Hingstvalsfunderingar inför 2020

Bara för att jag är nyfiken, vad tycker du att han ger?

Tycker att han ger spänstiga hästar åt det mindre hållet med relativt bra gång för att vara hopphästar. De med SWB mammor har varit fina i modellen, med ryggar åt det kortare hållet. Verkar ha ett trevliga psyke, samarbetsvilliga och relativt enkla att ha att göra med.
Har även sett dressyrstammade avkommor som rört sig trevligt, inte super enligt mig men trevligt. Stona som varit tex korsningsraser och annat tycker jag inte blivit lika snygga avkommor, lite burkiga men det är ju skillnad på stomaterialet som sagt.
 
Vårt sto fölade tidigare än beräknat så behöver visst bestämma ny hingst lite tidigare än planerat 😅
Stoet ifråga är Cardento - xx och har fått fyra fina avkommor tidigare efter Cabachon, Special de Muze, Cooper och New Port. Vi själva har en avkomma efter Canterbury sedan tidigare med annat sto.
På listan står Bonaparte, Gamelus, Mr Vain och Colmander just nu. Åsikter? :)
Någon som har uppfattning om fertilitet på dom? Har jag missat någon grabb? Behöver vara svenskt, färskt och ej skimmel.

ring till SWB och fråga hur bra dräktighet det har varit på hingstarna du nämner. De har ju koll.. :-)
 
Jag valde väl mellan Mr Vain och Colmander. Ja, nån till möjligtvis. Jag har alltid gillat Colmander men han har liksom försvunnit bland alla andra, han gör inte mycket väsen av sig. Men stammen är jättefin! Mr Vain är snygg och jag gillar stammen också.

Jag valde Colmander pga hans stam, hans egna prestationer och han är beprövad. Avkommorna är mycket ridbara och har sett honom själv tävlas och väldigt lugn och ridbar. Bra även på gång för att vara hopphäst.
Mr Vain är yngre, har många fler avkommor och jag vet att hans pappa kan verkligen ge spridda skurar när det gäller storlek och även när det gäller temperament (min upplevelse).

Så jag valde en "tråkig" hingst (min dröm är en häftig skimmel ;) ) men som jag tror blir superbra till mitt fullblodssto som är runt 160 och något virrig. Avkomman hoppas jag ha roligt med på min nivå, dvs lätta klasser fälttävlan eller liknande.
 
Ska inte betäcka förrän om tre år cirka men kollar runt lite efter lämpliga hingstar ändå. Vilka som kan bli aktuella. Vill ha dubbeltalang eller hopphingst med gång. Och inte lämna alltför smått. Stoet är 164 med smått på mammans sida. En lugn och stabil skalle då stoet kan bli lite väl nervig ibland. Så vad finns det att välja på i dagsläget? Det ska bli en häst till mej själv.
 
Ska inte betäcka förrän om tre år cirka men kollar runt lite efter lämpliga hingstar ändå. Vilka som kan bli aktuella. Vill ha dubbeltalang eller hopphingst med gång. Och inte lämna alltför smått. Stoet är 164 med smått på mammans sida. En lugn och stabil skalle då stoet kan bli lite väl nervig ibland. Så vad finns det att välja på i dagsläget? Det ska bli en häst till mej själv.

Oj, det var långt fram i tiden men det är alltid bra att ha en plan. 😊
Finns ju en hel del beroende på vad man själv gillar för modell och psyke osv. På 3 år kommer det att komma fram fler hingstar som säkert kan passa och även försvinna hingstar som man kanske kunde tänkt sig.
Hade nog bara tittat runt och försökt hitta vad du vill ha i din nästa häst och sen när det väl närmar sig betäckning kollat runt mer aktivt 😊
 
Oj, det var långt fram i tiden men det är alltid bra att ha en plan. 😊
Finns ju en hel del beroende på vad man själv gillar för modell och psyke osv. På 3 år kommer det att komma fram fler hingstar som säkert kan passa och även försvinna hingstar som man kanske kunde tänkt sig.
Hade nog bara tittat runt och försökt hitta vad du vill ha i din nästa häst och sen när det väl närmar sig betäckning kollat runt mer aktivt 😊
Ja, jag vill ha lite pejl på vad dom lämnar :) vill ha en beprövad hingst så det blir väl troligen ingen nygodkänd om det inte är förvärvningssäker stam. Kollar lite när jag är ute på tävling och har folk som har lite koll på vissa avkommor. Men jag tycker det är svårt att veta vad som är lämpligt. Tänker att börjar jag kolla redan nu så ser jag vad jag vill ha och vilka som kan tänkas passa när det är dags. Om dom nu fortfarande finns kvar. Jag planerar alltid långt i förväg.
 
Ja, jag vill ha lite pejl på vad dom lämnar :) vill ha en beprövad hingst så det blir väl troligen ingen nygodkänd om det inte är förvärvningssäker stam. Kollar lite när jag är ute på tävling och har folk som har lite koll på vissa avkommor. Men jag tycker det är svårt att veta vad som är lämpligt. Tänker att börjar jag kolla redan nu så ser jag vad jag vill ha och vilka som kan tänkas passa när det är dags. Om dom nu fortfarande finns kvar. Jag planerar alltid långt i förväg.

Fetcher N är många förtjusta i. Till mig själv gillar jag hästar med ”trevligt” temperament och har själv haft hästar med Irco Marco blod i många år. Tycker att Feliciano lämnat hästar som även ”amatörer” kan ha roligt med, tävla ganska så högt i både hopp nog och dressyr. Avkommorna vad jag sett blir väldigt allrounda. Gillar även att blanda ”gammal” svensk stam med tyskt.

Hur ser ditt sto ut och vad har hon för stam?
 
Fetcher N är många förtjusta i. Till mig själv gillar jag hästar med ”trevligt” temperament och har själv haft hästar med Irco Marco blod i många år. Tycker att Feliciano lämnat hästar som även ”amatörer” kan ha roligt med, tävla ganska så högt i både hopp nog och dressyr. Avkommorna vad jag sett blir väldigt allrounda. Gillar även att blanda ”gammal” svensk stam med tyskt.

Hur ser ditt sto ut och vad har hon för stam?
Jag är väldigt förtjust i Irco Marco-blod.

Hon är efter Livanos - Lane Courtxx - Marino.
Lite längre i kroppen men inte oproportionerlig. Lite överbyggd. Ädel men inte fullblodsädel. Jag är skitdålig på att förklara men hoppas du förstår ungefär hur jag menar :)164 hög. Hennes mamma var 160 och mormor 161. Bara smått på mammas sida. Önskar mej en avkomma runt 165 + - nån centimeter.
 
Jag är väldigt förtjust i Irco Marco-blod.

Hon är efter Livanos - Lane Courtxx - Marino.
Lite längre i kroppen men inte oproportionerlig. Lite överbyggd. Ädel men inte fullblodsädel. Jag är skitdålig på att förklara men hoppas du förstår ungefär hur jag menar :)164 hög. Hennes mamma var 160 och mormor 161. Bara smått på mammas sida. Önskar mej en avkomma runt 165 + - nån centimeter.

Är det Stokdals Livanos du menar?
Jag tror att jag förstår precis 😋
Tycker det är en stor fördel att blanda ganska ädelt med tex Irco Marco blod. Tycker att dom brukar bli ”lagom” grova hästar så att säga. Jag personligen gillar inte tändsticksben som många av dagens hästar har. Nackdelen med Irco Marco blodet är väl att typen/stammen kanske inte blir jättemodern/jättepoppis om du skulle ändra dig och sälja. Fast trevliga hästar går ju alltid att sälja på något sätt 🙂
 
Är det Stokdals Livanos du menar?
Jag tror att jag förstår precis 😋
Tycker det är en stor fördel att blanda ganska ädelt med tex Irco Marco blod. Tycker att dom brukar bli ”lagom” grova hästar så att säga. Jag personligen gillar inte tändsticksben som många av dagens hästar har. Nackdelen med Irco Marco blodet är väl att typen/stammen kanske inte blir jättemodern/jättepoppis om du skulle ändra dig och sälja. Fast trevliga hästar går ju alltid att sälja på något sätt 🙂
Japp, Stokdals Livanos.

Jag tycker hon är ganska lagom i kroppen. Vill inte heller ha dom där med långa tändstickben. Vill ha lite kropp på dom åxå.
Förvisso en 7 år gammal bild från sommarbetet, men du ser på ett ungefär. Inte bästa bilden
2013-09-19 17.33.08.jpg
 
Japp, Stokdals Livanos.

Jag tycker hon är ganska lagom i kroppen. Vill inte heller ha dom där med långa tändstickben. Vill ha lite kropp på dom åxå.
Förvisso en 7 år gammal bild från sommarbetet, men du ser på ett ungefär. Inte bästa bilden Visa bifogad fil 54066

Nej kanske inte den bästa bilden men hästen ser ut som du beskrev den tycker jag. Det är den modellen jag också gillar på hästar 😊
Finns lite olika avelsgrupper på Fb där du kan se bilder på tex Fetcher avkommor om han är intressant 😊
 
Jag valde väl mellan Mr Vain och Colmander. Ja, nån till möjligtvis. Jag har alltid gillat Colmander men han har liksom försvunnit bland alla andra, han gör inte mycket väsen av sig. Men stammen är jättefin! Mr Vain är snygg och jag gillar stammen också.

Jag valde Colmander pga hans stam, hans egna prestationer och han är beprövad. Avkommorna är mycket ridbara och har sett honom själv tävlas och väldigt lugn och ridbar. Bra även på gång för att vara hopphäst.
Mr Vain är yngre, har många fler avkommor och jag vet att hans pappa kan verkligen ge spridda skurar när det gäller storlek och även när det gäller temperament (min upplevelse).

Så jag valde en "tråkig" hingst (min dröm är en häftig skimmel ;) ) men som jag tror blir superbra till mitt fullblodssto som är runt 160 och något virrig. Avkomman hoppas jag ha roligt med på min nivå, dvs lätta klasser fälttävlan eller liknande.

Har också betäckt ett sto med Colmander, tycker han är väldigt underskattad. Många fina avkommor utomlands och förhoppningsvis börjar även avkommorna här I Sverige visa upp sin kvalite när de är i tävlingsålder.
 
Då vi är inne på tredje brunsten med seminering med Sir Oldenburg så tycker seminstationen att jag ska byta hingst om hon inte blir dräktig nu. Så vill ha tips på hingstar som fortfarande skickar i mitten av augusti och har bra villkor och dräktighet. Vill ha en hingst som ger lite resning, förbättrar typ och inte för känslig. Stoet är efter Luxus-Be My Cheif och är liten och lite lågställd men med bra rörelser.
 
Då vi är inne på tredje brunsten med seminering med Sir Oldenburg så tycker seminstationen att jag ska byta hingst om hon inte blir dräktig nu. Så vill ha tips på hingstar som fortfarande skickar i mitten av augusti och har bra villkor och dräktighet. Vill ha en hingst som ger lite resning, förbättrar typ och inte för känslig. Stoet är efter Luxus-Be My Cheif och är liten och lite lågställd men med bra rörelser.

Fürst Sinclair S kanske? Ny men bra typ, ridbarhet och villkor.
 
Då vi är inne på tredje brunsten med seminering med Sir Oldenburg så tycker seminstationen att jag ska byta hingst om hon inte blir dräktig nu. Så vill ha tips på hingstar som fortfarande skickar i mitten av augusti och har bra villkor och dräktighet. Vill ha en hingst som ger lite resning, förbättrar typ och inte för känslig. Stoet är efter Luxus-Be My Cheif och är liten och lite lågställd men med bra rörelser.
Canterbury?
 
Då vi är inne på tredje brunsten med seminering med Sir Oldenburg så tycker seminstationen att jag ska byta hingst om hon inte blir dräktig nu. Så vill ha tips på hingstar som fortfarande skickar i mitten av augusti och har bra villkor och dräktighet. Vill ha en hingst som ger lite resning, förbättrar typ och inte för känslig. Stoet är efter Luxus-Be My Cheif och är liten och lite lågställd men med bra rörelser.

Lambourgini har bra dräktighet och villkor. Ger avkommor som är ädla och moderna i typen. Rör sig spänstigt och taktmässigt och kan dessutom hoppa. Tänker att om du testat Sir Oldenburg vill du ha en dubbeltalang vilket Lambo är och ger. Har själv fött upp två avkommor till honom undan ett lite lågställt och långt sto.

Hälsade på honom härom dagen, en mycket fräsch 22-åring, och en oerhört sympatisk herre.

E4DF6310-8BB0-4E64-A3F8-0EEFA38330E4.jpeg
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 953
Senast: Hazel
·
Avel Har lite funderingar inför nästa vår/sommar att betäcka mitt ena hblsto, min plan är att försöka köra henne till station i maj, då hon...
Svar
3
· Visningar
1 069
Avel Dags att börja spåna inför betäckningssäsongen nästa år. Här kan vi spåna fritt, fråga om råd och lufta alla tankar kring hingstval och...
31 32 33
Svar
658
· Visningar
77 359
Senast: tabac
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus
  • Just nu funderar jag på... Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp