Hingstval hjälp.. :-)

Sv: Hingstval hjälp.. :-)

Det får man väl säga, med tanke på att SWB eftersträvar en ädel typ. 22 cm är helt normalt till en så hög häst - samma skenbensomfång som faustinus, för övrigt, som jag förstår uppfattas som en förädlare. ;)
22 normalt? Vilken ras då inte, inte vanliga ridhästar i dagens läge men kanske för tjugo - trettio år sedan, knapp då heller. Även stod det att de var grova i omdömena om hade så kraftiga ben.
Idag när man inte längre avlar kombinerade vagns- och ridhästar är det nog mer normalt att omfånget ligger på 21 cm. Ska en hingst kunna verka som förädlare till ett sto så bör han ju faktiskt vara ädlare än stoet.
 
Sv: Hingstval hjälp.. :-)

22 normalt? Vilken ras då inte, inte vanliga ridhästar i dagens läge men kanske för tjugo - trettio år sedan, knapp då heller. Även stod det att de var grova i omdömena om hade så kraftiga ben.
Idag när man inte längre avlar kombinerade vagns- och ridhästar är det nog mer normalt att omfånget ligger på 21 cm. Ska en hingst kunna verka som förädlare till ett sto så bör han ju faktiskt vara ädlare än stoet.

Jag tror du missade min poäng helt här. Det är normalt i proportion till hästens höjd. Jag tror ingen av oss önskar oss oproportionerligt smala ben eller knän till en större och tyngre kropp ! Hästarna är betydligt högre i snitt i dag än för bara tio år sedan, därför får man också förvänta sig att skenorna ökar i längd och omfång därefter. Och som jag skrev är väl knappast Faustinus "stor och grov" med sina 172 cm och 22 cm skenomfång?
 
Sv: Hingstval hjälp.. :-)

Jämför då Faustinus med Okeanos mått och bedöm vilken av dem som kan kallas förädlare. Okeanos bror har vi ju facit på vad han lämnar och det är ju samma blod i bägge bröderna. Om jag skulle välja mellan Faustinus och Okeanos som förädlare till mina ston hade jag inte valt den första i alla fall.
Man får vara försiktig med vad som ska kallas förädlare. Faustinus knappast om inte stoet själv är grövre och tyngre.
 
Sv: Hingstval hjälp.. :-)

Fast man måste ju ta hänsyn till vad som ligger bakom också. Bakom Faustinus ligger mycket trakhener och bakom Okeanos ligger betydligt bastantare blod. Båda hingstarna hade jag dock utan problem vågat använda för att lätta upp framdel och få en snygg sporttyp. Hade egentligen bestämt mig för Faustinus förra året och även Okeanos har funnits med i funderingarna och mitt sto kräver helt klart en hingst med bra typ, framförallt framparti.
 
Sv: Hingstval hjälp.. :-)

Jämför då Faustinus med Okeanos mått och bedöm vilken av dem som kan kallas förädlare. Okeanos bror har vi ju facit på vad han lämnar och det är ju samma blod i bägge bröderna. Om jag skulle välja mellan Faustinus och Okeanos som förädlare till mina ston hade jag inte valt den första i alla fall.
Man får vara försiktig med vad som ska kallas förädlare. Faustinus knappast om inte stoet själv är grövre och tyngre.

Personligen anser jag att Briar är tung och att hästar med högt fullblods- och trakehnerinslag torde ha mer förädling att tillföra än Magini... Skenornas grovlek är ju en rätt oväsentlig parameter, egentligen.
 
Sv: Hingstval hjälp.. :-)

Vad tycker ni om Johnson? Jag har ju (eller hade) kanske jag ska säga nu bestämt mig för Don Romantic på båda mina ston. Nu börjar jag vela igen med tanke på att många säger att det är svårt att få dräktigt. Jag har erfarenheter av det men kan inte skylla det på hingsten. Mitt treårssto och en väns treårssto var dock ej dräktiga då de kontrollerades i veckan. Men det är treårsston och en gång är ingen gång känner jag. Jag känner mig väldigt trygg som ryttare när jag är inne här och inser att vi har så mycket kunnigt folk. Själv så känner jag att det är väldigt kul att rida fina egna uppfödningar men trassel och hingstval gör mig gaaaalen! :confused: ;)
Just nu har jag Jazz, Temptation, Insterburg, Damino SD och Johnsson (och Så Don Romantic så klart :love:) på min lista. Den ändrar sig väldigt ofta ska tilläggas men till helgen måste jag bestämt mig. Stoet är e Ravell-Chirlon. Rör sig mycket bra (898), bra hals, korrekt benställning, behöver dock få upp fronten så en frambensförlängare skulle sitta fint! ;) Är dock som ett jetplan under ryttare, där märker man inte av hennes 160 cm och lite överbyggda kropp. Hjälp mig gärna!!
 
Sv: Hingstval hjälp.. :-)

Är själv inne i hingstdjungel och virrar runt. Har själv hört att Hohensteins avkommor ska vara himla fina å när jag sökte på honom så fick jag upp en sida där det stod att Hohenstein och Weltmeyer stammen varkar ha en väldigt fin harmoni tillsammans och att det blir väldigt fina föl av dessa två stammar. Såg att du hade Weltmeyer... Men som sagt, långt ifrån kunnig.

LYCKA TILL
 
Sv: Hingstval hjälp.. :-)

Hej!

Tänkte kolla här om det är någon som har lite tankar och idéer om vilken hingst jag bör betäcka mitt sto med..

Stoets stam ser ni här

Hon har tidigare gett mkt bra avkommor (First Wish samt First Love (kungakannavinnare förra året) med Fürst Heinrich så helst hade jag velat ha en hingst med liknande blodslinjer men hittar ingen som jag riktigt fastnar för..

Årets föl är efter Channon. Ett fint sto som jag är nöjd med men jag hade velat ha en lite lättare hingst denna gång..

Stoet är ett stadspremie sto med bra gång. Galoppen är sämsta gångart men den är inte dålig för det.. Hon är av snygg typ och ca 170 cm hög, inte smäcker men inte en koloss heller om ni förstår vad jag menar :grin:. Vill helst att avkomman blir lite smäckare men så länge den inte blir kraftigare så är jag nöjd..

De hingstar jag funderar på är..

Laurentio
Maserati
Temptation
Zuidenwind
Hohenstaufen II
Insterburg (dock inte helt övertygan om gången..)

Florencio I hade jag valt om det inte var för att det blir lite mkt Weltmeyer..

Är det någon som känner till dessa hingstar lite närmare eller har någon annan som de tror skulle passa så får ni jätte gärna komma med idéer! Jag behöver verkligen hjälp då jag helt kört fast.. Måste köra henne till stationen i mitten/slutet av nästa vecka..

Tacksam för hjälp! :)

Belamour 1151 är fux och dressyr är jättefin hingst. din häst är fux kanske passar bra med Belamour 1151 ?;)
 
Sv: Hingstval hjälp.. :-)

Jämför då Faustinus med Okeanos mått och bedöm vilken av dem som kan kallas förädlare. Okeanos bror har vi ju facit på vad han lämnar och det är ju samma blod i bägge bröderna. Om jag skulle välja mellan Faustinus och Okeanos som förädlare till mina ston hade jag inte valt den första i alla fall.
Man får vara försiktig med vad som ska kallas förädlare. Faustinus knappast om inte stoet själv är grövre och tyngre.

Jag förstår inte att man överhuvudtaget jämför Okeanos med Faustinus! Skulle vara att båda är gångartshingstar då men Okeanos är ju grov i jämförelse med Faustinus. Och stammen bakom är ju helt olika också, gammalt svenskt hedenhös blod jämfört med trakhener!

Fast jag gillar Okeanos :) , men skulle aldrig välja honom som förädlare. Var bara tvungen att kommentera då jag valde Faustinus till mitt sto som just förädlare.

Åkte själv och såg honom hos hingsthållaren och han höll en helt annan kaliber än stallets andra hingstar (så mycket ädlare än de övriga menar jag alltså).
 
Sv: Hingstval hjälp.. :-)

Belamour inte allas fel, fux x fux blir ju alltid en fux så tillvida dessa fuxar inte har svarta fläckar någonstans, då kan det bli något annat :)
 
Sv: Hingstval hjälp.. :-)

Måste vara kul att ha ett sånt toppensto att leta hingst till, men fösrtår verkligen att man vill fortsätta få så fina avkommor och då känns nog inte så enkelt som man vill tro ;)
Jag hade valt Hohenstaufen om jag var du!
Fick en efter honom i år och hon är väldigt lätt, ädel och långbent:d
Har faktiskt bara sett lätta, fina avkommor efter honom, eller har ngn annan upplevt annorlunda?
Har dessutom skickat pm till dig!
 
Sv: Hingstval hjälp.. :-)

Weltmeyer blodet tillsammans med Rubinstein blod mkt beprövat ifrån alla håll, och alltid hållit i längden.

Weltmeyer tillsammans med Bellisimo M, har visat sig vara mkt bra, avkommorna är tyvärr inte så gamla ännu.

Trakhener blodet är också en möjlighet, men då måste du verkligen kolla upp stammen ordentligt.

Om du vill tona ner weltmeyer blodet vill säga.

Bellamour är ett bra föreslag, då ditt sto´s weltmeyer blod med stor säkerhet väger upp Bellamour´s lite svaga bakben i mitt tycke.
 

Liknande trådar

Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 538
Senast: Jealle
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 018
Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 763
Senast: pastejja
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 511

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp