Hingstvisning för vem?

viltmilla

Trådstartare
Besvikna är nog bästa beskrivningen när vi lämnade hingstvisningen. Ett bra upplägg, förberedda ekipage och trevliga hingstar. Så varför besvikna?

Jo som nyblivna uppfödare med visionen att bedriva avel långsiktigt, så borde ni vilja locka oss, framför de som bara tar ett föl på sitt kära sto. Konceptet verkar dock vara upplagt mer för den sistnämnda. Ändå innehåller debatten att behovet är fler uppfödare med långsiktiga mål?

Men det är inte vad vi som besökare upplever när 20 talet hingstar visas och på frågan "vilka ston passar denna hingst?" Är svaret nästan enat, "alla".

Inte heller blir det trovärdigt när alla hingstar är "fantastiska". Den visaren som faktiskt kunde förhålla sig sakligt var också tydlig med att "denna hingst" är lämplig för att lätta upp och öka reaktionsförmågan. Tackar & bugar! :D

När erfarna talare först berättar om vikten av bra ston dvs stona är mer än 50% idag. Eftersom hingstarna prövas så hårt så blir det i slutändan stomaterialet som avgör mer. Ändå uppmanas publiken att ALLA ston är välkomna! Bakom denna inbjudan tolkar jag som åhörare att kostnaden bakom rullande sperma måste betala sig via ännu fler ston.
Men som stoägare med långsiktiga mål föredrar jag hellre en saklig bedömning utifrån hingsthållarens ögon. Om denne tvekar på kombinationen så är det vad jag vill höra. Önsketänkande? - troligen.

Att även hingstar har svagheter förstår de flesta som sysslat med hästar. Att visarna inte vill nämna svagheter är fullt begripligt men upprepa inte "att just denna hingst är så fantastisk att den passar allt". För ibland finns det faktiskt en sådan hingst! Men när merparten av hingstarna påstås vara just den här fantastiska individen så upplever jag som åhörare att det blir oseriöst.
Då tror man inte på enskilda uppfödares kunskaper eller glömmer bort att olika uppfödare har olika mål. En egenskap som är fantastisk för en enskild proffsryttare kan vara oönskad eller tvärtom! Det är där jag som uppfödare vill välja efter eget huvud vad just jag tror på utifrån mitt avelsmål.

Om jag istället fick höra av hingstvisarna som ofta har kännedom om avkommor & nedärvning att "det här ser vi idag" så kan jag åka hem med lite material och fundera över kombinationer istället för att falla för den glänsande poppishingsten. Nästa år kan en duktig hingsthållare ändra eller lägga till: "efter året som gått ser vi idag det här." Materialet jag fick på denna visning löper risk att bli detsamma även nästa år. Trots att utvecklingen går framåt. En hingsthållare visade avkommor dvs produkter. Bugar & tackar!
Min produkt är aldrig en kopia av hingsten. Ur det perspektivet blir hingsten som individ mindre intressant. Det är inte hingsten jag köper! Det är hans nedärvning ni ska sälja. Även den korta stunden under en visning.

Diskutera gärna hur ni andra uppfödare tänker. Vilka delar önskar ni förbättras under hingstvisning, för att underlätta era beslut?

Att personligen ta kontakt med hingsthållare gör vi nog alla. Det är själva upplägget av hingstvisningen jag funderar över. Är det något vi hästägare vill spara, där möjligheter finns, så är det tid!
 
Att alla ston är välkomna är väl inget konstigt iofs. Nu vet jag ju inte vilken ras du var och såg men många raser har inte resurser att välja och vraka bland ston eller sortera bort vissa och säga att "det stoet kommer inte ge min hingst något, du kan åka hem igen".

Däremot kan jag hålla med dig i det andra, helt klart.
 
Att alla ston är välkomna är väl inget konstigt iofs. Nu vet jag ju inte vilken ras du var och såg men många raser har inte resurser att välja och vraka bland ston eller sortera bort vissa och säga att "det stoet kommer inte ge min hingst något, du kan åka hem igen".

Däremot kan jag hålla med dig i det andra, helt klart.
"Alla ston är välkomna, men du får troligtvis bäst resultat om du har ett sto med xx egenskaper och yy som avelsmål"? Jag antar att det handlar om SWB utifrån inlägget. Det finns ju historiskt sett hingstar dit stoägaren har fått ansöka och de har valt ut ett antal ston som ansetts lämpliga, men idag finns ju inte den efterfrågan så det funkar. Iaf inom gångartsaveln har hingstarna en ganska kort avelskarriär och hingstägarna vill antagligen ha så många ston som det går under de åren. Sen är nog den krassa sanningen dessutom att många stoägare inte har stenkoll på stoets förtjänster och svagheter som avelssto, man har det sto man har och försöker välja den hingst man gillar bäst och hoppas på att få något som liknar den. Jag tror även att man måste fundera på sitt avelsmål utifrån det sto man har - nu försöker alla få fram topphästar eftersom det är det som betalar sig. Om gemene man kan tänka sig att betala vettigt för en vettig hobbyhäst så borde det kunna vara ett bra avelsmål - och då behövs förstås både ston och hingstar som passar för det.
 
"Alla är välkommna" det låter som du lyssnat till E.G.

Att hingsthållarna rekommenderar sina hingstar till alla som är där tycker jag är helt oförvånande. Men blir det många som vill avla bör det finnas plats på marknaden för oberoende avelsrådgivare än de på swb som faktiskt inte alltid har så stor koll på vad som händer i Europa.
 
Att alla ston är välkomna är väl inget konstigt iofs. Nu vet jag ju inte vilken ras du var och såg men många raser har inte resurser att välja och vraka bland ston eller sortera bort vissa och säga att "det stoet kommer inte ge min hingst något, du kan åka hem igen".

Däremot kan jag hålla med dig i det andra, helt klart.

Ja att alla ston är välkomna ska de iofs vara. Jag som uttrycker mig tokigt. Det jag tänker på är att det ska finnas en öppen dialog som successivt leder fram till beslut. Förmågan att lyssna på stoägarens önskemål om produkt. Inte bara "mobilförsäljning"..
 
Intressanta reflektioner!

Jag tycker det är superbra att ha hingstvisningar där hingstar från andra delar av landet också kan visa upp sig. Det har varit ganska magert med bara lokala hingstar vid endel tillfällen.

Jag håller helt med dig om resonemanget att alla hingstar inte passar till alla ston. Det blir ju knepigt om hingsthållarna tycker att varje hingst är precis sån. Däremot så kan jag tänka mig att de stora hingsthållarna med många hingstar i programmet tycker att de har en hingst för varje sto. Nu var jag inte på hingstvisning igår, men jag vet ju att i många fall så har hingsthållarna ryttare som kanske inte har "avelsglasögon" på sig när de pratar om hingstarna

Det kommer ju ofta avelsråd för de nya hingstarna, de borde uppdateras vartefter avkommorna blir äldre om man kan se åt vilket håll det utvecklade sig.
 
Ja att alla ston är välkomna ska de iofs vara. Jag som uttrycker mig tokigt. Det jag tänker på är att det ska finnas en öppen dialog som successivt leder fram till beslut. Förmågan att lyssna på stoägarens önskemål om produkt. Inte bara "mobilförsäljning"..

Problemet idag är att konkurrensen om stona är stenhård. Det är dyrt att hålla en hingst i avel och alla jagar stoägare för att om möjligt kunna få det att gå jämnt upp i slutänden.

Du nämner visare som kunde förhålla sig sakligt. Visaren och hingstägaren/hingsthållare är inte alltid helt samspelta. Ibland kanske visaren sitter på hingsten för första gången, ibland är det visaren som äger och ibland är visaren professionell ryttare och ingen avelskunnig eller säljartyp. Det bästa är att gå ut o träffa hingsten och eventuellt ägarna efter visningen. En hingstvisning är lite av ett publikfriande jippo och mest en chans för folk att se hingsten live överhuvudtaget. Många hingstar är aktiva på tävlingar där merparten av de som avlar aldrig är. Idag ger facebooksidor och hemsidor mycket mer information än vad en hingstvisning ger. Man får ta det lite för vad det är :)

Det bästa är att ringa hingstägaren och fråga. Kolla upp avkommor som redan finns och hur stona ser ut och är. Man vill inte rekommendera sin hingst till ett sto där man vet att avkomman inte kommer bli bra, man får bara skit för det och det gagnar inte hingsten. De flesta hingstägare tar emot besök i hingstens hemmamiljö eller på tävling så du kan få en mer genomgående bild.
 
"Alla ston är välkomna, men du får troligtvis bäst resultat om du har ett sto med xx egenskaper och yy som avelsmål"? Jag antar att det handlar om SWB utifrån inlägget. Det finns ju historiskt sett hingstar dit stoägaren har fått ansöka och de har valt ut ett antal ston som ansetts lämpliga, men idag finns ju inte den efterfrågan så det funkar. Iaf inom gångartsaveln har hingstarna en ganska kort avelskarriär och hingstägarna vill antagligen ha så många ston som det går under de åren. Sen är nog den krassa sanningen dessutom att många stoägare inte har stenkoll på stoets förtjänster och svagheter som avelssto, man har det sto man har och försöker välja den hingst man gillar bäst och hoppas på att få något som liknar den. Jag tror även att man måste fundera på sitt avelsmål utifrån det sto man har - nu försöker alla få fram topphästar eftersom det är det som betalar sig. Om gemene man kan tänka sig att betala vettigt för en vettig hobbyhäst så borde det kunna vara ett bra avelsmål - och då behövs förstås både ston och hingstar som passar för det.

Exakt! "Alla ston är välkomna men du får troligen det här resultatet.."

"Denna hingst har visat sig passa x väldigt väl och i kombination med y kan vi troligen förvänta oss.. osv"

Precis det jag saknar!

Många "mobilförsäljare.." som förlorar mig som kund.
 
Problemet idag är att konkurrensen om stona är stenhård. Det är dyrt att hålla en hingst i avel och alla jagar stoägare för att om möjligt kunna få det att gå jämnt upp i slutänden.

Du nämner visare som kunde förhålla sig sakligt. Visaren och hingstägaren/hingsthållare är inte alltid helt samspelta. Ibland kanske visaren sitter på hingsten för första gången, ibland är det visaren som äger och ibland är visaren professionell ryttare och ingen avelskunnig eller säljartyp. Det bästa är att gå ut o träffa hingsten och eventuellt ägarna efter visningen. En hingstvisning är lite av ett publikfriande jippo och mest en chans för folk att se hingsten live överhuvudtaget. Många hingstar är aktiva på tävlingar där merparten av de som avlar aldrig är. Idag ger facebooksidor och hemsidor mycket mer information än vad en hingstvisning ger. Man får ta det lite för vad det är :)

Det bästa är att ringa hingstägaren och fråga. Kolla upp avkommor som redan finns och hur stona ser ut och är. Man vill inte rekommendera sin hingst till ett sto där man vet att avkomman inte kommer bli bra, man får bara skit för det och det gagnar inte hingsten. De flesta hingstägare tar emot besök i hingstens hemmamiljö eller på tävling så du kan få en mer genomgående bild.

Tack för flera bra svar!
Jag funderade lite över huruvida visarna bör/kan/får säga särskilt mkt. Det kom inte så mkt användbart. Minglade även med hingsthållare och blandade omdömen. Vill de sälja bör de vara åtminstone nyfikna på ston. Inte enbart diskutera plus hos hingsten jag nämner. De har ju dessutom oftast fler hingstar..

Hellre ett "jag vet inte i dagsläget men vi kan höras i veckan."

Då är ju liksom halva inne
 
Problemet idag är att konkurrensen om stona är stenhård. Det är dyrt att hålla en hingst i avel och alla jagar stoägare för att om möjligt kunna få det att gå jämnt upp i slutänden.

Du nämner visare som kunde förhålla sig sakligt. Visaren och hingstägaren/hingsthållare är inte alltid helt samspelta. Ibland kanske visaren sitter på hingsten för första gången, ibland är det visaren som äger och ibland är visaren professionell ryttare och ingen avelskunnig eller säljartyp. Det bästa är att gå ut o träffa hingsten och eventuellt ägarna efter visningen. En hingstvisning är lite av ett publikfriande jippo och mest en chans för folk att se hingsten live överhuvudtaget. Många hingstar är aktiva på tävlingar där merparten av de som avlar aldrig är. Idag ger facebooksidor och hemsidor mycket mer information än vad en hingstvisning ger. Man får ta det lite för vad det är :)

Det bästa är att ringa hingstägaren och fråga. Kolla upp avkommor som redan finns och hur stona ser ut och är. Man vill inte rekommendera sin hingst till ett sto där man vet att avkomman inte kommer bli bra, man får bara skit för det och det gagnar inte hingsten. De flesta hingstägare tar emot besök i hingstens hemmamiljö eller på tävling så du kan få en mer genomgående bild.

Jag tycker att det alltid är bäst att ha sett hingstarna live - sen om det är på tävling eller visning spelar inte så stor roll. Att titta på facebooksidor eller på hemsidor ger inte mig riktigt samma info - det är oftast vinklat - med all rätt - och därför så vill jag alltid se hingsten själv.
 
Jag tycker att det alltid är bäst att ha sett hingstarna live - sen om det är på tävling eller visning spelar inte så stor roll. Att titta på facebooksidor eller på hemsidor ger inte mig riktigt samma info - det är oftast vinklat - med all rätt - och därför så vill jag alltid se hingsten själv.

Ha ha så hon som valt Kannan och Ulk - ingen av dom har jag sett live. Kannan har visat sig tillräckligt säker som förvärvare så där är jag inte oroad. Ulk har jag ju redan en avkomma efter och jag är otroligt nöjd med den.
 
Besvikna är nog bästa beskrivningen när vi lämnade hingstvisningen. Ett bra upplägg, förberedda ekipage och trevliga hingstar. Så varför besvikna?

Jo som nyblivna uppfödare med visionen att bedriva avel långsiktigt, så borde ni vilja locka oss, framför de som bara tar ett föl på sitt kära sto. Konceptet verkar dock vara upplagt mer för den sistnämnda. Ändå innehåller debatten att behovet är fler uppfödare med långsiktiga mål?

Men det är inte vad vi som besökare upplever när 20 talet hingstar visas och på frågan "vilka ston passar denna hingst?" Är svaret nästan enat, "alla".

Inte heller blir det trovärdigt när alla hingstar är "fantastiska". Den visaren som faktiskt kunde förhålla sig sakligt var också tydlig med att "denna hingst" är lämplig för att lätta upp och öka reaktionsförmågan. Tackar & bugar! :D

När erfarna talare först berättar om vikten av bra ston dvs stona är mer än 50% idag. Eftersom hingstarna prövas så hårt så blir det i slutändan stomaterialet som avgör mer. Ändå uppmanas publiken att ALLA ston är välkomna! Bakom denna inbjudan tolkar jag som åhörare att kostnaden bakom rullande sperma måste betala sig via ännu fler ston.
Men som stoägare med långsiktiga mål föredrar jag hellre en saklig bedömning utifrån hingsthållarens ögon. Om denne tvekar på kombinationen så är det vad jag vill höra. Önsketänkande? - troligen.

Att även hingstar har svagheter förstår de flesta som sysslat med hästar. Att visarna inte vill nämna svagheter är fullt begripligt men upprepa inte "att just denna hingst är så fantastisk att den passar allt". För ibland finns det faktiskt en sådan hingst! Men när merparten av hingstarna påstås vara just den här fantastiska individen så upplever jag som åhörare att det blir oseriöst.
Då tror man inte på enskilda uppfödares kunskaper eller glömmer bort att olika uppfödare har olika mål. En egenskap som är fantastisk för en enskild proffsryttare kan vara oönskad eller tvärtom! Det är där jag som uppfödare vill välja efter eget huvud vad just jag tror på utifrån mitt avelsmål.

Om jag istället fick höra av hingstvisarna som ofta har kännedom om avkommor & nedärvning att "det här ser vi idag" så kan jag åka hem med lite material och fundera över kombinationer istället för att falla för den glänsande poppishingsten. Nästa år kan en duktig hingsthållare ändra eller lägga till: "efter året som gått ser vi idag det här." Materialet jag fick på denna visning löper risk att bli detsamma även nästa år. Trots att utvecklingen går framåt. En hingsthållare visade avkommor dvs produkter. Bugar & tackar!
Min produkt är aldrig en kopia av hingsten. Ur det perspektivet blir hingsten som individ mindre intressant. Det är inte hingsten jag köper! Det är hans nedärvning ni ska sälja. Även den korta stunden under en visning.

Diskutera gärna hur ni andra uppfödare tänker. Vilka delar önskar ni förbättras under hingstvisning, för att underlätta era beslut?

Att personligen ta kontakt med hingsthållare gör vi nog alla. Det är själva upplägget av hingstvisningen jag funderar över. Är det något vi hästägare vill spara, där möjligheter finns, så är det tid!
Hingstvisning är väl show, fart, fläkt, vackra hästar. Det är de vackraste och bästa hingstarna som blir godkända. Tycker du hittar problem som inte existerar. Hingstvisning är inte utbildning. Gå kurser istället, det är säkert mer vad ni söker.
 
Hingstvisning är väl show, fart, fläkt, vackra hästar. Det är de vackraste och bästa hingstarna som blir godkända. Tycker du hittar problem som inte existerar. Hingstvisning är inte utbildning. Gå kurser istället, det är säkert mer vad ni söker.

Vilka kurser tänker du på?
 
Vilka kurser tänker du på?

Tror snarare att det är hingsthållaren som kanske skulle gå en kurs i säljteknik? Ska man köpa en dator, och frågar efter råd i affären och får till svar att alla våra datorer passar perfekt för allt, oberoende av behov, då skulle man ju tappa förtroendet direkt. Det är helt enkelt dålig säljteknik att inte kunna lyssna på kundens behov mer än att man säger att Jajemän, alla våra hingstar passar perfekt till alla ston! :bump:Det låter ju antingen som att man själv är okunnig, eller att man tror att kunden är det. O_oIngetdera lär hjälpa en att övertyga kunden till köp.
 
Tänk om jag skulle svara som du vid försäljning av min produkt.
"Kan du inte se vad jag säljer så gå en utbildning."

Det är väl skitbra om jag och många fler lyfter våra reflektioner? Det skapar ju möjligheter till förbättringar?

Gå på Horseshow istället.. det är nog mer vad du söker.
 
Vilka kurser tänker du på?
Kanske lite felformulerat men ni söker någonting. Jag tog bort sista meningen sedan så ändrade jag tillbaka för att försöka föra fram en åsikt som kunde få er att nå ert mål. Om ni ska vara proffessionella och hamnar med en massa ,som jag förstod det, som ni anser inte är proffessionella, Det vill säga människor som vill avla med enbart ett sto, då får ni väl arbeta på ett annat sätt. Vilket sto som passar vilken hingst, då måste en ju kunna anatomi, titta på tidigare generationers anatomi på sto och hingst, känna sitt sto och veta vad för egenskaper duvill ha hos hingsten. Lite avelskurser är väl toppen , det finns väl inom de flesta hästavelsorganisationer. Blir du trött nu och tycker att det har jag redan studerat så " repetition är all kunskaps moder" , läs igenom all litteratur igen ellr sök efter nya kurser. Uppenbart var inte ni målgruppen för showen. Ett skyltfönster är ett skyltfönster. Vet inte om jag ger mer i denna diskussion. Sök andra vägar, ni är proffessionella? .??
 
Fast det handlar ju inte om egen kunskap, det handlar ju om ett sammanhang som förväntas vara en tillställning för försäljning. Vill man som säljare sälja, är det väl bra att få reda på vad köparen efterlyser?

Jag kan hålla med om att det inte känns seriöst att marknadsföra som "one size fits all", för så är det ju aldrig. Det är snarare så att det som marknadsförs så, inte passar riktigt bra till något.

Vill man som säljare ge ett seriöst och pålitligt intryck är det alltid läge att vara kunnig om vad man säljer. Vill man göra mer än en engångsförsäljning kan det vara bra att kunden känner sig väl bemött, och sprider ordet om kunnig säljare och pålitlig partner vidare.
 
Tara jag tror du missförstår min poäng

Låt säga att du som uppfödare kan dina ston. Du vet vad du söker hos hingsten och du har dina favoriter som du följer upp på egen hand. Dvs du har ett hum om vad som kan förväntas vid en matchning. Men det finns väldigt många fler hingstar att välja på. Problemet som uppstår är att vart ska uppfödaren hitta tiden till att inhämta ny kunskap om alla dessa hingstar?
Det blir mer att man hittar sin favorit och följer upp denna. Men det är möjligt att hingsten du knappt lägger märke till - är just denna fantastiska hingst till ett särskilt sto. Det är den kunskapen jag efterfrågar och den borde finnas hos hingsthållarna. Det finns ingen utbildning för detta utan du måste se avkommor till hingsten.

Äger du endast ett sto så har du tid att kolla upp mängder med hingstar.

Har du ett helt stall med hästar som ska skötas, flera ston som ska insemineras så jobbar du jämt. Ofta har dessa tappra uppfödare även ett "riktigt" arbete vid sidan om. Svenskar betalar inte särskilt bra för unghästar.
Många uppfödningar lönar sig aldrig utan kostar mer att ta fram än försäljningspriset. Ja du läste rätt!

Så lite högre förväntningar från hingstsidan är inte fel. De får kunskapen serverad när de jobbar med hingsten, precis som jag serveras kunskap om mina ston. Ändå är det uppfödarna som får käppar i debatten.

"Lägg känslorna åt sidan när du granskar dina kära ston." Uppmanar någon, går ut i stallet, kliver upp på sin hingst och visar den. Avslutar med "den är såå fantastisk och passar allt!"

Vem borde lägga känslorna åt sidan?

Förstår du att jag blir besviken?
 
Jag håller ju med både @viltmilla och @tara

Jag tänker mig en hingstvisning som att man ska samla ett visst antal hingstar för visning. Antalet kan ju variera beroende på vad man ska göra reklam för; rasen, länet, stuteriet eller vad man nu har bestämt. Redan här är ju marknaden bestämd av den som anordnar det hela. Det blir alltså inte rättvist eller på något sätt förankrat i verkligheten då alla inte är bjudna och alla inte är där.

Sedan är det då upp till visaren/ägaren att visa sin hingst inför potentiella stoägare i konkurrens med de andra som kommit för att visa upp sig. Här är väl då det enda rättvisa, man får samma tid, samma förutsättningar.

Som en-sto-ägare så kan jag se värdet i att åka på en sådan för att se vilken av dem man gillar bäst och/eller vill ta reda på mer om.

För, visst är det väl ändå så att en sådan här visning, inte på något sätt säger något om avelsvärdet, utan om individen?
Jag tänker mig att tanken är den att man ska visa upp sin hingst för att folk ska bli intresserade och sedan ta reda på mer om själva avelsvärdet. Så borde alla seriösa avelsmänniskor ändå jobba väl?
Det är ju inte säkert ändå att det de säger på plats stämmer på något sätt.

Sedan kan jag tycka att om man ändå ska stå där och svara på någon fråga om vad just den hingsten ger eller potentiellt ger måste vara mer genomtänkt än att "one size fits all". Dumt vore det ju annars.
 
Kanske lite felformulerat men ni söker någonting. Jag tog bort sista meningen sedan så ändrade jag tillbaka för att försöka föra fram en åsikt som kunde få er att nå ert mål. Om ni ska vara proffessionella och hamnar med en massa ,som jag förstod det, som ni anser inte är proffessionella, Det vill säga människor som vill avla med enbart ett sto, då får ni väl arbeta på ett annat sätt. Vilket sto som passar vilken hingst, då måste en ju kunna anatomi, titta på tidigare generationers anatomi på sto och hingst, känna sitt sto och veta vad för egenskaper duvill ha hos hingsten. Lite avelskurser är väl toppen , det finns väl inom de flesta hästavelsorganisationer. Blir du trött nu och tycker att det har jag redan studerat så " repetition är all kunskaps moder" , läs igenom all litteratur igen ellr sök efter nya kurser. Uppenbart var inte ni målgruppen för showen. Ett skyltfönster är ett skyltfönster. Vet inte om jag ger mer i denna diskussion. Sök andra vägar, ni är proffessionella? .??

Men ser du inte visningen som ett tillfälle för interaktion? Att prata med kunden? För ett skyltfönster är ju ganska enkelriktat, ser du det som en levande hemsida helt enkelt då? I så fall kan jag kanske förstå att man inte vill att kunden ska fråga någonting, och inte heller vill man ägna sig åt någon personlig försäljning, utan det är mer som en reklamfilm, fast live. Kunden ska titta, men inte prata med en och inte ha frågor.

Men det verkar ju synd att inte utnyttja tillfället att prata med kunden, om kunden vill prata, kan jag tycka. Det skadar ju inte att kunna sälja sin kollektion. Det behöver ju inte vara komplett hingstrådgivning utifrån att man själv tittar på stoet, men att fråga kunden vad det är för egenskaper de letar efter hos hingsten, och sen sälja in den/de hingst/ar man har som kunde passa kundens behov. Och vara ärlig med om det är så att man inte har något alls som riktigt passar, det bygger förtroende i längden. Ungefär som när man säljer en dator eller en bil eller vad som helst. Fråga efter kundens behov, och föreslå en lösning på det.
 

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 243
Avel Hur är det egentligen ställt med svensk hästavel? -Har hört lite för många gånger att ston som skadas eller inte fungerar av olika...
Svar
16
· Visningar
2 127
Avel Funderar lite på hur aktiva uppfödare tänker när det finns flera generationer från en och samma hingstlinje att välja på? Från vissa...
Svar
1
· Visningar
851
Senast: swe
·
F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 456
Senast: tina_sj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp