Hingstvalsfunderingar inför 2020

Brukar inte skriva ut stammarna men det är internationellt blandat med svenskt typ. Tänkte du på din egna hingst så har jag tittat på den men vill ha något mer beprövat till denna. Dock intressant att kanske ta den till ett annat sto jag har nästa år 😊
Tänkte inte på min hingst utan att det är ju svårt att tipsa om hingst när man inte vet vad det är för stam etc
 
Min station säger med att det lär bli problem med transporten pga att det går mycket färre flyg etc. mellan länderna för tiden... Hittils hade det fungerat bra från Sverige, men det ser dåligt ut för min plan på att försöka med färskt skick från England. :cautious:
 
Har funderat ett tag efter att jag köpt mitt nya sto att jag ska betäcka 1 till sto så att man förhoppningsvis får 2 föl samma år. Det sto jag har kvar som ska föla I år ska ej betäcka om i år. Tycker hon behöver vila. Så efter myvket funderande blev det ett av mina yngre ston. Hon är E: King Louie - Irco Marco Ue Damiro. Hon seminerad i måndags och hade ovulerat idag. Hon betäcka med Cujo 7. Intressant att se vad det blir 😆
 
Vet inte om det här är rätt ställe för frågan, men provar 🤷‍♀️
Jag har egentligen inga planer på att betäcka min häst, men OM hon typ skulle bli skadad och inte gå att rida så skulle jag kanske överväga det. Men mest är det kul att fundera och drömma, OM... 😜

Men, mitt sto har okänd stam. Hur gör man då när man väljer hingst? Vad går man liksom på?
 
Vet inte om det här är rätt ställe för frågan, men provar 🤷‍♀️
Jag har egentligen inga planer på att betäcka min häst, men OM hon typ skulle bli skadad och inte gå att rida så skulle jag kanske överväga det. Men mest är det kul att fundera och drömma, OM... 😜

Men, mitt sto har okänd stam. Hur gör man då när man väljer hingst? Vad går man liksom på?
Den första frågan är väl, vad har ditt sto att tillföra aveln?
 
Ja men nu var det ju inte det jag frågade om öht :)

Fast man börjar ju med att se till vad stoet skulle kunna tillföra, hennes styrkor och svagheter. Har hon för mycket svagheter och för få styrkor går det knappast att hitta en hingst som kompenserar allt.
Därefter tittar man på stoets stam för att se hur den passar med de hingstar man valt ut för att titta närmare på.

Även om man vill göra en häst till sig själv måste man för djurets skull se till att det får ett värde för andra. Det kan hända saker som gör att måste göra sig av med det, det kan också vara så att man inte funkar ihop med hästen. Det vet jag av egen erfarenhet, hon som skulle bli min ridhäst gillade inte mig.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 341
Senast: Hazel
·
Avel Har lite funderingar inför nästa vår/sommar att betäcka mitt ena hblsto, min plan är att försöka köra henne till station i maj, då hon...
Svar
3
· Visningar
1 072
Avel Dags att börja spåna inför betäckningssäsongen nästa år. Här kan vi spåna fritt, fråga om råd och lufta alla tankar kring hingstval och...
31 32 33
Svar
658
· Visningar
77 723
Senast: tabac
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 219

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp