Hingstval hjälp.. :-)

C

Cessan

Hej!

Tänkte kolla här om det är någon som har lite tankar och idéer om vilken hingst jag bör betäcka mitt sto med..

Stoets stam ser ni här

Hon har tidigare gett mkt bra avkommor (First Wish samt First Love (kungakannavinnare förra året) med Fürst Heinrich så helst hade jag velat ha en hingst med liknande blodslinjer men hittar ingen som jag riktigt fastnar för..

Årets föl är efter Channon. Ett fint sto som jag är nöjd med men jag hade velat ha en lite lättare hingst denna gång..

Stoet är ett stadspremie sto med bra gång. Galoppen är sämsta gångart men den är inte dålig för det.. Hon är av snygg typ och ca 170 cm hög, inte smäcker men inte en koloss heller om ni förstår vad jag menar :grin:. Vill helst att avkomman blir lite smäckare men så länge den inte blir kraftigare så är jag nöjd..

De hingstar jag funderar på är..

Laurentio
Maserati
Temptation
Zuidenwind
Hohenstaufen II
Insterburg (dock inte helt övertygan om gången..)

Florencio I hade jag valt om det inte var för att det blir lite mkt Weltmeyer..

Är det någon som känner till dessa hingstar lite närmare eller har någon annan som de tror skulle passa så får ni jätte gärna komma med idéer! Jag behöver verkligen hjälp då jag helt kört fast.. Måste köra henne till stationen i mitten/slutet av nästa vecka..

Tacksam för hjälp! :)
 
Sv: Hingstval hjälp.. :-)

Oh, vilket kanonsto du har !

Av de nämnda hade jag nog tittat extra på Laurentio och Zuidenwind.
Annars kanske Fidertanz kanske kan vara en kandidat ? Det verkar ju som om hon ger riktigt bra med Florestanblod.
 
Sv: Hingstval hjälp.. :-)

Måste de vara svensk hingst?

på ett sånt fint sto vill man ju ha nåt riktigt fint!

I holland finns ju hingstar som Oscar, uphill, vivaldi, united.. Av dem du har nämnt tror jag mest på temptation, zuidenwind o hohenstaufen. Temptations far Tuschinski är inte fel! honom har jag sett, känner ägarna. Hans far Krack C känner jag till väl, de har många fördelar! Bäst blir de dock att blanda Krack med trakhener eller annat lätt, med mkt front för att få den ultimata hästen. Detta har oftast gjorts med Jazz. Därför rekommenderar jag Vivaldi som gör stor succe, även Zhivago är poppis i Holland. Oscar gör ju stor succe där med, hans far wolfgang är även far till united morfar Esteban. Oscar har två bröder som även dem är godkända hingstar, fast inom hoppning! United lämnar ädla hästar med luftiga gångarter, Bellagio i sverige har ju han som pappa, han har bra möderne. Zuidenwind har en fin härstamning där framförallt hans mormor har lämnat fina avkommor. Hohenstaufen lämnar bra här i sverige. Hans mamma har två godkända bröder i en syskonskara utav 4. Vivaldi har även han ett starkt möderne!
 
Sv: Hingstval hjälp.. :-)

Får du betalt för att dra upp IPS hingstar i ALLA trådar oavsett vad man vill avla :angel:
 
Sv: Hingstval hjälp.. :-)

Av de du har funderat på så om jag ville ha en lättare hingst är det väl bara Maserati som uppfyller det önskemålet. Annars förutom honom hade jag funderat på H2 och Zuidenwind.
 
Sv: Hingstval hjälp.. :-)

Ett så fint sto som nedärver sig så bra så är det ju Totilas som hade varit drömmen! Den ungen hade nog toppryttarna slagits om!

Annars är det väldigt synd att Faustinus inte finns kvar. Blodsmässigt bör det passa mycket bra och hans årgång ser hittills mycket fin ut!
 
Sv: Hingstval hjälp.. :-)

*knapplån*

Tack alla för era svar!

Fidertanz har jag haft lite funderingar på men tyckt att han verkar lite grov - men jag kanske har fått fel uppfattning på bilderna jag sett? Inte så lätt att skapa sig uppfattning på bara bilder.. Annars så är det en hingst som tilltalar mig mkt!

Masse - Varför tror du bara att Maserati lättar upp av de hingstarna? Vet du något som inte jag vet? Maserati tycker jag dock om - men jag är lite osäker på honom då jag vill ha en lättsåld avkomma.. Vet inte om han klingar lika väl för köparna..?

Tycker oxå det är synd att inte Faustinus är kvar i landet då stoet gett bra med det blodet.. Men som sagt - han finns inte att tillgå..

Totilas hade varit drömmen men kanske lite för dyr för mig.. Likaså är det inte säkert att man fått sperma då vad jag fattar det som de väljer stona..

Fick tag på Hastak idag och frågade lite om Temptation.. De säger att han är en förädlare och han verkar väldigt fin mm men jag är ändå inte alls säker.. Vill igentligen ha F-blodet.. Och en hingst som gör avkomman lättsåld..

Här kommer en bild på stoet om det kanske hjälper er lite angående hingstval..

30062_401743266685_702901685_4458730_7232146_n.jpg
 
Sv: Hingstval hjälp.. :-)

Hur är det med French Kiss egentligen? Vet inte riktigt varför, men jag har fått för mig att han är död-men det kan vara att jag blandar ihop honom med Fürst Heinrich?

Annars är F linjen i Sverige bla representerad av Floré Star och Figaro R samt Floresco som finns på import:).
 
Sv: Hingstval hjälp.. :-)

Floresco går bort då han bara finns bara på fryst.. Är lite feg med detta i år då hon ej tog sig på första utan andra förra året (kan dock vara pga att det var helger så det blev lite strul med skicken..)..

Floré star tycker jag i och för sig om (fött upp en efter Corlensky som jag är supernöjd med!) men varken han eller Figaro känns rätt för stoet.. Sen tror jag ingen av dem är en förädlare.. Men jag kan ju ha fel då jag aldrig tittat noggrannare på dessa hästar.. :-)
 
Sv: Hingstval hjälp.. :-)

Får du betalt för att dra upp IPS hingstar i ALLA trådar oavsett vad man vill avla :angel:

Nej, absolut inte, men de har bra hingstar. Men de har också väldigt många hingstar jag inte har nämnt ;) O ja, jag gillar Krack C ;)

Görel, självklart finns de fina hingstar här. Men om man har ett riktigt bra sto, o kanske inte bryr sig om kostnaderna såsom vi flesta andra gör, så finns de fler, o även ibland bättre alternativ :) JAg hade gärna tagit Bellagio om jag hade nåt mer sto, eller chirlon om de skulle vara helsvenskt :P Sir oldenburg tror jag kan passa många ston med :)Tyckte han var helfräck :)
 
Sv: Hingstval hjälp.. :-)

Insåg nu att jag helt glömt bort Wladimir:o (hans namn börjar på fel bokstav;))! Han borde passa perfekt:).
 
Sv: Hingstval hjälp.. :-)

Varför gillar du inte Figaro? Kan egentligen inget om dressyrarna, men har gillat de avkommor till Figaro som jag sett:)
 
Sv: Hingstval hjälp.. :-)

Helt ärligt så har jag inget bra svar på det.. Det bara klickar inte helt enkelt - kan inte säga vad det är riktigt.. Kanske sitter det i sedan jag tittade lite på honom för ett annat sto (en multitalang - men inte i klass som detta sto (dock diplom och klass 1 sto..)) och såg att han hade 3-3 i hoppningen.. Jag vet faktiskt inte.. :o Men sen tror jag som sagt inte att han lättar upp heller..
 
Sv: Hingstval hjälp.. :-)

Master har i flera år funnits bland tio i topp bland världens bästa dressyrförvärvare och han är svensk både till stam och vistelse!

Ibland går man över ån efter vatten:D
 
Sv: Hingstval hjälp.. :-)

Vilket fint sto du har, det måste vara ett kärt besvär att leta hingst till henne! ;) Mina blåbärsförslag:

Av de yngre hingstarna i Sverige som jag tror kommer att lätta upp så är jag själv väldigt förtjust i Zuidenwind, Wladimir och Cashmir. har själv en Zuidenwind här hemma som är en riktigt trevlig liten fröken.

Kan du tänka din importsemin så kanske inte Damsey är den som verkar lätta upp mest men avkommorna ser så galet fina ut ändå. Herzendiebs avkommor verkar överlag bli mycket eleganta men det är något visst med Damsey ;). Fidertanz kanske? Skovens Rafael?

Annars kanske Gribaldi eller Kostolany hade kunnat vara spännande?

Snart har jag rabblat hela listan av godkända hingstar..
/U
 
Sv: Hingstval hjälp.. :-)

Ja.. Master är en fantastisk hingst, tror inte han gör avkomman ädlare men så mycket annat :love:. Önskar att jag vågade välja honom själv (fel sto i år)..
/U
 
Sv: Hingstval hjälp.. :-)

Masse - Varför tror du bara att Maserati lättar upp av de hingstarna? Vet du något som inte jag vet? Maserati tycker jag dock om - men jag är lite osäker på honom då jag vill ha en lättsåld avkomma.. Vet inte om han klingar lika väl för köparna..?
Helt beroende på vad jag sett av dem och/eller deras avkommor. Vissa av dem t ex Temptation är ju inte direkt lätt själv. Men jag kan nog hålla med om att med Maserati får du nog inte den mest lättsålda avkomman.
Lite kommer det nog också att beror på till vilken marknad du vänder dig när du ska sälja. För det är bara i Sverige som "svenska" hingstar inte är "fina". Man har t ex väldigt svårt att förstå nere i Tyskland att vi svenskar importerar sperma från medelmåttiga tyska hingstar när vi har en världshingst som Briar här. Som dessutom knappt får några ston. Okeanos har t ex lämnat mycket trevligt vidare till sina tyska avkommor men inte heller han får så många ston här i Sverige. Så om du tänker dig en internationell marknad för din avkomma kan dessa två bröder helt klart vara något att tänka på. Ska du sälja i Sverige så glöm bort dem helt och hållet.
 
Sv: Hingstval hjälp.. :-)

Ett kärt besvär att välja hingst åt ett riktigt bra sto...men inte lättare för det..;)

Jag hade nog absolut hållit kvar i Florestanblodet och om Ditt sto är hyfsat stabil i temperamentet - och alltså kanske kan tåla en dubblering av Weltmeyer - hade jag inte heller duckat för att använda Florencio.
...och nej...jag har inte betalt för att rekommendera honom även om det kanske kan se så ut ibland..;)

Våra Florencioavkommor - hittills fyra stycken på två olika ston - har alla fått en supergalopp som kanske vore eftersträvansvärt såsom Du beskriver Ditt sto..
Själv ser jag fram emot vår femte Florencioföl som väntas i dagarna...kanske kan det äntligen bli ett sto..:))
 

Liknande trådar

Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 538
Senast: Jealle
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 018
Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 763
Senast: pastejja
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 512

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp