Hingstval, svenskstammat!

Sv: Hingstval, svenskstammat!

Jag vet ett flertal som har varit mycket knepiga. Två på gränsen till lynnesfel/psykisk störning.

Jisses, hittills har jag aldrig stött på en häst som har en psykisk störning (oavsett stam), men det kanske är vanligare i dina kretsar eftersom du stött på ett flertal som är mkt knepiga/psykiskt störda?
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Jag vet ett flertal som har varit mycket knepiga. Två på gränsen till lynnesfel/psykisk störning.

Det går alltid att hitta hästar som blivit missförstådda oavsett stam.
Briar har många (procentuellt) avkommor ute på tävlingsbanan och jag har aldrig sett någon som uppfört sig illa.
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Det går alltid att hitta hästar som blivit missförstådda oavsett stam.
Briar har många (procentuellt) avkommor ute på tävlingsbanan och jag har aldrig sett någon som uppfört sig illa.

De här kommer inte ut på någon tävlingsbana.
Jag har hittills hört två duktiga proffsryttare rätt öppet säga att B:s avkommor är lite småknepiga, många av dem. En del funkar bra till tävling på högre nivå, andra inte. Det är inte direkt nerv det handlar om, utan att det bara blir kortslutning och sedan kan det gå hur som helst - explosion rakt upp eller lägga sig ner platt på marken. Det utan att någon satt press på dem eller varit osjysst. I ett fall var det ett sto som vägrade låta skötaren dra ut knopparna ur manen - hon blev direkt farlig. Inget psyke man önskar sig precis.
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

I ett fall var det ett sto som vägrade låta skötaren dra ut knopparna ur manen - hon blev direkt farlig. Inget psyke man önskar sig precis.

Håröm kan man vara utan att för den skull ha "lynnesfel/psykisk störning".

Ett sto på min gamla ridskola fick panik när någon rörde hennes man, det avhjälptes med att manen stubbades.
Det finns barn som i princip inte låter sig kammas (på grund av hårömhet) klassar du dem också som psykiskt störda?
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Håröm kan man vara utan att för den skull ha "lynnesfel/psykisk störning".

Ja, men om du hade sett den sammantagna bilden hade det kanske varit annorlunda. Jag ser ingen orsak att dra upp den här, utan jag nöjer mig med att konstatera att hon hade ett lynne som inte på något sätt lämpar sig för avel, och som fick mig att välja bort B som alternativ.

Det är en vacker syn att hästar alltid är hästar oavsett vad de har för gener, men ridning är en högrisksport och det finns ingen anledning att ta fram individer som inte funkar bland människor eller till det vi vill ha dem till. (Obs - nu säger jag inte att alla B.s avkommor blir sådana!) Att alla konstiga hästar är missförstådda tycker jag bara låter som ett önsketänkande, faktiskt.
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Tycker inte att vi avlar bakåt. Finns väldigt få riktigt svenskstammade individer kvar idag men Briar, Hermes, Okeanos och Tip Top är några exempel på att svenska avel står sig i stark internationell konkurens. Sen har det blivit poppigt i Sveirge att tro att allt utanför vårt lands gränser är så mycket bättre. Men det köper iaf inte jag.

Inte jag heller, bra skrivet. :bow:
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Nu har jag hittat hit:)
Har inte läst hela tråden så jag hoppas att jag inte svarat på det någon annan redan skrivit.

Jag rekommenderar Lambourghini. Har själv en åring efter honom med luftiga och spänstiga gångarter. Han rör sig bättre än sin mor som är efter Ceylon. Min unge är väldigt lättlärd och okomplicerad.

Skulle inte rekommendera Chirlon för jag tycker inte att Ceylon är en hingst man ska ha flera gånger i stammen och absolut inte för nära. De kan bli inkorrekta i benen men de kan också få alldeles för mycket humör för att det ska vara roligt.

Ditt sto har en välstammad far som sänktes till C p g a bristande nedärvning.
Morfar exporterades till USA där han gick svår dressyr.
Mormors far tävlades i svår hoppning och var mycket välstammad. Fadern en av de största trakehnerhingstarna på sin tid, modern ett av Sveriges bästa ston vars bästa avkomma var Ulla Håkansons Ajax.
Från mödernet kommer bl a hingsten Pegasus 424.
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Rambo - har egentligen aldrig tittat så mycket på honom, fått för mig att han
är för liten. Upptäckte dock att han är 165, högre än vad jag trodde alltså!
Någon som har koll på om han verkar ge litet?

Rambo ger genomsnittlig storlek, blup-index för mankhöjden ligger på -0,6, dvs hans avkommor blir i genomsnitt 0,6 cm mindre än genomsnittet för rasen (vilket väl är 165 cm, vad jag vet). Så han ger inte litet i allmänhet. Att just Hermes är liten torde väl bero på att han är linjeavlad på Urbino (Urbino har ett mankhöjdsblup på -5,3 cm). Men du har väl inte Urbino i ditt sto?

Annars, om du vill vara säker på att få upp storleken så skulle jag satsa på Okeanos eller Briar. Briar ger väldigt stort, och man kan ju anta att Okeanos gör likaledes.
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Rambo - har egentligen aldrig tittat så mycket på honom, fått för mig att han
är för liten. Upptäckte dock att han är 165, högre än vad jag trodde alltså!
Någon som har koll på om han verkar ge litet?

Jag har två Rambo-ston, den ena var 168 på 3-års, idag ett par cm över 170. Hon har en helsyster som också är närmre 170, om än inte riktigt lika stor. Modern var 164.

Den andra var 165 på 3-års, idag 167-168. Modern 163.
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Nej jag känner också att det lika väl kan gå åt skogen med Chirlon så därmed
går han bort.

Angående Lambourghini så verkar han helt klart intressant, det enda som egentligen
gör mig osäker är storleken.
Stoet har ju mycket litet bakom sig, och är liten själv.
Visst är det omöjligt att garantera storleken men det känns inte bra att chansa
och sedan stå där med en liten plutt på 160cm.

Men Lambourghini är en favorit och vad jag sett på Masses lambourghini avkommor
så är de helt klart av en typ som tilltalar mig!
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Stoet i sig självt är som sagt litet och har mycket litet bakom sig på mödernet.
Och jo hon har urbino i fjärde led på faderns sida.
Därmed känns både Rambo och Hermes som en chansning som är dömd att
misslyckas.
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Men vad har dina ston för storlekar bakom sig?

Stoet är 160cm själv, mamman 160, pappa 164, mormodern visserligen 167cm...
Men ja det känns som en för stor chansning, jag vill helst av allt inte ha en
avkomma under 165!
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Då har du inte mycket alternativ till Briar. Han är den enda svenskstammade hingsten där man vet säkert att han höjer mankhöjden något att tala om.
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

170-hästen: Mormor 162 , mormors mor 163, mormors far (Ceylon) 162, mormors morfar (Urbino) 157, morfar (Falleur) 167, morfars mor 162, morfars far 164.

167-hästen: Mormor 166, mormors mor 167, mormors far (Utrillo) 163, morfar (Caracas) 161, morfars mor ?, morfars far (Jovial) 163.

Tror det blev rätt :p
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Ditt sto har en välstammad far som sänktes till C p g a bristande nedärvning.
Ytterligare ett skäl för trådskaparen att inte ta Lambourgini - han är inte avkommebedömd ännu och riskerar att få ett C den dagen hans förvärvning ska granskas.

Briar däremot har redan sitt Elit - han har alltså både förvärvt sig (i Sverige och utomlands) och tävlat på högsta nivå själv.
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Med den blup han har och att det bara fattas någon enstaka bedömd avkomma för att få A-lappen tror jag knappast att han kommer sänkas utan höjas när årets avkommeresultat är medräknat.
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Jag VET, det är inte jätteaktuellt just nu men hästen kom precis hit och jag kan
inte låta bli att börja planera :angel:
Tilläggas bör att det här med avel på riktigt är helt nytt för mig så såga mig
inte längs med fotknölarna om jag tänker galet :D

Har fått låna ett 17-årigt underbart sött litet sto e.Trofé ue.Silvan
http://www.blup.se/sv-SE/horses/133740-la-troya-57-swb

En liten tjej på ca 160cm (minst 170 när man showar för nya kompisar dock :D)
Verkar ha ett trevligt och sansat temperament med möjligtvis lite nerv och
egen vilja, ingen döing ialf!
Har 3 tidigare avkommor varav en e.Akribori gick treårstest i år med gott resultat!
Kan luska ut omdöme osv om det är av intresse för hingstval.

Stoet själv fick vid stambokföring följande omdöme:

Typ: Feminin ädel något oharmonisk 8
Huvud,hals och bål: Vackert huvud, brant bog, låg bakom manken, toppigt kors
välmusklad skank(?) 7
Extremiter och rörelsernas korrekthet: välbenad från sidan, tillfredställande korrekt. 8
Skritt: energisk något kort 7
Trav: taktmässig markbunden 6
summa: 36

Största och första kravet på hingst är SVENSKSTAMMAD!
Där är jag nördigt bestämd på den punkten.
Så alltså, jag vill ha en multiavkomma med bra steg och som hoppar bra och är svenskstammad.
Den är väl främst tänkt som min framtida ridhäst men man vet aldrig vad som
händer så en hingst som ger en säljbar avkomma är ju ganska klokt.

Hingsten bör ge följande:
Jag vill ha en större avkomma än stoet.
Dock inget tungt vräkigt åbäke utan bara mer höjd!
Gärna något som förbättrar stoets steg.
En hingst med trevligt och bra temperament, vill bygga vidare på vad som verkar
vara ett trevligt temperament hos stoet.

Gärna lite förslag på äldre hingst där man kan se vad han nedärver på avkommorna!

Hingstar jag småtittat på lite och fallit för är Chirlon, Okeanos och Lamborghini.
Jag kanske är helt ute och cyklar så rätta mig kvickt om jag tänker fel!

Vad mer behöver ni veta för att hjälpa mig? :angel:
Rörigt inlägg men vad gör man inte när man blivit kär :love:


Nu måste även jag flika in med ett tips, Biggles - trevlig temperament och har lämnat en hel del multitalanger som kommer ut nu på banorna - fälttävlan och dressyr. Han lämnar även större avkommor.
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Lambos mamma var 169 vid inmätningen som treåring. Bellini däremot nedärvde "minusstorlek" enl blup.
Att Lambo skulle bli sänkt skulle iaf förvåna MEJ, tycker man sett många avkommeresultat som varit lovande, i synnerhet sett till att han inte är använd så väldigt mycket.
 

Liknande trådar

Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 679
Senast: Nafayette
·
Avel Jag hängde en del här på buke för några år sedan och när jag skulle betäcka mitt sto 2005 lärde jag mig massor här. Stoet dog tyvärr...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 690
Senast: dobbis
·
M
Avel Jag har ett connemarasto (stam finns här: http://www.allbreedpedigree.com/misty+star) som ska betäckas till våren/sommaren. Problemet är...
Svar
0
· Visningar
1 032
Senast: Misty Star
·
Avel Hej, Är totalt ny på det här med avel och är ju väldigt sent ute dessutom, men skulle gärna få lite åsikter angående mina tankar...
Svar
3
· Visningar
1 090
Senast: KickiH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp