Hingstval till sto e. Ceylon-Jazz-Niarchos

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cimone
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 3 385
C

Cimone

Tänkte be om lite hjälp och synpunkter från er som är mer insatta i dagens hingstar än vad jag känner mig just nu.
Födde upp hästar på tidigt -90tal, men har nu inget grepp om hingstarna längre...

Vi har ett sto, som min dotter tävlar i hoppning. Hon är en riktig kanonläromästare och betyder väldigt mycket för oss. I ärlighetens namn handlar det väl lite om betäckning i sentimentalt syfte, dvs vi vill så gärna ha kvar henne och enda chansen att kunna det, är att hon så att säga "gör nytta" även efter avslutad tävlingskarriär.
Det är med andra ord inget sto jag skulle köpa i rent avelssyfte pga i mitt tycke vissa brister.
Men å andra sidan har hon faktiskt en del kvaliteter värda att ta reda på också.
Kom med tankar och idéer!

De svagheter jag kan tycka att hon har är att hon är liten och nätt, ca 160 cm, har liten galopp och har svårt att räcka till i större klasser.
Väldigt nätt och söt men ger ett lite klent intryck, lite lågställd tror jag. Lite skarp och nervös i temperamentet. Var tydligen en buse i yngre dagar och blev inriden först vid 7 års ålder...
Stammen vet jag inte heller om den är bra? Ceylon gillar jag, men vet inte så mycket om resten.

Hennes fördelar är framförallt hennes sundhet och hållbarhet! Trots sina 17 år har hon aldrig varit sjuk eller halt i hela sitt liv! Korrekta ben, som är torra och gallfria och kanonhovar. Ingen tror att hon är 17, får ofta positiva kommentarer om hennes ben vid vet.bes.
Hon har även en underbar inställning och kämparglädje vid hoppning, älskar verkligen att tävla och är supernöjd när hon får stå på prisutdelning.
Väldigt kvick och vändbar, speedhäst. Mkt god benteknik, river mkt sällan.
Har startat nat. 130 med två riv, annars placeringssäker i 120.
Klok och säker i terräng, hoppar alla typer av hinder, ej tittig. Gått deb fältävlan felfritt.

Räcker hennes fördelar för att ta föl på henne tycker ni?
Syftet med fölet är att det ska bli en kapabel hopphäst med gott temperament.
Sundhet och benställning vill jag gärna behålla men önskar att avkomman blir större än mamman, gärna runt 165 cm.
Mamman har bra skritt o trav, men galoppen behöver förbättras.

Så vad har ni för hingstförslag?

(Önskar jag hade kunnat klara av att lägga in en bild på henne...ska se om jag kan lista ut det..)

Sv: Hingstval till sto e. Ceylon-Jazz-Niarchos

Nog kan man sätta henne i avel, skulle jag säga. Om jag skulle spana lie pa hingstar sa kanske Cortus, Ludwigs Champion (fast där vet man ju inte vad han lämnar än) eller Camaro M (om det inte blir för skarpt). Sen finns det ju en massa hingstar pa importsperma ocksa, har dalig koll pa dem.

Hon har ju en tidigare avkomma f 97, finns det kanske chans att titta pa den? För da kan du ju se lite mer om vad hon lämnar.

Mödernet är vad jag kan se helt trevligt, med diplomston och elitston och en del prestation bland syskonen. Flyinge Ferlin, t ex.

Senast ändrad:

Det enda jag vet om hennes avkomma är att han exporterats till Danmark.
Det var roligt och intressant att höra att mödernet verkar bra. Hon tillhör stofam. 13. Vilka är diplom- resp. elitston? Kan jag gå in och kolla det någonstans? Har inga stamböcker hemma.
Tack för all info och tips!

Jag skulle fundera på Briar.
Han lämnar ofta stort och har bra både hopp och gång, högrest också.

Jazz kom från samma möderne som Hip Hop men lämnade inte så mycket intressant.

Niarchos blev omkring 30 år ochhar lämnat ovanligt många avkommor som blivit väldigt gamla. Det gjorde Ceylon också så bli inte förvånad om ditt sto uppnår en aktningsvärd ålder;)
Hans pappa Polarstern var reservhäst i tyska fälttävlanslaget vid OS -52. Mamma Diana 3787 var ett fantastiskt sto som lämnade ett tiotal stamboksförda döttrar och tre godkända hingstar. Herrscher e Heristal exporterades till Tyskland som tvååring och hans son Amor exporterades till Holland och blev oerhört framgångsrik där. Amor var morfar till Electro och Amors son Zuidpool är far till Tinkas Boy.

Jag är imponerad av allas kunskaper. Tack för att ni delar med er!

Briar hade jag kunnat tänka mig. Vad menar ni med eldfängt? Blir det för mkt temperament eller?

Har själv funderat lite på Feliciano. Vad tror ni om det?
Fortsätt gärna att komma med hingstförslag.

Jag har själv ett sto efter Ceylon som har en tvååring efter Feliciano. Han har ett underbart temperament, lätthanterlig och vaken men inte det minsta orolig.

Många avkommor till Ceylon kan vara temperamentsfulla, jag har träffat både elaka och oroliga, så därför skulle jag inte våga lägga Briar på en Ceylondotter.

Varför har Briar fått det ryktet?

Jag har inte hört att han skulle ge svåra avkommor.

Jag är imponerad av allas kunskaper. Tack för att ni delar med er!

Briar hade jag kunnat tänka mig. Vad menar ni med eldfängt? Blir det för mkt temperament eller?

Har själv funderat lite på Feliciano. Vad tror ni om det?
Fortsätt gärna att komma med hingstförslag.

Feliciano är ju känd för att lämna lugna och stabila avkommor. Men jag vet inte om han är riktigt rätt med tanke pa vad du vill förbättra hos ditt sto - han ger inte sa bra typ, och galoppen ger han bara snäppet bättre än genomsnittet för rasen.

Briar kan lämna skarpt och lite nervigt, och just i kombinationen med Ceylon skulle det kunna bli lite mycket. Jag har ridit en Briar-Trofé, och där blev det precis rätt, men en ganska hard dam, som krävde att man höll henne under tummen för att inte ta över.

Varför olika hingstar får olika rykten om sig är svårt att säga men det finns gott om dem.
Själv har jag ett sto som är efter National Zenith XX, som inte har det bästa ryktet och sedan Ceylon som ju inte heller har jätte bra rykte om sig. I år fick hon ett föl efter Okeanos (Briars bror) som något så otroligt lugn och stabil. Inte mycket som kan rubba henne, ja fölet alltså.
Detta stoet har jag i år betäckt med Sandakan som inte heller har något bra rykte. I det fallet åkte jag helt enkelt till Flyinge och tittade på honom. Han var mycket trevlig, hingstig men absolut inte dun på något sätt.

Varför olika hingstar får olika rykten om sig är svårt att säga men det finns gott om dem..

Kanske för att folk träffat deras avkommor?:idea:

Mitt intryck av Briarhästarna är att de är ganska tuffa mentalt, man maste halla dem under tummen lite. Inga mjukisar alltsa, utan rätt harda i huvudet, och en del nerv och vilja. Det betyder ju inte att hästen inte kan vara trygg i sig själv och stabil.

Sen blir ju inte alla avkommor efter en hingst likadana, men det kan ju finnas vissa likheter mellan dem.

Att en häst är hård är ju inte samma sak som att den är dålig. Det är hantering som gör om en häst blir svår eller inte. Men sedan finns ju de som verkar kunna ge mentala defekter De är ju de hingstarna som borde ha dåligt rykte. Övriga hänger helt på människorna som ska hantera dem.

Men ingen har väl sagt att Briar skulle ge daligt psyke? Jag tycker absolut han ska vara i avel! Hästen jag red tycker jag snarast hade exemplariskt psyke, mentalt stabil och väldigt trygg i sig själv. Som med allt annat kan det ju bli för mycket av det goda, eller precis rätt. Men om man nu lägger skarpt pa skarpt pa skarpt sa är det ju bra om man atminstone vet om det.

Jag tycker nog inte att det är fel om dom är lite hårda, men dumma, nej tack!

En häst som Briar som ändå går dressyr på högsta nivå och presterar som han gör, måste ju faktiskt vara samarbetsvillig, jag tvivlar på att man når dom resultaten annars.
Och dessutom lite egen vilja (som man måste få med sej) för att det verkligen ska bli det där extra.

Har för övrigt haft en riktigt trevlig fölis e.Briar som var urtrevlig att hantera.
Har också en Biggles tjej som förvisso har lite humör ibland(ridmässigt), men är ruskigt trevlig i all hantering och även ridning.

Och appropå Sandakan så har visst SG slutat rida honom. MJ ska rida honom istället.

En häst som Briar som ändå går dressyr på högsta nivå och presterar som han gör, måste ju faktiskt vara samarbetsvillig, jag tvivlar på att man når dom resultaten annars.
Och dessutom lite egen vilja (som man måste få med sej) för att det verkligen ska bli det där extra.

Jag har aldrig hört att hans avkommor inte skulle vara samarbetsvilliga. Har du?

Vilja och hardhet kan det bli för mycket av, i mitt tycke. Om man kan ga ed pa att fölungen garanterat kommer ga svar klass är det kanske inget problem, med vad händer om den räcker till lättklass, men är sa tuff och viljestark att bara svarklassryttare klarar av den?

Eftersom nu stoet är efter Ceylon sa skulle inte jag lägga pa ännu mer nerv, vilja och hardhet där.

Jahapp;)
Men om nu Briar blir för eldigt så får hon ju ta sonen!

Biggles verkar ha lämnat många avkommor som är trevliga att ha å göra med. (har tom en egen tråd)
Mamman till mitt sto var mer den nerviga typen och Bigglestjejen har verkligen fått ett hårdare huvud på ett positivt sätt.

Ger också bra storlek och hopp (och gång)

Jahapp;)
Men om nu Briar blir för eldigt så får hon ju ta sonen!

Biggles verkar ha lämnat många avkommor som är trevliga att ha å göra med. (har tom en egen tråd)
Mamman till mitt sto var mer den nerviga typen och Bigglestjejen har verkligen fått ett hårdare huvud på ett positivt sätt.

Ger också bra storlek och hopp (och gång)

Nja, Biggles hoppade själv för 7 8 pa sitt bruksprov, och har inte jättehöga blup-siffror pa hoppningen heller, sa jag skulle inte använda honom för att fa fram en hopphäst, da är nog pappa Briar ett bättre val. Och han passar kanske mindre bra av andra anledningar.

Liknande trådar

Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 675
Senast: Jealle
·
Avel Hej Buke! Jag skulle jättegärna vilja veta vad alla kloka, kunniga människor här inne på avelsforumet har för idéer gällande hingstval...
Svar
11
· Visningar
2 110
Senast: fridshem
·
Avel Lite spin-off på den mest kompletta hingsten-tråden som jag smygläst ett tag, men att blanda hopp- och dressyrblod känns närmast tabu... 2 3
Svar
44
· Visningar
6 173
Senast: Karoliten
·
Avel Kommer med stor sannolikhet betäcka mitt 4-åriga sto i år för att ge henne en lång läketid efter en vrickning i hagen som inte vill ge...
Svar
0
· Visningar
977
Senast: Linn_H
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka