dessutom är ingen av hingstarna beprövade i aveln. Äldsta avkommorna är väl Richfields som i år är tre. (är inte helt säker). Dock är mina favoriter Danzas och Highlander. Danzas kommer ur en mycker säker gångartsstam och han kommer säkert att bli bra både inom avel och sport. Highlander är en jättesnygg hingst med väldigt fin trav, han ser helt underbar ut att rida!

Men jag håller fast vid Don Primero till ditt sto. Han visade inte minst vid bruksprovet (3 godkända söner) vilken toppförärvare han är! Konstigt att Flyinge inte rekommenderade Daytona...
 
Sv: Hingsttips Tack!

Men jag håller fast vid Don Primero till ditt sto. Han visade inte minst vid bruksprovet (3 godkända söner) vilken toppförärvare han är! Konstigt att Flyinge inte rekommenderade Daytona...

Daytona har veka kotor bak, det har mitt sto också och det tog de fasta på i a f;)

*svarar Fredag & Cyllene*

Jo jag blev också lite skeptisk till deras avelsrådgivning när jag fått svar! Verkade som sagt att de rekommenderade de flesta av sina gångartshingstar till mig... Känns lite "surt" när man beskriver att man är nybörjare och verkligen VILL hamna rätt från början... tur att Buke finns:banana: Här finns det i a f olika åsikter och mycket kunskap!

Finns det någon gångartshingst på Flyinge som har äldre avkommor än tre år?

Jag håller också fast vid Don Primero:love: Att kontakta Flyinges Avelsrådgivning gjorde jag på skojs skull...och för att se om jag blev något klokare, det blev jag inte:crazy:

/Kristin
 
Sv: Hingsttips Tack!

Förslagen Flyinge lämnade var typ alla deras gångartshingstar... Det blir man kanske inte så mycket klokare av. Dessutom är ingen av hingstarna beprövade i aveln. Äldsta avkommorna är väl Richfields som i år är tre. (är inte helt säker). Dock är mina favoriter Danzas och Highlander. Danzas kommer ur en mycker säker gångartsstam och han kommer säkert att bli bra både inom avel och sport. Highlander är en jättesnygg hingst med väldigt fin trav, han ser helt underbar ut att rida!

Men jag håller fast vid Don Primero till ditt sto. Han visade inte minst vid bruksprovet (3 godkända söner) vilken toppförärvare han är! Konstigt att Flyinge inte rekommenderade Daytona...

Nämde Flyinge ngr av de exteriöra brister de hingstar du räknat upp här? Det är ju inte heller helt oviktigt i sammanhanget vad ditt sto tex nedärver positivt resp negativt,ställdes det frågor om detta?

Kan bara föreställa mig hur mga Quite Esay ston som kommer att betäckas med JM,Roven och AM,det kan bli väldigt gracilt,tror inte de avråder till dyl kombinationer.

mvh/barb
 
Sv: Hingsttips Tack!

Nämde Flyinge ngr av de exteriöra brister de hingstar du räknat upp här? Det är ju inte heller helt oviktigt i sammanhanget vad ditt sto tex nedärver positivt resp negativt,ställdes det frågor om detta?

Kan bara föreställa mig hur mga Quite Esay ston som kommer att betäckas med JM,Roven och AM,det kan bli väldigt gracilt,tror inte de avråder till dyl kombinationer.

mvh/barb

Nix, det gjorde de inte till mig. Som sagt så nämnde de inte Daytona och det gjorde de för att jag skrev att mitt sto hade veka kotor, det har Daytona oxå.

/Kristin
 
Sv: Hingsttips Tack!

Du får ringa till Don Primeros ägare och fråga!

Det jag funderar på är väl typen på ditt sto. Av bilderna att döma, är dock lite svårt att se, så ser hon lite lågställd ut. Har för mig att denna typ av ston inte rekomenderas til DP.
Men å andra sidan så läste jag i ridsport sist att föl börjar bli lite väl långbenta och få fel benställning osv...

Iallafall så har ju Ängagården lite hingstar i Sverige i år, bla Dionysos.
Kopierat från deras hemsida:
Dionysos tillhör De Niros första årgång och är den av hans söner som har hunnit längst i sporten. Även i aveln har Dionysos visat sig vara en fullträff. Kombinationen De Niro – Rubinstein på en högklassig fullblodsstam har gjort Dionysos unik som den bästa typförärvaren bland De Niros många söner. Långa ben, stark överlinje, rörelser utöver det vanliga, ridbarhet, nervstyrka och inre ro utmärker avkommorna. Ofta hoppar de bra och galoppen är av bästa märke.

Dock vet jag inte hur hans ben är. Han har ju 103 på blupen, DP har 105.

Lycka till med valet, även om det låter som om du har bestämt dig:D !


Malin
 
Sv: Hingsttips Tack!

Nix, det gjorde de inte till mig. Som sagt så nämnde de inte Daytona och det gjorde de för att jag skrev att mitt sto hade veka kotor, det har Daytona oxå.

/Kristin

Danzas har också något veka kotor bak, så honom borde de ju inte heller ha rekomenderat till ditt sto. Annars är han urläcker och har en helt underbar trav :love: . Men det har Highlander också :love: . Han hade utvecklats mycket under det här året tyckte jag är jag såg honom på Flyinges hingstvisning. Han är ju mycket ädel och högställd med 50% fullblod. Lite mer nerv i än Danzas tycker jag att det verkar. Jag har ett sto som är betäckt med honom och ska föla om nån vecka.

Annars är Don Primero ju en mycket bra hingst. Frågan är ju om det är risk att det kan bli lite litet eller lågställt. Fast han har ju övrelag inte nedärvt sin lilla storlek och sin lågställdhet.
 
Sv: Hingsttips Tack!

Jo...jag står nog fast vid mitt val.... Att avkomman kan bli liten har vi ju redan diskuterat i den här tråden så om så blir fallet är jag "beredd" på det. Kan inte påstå att mitt sto är direkt lågställd...men inte otroligt högställd heller:angel: Bilderna visar ju hästen i arbete i en låg form...så det kanske är missvisande...

Jag är ute efter ridbarheten+"ett säkert kort" (så nära man nu kan komma ett sådant) och det tror jag DP ger...de långbenta tar vi något annat år;)

/Kristin
 
Sv: Hingsttips Tack!

Ja, det blir säkert bra med "Donpan". På bilderna såg hon ut lite åt det lågställda hållet, men det är ju alltid svårt att avgöra på ett par bilder. Jag skulle gärna använd honom också men har två små ston (157 och 160 cm) varav den ena dessutom är lågställd, så det blir nog inte så bra :crazy:
 

Liknande trådar

Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 127
Senast: Habina
·
Avel OBSERVERA att jag gärna ser att den här tråden INTE spårar ur till att handla om lämpligheten att betäcka stoet eller ej. Jag är...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
9 865
Senast: CATTY
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp