Bukefalos 28 år!

Hingstval, svenskstammat!

Sv: Hingstval, svenskstammat!

Vill jättegärna se bilder på din plutt!
Ja, jag är tveksam till Hermes av den anledningen, vill inte ha för litet!

Kottehästarna var en klockren liknelse :D

Då håller jag tummarna för att Görel hittar hit och att någon kan vara så snäll
att förklara vad staplarna grundas på.
Har svårt att tro att man kan avgöra huruvida ett sto har något som helst
avelsvärde genom att enbart titta på dessa :confused:
För mig känns stoet i verkligheten viktigare än hur det ser ut på papret, även
om det också givetvis är viktigti vissa avseende!
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Jag måste verkligen hålla med dig om att hästar med lite mer massa är mer tilltalande:). Jag gillade inte riktigt det förr, men börjar mer och mer gilla den typen! Nu kan jag reta mig på att jag aldrig hann ta ett helsvenskt föl på mitt gamla sto med gedigen svenska stam. Har kvar hennes dotter, men hon är efter QE (men visst borde man kunna räkna honom som helsvensk nästan;)).
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Nu kan ju inte jag tala för alla andra men det är väll inte helt sant. Jag vet att den typ av häst jag gillar inte är gångbar idag därför försöker jag välja hingstar som är av modern typ och inte tunga och lågställda för jag vet att det skulle bli svårt att sälja,det vet ju både du och jag att den här typen av häst är det inte många som vill köpa idag. Jag vill också få fram en mer modern,högställd,ädel och mer korrekt häst. Men det hindrar ju inte att jag tycker om den typen som mitt eget sto är men som du säger världen går vidare och det får man anpassa sig efter så jag gör vad jag kan för att välja bra och moderna hingstar som inte skall förstärka de brister mitt sto har men ändå förstärka de fördelar hon har. Tänker man så försöker man väll ändå föra aveln framåt så gott det går.Sitt personliga tycke måste man ju ändå få ha kvar. Inte för att det har med saken att göra men jag är väldigt nyfiken hur nästa års föl skall bli e.Monte Bellini.
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Både Hermes och Rambo är fina,det är synd att det inte blev fler godkända söner till Chapman.Hermes har ju honom som farfar men det är synd ändå.
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Jo men du har ju tillräckligt med självinsikt och vet att det inte är gångbart och nu har du ju gjort något åt det :bow::bow: mao taget ett steg in i framtiden ;)
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Tycker att det är roligt att så många har använt Chirlon för jag älskar den hingsten och jag hoppas att han fortsättningsvis också får många och bra ston. Själv fegar jag mitt sto är ju av den rejäla sorten,törs inte riskera att detta skall förstärkas på något sätt. I år har jag ju använt Monte Bellini eftersom jag gillar honom men har tidigare använt en hel del svenska hingstar.
En hingst som jag skulle tänka mig att pröva är Ravell men också Okeanos skulle kunna funka. Tycker att ditt Chirlonföl är jättefint.
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

kl

Inte för att vara taskig mot TS men handen på hjärtat hur många av er skulle själva använda TS sto i avel?
Faktum kvarstår,det är inte bara pappa som fölet nedärver,och tittar man på stostammen så är det inget att hoppa o jubla över.
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Ja visst är det så, om man skall följa med tiden och föda upp hästar som går att sälja så får man ibland tänka om. De här tyska hingstarna har funkat bra på mitt sto. Men ibland känns det som om jag svikit mina ideal, det känns som om jag inte längre bryr mig så mycket om vad jag själv tycker om utan vad andra tycker om och vill ha.
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Lustigt,jag skrev innan att jag hade kunnat tänka mig att pröva honom,han är nog en lite underskattad hingst.
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Har inte kikat så mycket på Ravell nej.
Någon som kan berätta mer om honom, temperament osv?
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Alla kan ju inte föda upp nya lättsålda stjärnskott.
Det finns också de som jag som helt enkelt vill vara med från början och få välja
hingst själv till sin blivande hobbyhäst :)

Det anses väl tyvärr fult att inte sträva efter det absolut bästa antar jag.
Så fult att man borde låte bli kanske? :eek:
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Jag tror han är underskattad, hade jag betäckt mitt andra sto i år är det inte omöjligt att jag valt honom, men den jag valde att betäcka är e.Bernstein så det kändes inte aktuellt.
TS sto ligger på medel i blup, det gör de flesta. Jag har ingen koll på mödernet men hingstarna är fullt anständiga om än att någon känns lite omodern.
Jag gillar Ravells stam, både mödernet och fädernet har levererat, han står högt i blod. Han verkar nedärva sina fina gångarter. Dessutom är han snygg :)
/U
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Ravell verkar inressant, han läggs till listan! :D
Hur är hans temperament/avkommornas temperament?
Kanske bara jag som fått för mig men kan inte Bernstein ge lite knepiga hästar? :angel:
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Det anses väl tyvärr fult att inte sträva efter det absolut bästa antar jag.
Så fult att man borde låte bli kanske? :eek:

Tja, det har ju varit ganska många trådar om detta där avlare varit tämligen överens om att det är dags att rensa bland stona.... och det här stoet hade jag inte avlat på, nej. 6-or på gångarterna är för lågt.
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Jag sagt det innan,jag tycker du skall betäcka så länge det känns rätt för dig och det kan bli hur bra som helst,sådant vet man inte förrän man prövat.
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Gillar stammen på ditt sto....

mormor har bl a lämnat Sydney som var placerad internationell dressyr under Evelyn Swaroski Haim (Österrike) och Leyla som var Breeders finalist i fälttävlan. Mormors mormor var även mormor till hingstarna Pegasus 424 och Langos 508. Men det har du säkert koll på. Både pappa Trofé och morfar Silvan var ädla hingstar med mycket bra gångarter. Trofés mest meriterade avkommor finns i USA och räknas inte in i Blup, Silvan exporterades tidigt - vilket många svenskfödda hingstar gjort genom åren.

Jag tycker också att Okeanos kan vara ett bra val till ditt sto. Briar med.
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

kl

Inte för att vara taskig mot TS men handen på hjärtat hur många av er skulle själva använda TS sto i avel?
Faktum kvarstår,det är inte bara pappa som fölet nedärver,och tittar man på stostammen så är det inget att hoppa o jubla över.

Tja, mitt första sto som jag tog två föl på hade endast 35p och var 155 cm och har bara röda staplar i bluppen. (http://www.blup.se/sv-SE/horses/21403-tjitiolina-5) Med henne fick jag två klass I föl. Stoet behöll jag (som synes med gröna staplar). Tetris är ingen superstar, med har kap att gå msv (om hon bara inte skadat sig som unghäst).

Så med rätt matchad hingst kan absolut bluppen vändas till gröna staplar och ett avelsframsteg sker. Även om TS använder en svesnk hingst, Man bör väl inte stirra sig blind på röda/gröna staplar utan se till vilka kvalitéer man själv el ev köpare värdesätter? Ridbarhet och bra huvud finns det ingen blupsiffror för.
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Vet inte om du är felinformerad eller om någon lurat/ljugit för dig,men ingen av avkommerna är visade på 3 års.

Du är felinformerad...06an är visad med 888777=45p klass I i hopptalang och 164 cm hög. 04an finns i området där jag bor. 07an vet jag inget om.
TS sto har alltså tre unga avkommor och det är alltså inget konstigt att de inte har många meriter ännu.
 

Liknande trådar

Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 723
Senast: Nafayette
·
Avel Jag hängde en del här på buke för några år sedan och när jag skulle betäcka mitt sto 2005 lärde jag mig massor här. Stoet dog tyvärr...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 713
Senast: dobbis
·
M
Avel Jag har ett connemarasto (stam finns här: http://www.allbreedpedigree.com/misty+star) som ska betäckas till våren/sommaren. Problemet är...
Svar
0
· Visningar
1 035
Senast: Misty Star
·
Avel Hej, Är totalt ny på det här med avel och är ju väldigt sent ute dessutom, men skulle gärna få lite åsikter angående mina tankar...
Svar
3
· Visningar
1 096
Senast: KickiH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp