Hingstvisning för vem?

Nu har jag inte varit på en sådan här hingstvisning eftersom jag inte är insatt i rasen. Men är det sedan "montrar" där man kan fråga? Eller blir de intervjuade när de står inne på arenan eller har de skrivit ihop något som presenteraren ska säga?

Om man får fråga personligen så är ju utgångsläget ett helt annat. Då ska väl stationen kunna svara sakligt på avelsvärdet på hingsten och vilka ston som passar bättre eller sämre.
 
Ha ha så hon som valt Kannan och Ulk - ingen av dom har jag sett live. Kannan har visat sig tillräckligt säker som förvärvare så där är jag inte oroad. Ulk har jag ju redan en avkomma efter och jag är otroligt nöjd med den.

/svarar hon som också valt Ulk och en annan utlandsstationerad
 
Den som visar hingsten får några korta frågor att svara på i samband med ritten. Några visare visste inte hur de skulle svara och svaren blev därefter.

Det skulle vara så himla enkelt om frågorna var klara på förhand. Låt hingsthållarna lämna in sitt underlag & förbered visaren. Då får jag som publik något matnyttigt, hingsthållaren en god reklam & visaren slipper bli ställd och svara "han har fin färg!"

Det ger mer för samtliga parter utan att ge mer jobb. Hingsthållarna själva lägger ju redan ned massor av tid inför en visning.
 
Kan tillägga att en hingsthållare i stallet nämnde i förbifarten
"Alltså vad var det där för fråga? Jag hann inte uppfatta frågan korrekt och svarade helt fel."

Väl inne på arenan så går det fort. Visaren har bara några minuter på sig. Underlätta för visaren!
Gör om - gör rätt!
 
Den som visar hingsten får några korta frågor att svara på i samband med ritten. Några visare visste inte hur de skulle svara och svaren blev därefter.

Det skulle vara så himla enkelt om frågorna var klara på förhand. Låt hingsthållarna lämna in sitt underlag & förbered visaren. Då får jag som publik något matnyttigt, hingsthållaren en god reklam & visaren slipper bli ställd och svara "han har fin färg!"

Det ger mer för samtliga parter utan att ge mer jobb. Hingsthållarna själva lägger ju redan ned massor av tid inför en visning.

Det låter, tycker jag, mest lite oprofessionellt. Om visaren inte är så bra på att sälja (kan man ju förstå, rida och sälja är rätt olika yrken), så kan man ju förbereda en text speakern läser. Tullstorp tycker jag t ex brukar lösa det där rätt bra, deras beridare verkar supergullig och har alltid bara snällt att säga om alla hästar, men då får hon vittna om ridkänslan, och sen tar andra resten i termer av hingstens avelsfördelar. Typ att de säger att alla deras hingstar är snälla och rör sig bra, men den har osedvanligt coolt temperament, den har riktigt modern typ, den är en elektrisk Ferrari, osv. Så att man hjälper stoägarna att se de olika fördelarna med hingstarna, och kollektionens bredd.

Om man om alla hingstar säger att "Alla våra hingstar är bra på allt och passar alla ston", då skulle jag ju undra ok, vilken är bäst på allt då? Då finns det ju ingen anledning för någon att välja något annat än den som är bäst.
 
Bra synpunkter från vissa i tråden, tror dock inte att man ska ha förväntningarna på en hingstvisning att få höra alla positiva och negativa sidor hos hingstarna. Det är som någon sa ett skyltfönster. Antingen om man har funderingar sen innan och vill se hingsten live eller om man vill få inspiration och sen leta mer information.
Om vi tar krafftsamlingen som exempel.Det är SHOW, dressyrhingstar över hinder, unga hopphingstar på högre hinder än vanligt, enhandshoppning mm. Vill man ha avelsrådgivning är det inte rätt forum, då är det mycket bättre att kontakta hingstägare/hingsthållare, unghäst utbildare, uppfödare som redan använt hingsten etc. Det är mycket folk och stressade hingstägare på en sån visning, då blir det lätt att de generaliserar lite.
 
Den som visar hingsten får några korta frågor att svara på i samband med ritten. Några visare visste inte hur de skulle svara och svaren blev därefter.

Det skulle vara så himla enkelt om frågorna var klara på förhand. Låt hingsthållarna lämna in sitt underlag & förbered visaren. Då får jag som publik något matnyttigt, hingsthållaren en god reklam & visaren slipper bli ställd och svara "han har fin färg!"

Det ger mer för samtliga parter utan att ge mer jobb. Hingsthållarna själva lägger ju redan ned massor av tid inför en visning.

Jättebra förslag!

Det vore bra att ta det till arrangörerna så de kan se till att ställa rätt frågor.
 
Det låter, tycker jag, mest lite oprofessionellt. Om visaren inte är så bra på att sälja (kan man ju förstå, rida och sälja är rätt olika yrken), så kan man ju förbereda en text speakern läser. Tullstorp tycker jag t ex brukar lösa det där rätt bra, deras beridare verkar supergullig och har alltid bara snällt att säga om alla hästar, men då får hon vittna om ridkänslan, och sen tar andra resten i termer av hingstens avelsfördelar. Typ att de säger att alla deras hingstar är snälla och rör sig bra, men den har osedvanligt coolt temperament, den har riktigt modern typ, den är en elektrisk Ferrari, osv. Så att man hjälper stoägarna att se de olika fördelarna med hingstarna, och kollektionens bredd.

Om man om alla hingstar säger att "Alla våra hingstar är bra på allt och passar alla ston", då skulle jag ju undra ok, vilken är bäst på allt då? Då finns det ju ingen anledning för någon att välja något annat än den som är bäst.

Tullstorp ger bra info och min uppfattning är att de synar varje liten detalj för att göra visningen till en positiv upplevelse.

Så har de en underbar beridare och även då hon förhåller sig positiv så får jag med mig matnyttig info.
 
Jättebra förslag!

Det vore bra att ta det till arrangörerna så de kan se till att ställa rätt frågor.

Ja det slog mig när jag lämnade buke för att fodra hästarna. Ska framföra förslaget så kanske det finns en möjlighet till en liten förändring som kanske kan förbättra något för samtliga parter.
 
Bra synpunkter från vissa i tråden, tror dock inte att man ska ha förväntningarna på en hingstvisning att få höra alla positiva och negativa sidor hos hingstarna. Det är som någon sa ett skyltfönster. Antingen om man har funderingar sen innan och vill se hingsten live eller om man vill få inspiration och sen leta mer information.
Om vi tar krafftsamlingen som exempel.Det är SHOW, dressyrhingstar över hinder, unga hopphingstar på högre hinder än vanligt, enhandshoppning mm. Vill man ha avelsrådgivning är det inte rätt forum, då är det mycket bättre att kontakta hingstägare/hingsthållare, unghäst utbildare, uppfödare som redan använt hingsten etc. Det är mycket folk och stressade hingstägare på en sån visning, då blir det lätt att de generaliserar lite.

Förväntningarna är inte att höra alla positiva respektive negativa sidor. Utan mer att nämna något som hingsten förväntas bidra med precis som ett par av hingsthållarna faktiskt gjorde "denna hingst förväntas bidra med lätthet och reaktionsförmåga". Förmodligen denna hingstens starkaste kort. Jag efterfrågar inte en hel föreläsning. Men jag får den infon jag vill ha innan jag minglar med hingsthållaren.
Jag kan sålla mer rättvist och därmed spara både min & hingsthållarens tid.

När speakern frågar "vilka ston passar denna hingst?" Så är det en väldigt bra fråga! Men när svaret blir "alla" så är det inget användbart svar. Det är inget svar alls för mig som köpare.
 
Bra synpunkter från vissa i tråden, tror dock inte att man ska ha förväntningarna på en hingstvisning att få höra alla positiva och negativa sidor hos hingstarna. Det är som någon sa ett skyltfönster. Antingen om man har funderingar sen innan och vill se hingsten live eller om man vill få inspiration och sen leta mer information.
Om vi tar krafftsamlingen som exempel.Det är SHOW, dressyrhingstar över hinder, unga hopphingstar på högre hinder än vanligt, enhandshoppning mm. Vill man ha avelsrådgivning är det inte rätt forum, då är det mycket bättre att kontakta hingstägare/hingsthållare, unghäst utbildare, uppfödare som redan använt hingsten etc. Det är mycket folk och stressade hingstägare på en sån visning, då blir det lätt att de generaliserar lite.
Bra synpunkter från vissa i tråden, tror dock inte att man ska ha förväntningarna på en hingstvisning att få höra alla positiva och negativa sidor hos hingstarna. Det är som någon sa ett skyltfönster. Antingen om man har funderingar sen innan och vill se hingsten live eller om man vill få inspiration och sen leta mer information.
Om vi tar krafftsamlingen som exempel.Det är SHOW, dressyrhingstar över hinder, unga hopphingstar på högre hinder än vanligt, enhandshoppning mm. Vill man ha avelsrådgivning är det inte rätt forum, då är det mycket bättre att kontakta hingstägare/hingsthållare, unghäst utbildare, uppfödare som redan använt hingsten etc. Det är mycket folk och stressade hingstägare på en sån visning, då blir det lätt att de generaliserar lite.

Om tanken är enbart SHOW och precis som du skriver en stressande tillvaro för hästar och visare.. blir det inte många hingsthållare som tackar nej till inbjudan då?
 
Om tanken är enbart SHOW och precis som du skriver en stressande tillvaro för hästar och visare.. blir det inte många hingsthållare som tackar nej till inbjudan då?

Tyvärr så tror jag att det är så.
Jag vet att under något eller några år var det knappt några hingstvisningar all (åtminstone inte upp emot Mälardalen).
 
Jag tycker inte show behöver vara stressigt å andra sidan. Det likställs väl oftast så men det är väl mer tempo än show.

I det här fallet tycker jag kanske att show mer ska likställas med visning av det bästa man har, ta fram fördelar i visning/ridning men kanske inte nödvändigtvis i lång tid så det leder till leda för den som tittar.

Frågor etc kan ju få tid efter eller som frågor ställda utanför boxarna eller dyligt.
 
Om tanken är enbart SHOW och precis som du skriver en stressande tillvaro för hästar och visare.. blir det inte många hingsthållare som tackar nej till inbjudan då?

Jag skrev inte att det var en stressande tillvaro för hingstar o visare, utan för ägarna(läs den som är ansvarig för sprången eller liknande) Det är väldigt mycket folk som vill prata efteråt och jag misstänker att det blir lite stressande för att hinna prata med så många som möjligt, och just den visningen jag refererade till låg en söndagkväll efter en redan lång dag.

Jag tror inte det är stressande för vare sig häst eller ryttare, utan en kul show utan några mer krav än att visa så bra som möjligt, att då plötsligt få en microfon och en fråga om vilka ston som passar blir nog lite ställande för ryttaren och svaret blir därefter. Speciellt om ryttaren rider olika hingstar till olika ägare och inte vill framhäva någon mer. Hade du efter visningen gått och pratat med hingstägarna hade du säkert fått mer utförliga svar.
 
Jag skrev inte att det var en stressande tillvaro för hingstar o visare, utan för ägarna(läs den som är ansvarig för sprången eller liknande) Det är väldigt mycket folk som vill prata efteråt och jag misstänker att det blir lite stressande för att hinna prata med så många som möjligt, och just den visningen jag refererade till låg en söndagkväll efter en redan lång dag.

Jag tror inte det är stressande för vare sig häst eller ryttare, utan en kul show utan några mer krav än att visa så bra som möjligt, att då plötsligt få en microfon och en fråga om vilka ston som passar blir nog lite ställande för ryttaren och svaret blir därefter. Speciellt om ryttaren rider olika hingstar till olika ägare och inte vill framhäva någon mer. Hade du efter visningen gått och pratat med hingstägarna hade du säkert fått mer utförliga svar.

Fast det låter ju fortfarande väldigt oprofessionellt och oförberett om visaren blir paff över avelsfrågor på en hingstvisning.

Ren show som inte har något med avel att göra är det väl ändå inte, då skulle man väl inte visa hingstar just utan ha showhästar? Kunde ju vara valackar likaväl, om man bara ville showa lite med ökad trav och höga språng, utan koppling till avel.
 
Jag skrev inte att det var en stressande tillvaro för hingstar o visare, utan för ägarna(läs den som är ansvarig för sprången eller liknande) Det är väldigt mycket folk som vill prata efteråt och jag misstänker att det blir lite stressande för att hinna prata med så många som möjligt, och just den visningen jag refererade till låg en söndagkväll efter en redan lång dag.

Jag tror inte det är stressande för vare sig häst eller ryttare, utan en kul show utan några mer krav än att visa så bra som möjligt, att då plötsligt få en microfon och en fråga om vilka ston som passar blir nog lite ställande för ryttaren och svaret blir därefter. Speciellt om ryttaren rider olika hingstar till olika ägare och inte vill framhäva någon mer. Hade du efter visningen gått och pratat med hingstägarna hade du säkert fått mer utförliga svar.

Så då ska vi vara nöjda med att svaren blir tokiga/tråkiga & oanvändbara när det egentligen finns en enkel lösning?

Jag minglade i efterhand och även på telefon.. men kan jag uppehålla färre säljare i onödan så blir de lika tacksamma som jag.
 
Fast det låter ju fortfarande väldigt oprofessionellt och oförberett om visaren blir paff över avelsfrågor på en hingstvisning.

Ren show som inte har något med avel att göra är det väl ändå inte, då skulle man väl inte visa hingstar just utan ha showhästar? Kunde ju vara valackar likaväl, om man bara ville showa lite med ökad trav och höga språng, utan koppling till avel.

Ja då är lösningen plötsligt väldigt enkel - byt begreppet till Hingstshow och lämna hingstvisning för vad det är.
 
Apropå stress så måste man tänka utanför "showen". Jo det är en stressfaktor för hästarna att fylla ytterligare en dag i schemat med timmar på en lastbil, ny miljö och uppvisning.
 
Apropå stress så måste man tänka utanför "showen". Jo det är en stressfaktor för hästarna att fylla ytterligare en dag i schemat med timmar på en lastbil, ny miljö och uppvisning.

Ja, självklart. Jag tänkte dock i förhållande till tävling, premieringsnämden eller dyligt. Då är det ju ingen skillnad, tänker jag.
 
Ja, självklart. Jag tänkte dock i förhållande till tävling, premieringsnämden eller dyligt. Då är det ju ingen skillnad, tänker jag.

Skillnaden som jag tänker personligen är att en tävling har en vinst. En hingstvisning utan vinst i form av tillfälle att synas för uppfödarna, blir en dyr show för allmän beundran. En onödig stressfaktor.
 

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 243
Avel Hur är det egentligen ställt med svensk hästavel? -Har hört lite för många gånger att ston som skadas eller inte fungerar av olika...
Svar
16
· Visningar
2 127
Avel Funderar lite på hur aktiva uppfödare tänker när det finns flera generationer från en och samma hingstlinje att välja på? Från vissa...
Svar
1
· Visningar
851
Senast: swe
·
F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 456
Senast: tina_sj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp