Hingstvalsfunderingar inför 2019

Ja D’avie är inte så dum kandidat egentligen men det känns lite omständigt att behöva åka till Danmark. Jag är lite dåligt insatt vad som gäller när de inte är godkända i SWB, skickas det således inget till Sverige? Eller görs det ändå ibland och man då isf får registrera i annat förbund än SWB? Men om man inseminerar i DK får man regga i SWB?

Har även blivit förtjust i unga Janeiro Platinum är den inte heller godkänd i SWB? I så fall av vilken anledning? :)
Om du betäcker i Danmark blir det en moderlivsimport och då får du regga i SWB. Men det funkar inte om du importerar sperman utan då måste du regga i DWB. Vet inte varför Janeiro Platinum inte är godkänd men tror det är ett par uppfödare här i Sverige som har dräktigt med honom. Jag hade dock valt D'Avie före honom rent gångartsmässigt, men JP är väldigt fin och verkar lämna vitt av det lilla jag sett av hans avkommor :).
 
@smulan87 Man behöver inte åka till Danmark för att betäcka med D'avie. Det går utmärkt att beställa som vanligt, men avkomman får reggas i DV/Old för att få godkända papper. Old åker ut och kan kolla på/stamboksföra stoet samtidigt som de kommer och kollar på fölungen, medan DV får man själv ombesörja att registrera stoet. Kommer inte inte ihåg exakt hur det går till, men sist jag kollade var Old det enklare alternativet.
Janeiro har ett godkänt 35-dagarstest I ryggen och är stamboksförd i SWB så det är bara att lösa ett-sto på honom. Jag vill personligen inte ha in UB40 i stallet, men det är bara en åsikt.
 
Senast ändrad:
@smulan87 Man behöver inte åka till Danmark för att betäcka med D'avie. Det går utmärkt att beställa som vanligt, men avkomman får reggas i DV/Old för att få godkända papper. Old åker ut och kan kolla på/stamboksföra stoet samtidigt som de kommer och kollar på fölungen, medan DV får man själv ombesörja att registrera stoet. Kommer inte inte ihåg exakt hur det går till, men sist jag kollade var Old det enklare alternativet.
Janeiro har ett godkänt 35-dagarstest I ryggen och är stamboksförd i SWB så det är bara att lösa ett-sto på honom. Jag vill personligen inte ha in UB40 i stallet, men det är bara en åsikt.
Nu blir jag givetvis jättenyfiken på varför du inte vill ha in UB40? Är själv inte alls bekant med namnet men antar att du grundar din åsikt på något. :D
 
Nu blir jag givetvis jättenyfiken på varför du inte vill ha in UB40? Är själv inte alls bekant med namnet men antar att du grundar din åsikt på något. :D

Hot hot hot, och dumb dumb dumb :p Kombinationen av Jazz och Michelangelo ger mig lite rysningar (på helt fel sätt) och så tycker jag han avlar ojämnt - ofta med en mekanik som inte tilltalar. Ingen Grand Prix sire direkt.
 
Har en Michelangelo-ättling i stallet som rent ut sagt är helt blåst och självbesatt :rofl: Vi ber till högre makter att allt annat ridbart blod i henne skall "vinna" i längden och att hon inte skall bli en egensinnig rodeohäst. Flera äldre och världsvana uppfödare har uttalat sig om Michelangelo som en vacker, oridbar idiot. Kombinera med Jazz som ofta är fantastiska men veka, rädda och reaktiva som tusan, och JAG blir i alla fall riktigt nervös.
 
@smulan87 för att få regga fölet i DV med "gröna" papper så måste stoet visas på "hoppekåring" (stoutställning i regi av DV) innan fölningen. Så det är lite bökigt, säkert smidigare med Old om du inte skulle ha ett färdigkårad DV sto.
 
Har en Michelangelo-ättling i stallet som rent ut sagt är helt blåst och självbesatt :rofl: Vi ber till högre makter att allt annat ridbart blod i henne skall "vinna" i längden och att hon inte skall bli en egensinnig rodeohäst. Flera äldre och världsvana uppfödare har uttalat sig om Michelangelo som en vacker, oridbar idiot. Kombinera med Jazz som ofta är fantastiska men veka, rädda och reaktiva som tusan, och JAG blir i alla fall riktigt nervös.

Vi har en Michelino(e. Michelangelo)-häst i stallet och han är nog temperamentsmässigt det värsta jag vet. Absolut noll "will to please" - otrevlig och tar lätt överhanden om han får chansen. Nästan omöjlig att rida på, stannar gärna och sparkar efter andra hästar och beter sig allmänt vidrigt. Jag skulle aldrig vilja ha det blodet i min häst.
 
Vi har en Michelino(e. Michelangelo)-häst i stallet och han är nog temperamentsmässigt det värsta jag vet. Absolut noll "will to please" - otrevlig och tar lätt överhanden om han får chansen. Nästan omöjlig att rida på, stannar gärna och sparkar efter andra hästar och beter sig allmänt vidrigt. Jag skulle aldrig vilja ha det blodet i min häst.

Har hört samma ang. Michelino, fanns en godkänd hingst e. honom i Norge för några år sedan men vad jag minns blev den kastrerad efter några fölårgånger...
 
I år ska jag slå till igen, med ET på hopphästen vars mor jag förlorade med en månad kvar till bf för 2 år sen. Har ju även haft mormor och fött upp ett par syskon till denna så vissa saker vet jag.
Lite raka framben i galopp, något långa ryggar och raka bakben. Hopphästen har dålig teknik fram men är fantastisk bak med mkt säker taxering. Är dessvärre överrörlig så hon skadar sig lätt då hon även är lite yr i bollen och rätt flyktbenägen :angel:
Jag har därför tittat på hingstar med bra stolinjer bakom och som är bra i psyket samt med bra framben. Just nu Crown Z, Checkter och sen fanns Casanova Hästak med ett tag men jag vet inte, är inte sugen på honom av ngn anledning. Tänker antingen gammal beprövad eller ung och oprövad!
 
I år ska jag slå till igen, med ET på hopphästen vars mor jag förlorade med en månad kvar till bf för 2 år sen. Har ju även haft mormor och fött upp ett par syskon till denna så vissa saker vet jag.
Lite raka framben i galopp, något långa ryggar och raka bakben. Hopphästen har dålig teknik fram men är fantastisk bak med mkt säker taxering. Är dessvärre överrörlig så hon skadar sig lätt då hon även är lite yr i bollen och rätt flyktbenägen :angel:
Jag har därför tittat på hingstar med bra stolinjer bakom och som är bra i psyket samt med bra framben. Just nu Crown Z, Checkter och sen fanns Casanova Hästak med ett tag men jag vet inte, är inte sugen på honom av ngn anledning. Tänker antingen gammal beprövad eller ung och oprövad!
Crusader Ice...?
 
@grimman Hästaks Kannando är en sån där hopphingst jag gillar som tusan fastän jag är dressyrnisse :D. Modellen är supermodern med långa ben, härlig galopp och ett superfint avstamp. Frambenen hänger möjligen lite än, men det är väl för att han knappt tar i och kliver bara över hinderna.
 
Crusader Ice...?
Vad jag fått höra från hoppfolk är att Crusador Ice har rätt mkt humör. Med tanke på vad mitt sto har bakom sig så vågar jag inte även om jag förälskade mig i honom första gången jag såg honom...
Gillar Kannando och han hissar upp frambenen rätt bra ändå men enligt Horsetelex så finns det inte speciellt mkt prestation på stosidan bakom honom och det är något jag skulle önska.
 
Vad jag fått höra från hoppfolk är att Crusador Ice har rätt mkt humör. Med tanke på vad mitt sto har bakom sig så vågar jag inte även om jag förälskade mig i honom första gången jag såg honom...
Gillar Kannando och han hissar upp frambenen rätt bra ändå men enligt Horsetelex så finns det inte speciellt mkt prestation på stosidan bakom honom och det är något jag skulle önska.

Om du gillar Crusader Ice så tycker jag du ska kolla på Cabachon även om han inte har CIs superfina möderne
 
Jag har ju ännu inte bestämt mig för hingst(ar) i år... :o Har velat lägga rent fbl på 02-an (för att göra en framtida fälttävlanshäst åt mig själv), men nu dök det upp en 3-års hingst e. Fly Society xx/Gribaldi som ska visas på NWBs hingstekåring/bruksprov i helgen, som känns spännande..... 🤔 Jag har varit sjukt förtjust i Fly Society sedan jag såg honom i Herning 2008, och även varit inne på tanken om Totilas/Gribaldi till det aktuella stoet någon gång i framtiden.

Såå... om den blir godkänd kanske jag har ännu en till kandidat! :angel: :rofl:
 
Jag har ju ännu inte bestämt mig för hingst(ar) i år... :o Har velat lägga rent fbl på 02-an (för att göra en framtida fälttävlanshäst åt mig själv), men nu dök det upp en 3-års hingst e. Fly Society xx/Gribaldi som ska visas på NWBs hingstekåring/bruksprov i helgen, som känns spännande..... 🤔 Jag har varit sjukt förtjust i Fly Society sedan jag såg honom i Herning 2008, och även varit inne på tanken om Totilas/Gribaldi till det aktuella stoet någon gång i framtiden.

Såå... om den blir godkänd kanske jag har ännu en till kandidat! :angel: :rofl:

Center Divider xx har lämnat väldigt snygga fullblod tidigare men kanske inte de snabbaste. Jag är intresserad av honom.
 

Liknande trådar

Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 188
Senast: Teilani
·
Övr. Katt Nästa helg ska vi sannolikt hämta hem en ny familjemedlem, en omplacering av en 9-årig ragdoll. Jag och min man har gått i kattplaner...
2
Svar
37
· Visningar
2 401
Senast: cherie
·
Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2
Svar
37
· Visningar
2 162
Senast: Tonto
·
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 703
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp