Bukefalos 28 år!

Hingstvalsfunderingar inför 2020

Fetcher funkade på skick förra året. Jag tror hans problem varit att de inte kunnat skicka på helger, nu med nya slingan funkar det bättre.
Jag använde honom 2017 tror jag det var. Då hämtade jag ändå själv och vi seminerade direkt, då låg motiliteten på typ 60%. Dock rekommenderar jag honom varmt, dels är hingsten jättefin och sen är de som har stationen himla trevliga.
 
Jag använde honom 2017 tror jag det var. Då hämtade jag ändå själv och vi seminerade direkt, då låg motiliteten på typ 60%. Dock rekommenderar jag honom varmt, dels är hingsten jättefin och sen är de som har stationen himla trevliga.

Men hur var dräktigheten? Motilitet är ett ganska ointressant begrepp i min värld.
 
Men hur var dräktigheten? Motilitet är ett ganska ointressant begrepp i min värld.
Dräktigheten var inte representativ med detta stoet, hon gick gall men det berodde nog inte enbart på hingsten i det fallet. Att min station rekommenderar att stoägarna kör dit med sina ston istället tänker jag ändå säger en del att dräktigheten iaf tidigare år inte varit på topp. Gick tillbaka och kollade statistiken och han har legat mellan 64-85% dräktighet, så varierande mellan säsongerna. Sista åren ligger han bättre, vilket kan höra ihop med att han inte längre tävlas aktivt på den nivån.
 
Senast ändrad:
Dräktigheten var inte representativ med detta stoet, hon gick gall men det berodde nog inte enbart på hingsten i det fallet. Att min station rekommenderar att stoägarna kör dit med sina ston istället tänker jag ändå säger en del att dräktigheten iaf tidigare år inte varit på topp. Gick tillbaka och kollade statistiken och han har legat mellan 64-85% dräktighet, så varierande mellan säsongerna. Sista åren ligger han bättre, vilket kan höra ihop med att han inte längre tävlas aktivt på den nivån.

Ja tävling kanske också kan vara en förklaring, jag tror dock den jag har är mer trolig för såvitt jag minns kunde vi aldrig få lördagsskick på honom innan.
 
Det blir nog Fetcher N. Tror jag passar faktiskt. Någon som har info om hur hans avkommor blivit?
Jag har ju haft två och de är iofs ganska olika i typen men väldigt vackra faktiskt, båda två, med mycket utstrålning. 🙂

Kvicka, alerta och känsliga och oerhört vänliga och snälla men båda har haft lite attityd, dock är/var båda väldigt lättövertalade och lätta att få med sig. 🙂

Båda har mycket hoppning i sig och en bra attityd på hinder, Åke var ju total hinderidiot och det var svårare att styra ifrån än att hoppa :D men han var ju inte oförsiktig på något sätt så det var mest kul.

Freddie är lite mer försiktig och om Åke gapade HOPPAAA så piper Fred mer Hoppa!
Freddie är också lite mer skeptisk till terränghinder än så länge, där var Åke modigare. 🙂

Åke hade bra skritt och galopp, traven mer ordinär men det fanns mer att hämta men det hann vi aldrig tyvärr.

Fred har tre BRA gångarter med en 9-mässig galopp och skulle lika gärna kunna bli dressyrhäst.
Han har också sjukt hög ridbarhet. 🙂

Länk till blup på båda:
https://www.blup.se/sv-SE/horses/212528-tequila-sunrise-swb

https://www.blup.se/sv-SE/horses/249373-ferretti-swb

Film på båda har du nog sett på min fb. 🙂
 
Jag klurar på mina backup-hingstar ifall stona inte tar sig på fryst sperma...

Vågar man lägga Cantolar på ett j*kligt hett och känsligt sto (e. Heartbeat), eller kan det bli lite för mycket nerv med Stakkato och Singular Joter bakom...? Stein Endresen som tävlat honom sa då han fick hem hingsten att den "behövde lite tid", känns som den kanske inte är helt okomplicerad?
Men jag bara älskar hans stam, och det är ju en riktigt fin häst, vore dock kul om avkomman även kunde ridas av "vanliga dödliga" (vilket knappt är fallet med stoet, iaf på hoppbanan..)

En annan hingst jag kikat på åt henne är Captain Hook (Cassini II - Contender - Landgraf), han ska tydligen nedärva bra ridbarhet och skulle nog kunna passa stoet helt ok. Annars finns Akribori med som en möjlighet (särskilt om det blir full lockdown igen och inte går att få skick) - han står ju här i Norge nu på naturlig betäckning. Någon som har eller känner till hans avkommor, han har väl några i Sverige?
 
Jag klurar på mina backup-hingstar ifall stona inte tar sig på fryst sperma...

Vågar man lägga Cantolar på ett j*kligt hett och känsligt sto (e. Heartbeat), eller kan det bli lite för mycket nerv med Stakkato och Singular Joter bakom...? Stein Endresen som tävlat honom sa då han fick hem hingsten att den "behövde lite tid", känns som den kanske inte är helt okomplicerad?
Men jag bara älskar hans stam, och det är ju en riktigt fin häst, vore dock kul om avkomman även kunde ridas av "vanliga dödliga" (vilket knappt är fallet med stoet, iaf på hoppbanan..)

En annan hingst jag kikat på åt henne är Captain Hook (Cassini II - Contender - Landgraf), han ska tydligen nedärva bra ridbarhet och skulle nog kunna passa stoet helt ok. Annars finns Akribori med som en möjlighet (särskilt om det blir full lockdown igen och inte går att få skick) - han står ju här i Norge nu på naturlig betäckning. Någon som har eller känner till hans avkommor, han har väl några i Sverige?
Är det den Akribori Flyinge hade? Isåfall måste jag säga att jag gillar inte hans avkommor alls av de jag har träffat (10-12 st). Alla har varit rätt så trista, mediokra och hårda i skallen.
 
Ska kolla mitt sto på torsdag för att få ett besked var i brunstcykeln hon befinner sig. Hopplöst att se brunst när de går med föl. Hon är mest förbannad på valacken i andra hagen och skriker och slår med svansen och ilskepinkar åt honom. Har funderat mycket och hade gärna tagit Cornet's Balou på fryst men vill kanske inte stressa stoet så mycket när det redan har varit väldigt jobbigt när fölet har varit sjukt. Jag åker till Flyinge - det har blivit nästan som ett omen men alla gånger jag har varit där har jag fått dräktigt på första brunsten. Har tänkt om nu och det blir nog Diaron (Diarado-Come On) som jag tycker är riktigt fin. Skulle det strula med skicken så är reserven Cornetto du Lys som står på Flyinge i år.
 
Jag klurar på mina backup-hingstar ifall stona inte tar sig på fryst sperma...

Vågar man lägga Cantolar på ett j*kligt hett och känsligt sto (e. Heartbeat), eller kan det bli lite för mycket nerv med Stakkato och Singular Joter bakom...? Stein Endresen som tävlat honom sa då han fick hem hingsten att den "behövde lite tid", känns som den kanske inte är helt okomplicerad?
Men jag bara älskar hans stam, och det är ju en riktigt fin häst, vore dock kul om avkomman även kunde ridas av "vanliga dödliga" (vilket knappt är fallet med stoet, iaf på hoppbanan..)

En annan hingst jag kikat på åt henne är Captain Hook (Cassini II - Contender - Landgraf), han ska tydligen nedärva bra ridbarhet och skulle nog kunna passa stoet helt ok. Annars finns Akribori med som en möjlighet (särskilt om det blir full lockdown igen och inte går att få skick) - han står ju här i Norge nu på naturlig betäckning. Någon som har eller känner till hans avkommor, han har väl några i Sverige?

Jag måste säga att Akribori avkommorna har ofta blivit vackra men det är inga roliga hästar. Vet en som var så dum och anföll ägaren när hon longerade den om hon drev på den. Har träffat några andra också som inte var roliga i temperamentet.
 
Jag klurar på mina backup-hingstar ifall stona inte tar sig på fryst sperma...

Vågar man lägga Cantolar på ett j*kligt hett och känsligt sto (e. Heartbeat), eller kan det bli lite för mycket nerv med Stakkato och Singular Joter bakom...? Stein Endresen som tävlat honom sa då han fick hem hingsten att den "behövde lite tid", känns som den kanske inte är helt okomplicerad?
Men jag bara älskar hans stam, och det är ju en riktigt fin häst, vore dock kul om avkomman även kunde ridas av "vanliga dödliga" (vilket knappt är fallet med stoet, iaf på hoppbanan..)

En annan hingst jag kikat på åt henne är Captain Hook (Cassini II - Contender - Landgraf), han ska tydligen nedärva bra ridbarhet och skulle nog kunna passa stoet helt ok. Annars finns Akribori med som en möjlighet (särskilt om det blir full lockdown igen och inte går att få skick) - han står ju här i Norge nu på naturlig betäckning. Någon som har eller känner till hans avkommor, han har väl några i Sverige?

Har erfarenhet av 2 Akribori-avkommor. En gick som skolhäst i körning på mitt gymnasie, snygg snäll valack som hade väldigt lätt för att "springa fint", dock gjorde vi ju inte så avancerade saker på våra körlektioner.

Och ett fantastiskt litet sto som kanske inte hade kapacitet för de allra högsta klasserna, men underbart temperament, gjorde alltid sitt bästa och rolig att rida.
Filmer på henne: https://www.youtube.com/playlist?list=PLH19-FdCLzL4Y-iN4dyx7xLrXicyoMfJJ
 
Är det den Akribori Flyinge hade? Isåfall måste jag säga att jag gillar inte hans avkommor alls av de jag har träffat (10-12 st). Alla har varit rätt så trista, mediokra och hårda i skallen.

Ja, samma. + @Summerwind Hm, det låter ju inte så trevligt.

Jag har endast träffat en irl, och den var som de @Gabby_Ossi beskriver, en snäll och bussig sak... Men det kanske är undantagen, då...
 
Ja, samma. + @Summerwind Hm, det låter ju inte så trevligt.

Jag har endast träffat en irl, och den var som de @Gabby_Ossi beskriver, en snäll och bussig sak... Men det kanske är undantagen, då...

Jag har en Akribori. Han var ganska tuff när jag köpte honom eller hård i skallen eller vad man vill kalla det. Det har varit en del blod, svett och tårar. Men jag tror framförallt han varit lite missförstådd. Nu med en uppstallning, hantering och ridning som passar honom är han supertrevlig. Hoppar käckt och okomplicerat om än mer normalhäst med ett plus. Rör sig med tre taktmässiga och trevliga gångarter om än mer åt det mediokra hållet än fantastiska. Men bra med utvecklingsmöjligheter. Han är samarbetsvillig och en liten arbetsmyra men helt okomplicerad har han kanske inte varit. På hans möderne är det fullblod.
 
Ja, samma. + @Summerwind Hm, det låter ju inte så trevligt.

Jag har endast träffat en irl, och den var som de @Gabby_Ossi beskriver, en snäll och bussig sak... Men det kanske är undantagen, då...

Jag har sett ett helt gäng på unghästbedömningar. Bäst var det med hoppblod på mödernet. Han lanserades som en gångartsförvärvare och fick många gångartsston men ha nedärvde inte sina gångarter. Majoriteten hade medelmåttig gång, och eftersom stona inte kunde hoppa så hoppade många av avkommorna inte heller så bra. Titta på hans blup https://www.blup.se/sv-SE/horses/132265-akribori/indexes
Personligen skulle jag hellre avstå från betäckning om Akribori var den enda tillgängliga hingsten.
 
Jag har sett ett helt gäng på unghästbedömningar. Bäst var det med hoppblod på mödernet. Han lanserades som en gångartsförvärvare och fick många gångartsston men ha nedärvde inte sina gångarter. Majoriteten hade medelmåttig gång, och eftersom stona inte kunde hoppa så hoppade många av avkommorna inte heller så bra. Titta på hans blup https://www.blup.se/sv-SE/horses/132265-akribori/indexes
Personligen skulle jag hellre avstå från betäckning om Akribori var den enda tillgängliga hingsten.

Såpass.... Mitt sto kan iaf hoppa, och hon har lämnat en avkomma i DK som fick 900 poäng (av 1000) på sin unghästtest i hoppning. Så sannolikheten att en ev avkomma inte skulle kunna hoppa tillräckligt för att gå fälttävlan känns inte jättestor. Men den lär nog inte bli någon hoppkanon då...

Gissar att det måste vara Almè-blodet som gör avkommorna hårda i skallen, har det på mitt andra sto och ja hon är tuff och måste tas på precis rätt sätt. Almè + Nimmerdor brukar kunna ge riktigt bra tävlingsindivider, men kanske mest hästar för proffsen iofs. :cautious:
 
Såpass.... Mitt sto kan iaf hoppa, och hon har lämnat en avkomma i DK som fick 900 poäng (av 1000) på sin unghästtest i hoppning. Så sannolikheten att en ev avkomma inte skulle kunna hoppa tillräckligt för att gå fälttävlan känns inte jättestor. Men den lär nog inte bli någon hoppkanon då...

Gissar att det måste vara Almè-blodet som gör avkommorna hårda i skallen, har det på mitt andra sto och ja hon är tuff och måste tas på precis rätt sätt. Almè + Nimmerdor brukar kunna ge riktigt bra tävlingsindivider, men kanske mest hästar för proffsen iofs. :cautious:
En kompis har en akriboriavkomma med fullblodsmamma.
Går större klasser fälttävlan och hon har tagit den dit själv.
Det verkar vara en riktigt trevlig häst men så är ryttaren riktigt duktig så det kanske helt enkelt inte märks nåt annat.
Men det är också den enda akriboriavkomman jag träffat. Tror jag 😜
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 469
Senast: Hazel
·
Avel Har lite funderingar inför nästa vår/sommar att betäcka mitt ena hblsto, min plan är att försöka köra henne till station i maj, då hon...
Svar
3
· Visningar
1 072
Avel Dags att börja spåna inför betäckningssäsongen nästa år. Här kan vi spåna fritt, fråga om råd och lufta alla tankar kring hingstval och...
31 32 33
Svar
658
· Visningar
77 894
Senast: tabac
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp