Hingstval, svenskstammat!

Sv: Hingstval, svenskstammat!

Jag gillar som sagt också hennes stam :D

Det mesta du skrev hade jag koll på men inte att morsmors mormor också var
mormor till Pegasus och Langos, spännande fakta!

Angående Briar har jag hört att han ger lite skarpt temperament, stämmer det?
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Vet du något om 04:an?
Jag har inte fått veta mycket mer än namnet på honom så allt är av intresse!
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

För att vara 17 år har detta stoet inte så urdåliga index tycker jag som ändå är en stor blup-vän....
Troligen åker de dessutom upp en del efter årets körning med en bedömd avkomma.
Använd i stället siffrorna för att fundera över vad du behöver förbättra när du väljer hingst. T ex storlek, galoppen, kanske hoppningen? Ranka hingstar (på blup-sidan) efter den egenskap du vill bättra, du hittar flera av de som nämnts här som uppfyller dina krav och som visat med bedömda avkommor att de ger t ex bra galopp. Ranka sen efter nästa egenskap du vill bättra osv. Använd den infon tillsammans med all övrig för att sortera och lista tänkbara hingstar. Tycker du de för gamla, titta på deras söner (som inte hunnit bli avkommebedömda än)
Myket nöje!
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Jag VET, det är inte jätteaktuellt just nu men hästen kom precis hit och jag kan
inte låta bli att börja planera :angel:
Tilläggas bör att det här med avel på riktigt är helt nytt för mig så såga mig
inte längs med fotknölarna om jag tänker galet :D

Har fått låna ett 17-årigt underbart sött litet sto e.Trofé ue.Silvan
http://www.blup.se/sv-SE/horses/133740-la-troya-57-swb

En liten tjej på ca 160cm (minst 170 när man showar för nya kompisar dock :D)
Verkar ha ett trevligt och sansat temperament med möjligtvis lite nerv och
egen vilja, ingen döing ialf!
Har 3 tidigare avkommor varav en e.Akribori gick treårstest i år med gott resultat!
Kan luska ut omdöme osv om det är av intresse för hingstval.

Stoet själv fick vid stambokföring följande omdöme:

Typ: Feminin ädel något oharmonisk 8
Huvud,hals och bål: Vackert huvud, brant bog, låg bakom manken, toppigt kors
välmusklad skank(?) 7
Extremiter och rörelsernas korrekthet: välbenad från sidan, tillfredställande korrekt. 8
Skritt: energisk något kort 7
Trav: taktmässig markbunden 6
summa: 36

Största och första kravet på hingst är SVENSKSTAMMAD!
Där är jag nördigt bestämd på den punkten.
Så alltså, jag vill ha en multiavkomma med bra steg och som hoppar bra och är svenskstammad.
Den är väl främst tänkt som min framtida ridhäst men man vet aldrig vad som
händer så en hingst som ger en säljbar avkomma är ju ganska klokt.

Hingsten bör ge följande:
Jag vill ha en större avkomma än stoet.
Dock inget tungt vräkigt åbäke utan bara mer höjd!
Gärna något som förbättrar stoets steg.
En hingst med trevligt och bra temperament, vill bygga vidare på vad som verkar
vara ett trevligt temperament hos stoet.

Gärna lite förslag på äldre hingst där man kan se vad han nedärver på avkommorna!

Hingstar jag småtittat på lite och fallit för är Chirlon, Okeanos och Lamborghini.
Jag kanske är helt ute och cyklar så rätta mig kvickt om jag tänker fel!

Vad mer behöver ni veta för att hjälpa mig? :angel:
Rörigt inlägg men vad gör man inte när man blivit kär :love:

Lamborghini var den jag spontant tänkte på när jag läste ditt inlägg, så jag skulle gå på den linjen. Eller Rambo, som verkar lämna ganska ädla, nätta hästar, och det är ju en beprövad hingst där man vet vad han lämnar. Chirlon är jättefin, men det skulle vara mer linjeavel på Ceylon än vad jag skulle våga mig på med tanke på benställning och temperament.
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Att döma av den bild som finns på ditt sto verkar hon inte precis vara av dem gamla svenska typen, vilket t ex inte Trofé heller var. Dessutom hör hon till en av de numrerade stofamiljerna så att döma ut henne från avel genom den information som finns här går inte. Blup är ju ren statistik och den kan man inte ta som en sanning utan en vägledning.

Jag gillar själv svenska hingstar och har använt n hel del av dem som räknas upp här. Vad jag kan känna så här efter den info som finns så tror jag om de hingstar jag har lite mer insikt i följande till ditt sto.
Chirlon - är en bra och trevlig hingst som kan räknas som multi men jag tror inte han har rätt typ till ditt sto. Med mycket temperament. (försökte med honom förra året men fick tyvärr inte dräktigt)
Okeanos - multitalang, ger lite större avkommor (om jag ser till mina egna) men kan också ge lite vassare temperament. (har 2 avkommor och i år ett dräktigt sto efter honom)
Briar - är ju det han är även han multitalang och en mycket bra häst men med ännu mer vilja än sin bror Okeanos. Dock inte mer än att jag har dräktigt med honom själv i år. Så tänk på temperamentet här också. (ett sto dräktigt med honom)
Black Coffee - har hos mig gett ganska sena avkommor och ger inte så bra på hoppningen. Avkommorna hoppar gärna men har ingen medfödd teknik utan måste "lära sig" att hoppa. Lite försiktiga nästan blyga och känsliga men med lätt typ och mycket hög ridbarhet. Otroligt lätta när de väl förstår vad man vill att de ska göra, fast det kan ta ett tag innan de gör det. Han har gett bra storlek till mina avkommor. (har tre avkommor efter honom)
Lambourghini - är en multitalang gentleman själv men något känslig i sin mun. Ger trevligt temperament och lätta avkommor som är känsliga på ett positivt sätt. Enligt blup så ska han ge litet, vilket jag inte märkt på mina avkommor. Men det är nog något du får ta med i tankarna. Även enligt blup så ska han vara dressyr inriktad men alla mina hoppar mycket bra (jag har 7 avkommor efter honom)

Har två avkommor med Ceylon som morfar en efter Black Coffee och en efter Lambourghini
Här Coffee avkomman på treårs.
Belsebub3rstonoBatte050.jpg


Och här är Lambo avkomman på sin treårstest, bägge har samma mamma.
Lexus025.jpg


Lite olika modell på dem och Coffee avkomman är något större än sin bror.
 
Senast ändrad:
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Tack för tipset!
Nu förstår jag lite mer vad man ska titta efter för siffror.
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Är rädd att både Rambo och Hermes blir för litet :confused:
Ja det är väl kanske inte så lämpligt med linjeavel på Ceylon då?
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Tack för ett mycket givande svar!
Precis sådan info jag var ute efter :)

Dina två såg ju väldigt trevliga ut!
Lamborghini avkomman är definitivt av en typ som faller mig i smaken mer än
den andra.
Hur stora är de två samt mamman?
Hur är lambourghini avkomman i sättet?
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Mamman är stamboksförd som 162 cm.
Lambourghini avkomman är idag 6 år och ca 165 cm. Black Coffee avkomman är 4 år och växer för fullt var i juni 166 cm fram och något överbyggd.

Lambourghini avkomman är mycket snäll och lätthanterlig inte minst med tanke på att han är hingst fortfarande. Känslig och lyhörd för ryttaren är han också. Han tävlar i hoppning och har debuterat i 120 om jag inte har förstått det fel.
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Lambourghini låter ju då helt klart intressant, framförallt temperamentsmässigt
jämfört med de andra hingstarna.
Men så är det ju då storleken. Din Lambourghini avkomma är ju lagom men jag vill
absolut inte ha mycket mindre än så.
Bakom mitt sto är det ju ganska mycket litet också...
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Kan ju ge lite mer input om Lambo.
Här är en annan avkomma efter honom och ett helt annat sto e. Kaliber, 167 cm hög. Även denna bilden är från treårs då hon var 164 cm, idag ett år senare är hon omkring 167 cm. Hon har en helbror som är ett år äldre och som var 165 på treårs och 169 på kvalitén

Amazon029.jpg


Kom på att detta stoet faktiskt också har en syster efter Zephyr, som också har nämnts här. Skillnaderna mellan dem är:
- storleken Zephyr avkomman är bara ca 163 cm och 9 år, med andra ord färdigvuxen.
- temperamentet, Zephyr avkomman är mycket hårdare och inte minst envisare. Är nog den envisaste fölunge jag någonsin har haft. Hon var inte heller helt okomplicerad att rida in.
- Zephyr avkomman är klart grövre än Lambourghini avkomman, trots att hon är mindre. Dock är ingen av dem lika grova som deras mamma var.
 
Senast ändrad:
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Jag vill att du tänker på att Lambourghini endast tävlade som 4-åring (ev lite i hoppning som 5-åring också) och har sedan dess varit skadad (?).
Hur hans temperament verkligen är, är därför osäkert. Black Coffee har inte tävlats är och man kan fråga sig varför. Det finns dessutom risk för båda de hingstarna att de inte når upp till A den dagen de ska avkommebedömas.

Briar däremot har tävlat sig egenom unghästchampionaten vidare upp till den absoluta toppen internationellt och varit fräsch, arbetsvillig och kunnat slappna av när han rest runt på olika platser.
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Det där var saker jag inte visste, tack för upplysningen!
Skulle han alltså stått skadad sen 2002 :eek:
Eller har han inte gjort mer sen av andra anledningar?

Jag är dock orolig att det blir för mycket temperament med Briar.
Visst vill jag ha en bra ridhäst men inte något som blir för bra om ni förstår vad
jag menar.
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

När det gäller Lambourghini så är det väldigt banala skador som fastnat i boxen och liknade. Bara de att han haft oturen att de alltid har hänt precis när det varit dags för tävlingsbanan.
Black Coffee är precis som mina avkommor efter honom sen och har vuxit länge. Det i sin tur har lett till att det ju tar tid för honom att växa i sin kropp och komma i balans. Dessutom var han skadad i våras, vet dock inte hur det gått till.
När det gäller bröderna Briar och Okeanos så är de inte helt enkla men Okeanos är enligt stallpersonalen på Tullstorp något enklare än vad Briar var i samma ålder.
Ditt sto har skarpa blodslinjer så jag kan hålla med om att det är en chansning att lägga dessa bröder på henne när det gäller temperamentet Men när det gäller storleken och multi egenskaperna så är ju dessa två bröder väldigt bra. Allt beror ju på vad du själv vill ha ut av avkomman och vad du själv anser vara svårt temperament.
Störst chans för skogsmulle temperament får du nog med Rambo, störst avkomma med Briar/Okenos, hög samarbetsvilja med Lambourghini/Black Coffee.
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Jag är dock orolig att det blir för mycket temperament med Briar.
Visst vill jag ha en bra ridhäst men inte något som blir för bra om ni förstår vad jag menar.

Alla jag vet som har en Briar-avkomma är nöjda med deras temperament.
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Den enda som tilltalar mig av de förslag du fått är Okeanos! Jag har sett flera av hans avkommor till salu i Tyskland och de har varit jättefina elastiska hästar av bra typ!

Så där ligger min röst om någon undrar! ;)
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Puh nu snurrar det runt ännu mer i huvudet, tur att det inte är dags ännu på
ett tag!

Rambo - har egentligen aldrig tittat så mycket på honom, fått för mig att han
är för liten. Upptäckte dock att han är 165, högre än vad jag trodde alltså!
Någon som har koll på om han verkar ge litet?

Hermes går bort, han är på tok för liten tyvärr.

Lambourghini också där storleken som kanske spökar, i övrigt helt klart en kandidat!

Black Coffee nja jag vet inte, han tilltalar mig inte riktigt helt enkelt.
Känns som om Lambourghini är att föredra i såna fall.

När det gäller Okeanos/Briar så föredrar jag nog Okeanos... Får fundera lite på
temperamentet samt lära känna mitt sto lite bättre så jag vet hur hon är!
Har ju som sagt bara haft henne två dagar nu så svårt att säga ännu :angel:
Jag tror också att folk är nöjda med temperament på sina Briar avkommor, och
Okeanos avkommor för den delen.
Jag tror ju knappast det är något FEL på temperamentet, jag är mest rädd att
det kanske blir lite för mycket helt enkelt.
Vill inte ha en tuff och energisk tävlingsmaskin utan en trevlig individ med hög
ridbarhet. Hoppas ni förstår vad jag menar.
Vill ju för den delen inte ha en tråkig gunghäst!

Chirlon går väl bort, blir nog för mycket Ceylon och för mycket temperament.
 
Sv: Hingstval, svenskstammat!

Briar och Chirlon är mina favoriter, Båda är otroligt fina individer samt har jag bara sett fina avkommor:) och jag tycker att du som har stoet ska skita i att folk säger att du inte ska avla på henne, då du vill ha en fin allround häst och ingen tävlingsmaskin för då behöver inte stoet vara av topp modern modell och stam och ha hur bra resultat som helst. Ska själv lägga föl på min till nästa år med chirlon och hennes pappa är inte godkänd och hon är lite grov men vad spelar det för roll om hästen är lite grövre eller lite äldre i modellen? dom håller mycket bättre om man rider dom rätt än vad tanpetar hästarna gör, själv skulle jag aldrig använda en tysk hingst då jag har dålig erfarenhet av deras avkommor då deras avkommor bara går sönder. Svenskt är bäst:)
 

Liknande trådar

Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 679
Senast: Nafayette
·
Avel Jag hängde en del här på buke för några år sedan och när jag skulle betäcka mitt sto 2005 lärde jag mig massor här. Stoet dog tyvärr...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 690
Senast: dobbis
·
M
Avel Jag har ett connemarasto (stam finns här: http://www.allbreedpedigree.com/misty+star) som ska betäckas till våren/sommaren. Problemet är...
Svar
0
· Visningar
1 032
Senast: Misty Star
·
Avel Hej, Är totalt ny på det här med avel och är ju väldigt sent ute dessutom, men skulle gärna få lite åsikter angående mina tankar...
Svar
3
· Visningar
1 090
Senast: KickiH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp