Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

KL
Jag har tänkt på att så gott som varje gång man går in på hästannonser på buke så finns det nya islandshästar till salu. Inte på den andra raserna/typerna. Det är nog dags att tänka till på hur aveln ska vara framöver och hur stor den ska vara. Att ha en massa islandshästar som inte blir sålda borde inte gagna rasen i stort. Tror jag... utan att ha tänkt efter ordentiligt ;)
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

JA absolut! Jag och många andra seriösa avlare har slutat producera hästar för det finns inga bra köpare att hitta, särskilt inte om man bor i fel landsände och inte kränger hästar genom en "kändiskanal".

Man vill INTE konkurrera med dem som tar in gulliga slaktföl från Island :p
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

De tror att dessa hästar är för dyra.
Och det är de kanske.

Köparna vill handla billigt och göra en bra affär.

Har du sett utropspriserna på idunns auktion?

Även på auktionen av omhändertagna ej besiktigade slaktfärdiga undernärda importer härsomsistens var priserna högre än man får för bra svenskfödda kvalitetshästar.

Det är något som är konstigt med prissättningen...
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Såld efter kort tid, oinriden, lite tränad med sadel, träns, sutten på, kastrerad, vacc etc ombesörjt:



Fasi har en jättebra ägare så jag gick ner en del i det tänkta priset pga det.
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Sålda som föl 20 000 kr/styck

sto född 2004
Snekkja184.jpg


Har inte sett henne sedan hon såldes men då såg hon bra ut.

sto född 2006
Almahage29maj.jpg

lmaHridhus.jpg


Fått mycket bra omdöme vid unghästmönstring. Enligt tränare lovande ridegenskaper.

Mamma till dessa är bedömd i klass 1, eksemfri och spattröntgad u a.
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Har inga bilder nu mer dessa är sålda från egen avel.
efter samma mor som inte är bedömt.

Jora från Änghaga såld som 2 åring 40.000
Frodi från Änghaga såld som 1 åring 25.000
Gári från Änghaga såld som 6 månaders föl 25.000
Heba från Änghaga såld i mammas mage 25.000

Jora är efter Metingur, Frodi och Gári efter Atgeir och Heba efter silver Loftur.

Sen har vi såld en som vi köpte med modern men inte är uppfödare till.

Dimma från Kumlaby såld som 9 månaders föl för 10.000 euro till finland.
e. Mökkur ue Askur (modern är inte bedömd)
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Nu kan jag se dina bilder.:d Åjo, det är fortfarande reklamvarning: ;) "Titta vilka fina hästar vi har fött upp och sålt, vill du ha en likadan så kom till oss !" ... :D

Prissättningen i annonser kan man ju också undra över många gånger. Men den på Idunns "kvalitetsauktion" :confused: samt "auktionen av omhändertagna ej besiktigade slaktfärdiga undernärda importer härsomsistens" :cry: hoppas jag är och förblir undantag. :cool:
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

JA absolut! Jag och många andra seriösa avlare har slutat producera hästar för det finns inga bra köpare att hitta, särskilt inte om man bor i fel landsände och inte kränger hästar genom en "kändiskanal".

Man vill INTE konkurrera med dem som tar in gulliga slaktföl från Island :p


För att dra mitt strå till stacken gällande avel, så förstår jag frustrationen. Märkligt är att köpare tror att de kan ställa vilka krav som helst på en potentiell säljare, har jag råkat ut för vid något tillfälle. Hade då en åring till salu sensommarhösten, så väl beskrivet man nu kan ge på en åring men ändå så vet jag vi det här laget ungefär vad för kvaliteter avkommorna har i mångt och mycket. Det är lättsamma individer, och i aktuellt fall kommer det att bli en storvuxen häst med bra gång.

Köparen ringer och frågar rakt på sak, är det pris som är satt i annonsen ditt sista pris. Mitt svar var således ja det är både första och sista priset, köparen vill du inte ha din häst såld? Jag jodå visst vill jag det, men inte till vad som helst då behåller jag honom själv.
Köparen om du prutar ner honom till 14000 kr så kommer jag och tittar på honom, mitt svar. Nej tack jag släpar mig inte ut för kaffe pengar, dessutom undrar jag varför jag ska sponsra dina hästköp? Hästen har kostat mer än så hittills. Då svarar köparen, men man får helt enkelt inte mer pengar än så för att föl, titta bara på Island där kan man köpa dem för 4000 kr.:eek:

Tydligen inte en tanke på att samma föl hade kostat minst lika mycket innan den hade stått på svensk mark i samma skick som det jag hade till salu.:confused: Och ändå är detta ett föl efter avelsbedömda individer, vilket absolut inte ett 4000 kr föl är.:idea:
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Jag måste hålla med verkar vara mycket fina unghingstar ute nu... många verkar vara bra stammade... och nästan synd att skära... fasen.... det var inte så jag planerade...jag har inte boxplats just nu... men jag har utrymme ... om ni förstår... jag tycker det är skönt att kunna ha dem inne vid extrem busväder... pluttisarna.... Man kan´undra också varför de säljer en hingstunge vid två års ålder...på auktion.. det är ju inte precis så att de brukar vara den åldern de är som vackrast.... Två år är ju ökänt att de ser ut hur som helst... Baken brukar vara hög... vid två års ålder...

Ni hör vad sugen jag är men hingst kan jag inte ha, har ston... vill inte ....

Men bilderna är dåliga allmänt på Idunn-sidan... Flera står i uppförsbacke och någon i nedförsbacke...

Jag ska åka och titta... det är väl auktion så man vet ju inte vad priserna blir eller ??
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Runt om mig nu så avlas det mycket! Jättefina hingstar och bra ston med fina pappor etc etc. Men jag undrar lite varför för jag tror att det är på väg mot ett överskott.

Jag har en egen uppfödning för sista gången. Jag är mycket nöjd med hästen. men herregud vad han kostat. När han är typ 4 och det blir åka av har jag betalat ca 15000 till hingstägaren 37000 för uppehälle 5000 för kastraktion.
Sedan har jag vaccinerat verkat flygsprejat efter alla konstens regler. Dessutom var just denna häst på Strömsholm i 2 veckor...

Nästa häst jag köper är ju rena vinsten om jag kan få en oriden bra häst för allt under 60000 vilket jag kommer att få. Det är så att många uppfödare idag som avlar på bra ston och fina hingstar för nöjes skull subventionerar för de som vill ha hästar att bara rida på.

Jag sålde en hingst med 118,5 i blup som var helt underbar för 29000. Det var i och för sig inte så stor förlust gick ganska jämt ut med vad är mödan värt liksom?? Häner en olycka får man stå där.

Nä hästpriserna är helt kocko.
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Nu kan jag se dina bilder.:d Åjo, det är fortfarande reklamvarning: ;) "Titta vilka fina hästar vi har fött upp och sålt, vill du ha en likadan så kom till oss !" ... :D

Prissättningen i annonser kan man ju också undra över många gånger. Men den på Idunns "kvalitetsauktion" :confused: samt "auktionen av omhändertagna ej besiktigade slaktfärdiga undernärda importer härsomsistens" :cry: hoppas jag är och förblir undantag. :cool:

Jag tycker inte det är reklam på det viset eftersom jag inte föder upp och säljer hästar längre :idea: Självklart kan en och annan häst med mitt efternamn vara till salu i andra hand här och där över landet men det går inte att komma till "källan" - här bedrivs bara tvåbent avel :D

Ja, jag värjer mig mot att likställa BLUP med kvalitet, iaf som enda parameter.

Det skulle vara mer intressant att veta vad hästarna verkligen säljs för.

Vi har sålt våra föl för 5000-25000.

Det jag tycker är intressant är vad marknaden väljer att betala för en välinriden färdig ridhäst.
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Där kanske är rätt ställe att sälja Skuggi? Vi annonserade honom som föl/ettåring för 25 000 men ingen var intresserad av att köpa honom så vi beslöt oss för att vänta med försäljning tills han är inriden.
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Jag sålde ett sto på 10 år för snart 2 år sen för 57000, bra lynne, pigg, men lättriden. Lätt för tölt. Rödblack.
Sålde en musblackskäck valack på 5 år, nyss töltsatt för runt 38000, en silvergulsvart valack på 5 år, inte töltsatt, men tog några steg för 39000. Båda valackerna hade bra lynne & var lätthanterade.
Har sålt 2 hingstföl för 19000/st, en silversvartskimmel & en musblackskimmel..

Fick ett bud på min 3-årshingst (silverbrunskäck, blå ögon) på 35.000, men jag valde att inte sälja.

Har även haft ute annons på ett svart hingstföl (1 år nu) fick inte ett enda svar, men han var den som hade bäst stam.
Likaså mitt 2-årssto med 110 i blup & riktigt bra stam, inte ett enda svar på annonsen.

Kommer inte riktigt ihåg vad vi fått för unghästarna vi sålt tidigare, är väl runt 20'-30' för 2-3-åringar..
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Jag tycker inte det är reklam på det viset eftersom jag inte föder upp och säljer hästar längre /.../ - här bedrivs bara tvåbent avel :D
:idea: Så du har "halverat" verksamheten ? :angel: :p

Ja, jag värjer mig mot att likställa BLUP med kvalitet, iaf som enda parameter.
Så länge osäkerheten i BLUP-siffrorna tenderar att vara så hög som de generellt är ännu, så instämmer jag till fullo. :bow:

Det jag tycker är intressant är vad marknaden väljer att betala för en välinriden färdig ridhäst.
Fortfarande i runda slängar vanligen 50.000 - 100.000 kr. Men "marknaden" består av en mängd heterogena huvuden, där vissa har något udda idéer om tex färgpreferenser eller "fynd"...:crazy:
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Fortfarande i runda slängar vanligen 50.000 - 100.000 kr. Men "marknaden" består av en mängd heterogena huvuden, där vissa har något udda idéer om tex färgpreferenser eller "fynd"...


Helt fel.

Marknaden vill snarare ligga under 50.000 strecket.
Annars vore det knappast problem att sälja hästar.

Om marknaden var villig att betala upp till 100.000 för en ridhäst så skulle kanske uppfödarna till och med gå plus.

Vad är det för udda idéer du hänvisar till vad det gäller färg och fynd?
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?


Tur att det är ganska säkert att titta på såna här bilder nu :love: Men när jag är hemma i Sverige igen så får jag kanske passa mig, vill ha-känslorna kan bli lite för mycket med såna här bilder ;) Då får du varna innan!
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Helt fel.

Marknaden vill snarare ligga under 50.000 strecket.
Annars vore det knappast problem att sälja hästar.

Om marknaden var villig att betala upp till 100.000 för en ridhäst så skulle kanske uppfödarna till och med gå plus.

Vad är det för udda idéer du hänvisar till vad det gäller färg och fynd?

Exakt, kolla köpesannonserna där de flesta letar hästar i 15-25000 kronorsklassen.
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Marknaden består av mer än dom som vill ha en bedömd häst, välriden och med bra stam för 15 000 kr - som tur är.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Hedinn
·
Avel Jag är sugen på att börja avla, och undrar hur marknaden ser ut för alroundhästar? Jag vill prioritera friska och hållbara hästar med...
Svar
17
· Visningar
1 779
Hästvård Hej! Jag vet inte om detta är rätt ”ämne” att lägga diskussionen i men chansar ändå och hoppas på många kloka och bra svar. Jag har ett...
Svar
0
· Visningar
497
Senast: Lovisa.E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 165
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • OS i Paris 2024 (dressyr)
  • Dressyrsnack 17
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

Tillbaka
Upp