Hingstvalsfunderingar inför 2019

Är det någon som har tips på en dressyrhingst som passar ett sto med liggande veka kotor? Jag vill ha en topphingst gångartsmässigt åt henne som får upp storleken. Hon har fantastiskt psyke som hennes första föl verkar ha fått och hopphärstamning så jag kan välja ganska fritt bara benen är korrekta.
 
För den som letar hopphingst med goda gångarter så kommer Niveau att vara i svensk avel i år!
Önskar att jag hade ett sto som passar till honom.
Jag ska ta niveau till mitt ena sto. Jag undrar om någon vet hur han nedärver storlek? Stoet fick ett föl 2015 efter hans son RHC och den blir bara strax över 160 cm.
 
Är det nån som vet vad coupe de couer passar till för ston? Har hört att hansjälv var väldigt svår på tävling bla sen funderar jag lite vad Orlando lesprit ger för avkommor har fått lite förslag bla på dom men även lite andra hingstar vill ha en med egna prestationer och helst avkommor som visat sig då stoet är 3
 
Är det någon som har tips till mitt sto? Född 2015, ca 162 cm i mankhöjd med stammen Hermes-Belamour. Fin front men lite länge modell i kroppen. Stoet visades som föl med 8, 7, 8.5 på gångarter som inte förändrats nämnvärt. Har lättare för samling än påskjut. Fick ett superfint föl efter Zafferano i år. Stoet är bara insutten men har ett fint temperament och är väldigt lättsam. Hade egentligen tänkt rida igång henne nu så har inte alls tänkt på något hingstval, men pga att min kropp behöver mer tid att läka känns ny betäckning som ett smart val.
20190426_160405.jpg
 
Är det någon som har tips till mitt sto? Född 2015, ca 162 cm i mankhöjd med stammen Hermes-Belamour. Fin front men lite länge modell i kroppen. Stoet visades som föl med 8, 7, 8.5 på gångarter som inte förändrats nämnvärt. Har lättare för samling än påskjut. Fick ett superfint föl efter Zafferano i år. Stoet är bara insutten men har ett fint temperament och är väldigt lättsam. Hade egentligen tänkt rida igång henne nu så har inte alls tänkt på något hingstval, men pga att min kropp behöver mer tid att läka känns ny betäckning som ett smart val.

Vad skulle du vilja förbättra i avkomman?

Bara baserat på stammen är jag sugen att föreslå Liberace for U, men han är tyvärr tillfälligt ur avel.
 
Vad skulle du vilja förbättra i avkomman?

Bara baserat på stammen är jag sugen att föreslå Liberace for U, men han är tyvärr tillfälligt ur avel.

Ja, det var synd att han skadade sig! Hoppas att han återhämtar sig fort.

Är egentligen väldigt nöjd med mitt sto också, men mer uttryck i gångarterna är önskvärt. Hon är liksom lite "lagom" i allt. Sen är det svårt att veta vad hennes framtid blir med mer utbildning. Tror hon har mer gång än vad hon visar nu.

Är väldigt förtjust i Sibelius men är rädd att avkomman blir för liten. Perfekta mankhöjden skulle vara runt 164-67 cm.
 
Ja, det var synd att han skadade sig! Hoppas att han återhämtar sig fort.

Är egentligen väldigt nöjd med mitt sto också, men mer uttryck i gångarterna är önskvärt. Hon är liksom lite "lagom" i allt. Sen är det svårt att veta vad hennes framtid blir med mer utbildning. Tror hon har mer gång än vad hon visar nu.

Är väldigt förtjust i Sibelius men är rädd att avkomman blir för liten. Perfekta mankhöjden skulle vara runt 164-67 cm.

Man skall ju inte döma höjd från unghästar, men jag tycker inte Sibelius avkommor verkar bli små. Har ett par bekanta som har efter honom, och deras avkommor är inte mindre än dina syskon komna ur större hingstar. Jag hade nog ändå inte velat chansa, men mitt avelsmål är hästar på 168-170 så den åsikten baseras på det.
Om man tänker blodsmässigt går B-blod väl ihop med Rubinstein och Donnerhall. Har du tänkt något på Suarez? Han har Rotspon gemensamt med Sibelius, men mer D där bakom, och han bör inte förvärva sig litet. Fadern Sezuan där ger mer gest i gången.
 
Ja, det var synd att han skadade sig! Hoppas att han återhämtar sig fort.

Är egentligen väldigt nöjd med mitt sto också, men mer uttryck i gångarterna är önskvärt. Hon är liksom lite "lagom" i allt. Sen är det svårt att veta vad hennes framtid blir med mer utbildning. Tror hon har mer gång än vad hon visar nu.

Är väldigt förtjust i Sibelius men är rädd att avkomman blir för liten. Perfekta mankhöjden skulle vara runt 164-67 cm.
Jag pratade med en som har en 1-åring e Sibelius igår och den blir normalstor trodde hon. Rosevelt lämnar sällan litet.
 
[
Man skall ju inte döma höjd från unghästar, men jag tycker inte Sibelius avkommor verkar bli små. Har ett par bekanta som har efter honom, och deras avkommor är inte mindre än dina syskon komna ur större hingstar. Jag hade nog ändå inte velat chansa, men mitt avelsmål är hästar på 168-170 så den åsikten baseras på det.
Om man tänker blodsmässigt går B-blod väl ihop med Rubinstein och Donnerhall. Har du tänkt något på Suarez? Han har Rotspon gemensamt med Sibelius, men mer D där bakom, och han bör inte förvärva sig litet. Fadern Sezuan där ger mer gest i gången.

Suarez är helt klart intressant! Han var en stark kandidat förra året men Zafferano kändes som ett säkrare kort då. Är inne på Franklin och Quarterhit också. Hade varit lättare om det inte fanns så många fina hingstar:D:confused:
 
[

Suarez är helt klart intressant! Han var en stark kandidat förra året men Zafferano kändes som ett säkrare kort då. Är inne på Franklin och Quarterhit också. Hade varit lättare om det inte fanns så många fina hingstar:D:confused:

Quaterhit kräver välbenade ston med starka kotor, god skritt och god bärighet. Jättefin hingst för det passande stoet 👌
Franklin bör användas på trygga, lättsamma individer av normal längd och okej frambensställ. Vi har en Franklin ur en mycket trevlig (lätthanterlig) stostam, och när han är trygg är han en gosig ängel, men när han inte är trygg är han inget för gemene man att hantera. Han är rädd för främlingar och extremt känslig för kroppsspråk, samt har nära till försvar. Och just att de är känsliga och utagerande är typiskt för avkommorna, de är inte lämpliga hästar för den genomsnittliga amatören. Vill inte avråda då jag är väääldigt nöjd med Frank, och faktiskt inte vet något om ditt sto, men man bör ha ett möderne som är attraktivt för lite mer avancerade köpare.
 
Jag har varit i kontakt med Lövsta angående Liberace for U och deras svar var att han förhoppningsvis ska vara tillbaka i avel i slutet av maj.
 
Vi har en Franklin ur en mycket trevlig (lätthanterlig) stostam, och när han är trygg är han en gosig ängel, men när han inte är trygg är han inget för gemene man att hantera. Han är rädd för främlingar och extremt känslig för kroppsspråk, samt har nära till försvar. Och just att de är känsliga och utagerande är typiskt för avkommorna, de är inte lämpliga hästar för den genomsnittliga amatören. Vill inte avråda då jag är väääldigt nöjd med Frank, och faktiskt inte vet något om ditt sto, men man bör ha ett möderne som är attraktivt för lite mer avancerade köpare.

Jag får lite samma känsla när det gäller quaterhit. Eller vad tror du?
Dock en jätte fin hingst!
 
Jag får lite samma känsla när det gäller quaterhit. Eller vad tror du?
Dock en jätte fin hingst!

Franklins brukar vara väldigt känsliga för beröring, och det intrycket har jag inte fått av den andres avkommor. Tittar man på blodet bakom pekar Quaterhits mot en lite modigare, tåligare häst. Hans avkommor är så pass unga att det också är svårt att utvärdera dem på samma sätt som man kan med Franklins ättlingar, men nej jag hade inte väntat mig samma sorts känslighet från honom, även om det nog kan vara hett.
 
Franklins brukar vara väldigt känsliga för beröring, och det intrycket har jag inte fått av den andres avkommor. Tittar man på blodet bakom pekar Quaterhits mot en lite modigare, tåligare häst. Hans avkommor är så pass unga att det också är svårt att utvärdera dem på samma sätt som man kan med Franklins ättlingar, men nej jag hade inte väntat mig samma sorts känslighet från honom, även om det nog kan vara hett.

Blev lite tokigt när jag citerade hela inlägget. Menade kanske mer den delen att de är lite mer lämpade för ”proffsen”?

Tycker det är jätte intressant att lösa om dina tankar kring hingstarna:)
 
Quaterhit kräver välbenade ston med starka kotor, god skritt och god bärighet. Jättefin hingst för det passande stoet 👌
Franklin bör användas på trygga, lättsamma individer av normal längd och okej frambensställ. Vi har en Franklin ur en mycket trevlig (lätthanterlig) stostam, och när han är trygg är han en gosig ängel, men när han inte är trygg är han inget för gemene man att hantera. Han är rädd för främlingar och extremt känslig för kroppsspråk, samt har nära till försvar. Och just att de är känsliga och utagerande är typiskt för avkommorna, de är inte lämpliga hästar för den genomsnittliga amatören. Vill inte avråda då jag är väääldigt nöjd med Frank, och faktiskt inte vet något om ditt sto, men man bör ha ett möderne som är attraktivt för lite mer avancerade köpare.

Verkligen, verkligen superintressant! Guld värt med insiderinformation. Har hört just om hans känsliga avkommor men aldrig uppfattat att det var på den nivån. Nån gång ska jag ha en Franklin men inte på just detta stoet :up:
 
Blev lite tokigt när jag citerade hela inlägget. Menade kanske mer den delen att de är lite mer lämpade för ”proffsen”?

Tycker det är jätte intressant att lösa om dina tankar kring hingstarna:)

Aha, jo det kan nog vara så. Quaterback brukar inte ge kattungar, och du har Sandro där bakom. Sen är Quaterhit dubblas på Poesie och därmed Brentano II vilket har gjort positiv saker för ridbarheten, men ja det kommer nog komma en hel del avkommor lämpade endast för duktiga amatörer och proffs. Tror inte det är i klass med Franklin dock, hingsten själv är betydligt mer avspänd och världsvan.
 
Verkligen, verkligen superintressant! Guld värt med insiderinformation. Har hört just om hans känsliga avkommor men aldrig uppfattat att det var på den nivån. Nån gång ska jag ha en Franklin men inte på just detta stoet :up:

Är lite sugen på en till, men ur Sack x Amiral stoet - tror den nervstyrkan med Franklin's positiva egenskaper kan bli något helt fantastiskt.
 

Liknande trådar

Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 188
Senast: Teilani
·
Övr. Katt Nästa helg ska vi sannolikt hämta hem en ny familjemedlem, en omplacering av en 9-årig ragdoll. Jag och min man har gått i kattplaner...
2
Svar
37
· Visningar
2 401
Senast: cherie
·
Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2
Svar
37
· Visningar
2 162
Senast: Tonto
·
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 703
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp