Hingstvalsfunderingar inför 2020

Fast man börjar ju med att se till vad stoet skulle kunna tillföra, hennes styrkor och svagheter. Har hon för mycket svagheter och för få styrkor går det knappast att hitta en hingst som kompenserar allt.
Därefter tittar man på stoets stam för att se hur den passar med de hingstar man valt ut för att titta närmare på.

Även om man vill göra en häst till sig själv måste man för djurets skull se till att det får ett värde för andra. Det kan hända saker som gör att måste göra sig av med det, det kan också vara så att man inte funkar ihop med hästen. Det vet jag av egen erfarenhet, hon som skulle bli min ridhäst gillade inte mig.

(Mitt fetade) Där är alltså svaret då på min fråga (som var vad man går på när man väljer hingst)? Att man kollar på stoets egenskaper och hittar en hingst som matchar? I och med att mitt sto har okänd stam går det ju inte att kolla på den, går man då "bara" på egenskaper?
Finns det raser/förbund som inte tillåter att hingstar betäcker ston av annan ras eller med okänd stam, eller är det upp till varje hingstägare att bestämma?

Nu är det ju alltid ganska mycket oklart med avel, det förstår jag också, men jag tror inte min häst löper större risk än nån annan "vanlig häst" att en eventuell avkomma efter henne skulle bli helt omöjlig och osäljbar. Hon är rätt basic (sagt opartiskt, jag tycker självklart att hon är bäst).
 
(Mitt fetade) Där är alltså svaret då på min fråga (som var vad man går på när man väljer hingst)? Att man kollar på stoets egenskaper och hittar en hingst som matchar? I och med att mitt sto har okänd stam går det ju inte att kolla på den, går man då "bara" på egenskaper?
Finns det raser/förbund som inte tillåter att hingstar betäcker ston av annan ras eller med okänd stam, eller är det upp till varje hingstägare att bestämma?

Nu är det ju alltid ganska mycket oklart med avel, det förstår jag också, men jag tror inte min häst löper större risk än nån annan "vanlig häst" att en eventuell avkomma efter henne skulle bli helt omöjlig och osäljbar. Hon är rätt basic (sagt opartiskt, jag tycker självklart att hon är bäst).
Ja, precis. Du måste bestämma vad du vill få ut av en eventuell avkomma och sedan titta på stoet och fundera över om hon har de egenskaper du vill ha (antar att hon har många bra egenskaper eftersom att du tycker om stoet). När man sedan funderat ut stoets för- och nackdelar så letar du efter en hingst som både matchar stoet och de önskningar du har på en eventuell avkomma. Det går bra att betäcka ston med okänd stam, alla fall inom SWB. Inom mindre raser där hingsten bara tar emot några få ston per säsong kan hingstägarna vara mer selektiva och bara välja ut de ston de anser lämpliga till deras hingst.
Dock kan det ju bli knepigt att välja hingst om du ska ha en hingst inom samma ras som ditt sto eftersom att du inte vet stammen. Finns ju en risk att det finns hingstar i ditt stos stam som även finns hos de hingstar som nu finns tillgänglig för avel och att det då blir lite för nära besläktade, alltså mot inavel.
Sedan är det ju det här med att få en avkomma som går att sälja om det skulle behövas någon gång. Trevliga okomplicerade allroundhästar till vettigt pris går alltid att sälja. Men måste man sälja i yngre år när hästen inte är så mycket utbildad så kan det vara svårt med okänd stam om inte hästen har väldigt fina kvalitéer att visa upp.
En annan sak att ta med i beräkningen är att det blir billigare att köpa motsvarande färdig unghäst än att förda upp en själv. Men så klart är det ju alltid roligt att ha en avkomma efter sitt älskade sto.
Så det är mycket att fundera över.
 
Ja men nu var det ju inte det jag frågade om öht :)

Jo delvis var det ju det eftersom du frågade vart man börjar osv. En häst med okänd stam tillför inte ngt till aveln =känslomässig avel. Det är jättesvårt vad det kan bli och vad stoet kan passa ihop med. Titta på vad stoet har för styrka och svagheter ( kan vara svårt så be gärna ngn annan som inte har samma känslor för hästen att säga vadden tycker är svagheter och ev styrkor.)
 
Vet inte om det här är rätt ställe för frågan, men provar 🤷‍♀️
Jag har egentligen inga planer på att betäcka min häst, men OM hon typ skulle bli skadad och inte gå att rida så skulle jag kanske överväga det. Men mest är det kul att fundera och drömma, OM... 😜

Men, mitt sto har okänd stam. Hur gör man då när man väljer hingst? Vad går man liksom på?

Jag har gjort det!
Det var mitt första avelsprojekt som jag såg som en sorts träning. Det var ett ponnysto utan stam och jag visste att avkomman skulle säljas. Först och främst ville jag göra en tävlingsponny (iom att mamman var riktigt bra på att hoppa men svårriden av skäl som jag var rätt säker på kom från miljön snarare än arv). Helst hade jag velat ta en ridponnyhingst men av flera skäl valde jag bort det - ett skäl - jag ville inte råka använda en nära släkting, ett annat skäl, jag vill göra en ponny. Så jag valde en welshponny - medelstor C-ponny med meriter i alla discipliner. Det blev ett fint stoföl som slutade som maxad Cponny (mamman var 146 cm), hon visades på 3-årstest med fantastiska poäng, har fått två föl hos mig som också är maxade C ponnyer. (alla tre är faktiskt exakt lika höga).
 
Jo delvis var det ju det eftersom du frågade vart man börjar osv. En häst med okänd stam tillför inte ngt till aveln =känslomässig avel. Det är jättesvårt vad det kan bli och vad stoet kan passa ihop med. Titta på vad stoet har för styrka och svagheter ( kan vara svårt så be gärna ngn annan som inte har samma känslor för hästen att säga vadden tycker är svagheter och ev styrkor.)

Jag håller faktiskt inte med - det finns alltid undantag som tillför aveln. Mitt ponnysto som jag nämner härovanför har gett de högst resp näst bedömda ridponnyfölen 2015 och 2017 även om mormorn har okänd stam. Ponnystoet själv hade 49+52 på treårstest - och är idag en fantastisk barnponny hos en familj som kanske kommer ta föl på henne framöver - kunde man klona henne vore hon perfekt för så många
 
Jag håller faktiskt inte med - det finns alltid undantag som tillför aveln. Mitt ponnysto som jag nämner härovanför har gett de högst resp näst bedömda ridponnyfölen 2015 och 2017 även om mormorn har okänd stam. Ponnystoet själv hade 49+52 på treårstest - och är idag en fantastisk barnponny hos en familj som kanske kommer ta föl på henne framöver - kunde man klona henne vore hon perfekt för så många

Det behöver man inte göra heller, hålla med alltså 😋
 
Jo delvis var det ju det eftersom du frågade vart man börjar osv. En häst med okänd stam tillför inte ngt till aveln =känslomässig avel. Det är jättesvårt vad det kan bli och vad stoet kan passa ihop med. Titta på vad stoet har för styrka och svagheter ( kan vara svårt så be gärna ngn annan som inte har samma känslor för hästen att säga vadden tycker är svagheter och ev styrkor.)

Jag håller inte heller med. "Förr i tiden" tävlades många hästar med okänd stam, det stod bara import Irland, Danmark, eller varifrån hästen nu kom. Flera sådana duktiga ston betäckes på 60-, 70- och 80-talet och lämnade många avkommor som var framgångsrika i samma disciplin som mamman.

Okänd stam, inga meriter, ogynnsam exteriör och hingstval baserat på egenskaper som färg istället för exteriör och inre egenskaper är det som jag anser inte tillför aveln något. Använder man en godkänd och avkommeprövad hingst ger man avkomman högre värde än t ex grannens skäckhingst.

Ska man avla på okänd stam ska man göra precis som @cirkus använda ett sto man känner väl, få henne bedömd och vara förnuftig i sitt hingstval.
 
Ja, precis. Du måste bestämma vad du vill få ut av en eventuell avkomma och sedan titta på stoet och fundera över om hon har de egenskaper du vill ha (antar att hon har många bra egenskaper eftersom att du tycker om stoet). När man sedan funderat ut stoets för- och nackdelar så letar du efter en hingst som både matchar stoet och de önskningar du har på en eventuell avkomma. Det går bra att betäcka ston med okänd stam, alla fall inom SWB. Inom mindre raser där hingsten bara tar emot några få ston per säsong kan hingstägarna vara mer selektiva och bara välja ut de ston de anser lämpliga till deras hingst.
Dock kan det ju bli knepigt att välja hingst om du ska ha en hingst inom samma ras som ditt sto eftersom att du inte vet stammen. Finns ju en risk att det finns hingstar i ditt stos stam som även finns hos de hingstar som nu finns tillgänglig för avel och att det då blir lite för nära besläktade, alltså mot inavel.
Sedan är det ju det här med att få en avkomma som går att sälja om det skulle behövas någon gång. Trevliga okomplicerade allroundhästar till vettigt pris går alltid att sälja. Men måste man sälja i yngre år när hästen inte är så mycket utbildad så kan det vara svårt med okänd stam om inte hästen har väldigt fina kvalitéer att visa upp.
En annan sak att ta med i beräkningen är att det blir billigare att köpa motsvarande färdig unghäst än att förda upp en själv. Men så klart är det ju alltid roligt att ha en avkomma efter sitt älskade sto.
Så det är mycket att fundera över.

Tack för ett väldigt informativt och matnyttigt svar!
 
Jag håller inte heller med. "Förr i tiden" tävlades många hästar med okänd stam, det stod bara import Irland, Danmark, eller varifrån hästen nu kom. Flera sådana duktiga ston betäckes på 60-, 70- och 80-talet och lämnade många avkommor som var framgångsrika i samma disciplin som mamman.

Okänd stam, inga meriter, ogynnsam exteriör och hingstval baserat på egenskaper som färg istället för exteriör och inre egenskaper är det som jag anser inte tillför aveln något. Använder man en godkänd och avkommeprövad hingst ger man avkomman högre värde än t ex grannens skäckhingst.

Ska man avla på okänd stam ska man göra precis som @cirkus använda ett sto man känner väl, få henne bedömd och vara förnuftig i sitt hingstval.
Det behöver du inte heller. Jag har min åsikt att inte avla på ston med okänd stam och ni har era. Alla har olika avelsmål.
 
För att återgå till årets hingstval - jag velar fram och tillbaka hela tiden angående mitt Cardento-sto. Antingen så är hingsten inte på EU station eller så är det för dyrt. Fan alltså.
Escape Z, Eldorado van Zeshoek eller Aganix är tre jag gärna vill använda på henne. Sen behöver jag minst en svenskstationerad som backup.
 
Hur poppis är han? Har kollat blupen och han verkar ha bäst ranking för benen av de min kompis tittat på. Jag gillar stammen men det är viktigt att den är säljbar.
Jag vet inte hur poppis han är men det är inte helt lätt att hitta avkommor till salu och det tolkar jag som att de flesta som har en är nöjda och att de som kommer ut säljs hyfsat snabbt. 🙂
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 455
Senast: Hazel
·
Avel Har lite funderingar inför nästa vår/sommar att betäcka mitt ena hblsto, min plan är att försöka köra henne till station i maj, då hon...
Svar
3
· Visningar
1 072
Avel Dags att börja spåna inför betäckningssäsongen nästa år. Här kan vi spåna fritt, fråga om råd och lufta alla tankar kring hingstval och...
31 32 33
Svar
658
· Visningar
77 851
Senast: tabac
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 229

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp