Hingstval hjälp.. :-)

Sv: Hingstval hjälp.. :-)

Helt ärligt så har jag inget bra svar på det.. Det bara klickar inte helt enkelt - kan inte säga vad det är riktigt.. Kanske sitter det i sedan jag tittade lite på honom för ett annat sto (en multitalang - men inte i klass som detta sto (dock diplom och klass 1 sto..)) och såg att han hade 3-3 i hoppningen.. Jag vet faktiskt inte.. :o Men sen tror jag som sagt inte att han lättar upp heller..

Jag funderar lite i banorna kring vad du vill avla fram. Siktar du mot en häst för grand prix eller en lättsåld unghäststjärna/fölunge? Det är ganska stor skillnad, tycker jag. Ju längre hästen ska gå, desto större fokus på ett villigt temperament och ju mindre väsentligt om hästen är av toppmodell och har perfekta ben. (Totilas är väl inte superädel, tex). Då är det hästen under rörelse som är det viktiga. Likaså kanske en superstor trav bara är en belastning, medan Insterburg har en betydligt mer funktionell gång.
 
Sv: Hingstval hjälp.. :-)

Helt beroende på vad jag sett av dem och/eller deras avkommor. Vissa av dem t ex Temptation är ju inte direkt lätt själv.

Fast 9 resp 10 på typ (2009 och 2010) tycker jag är ganska god indikation på bra modell. Annars är det trakehner som gäller, tycker jag - men då förlorar man kanske andra dimensioner.
 
Sv: Hingstval hjälp.. :-)

Sir oldenburg tror jag kan passa många ston med :)Tyckte han var helfräck :)

Förlåt, kan inte låta bli, men bergriper inte denna upptagenhet här på forumet av denna hingst. Han har ju inte lämnat någonting i dressyrväg och springer med bakbenen mil bakom sig (med väldigt inlärda showiga framben). Vad får folk att tro att en så gammal hingst plötsligt ska börja producera dressyrhästar, när han inte gjort det hittills?
 
Sv: Hingstval hjälp.. :-)

Fast 9 resp 10 på typ (2009 och 2010) tycker jag är ganska god indikation på bra modell. Annars är det trakehner som gäller, tycker jag - men då förlorar man kanske andra dimensioner.
Har aldrig sagt något om dålig typ eller modell. Utan det är ju tveksamt om han kan lätta upp när han själv är tämligen stor och grov. Så vill man att avkomman ska bli lite lättare i typen är han inte det bästa alternativet.
 
Sv: Hingstval hjälp.. :-)

Förlåt, kan inte låta bli, men bergriper inte denna upptagenhet här på forumet av denna hingst. Han har ju inte lämnat någonting i dressyrväg och springer med bakbenen mil bakom sig (med väldigt inlärda showiga framben). Vad får folk att tro att en så gammal hingst plötsligt ska börja producera dressyrhästar, när han inte gjort det hittills?


Saxat från Eklundas sida:

Sir Oldenburg är väl avkomme prövad i både Tyskland och Holland med mycket goda vitsord. Han började sin avelskarriär i Tyskland där
han har höga avkomme index i både gångarter och hoppning och med 144 (JBS-2008) i dressyrindex ligger han bland Tysklands 5% bästa hingstar.
Sir Oldenburg har redan 8 söner tex Premiehingsten, bruksprovssegraren och Bundeschampionats deltagaren Sir Willy
Sir Oldenburgs avkommor har rönt stora framgångar vid dressyr und springpferdeprufungen i bla Baden Wurttemberg och Oldenburg

Tycker jag allt visar att han nedärver sig alldeles utmärkt. Fick dessutom ytterligare en godkänd son i Herning.
 
Sv: Hingstval hjälp.. :-)

Okej...kan kanske hålla med om knäna, de kan tendera till att ha lite rakare framben, men inte resten. min uppfattning är nog att de har just luftiga, lätta gångarter..
 
Senast ändrad:
Sv: Hingstval hjälp.. :-)

Har aldrig sagt något om dålig typ eller modell. Utan det är ju tveksamt om han kan lätta upp när han själv är tämligen stor och grov. Så vill man att avkomman ska bli lite lättare i typen är han inte det bästa alternativet.

Men det är ju det jag menar - hur höga typpoäng ska hingsten ha för att inte gå under beskrivningen "stor och grov"? (tycker inte han ser särskilt grov ut för övrigt)
 
Sv: Hingstval hjälp.. :-)

Ja, fast det är unga hästar - vilka tävlar högre klasser i dressyr, som faktiskt är målet?

Fast om han började verka i avel som treåring är hans äldsta åtta i år. Ge det ett par år till innan du dömmer ut honom som svårklassförärvare:).
 
Sv: Hingstval hjälp.. :-)

Fast om han började verka i avel som treåring är hans äldsta åtta i år. Ge det ett par år till innan du dömmer ut honom som svårklassförärvare:).

Ja och nej. Hästar som ska kunna hävda sig i höga klasser går intermedière vid 7 års ålder. Svår B/Grand prix som 8-9-åringar. I tyskland finns, när Cyllene kollade senast, inga tävlande avkommor alls i dressyr. Själv har jag inte sett honom utföra piaff eller passage - på samtliga visningar flyger han runt i sin ökade trav. Utan samlingsförmåga kommer man som bekant inte förbi MSV.
 
Sv: Hingstval hjälp.. :-)

Okej...kan kanske hålla med om knäna, de kan tendera till att ha lite rakare framben, men inte resten. min uppfattning är nog att de har just luftiga, lätta gångarter..

De bästa har det. Men många är rätt mediokra. Vilket är helt begripligt med tanke på att man inte kan få in gångartsblod på samma sätt som andra förbund.
 
Sv: Hingstval hjälp.. :-)

Men det är ju det jag menar - hur höga typpoäng ska hingsten ha för att inte gå under beskrivningen "stor och grov"? (tycker inte han ser särskilt grov ut för övrigt)
Det har väl inte med typ poängen att göra. Hästen är 171 cm och har 22 cm i skenbensomfång, vilket är en förhållandevis stor häst med grova ben. Detta betyder ju inte att den har fel typ men den är ingen förädlare.
 
Sv: Hingstval hjälp.. :-)

Det har väl inte med typ poängen att göra. Hästen är 171 cm och har 22 cm i skenbensomfång, vilket är en förhållandevis stor häst med grova ben. Detta betyder ju inte att den har fel typ men den är ingen förädlare.

Det får man väl säga, med tanke på att SWB eftersträvar en ädel typ. 22 cm är helt normalt till en så hög häst - samma skenbensomfång som faustinus, för övrigt, som jag förstår uppfattas som en förädlare. ;)
 

Liknande trådar

Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 538
Senast: Jealle
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 018
Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 763
Senast: pastejja
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 511

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp