Bukefalos 28 år!

Hur är det egentligen ställt med svensk hästavel?

Rialavargen

Trådstartare
Hur är det egentligen ställt med svensk hästavel?

-Har hört lite för många gånger att ston som skadas eller inte fungerar av olika anledningar som rid eller körhäst ofta får till uppgift i livet som avelssto???? Det är väl inget fel att avla på en icke ridbar häst( förutsatt att orsaken till att hon inte rids är medfödd) , men det är väl bättre att man hittar de mest lämpade stona för avel, oavsett skada.
-Tidigare läste jag även här på buke att man skulle ta och betäcka ett sto ( när en säljare inte fick sitt sto sålt) för att det då skulle vara lättare att få henne såld, som avelssto??? Att födas som föl för att mamma ska bli såld vet jag inte om det är rätt anledning för att bygga en fin avelsbas i Sverige, oavsett om det är renrasiga avkommor eller part breed.

Jag hade en tro och förhoppning att avel var mer begrundat än så? Jag trodde att avel handlade om att man tittade på olika individer och det mest lämpade stoet gick till avel. Den med bäst förutsättningar att ge avkomma som blir hållbar för sin gebit, samt med mentala kvalitéer som marknaden efterfrågar, är det sto som får den fina uppgift att föra sina gener vidare? När man väl bestämt sig för ett sto, så letade man hingst som skulle komplitera stoets svagheter och styrkor och vise versa. Det var vad jag trodde om avel.

Om man nu tar föl som man själv ska behålla så är det väl okej att avla utifrån sitt eget tycke och smak, men tar man föl för att sedemera sälja det måste man väl hitta kombinationer av föräldradjuren som "marknaden" efterfrågar, och inte se sin egen fördel i att stoet ska bli avelssto.

Vad har ni för tankar i frågan?
 
Sv: Hur är det egentligen ställt med svensk hästavel?

Faktum är att det är lättare att sälja ett sto som antingen är dräktig eller har fölat än en som inte är det/gjort det
 
Sv: Hur är det egentligen ställt med svensk hästavel?

Jag har bara en tinkervalack för tillfället, så avel är inte något jag pysslar med dagligen... något jag tycker är märkligt är att så många ston bara är avelsston och aldrig har varit något annat. Många är bara visade som unghästar och har således bara en exteriörbedömning att utgå ifrån. De är många gånger inte ridna eller utbildade på något vis, och man har ingen aning om vad de kan eller om de ens håller för att ridas på...
 
Sv: Hur är det egentligen ställt med svensk hästavel?

Låter som att min tant borde vara ett perfekt avelssto i dina ögon;)
21 år, gått på ridskola i 8 år, pigg frisk och fräsch, fullt ridbar!

Senaste fölet var efter en hingst född -86 och jag struntade i allt snack om att föra aveln framåt utan avlade på hållbarhet istället. Hingsten hade gått svår internationell hoppning.
 
Sv: Hur är det egentligen ställt med svensk hästavel?

"Senaste fölet var efter en hingst född -86 och jag struntade i allt snack om att föra aveln framåt utan avlade på hållbarhet istället. Hingsten hade gått svår internationell hoppning. "

Hållbarhet tycker jag låter som en mycket bra grund för avel.
 
Sv: Hur är det egentligen ställt med svensk hästavel?

Fast för man inte aveln framåt om man vill föda upp hållbara hästar? Det borde väl vara varje uppfödares främsta mål.

Men förstår vad du menar, antar att vissa ojade sej över att det var så GAMMALT ;) !
 
Sv: Hur är det egentligen ställt med svensk hästavel?

Skulle mkt hellre köpa ett dräktigt avelssto eller ett som har fölat nyligen än ett som inte fölat alls eller på länge.
Var inte länge sen jag såg ett sto i 15-års åldern till salu som avelssto. Kollade upp henne på blup, senaste fölet var 6 år i år, hon har blivit inseminerad varje år men inte tagit sig sedan dess. Varför försöka sälja ett sådant sto som avelssto? Är stoet dräktigt eller nyligen fölat så vet man åtminstone att hon är fertil. Kanske finns det en förklaring till varför det såg ut som det gjorde med detta stoet, men det kändes knepigt.

Men håller med dig för övrigt, nu när marknaden ser ut som den gör så är det kanske bättre att ta bort sitt gamla sto om den inte kan gå som hobbyhäst än att försöka sälja den billigt till avel. Det är inte så lätt att sälja avkommor, och ett omeriterat sto som inte lämnat något bra eller har någon stam att hurra över är kanske inte värt att ha i avel.

Tror att nedgången i ekonomin faktiskt har något positivt med sig, det får uppfödare att tänka efter innan dom betäcker.

Gud så rörigt det blev, hoppas någon fattar :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Hur är det egentligen ställt med svensk hästavel?

Mitt sto är dessutom efter en hingst som var född 1966!
 
Sv: Hur är det egentligen ställt med svensk hästavel?

Men då har du ju fört aveln framåt 20 år :idea:

(förlåt, var bara tvungen)
 
Sv: Hur är det egentligen ställt med svensk hästavel?

Vi hade en tvååring som vi fick ta bort för att han fick slinger. När vi undrade om det fanns statistik på hingstarna och deras avkommors sjukdomar sades att man måste värna om hingsthållarna. Är det inte viktigare att värna om avkommorna och hållbarheten hos dem? Om man nu ska kunna ha en livskraftig halvblodsstam i framtiden (Nu är väl kanske inte slinger just den mest vanliga sjukdomen som finns och det är väl inte helt säkerställt vad det beror på men ändå).

Jag vet inte hur det ska gå till att föra den statistiken och det kanske kan komma att missgynna vissa hingstar som har "otur" med vilka ston som använts men på något vis skulle man behöva någon transparens eller hur jag ska uttrycka mig.

Fattar ni vad jag menar?
 
Sv: Hur är det egentligen ställt med svensk hästavel?

Jag fattar vad du menar :)

Inom ko-avel har man ju ett jättebra system, där de flesta bönder är med i Ko-kontrollen, där ALLT skrivs in. På så sätt får man snabbt reda på vilka tjurar som ger viss form på juver, spenar och sådant. Hur hög fertiliteten är på kvigkalvarna, hur de blir i humöret och hur stor mjölkavkastning de har osv. Du kan alltså väldigt lätt se vilka tjurar som är bra och inte. Och det gynnar ju verkligen aveln och Svergie ligger långt fram jämfört med andra länder där och exporterar mycket sperma.
 
Sv: Hur är det egentligen ställt med svensk hästavel?

Oj! Vad intressant, det hade jag ingen aning om. Vad bra!
 
Sv: Hur är det egentligen ställt med svensk hästavel?

Jag fattar vad du menar :)

Inom ko-avel har man ju ett jättebra system, där de flesta bönder är med i Ko-kontrollen, där ALLT skrivs in. På så sätt får man snabbt reda på vilka tjurar som ger viss form på juver, spenar och sådant. Hur hög fertiliteten är på kvigkalvarna, hur de blir i humöret och hur stor mjölkavkastning de har osv. Du kan alltså väldigt lätt se vilka tjurar som är bra och inte. Och det gynnar ju verkligen aveln och Svergie ligger långt fram jämfört med andra länder där och exporterar mycket sperma.

Jag skulle ju önska att det var öppenhet på hingstar, framförallt att vi som stoägare skulle få möjlighet att få vetskap om röntgenresultat. Frambenen och hovar med strålben ingår väl inte i en hingströntgen. Jag skulle gärna se att det var full exportröntgen + strålben, kanske tom rygg som krav för att en hingst ska få vara i avel. Det är väl det kravet många av oss ställer på sina egna avelsston, att de ska vara rena på röntgen.

Detta är vad jag tycker, men jag vet att det är stora ekonomiska intressen i hingstarna och alla avvikelser på röntgen inte har med hållbarhet att göra. Men för tex ardenner har väl hovbroskförbening varit ett stort problem, men det har de väl fått bukt på genom en selektiv avel, rätta mig om jag har fel. Det jag försöker att säga med detta är att många av hästarnas problem idag sitter i framben/hovar och vissa av dessa är väl ärfligt betingade.
 
Sv: Hur är det egentligen ställt med svensk hästavel?

Javisst är det mycket ekonomiska intressen kring hingstar, men hur mycket pengar slänger inte sto-ägare ut?

Jag har funderat på benställning också, om en unghäst har ett bra kunnigt team (hovslagare/veterinär) runt sig som "fixar" felaktiga benställningar kommer det aldrig att synas på bruksprov osv. Men vad händer när man avlar vidare och vidare på fel, utan att veta om det? Visst kan man fixa mycket och visst är inte allt genetiskt betingat men ändå? Detta har ju inte bara med hingstar att göra, det är jag medveten om men det är oftast lättare (anser jag) att få reda på stons historia.

Det där med att sälja dräktiga ston, det är dels lättare att sälja och om man har intresse kanske man har tänkt sig en bra kombination till just det stoet men inte har möjlighet att behålla det. Det är iaf det skäl de flesta ger...haha om det är sant eller ej det vet jag inte...

Vi har köpt två dräktiga ston för att inte fölen skulle bli ensamma när någon av stona av olika anledningar inte har föl det året. Men fy! Och jag menar FY! Vad mycket hemskheter det finns ute i landet vad gäller avelsston! Man blir lätt mörkrädd ibland! Så inte är det bara hingstarna som ställer till aveln, det är alldeles riktigt.
 
Sv: Hur är det egentligen ställt med svensk hästavel?

Låter som att min tant borde vara ett perfekt avelssto i dina ögon;)
21 år, gått på ridskola i 8 år, pigg frisk och fräsch, fullt ridbar!

Ungefär som våran gamla Jilly född -85 som fortfarande rids nästan varje dag och är pigg och glad (och gärna hade haft sådär ett dussin föl till - men där säger vi stopp just för att hon trots allt är gammal och med gammal stam.. dags att avla vidare på nästa generation)

Jag avlar på hållbarhet, temperament, och hoppas att jag lyckas få med både gång och hoppförmåga i samma individ. Men jag avlar ändå för mig själv, för jag är ingen försäljare.. Men skulle jag behöva sälja tror jag de säljer sig ändå pga att det är så vettiga hästar.
 
Sv: Hur är det egentligen ställt med svensk hästavel?

Inom Shetland är det tyvärr väldigt mycket hysch-hysch angående allt negativt som kan vara ärftligt på hingstarna. Jag har fått höra ryktesvägen att flera hingstar som fortfarande verkar i aveln har gett defekta avkommor (sånt som ger en enkelbiljett ut ur avelsboxen om det blir offentligt) och även sett bildbevis på ett par. Men det får man inte säga högt, för då jäklar. :grin:

Jag förstår inte varför det är så himla svårt att vara ärlig när man har djur i avel. Hur gynnar man rasen om man har en hingst eller ett sto som bär på defekta gener som kan föras vidare till avkommorna? Hur kan det vara tabu att prata om det helt öppet? Alla vill väl rasens bästa? Det är en sak om det rör sig om defekter som man inte vet till 100% hur det uppstår, som t.ex. slinger som någon nämnde här ovan. Men när det är defekter som forskningen har visat är ärftliga så fattar jag inte att man som uppfödare eller hingsthållare håller det hemligt. Ta ansvar, för sjutton! :devil:

Minns en diskussion på ett annat forum om eksem på islandshästar. Varför det medvetet avlas på individer med eksem. Motiveringen från de som föder upp islandshästar var att om man ska ta alla hästar med eksem ur aveln så finns det så få kvar. :crazy: Det känns ju som HELT rätt anledning att fortsätta avla på defekta gener! :eek: Snacka om att skjuta sig själv i foten och inte ta tillvara de individer som inte har eksem, utan istället fortsätta avla på individer som man vet kommer att föra med sig eksem till sina avkommor. Men alla islandshästuppfödare som diskuterade var rörande överrens om att problemet inte går att lösa, så det är bara att fortsätta att avla som man alltid har gjort. :confused: Jag gillar isisar, men just av den här anledningen så kommer jag aldrig att skaffa en. Jag vill inte ha en häst med eksem och om det inte finns något intresse inom rasen att förändra framtidsutsikterna angående eksem så vill jag inte vara delaktig i undergången.

Sorry för urspårningen av tråden...
 
Sv: Hur är det egentligen ställt med svensk hästavel?

"Sorry för urspårningen av tråden... "

Tycker inte alls att du spårade ur, detta är ju vad jag vill diskutera. Val av föräldradjur inom aveln. Mycket spännande, men tråkigt information du kom med.
 

Liknande trådar

Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 395
Senast: Blyger
·
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 783
Senast: fridshem
·
Avel Har ett sto som jag funderar på att betäcka till våren. Hon är väl egentligen avlad för hoppning e: Lipton ue: Walör uue:Brilliant...
Svar
15
· Visningar
2 151
Senast: Vikan
·
Avel ...till ett sto, Bellini-Napoleon. Stoet är 12 år, har aldrig haft föl innan, hoppar helt okej, har fina gångarter med extra plus för...
Svar
4
· Visningar
1 227
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppfödare som slutat svara
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp