Hingstvalsfunderingar inför 2020

De dyker alltid upp i diskussioner om dubbeltalanger men kollar man på deras avkommor så lämnar de inte speciellt bra gångarter. Jag tror bara deras ägare är duktiga på att marknadsföra dem på sociala medier.
Håller inte med. Nu är tex Mr Vains avkommor unga men flera av dem rör sig väldigt bra. Tycker även det finns Sir Oldenburg avkommor som rör sig bra. Canterbury är jag själv inte förtjust i.
 
Håller inte med. Nu är tex Mr Vains avkommor unga men flera av dem rör sig väldigt bra. Tycker även det finns Sir Oldenburg avkommor som rör sig bra. Canterbury är jag själv inte förtjust i.

Fast tittar du på resultaten av senaste årens fölbedömningar så rör sig varken Mr Vains eller Canterburys avkommor bättre än andra hopphingstars. Om jag tittar på förra årets resultat så fick Mr Vains avkommor 7,33 i snitt på gångarterna och Canterbury avkommorna fick 7,38. Sett till hingstar som har 3 eller fler föl bedömda så placerar det dem i mitten.

Canterbury har så många och så gamla avkommor att hans blup är ganska säkert och det imponerar inte på mig som varken hopp eller dressyr talang.

Bland annat fick följande hingstar högre snitt på sina avkommors gångarter 2019:
Conthargos, Action Blue, Highcruiser, Gisborne VDL, Calido's Son, Ike, Bravour, Fetcher N, Chacfly, I'm Very Special F, Orlando, Cristallo II
 
Fast tittar du på resultaten av senaste årens fölbedömningar så rör sig varken Mr Vains eller Canterburys avkommor bättre än andra hopphingstars. Om jag tittar på förra årets resultat så fick Mr Vains avkommor 7,33 i snitt på gångarterna och Canterbury avkommorna fick 7,38. Sett till hingstar som har 3 eller fler föl bedömda så placerar det dem i mitten.

Canterbury har så många och så gamla avkommor att hans blup är ganska säkert och det imponerar inte på mig som varken hopp eller dressyr talang.

Bland annat fick följande hingstar högre snitt på sina avkommors gångarter 2019:
Conthargos, Action Blue, Highcruiser, Gisborne VDL, Calido's Son, Ike, Bravour, Fetcher N, Chacfly, I'm Very Special F, Orlando, Cristallo II
Tycker inte fölbedömningar säger särskilt mycket. Är stor skillnad på de fölen som visas av proffs och av hobbyfolk. 🙂
När dom har gjort sitt treårs test vet man mer. Är som sagt inte förtjust i Canterbury men har för mig att han har en del avkommor som går ft så helt oduglig kan han inte vara.
 
Tycker inte fölbedömningar säger särskilt mycket. Är stor skillnad på de fölen som visas av proffs och av hobbyfolk. 🙂
När dom har gjort sitt treårs test vet man mer. Är som sagt inte förtjust i Canterbury men har för mig att han har en del avkommor som går ft så helt oduglig kan han inte vara.

Det håller jag inte inte med när det gäller just fölen. Jag som är synnerligen oproffsig har fått jättebra poäng på mina visade föl. Det är ju det enda som egentligen spelar roll är att man kan få dom att springa bra visa sina gångarter och det är inget man kan träna fram utan det gör dom om de kan hålla traven/skritten och om de kan galoppera vilket inte har med proffsvisning att göra. Det handlar om att fölet är i bra fas och kan visa sig i balans

Däremot så håller jag med om att fölbedömning som sådan inte säger jättemycket ändå, mycket kan hända på vägen.
 
Tycker inte fölbedömningar säger särskilt mycket. Är stor skillnad på de fölen som visas av proffs och av hobbyfolk. 🙂
När dom har gjort sitt treårs test vet man mer. Är som sagt inte förtjust i Canterbury men har för mig att han har en del avkommor som går ft så helt oduglig kan han inte vara.

Man leder fölet fram och tillbaka och sedan släpper man det och låter springa löst. På vilket sätt kan proffs göra stor skillnad för poängen?

Sedan håller jag med om att poängen på fölbedömningen kan vara väldigt missvisande för individer men om du jämför som helhet så stämmer de förvånansvärt bra mot vad hästarna sedan får på sina 3-årstest.

Jag tycker inte Mr Vain och Canterbury lämnar bra gångarter jämfört med andra hopphingstar.
 
Tycker inte fölbedömningar säger särskilt mycket. Är stor skillnad på de fölen som visas av proffs och av hobbyfolk. 🙂
När dom har gjort sitt treårs test vet man mer. Är som sagt inte förtjust i Canterbury men har för mig att han har en del avkommor som går ft så helt oduglig kan han inte vara.
Tänker att det beror på vad man menar med bra gång? Finns väl ingen ”allroundhingst” som kommer nära de riktigt bra dressyrhingstarna i gångartsnedärvning?

Jag har ju själv ett sto efter Canterbury som ska bli min dressyrhäst och jag tror att hon kan bli jättebra, men det finns ju MÅNGA dressyrtalanger som är ännu bättre 😊
 
Man leder fölet fram och tillbaka och sedan släpper man det och låter springa löst. På vilket sätt kan proffs göra stor skillnad för poängen?

Sedan håller jag med om att poängen på fölbedömningen kan vara väldigt missvisande för individer men om du jämför som helhet så stämmer de förvånansvärt bra mot vad hästarna sedan får på sina 3-årstest.

Jag tycker inte Mr Vain och Canterbury lämnar bra gångarter jämfört med andra hopphingstar.
Jag vet hur man visar föl. Har själv visat ett antal men är absolut ingen proffvisare. Tycker det säger sig själv att proffsen förbereder sina kunders föl bättre och visar bättre annars skulle dom inte haft några kunder. Du får absolut tycka det men jag håller inte med dig ang mr vain.
 
Tänker att det beror på vad man menar med bra gång? Finns väl ingen ”allroundhingst” som kommer nära de riktigt bra dressyrhingstarna i gångartsnedärvning?

Jag har ju själv ett sto efter Canterbury som ska bli min dressyrhäst och jag tror att hon kan bli jättebra, men det finns ju MÅNGA dressyrtalanger som är ännu bättre 😊
Nej det håller jag med dig, alla har olika tycke. Vet ingen hopphäst som travar i närheten av dagens dressyrhästar. Men jag tycker av dessa som oftast benämns som dubbeltalanger så rör sig absolut mr Vains avkommor bra. Även hip hop har avkommor som rör sig trevligt men det är såklart inga Jovian eller dylika hingstar.
 
Joinar diskutionen iom att jag medvetet försöker avla fram dubbeltalanger. Enligt mitt tycke så bör en häst ha 8-mässiga gångarter, eller åtminstonde ett snitt på mellan 7,5 och 8 på gången för att klassas som en dubbeltalang. Har den gång sämre än 7,5 så kan man skippa "talang" men istället kalla den dubbel-användbar eller något sådant.

Och håller med om att det är jättestor skilnad på hur hästar med rena moderna dressyrstammar rör sig - särskilt traven - mot hoppstammade hästar med "bra" gång. De hoppstammade dubbeltalangerna kan galoppera och ibland även skritta lika bra, men har aldrig sett ett hoppföl oavsett hur talangfullt eller väl förberedd, springa runt i en flashig trav till 9 eller 10.
(Dock så behövs kanske inte den där flashiga traven ändå för att vinna GP, om man tittar på t.ex. Valegro... men det är en lite annan diskution)
 
Såpass.... Mitt sto kan iaf hoppa, och hon har lämnat en avkomma i DK som fick 900 poäng (av 1000) på sin unghästtest i hoppning. Så sannolikheten att en ev avkomma inte skulle kunna hoppa tillräckligt för att gå fälttävlan känns inte jättestor. Men den lär nog inte bli någon hoppkanon då...

Gissar att det måste vara Almè-blodet som gör avkommorna hårda i skallen, har det på mitt andra sto och ja hon är tuff och måste tas på precis rätt sätt. Almè + Nimmerdor brukar kunna ge riktigt bra tävlingsindivider, men kanske mest hästar för proffsen iofs. :cautious:
Jag har kommit i kontakt med flera Akriboriavkommor, bla haft en själv. Alla har varit trevliga och okomplicerade. Två är inkörda utan problem. Det har dock varit trevligt temperament på mödrarna till fölen så vet inte om man har ett vasst sto hur det blir. Sen skulle jag nog, precis som någon skrivit tidigare, inte lägga den hingsten på något som ej var ett hoppsto (eller åt det hållet i alla fall). Sen har de varit snygga och korrekt byggda med helt okej gångarter, speciellt galoppen har varit bra.
 
Joinar diskutionen iom att jag medvetet försöker avla fram dubbeltalanger. Enligt mitt tycke så bör en häst ha 8-mässiga gångarter, eller åtminstonde ett snitt på mellan 7,5 och 8 på gången för att klassas som en dubbeltalang. Har den gång sämre än 7,5 så kan man skippa "talang" men istället kalla den dubbel-användbar eller något sådant.

Och håller med om att det är jättestor skilnad på hur hästar med rena moderna dressyrstammar rör sig - särskilt traven - mot hoppstammade hästar med "bra" gång. De hoppstammade dubbeltalangerna kan galoppera och ibland även skritta lika bra, men har aldrig sett ett hoppföl oavsett hur talangfullt eller väl förberedd, springa runt i en flashig trav till 9 eller 10.
(Dock så behövs kanske inte den där flashiga traven ändå för att vinna GP, om man tittar på t.ex. Valegro... men det är en lite annan diskution)
Vad använder du som avlar dubbeltalang för hingstar?

Jag tycker det vore tråkigt om de tog bort löshoppningen för dressyrhästarna på bruksprovet och unghästtest. Det finns så många, jag själv inkluderat, som vill ha en häst att både hoppa och rida dressyr med.
 
Jag vet hur man visar föl. Har själv visat ett antal men är absolut ingen proffvisare. Tycker det säger sig själv att proffsen förbereder sina kunders föl bättre och visar bättre annars skulle dom inte haft några kunder. Du får absolut tycka det men jag håller inte med dig ang mr vain.
Jag håller med om att proffsen visar bättre. Mer kontroll och mer ordning och reda. Däremot tror jag inte det har så stor påverkan på betyget.
 
De dyker alltid upp i diskussioner om dubbeltalanger men kollar man på deras avkommor så lämnar de inte speciellt bra gångarter. Jag tror bara deras ägare är duktiga på att marknadsföra dem på sociala medier.

Lite så kan det ju vara. jag själv letar efter en hingst som visat både gångarter och hoppning. Detta för att jag lägger sådana hingstar på mitt D-daysto som själv både har svårklasshästar i både hoppning och dressyr i släkten. Hon hoppar fantastiskt själv samtidigt som hon rör sig väldigt trevligt.
Jag vill gärna föda upp hästar, undan detta sto, där ägaren kan välja om den vill tävla hoppning eller dressyr.
Mitt val har i alla fall fallit på Fetcher N i år.

Sen visar jag aldrig mina föl pga smittorisker mm. Jag vet vad det är för föl jag har och det räcker för mig. :)
 
Angående dubbeltalang, så har jag sett ett antal Cristallo II föl som rör sig väldigt fint i traven (alltså i klass med fina dressyrföl). De har varit ädla och snygga i typen också. Om inte vårat sto varit skimmel hade jag väldigt gärna lagt honom på vårt sto med fälttävlan som syfte.
 
Vi själva har inte bestämt oss men vi har ju också lite tid kvar. Har haft Mr Vain som backup flera år nu och funderar på att göra slag i saken nu om det är sista året på färskt, tror det hade passat mig och kompletterat stoet på ett bra sätt utifrån vad jag vill göra. Har haft funderingar på Cujo eftersom han finns så nära och det är en fördel med tanke på stoet. Vet inte om jag är dålig på att leta men jag har inte hittat särskilt mycket filmer på honom? Kentucky har dykt upp i mitt huvud men inte grottat in mig tillräckligt ännu.
 
Ang dubbeltalang så får man nog ändå välja lite. Vill man ha rena, bekväma gångarter utan flashtrav så lämnar många hopphästar det. En bra exteriör underlättar att röra sig bra.

Jag tror även att många dressyrhästar hoppar mer än nog bra om de får utbildning. Där kan dock nerven som finns i en del dressyrblod vara ett större problem, att de är lite fega.

Avlar man för gemene man tror jag vi alla hade varit mer än nöjda med de gångarter och hoppförmåga som hopphingstarna över lag visar.
 
Jag är otroligt imponerad av Janeiro Platinums föl i år. Sickena vackra och vilka gångarter!
Måste nog skaffa ett sto känner jag. :)
 
Jag är otroligt imponerad av Janeiro Platinums föl i år. Sickena vackra och vilka gångarter!
Måste nog skaffa ett sto känner jag. :)

Jag skulle gärna vilja se dem röra sig men har inte sett så många bilder från bekanta på fejjan. Får kanske söka lite. De är väldigt vackra på bild får jag erkänna.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 463
Senast: Hazel
·
Avel Har lite funderingar inför nästa vår/sommar att betäcka mitt ena hblsto, min plan är att försöka köra henne till station i maj, då hon...
Svar
3
· Visningar
1 072
Avel Dags att börja spåna inför betäckningssäsongen nästa år. Här kan vi spåna fritt, fråga om råd och lufta alla tankar kring hingstval och...
31 32 33
Svar
658
· Visningar
77 858
Senast: tabac
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 237

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp